Web Analytics Made Easy - Statcounter

سوالی که باید از مسئولان پرسید این است که چرا بدون پیش‌بینی و ارزیابی درست شرایط، اقدام به واکسینه کردن ورزشکاران با سهمیه دولتی گرفته شد در حالی که آنها خودشان سهمیه داشتند و حتما واکسیناسیون از سوی IOC صورت می‌گرفت؟

به گزارش مشرق، در هفته‌های اخیر یکی از موارد مورد بحث در ورزش ایران، بحث واکسیناسیون المپیکی‌ها اعم از ورزشکاران، همراهان و خبرنگاران اعزامی بود که موافقان و البته مخالفان زیادی داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت‌ها این بود که کمیته بین‌المللی المپیک هیچ‌گاه واکسیناسیون را اجباری نکرد و ضمن اینکه اختصاص سهمیه دولتی به این بخش کار منطقی به حساب نمی‌آمد و حداقل آن‌که غیرورزشکاران چه اولویتی نسبت به مردم دیگر داشتند؟! البته برخی از موافقان نیز اعلام می‌کردند که با توجه به اپیدمی کرونا، ورزشکاران باید با خیال آسوده‌تر تمرین کنند و نباید ورزشکاری شانس حضور در بازی‌ها را به خاطر بیماری از دست بدهد.

این اتفاقات در حالی رخ داد که پیشنهاد قرار گرفتن ورزشکاران المپیکی ژاپن در اولویت واکسیناسیون چنان جنجالی به پا کرد که سرانجام مسئولان عذرخواهی و درخواست خود را پس گرفتند.

با این همه اما کمتر از یک ماه پیش و در اواخر فروردین ۱۴۰۰ اولین مرحله واکسیناسیون ورزشکاران، برخی از مسئولان فدراسیون‌ها و اهالی رسانه صورت گرفت و حالا IOC از کمیته‌ها خواسته تعداد واکسن لازم هر کشور را اعلام تا شرکت‌های فایزر و بیونتک آن را تامین کنند.

این موضوع از همان ابتدا هم اعلام شده بود و بارها کمیته بین‌المللی المپیک از تلاش خود برای تامین واکسن المپیکی‌ها صحبت کرده و به نوعی قول آن را هم داده بود؛ اما مسئولان ایرانی عجله کردند و سهمیه دولتی را برای تمام کاروان المپیک و نه فقط ورزشکاران استفاده کردند؛ در حالی که کمیته ملی المپیک ایران می‌توانست با استعلام و البته اندکی صبر از سهمیه‌ای که IOC در اختیارش قرار می‌دهد استفاده کند و بدون هیچ جنجالی ورزشکاران واکسینه شوند.

نکته جالب توجه این است که نصرالله سجادی سرپرست کاروان اعزامی ایران در نشست آنلاین خود اعلام کرد که از IOC تشکر و اعلام کرده‌اند ما واکسن نمی خواهیم! این اظهارنظر در حالی صورت گرفته که نه تنها ایران بلکه تمام کشورهای جهان برای تامین واکسن دچار مشکل هستند و هیچ عدالتی در تقسیم آن وجود ندارد. اگر ورزشکاران و همراهان آنها، نه با سهمیه دولتی بلکه با سهمیه خودشان واکسینه می‌شدند، این مقدار واکسن حتی اگر ۵۰۰ دُز هم بود در اختیار مردم در اولویت قرار می گرفت.

به هر ترتیب کاروان المپیکی نیز جزو همین مردم است اما آنها در اولویت نبودند و این امکان وجود داشت که با مدیریت درست شرایط به این جا نرسد و ۵۰۰ دُز هم به افراد ریسک بالا تزریق شود. حتی کشور برزیل هم به تازگی اعلام کرده که ورزشکارانش با سهمیه غیردولتی IOC واکسینه خواهند شد و سهمیه دولتی فعلا به آنها تعلق نخواهد گرفت.

حال سوالی که باید از مسئولان پرسید این است که چرا بدون پیش‌بینی و ارزیابی درست شرایط، اقدام به واکسینه کردن ورزشکاران با سهمیه دولتی گرفته شد در حالی که آنها خودشان سهمیه داشتند و حتما واکسیناسیون از سوی IOC صورت می‌گرفت؟

منبع: اعتماد آنلاین

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا انفجار افغانستان فلسطین واکسیناسیون المپیک المپیک توکیو نصرالله سجادی سهمیه دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۷۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش خبرآنلاین، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

دیگر خبرها

  • معتمدی: رکورد المپیک برای دوومیدانی ایران دست نیافتنی است
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • IOC به ورزشکاران فلسطینی سهمیه المپیک داد
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک
  • تبعات کاهش تعداد ورزشکاران ایران در المپیک/ کادر سرپرستی کوچک شد!
  • ۱۳ هزار سگ صاحب‌دار در کهگیلویه و بویر احمد واکسینه شدند