Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@12:56:22 GMT

توضیحاتی درباره گزارش «بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات»

تاریخ انتشار: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۲۸۸۴۶

توضیحاتی درباره گزارش «بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات»

به گزارش خبرنگار مهر، صبح امروز خبرگزاری مهر طی گزارشی با عنوان «پرونده چند داوطلب ریاست‌جمهوری روی میز شورای نگهبان قرار می‌گیرد؟» به بررسی شرایط داوطلبانی که در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کردند پرداخت.

در این گزارش آمده است که به استناد مصوبه جدید شورای نگهبان، تنها ۳۶ نفر از داوطلبان ریاست‌جمهوری مجاز به ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری بوده‌اند چراکه در ماده ۲ مصوبه مذکور که «شرایط و معیارهای لازم جهت تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست‌جمهوری» را تعیین کرده، سوابق اجرایی لازم برای اجازه ثبت‌نام را به شرح زیر آورده است:

۲- سابقه تصدی حداقل مجموعاً چهار سال در مناصب ذیل که در احراز مدت جمع سابقه تصدی در یک یا چند مورد از مناصب مذکور کفایت می‌کند:
۱ـ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات سیاسی موضوع بندهای «الف»، «ب» و «ج» ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۸/۷
۲ـ۲. معاونین رؤسای قوای سه‌گانه
۳ـ۲. اعضای شورای عالی امنیت ملی
۴ـ۲. اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام
۵ـ۲. مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور
۶ـ۲. رؤسای سازمان‌ها، مؤسسات و نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سطح ملی
۷ـ۲. فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر
۸ـ۲. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور
۹ـ۲. استانداران
۱۰ـ۲. شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت
۱۱ـ۲. اشخاص، مقامات و مدیران هم‌طراز مناصب فوق به تشخیص شورای نگهبان

به گزارش مهر، براساس بند ۱۱ ماده ۲، اشخاص، مقامات و مدیران همطراز مناصب فوق به «تشخیص شورای نگهبان» مجاز به ثبت‌نام در انتخابات هستند و شورای نگهبان طبق مصوبه خود، می‌تواند صلاحیت آنها را بررسی کند.

در مطلب امروز خبرگزاری مهر، نام چند داوطلب از جمله «محسن هاشمی» و «رامین مهمانپرست» آمده و تاکید شده است که این افراد به دلیل نداشتن سوابق اجرایی ذکر شده وفق مصوبه جدید شورای نگهبان، اساسا پرونده‌شان روی میز شورای نگهیان نخواهد رفت.

در این رابطه، نکته قابل ذکر اینکه آقای «رامین مهمانپرست» سابقه ۱۲ سال تصدی سفارت و سخنگویی وزارت امور خارجه و آقای «محسن هاشمی» نیز سابقه مدیریت متروی تهران و ریاست شورای شهر تهران را دارند. سوابق این دو داوطلب به صورت مستقیم در مصوبه شورای نگهبان نیامده اما به دلیل اینکه همطراز برخی سوابق ذکره شده در مصوبه است (مانند سفرا که در بند «د» ماده ۷۱ قانون خدمات کشوری همطراز استانداران هستند) شورای نگهبان به تشخیص خود، می‌تواند پرونده افراد مذکور را مورد بررسی قرار دهد.

کد خبر 5213588

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای نگهبان انتخابات 1400 ستاد انتخابات کشور رامین مهمانپرست محسن هاشمی انتخابات 1400 ستاد انتخابات کشور شورای نگهبان وزارت کشور آیت الله سید ابراهیم رئیسی انتخابات ریاست جمهوری فلسطین مجلس شورای اسلامی محمدجواد ظریف علی لاریجانی حسن روحانی محمد جواد ظریف عید سعید فطر رژیم صهیونیستی شورای نگهبان ریاست جمهوری ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۲۸۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ابتدای صبح امروز بررسی بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳ مربوط به جدوال را به پایان رساندند.

بیشتر بخوانید: هشدار قالیباف درباره تامین ارز دارو / اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده شغل پرستاران

سپس مجلس وارد بررسی ایرادات شورای نگهبان در برنامه هفتم توسعه شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت عصر ایرادات باقی مانده از برنامه هفتم توسعه را مورد رسیدگی قرار می دهند.

کد خبر: 1229019 برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی

دیگر خبرها

  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • لحظه به لحظه از صحن علنی مجلس / ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم توسعه
  • آغاز جلسه علنی عصر مجلس
  • قرعه کشی برنامه تبلیغاتی نامزدهای انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی حوزه بیرجند، درمیان و خوسف  در صدا و سیمای خراسان جنوبی
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • جزییات دریافت مالیات از تراکنش‌های بانکی​ اعلام شد
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام منشأ بزرگ فساد را می‌خشکاند؟!
  • آغاز جلسه علنی مجلس/ بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری