Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@03:22:01 GMT

روابط عمومی‌ها زیر پله نشین‌های بی ادعا

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۱۶۶۰

روابط عمومی‌ها زیر پله نشین‌های بی ادعا

ایسنا/کردستان بارها شنیده ایم که پشت هر سازمان یا مدیر موفق یک مدیر روابط عمومی قوی است، اما واقعیت این است تنها این سخن در قالب یک حرف بوده و بسیاری از مدیران هستند که به حوزه روابط عمومی اعتقاد ندارند.

فرشید اردلان، مسئول روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کردستان طی یادداشتی به مناسبت روز روابط عمومی، گفته که روابط عمومی تنها یک خبر نویس، رابط خبرنگاران، عکاس و یا فیلم بردار نیست، یک روابط عمومی قوی بهترین مشاور برای مدیران در مواجهه با مشکلات بیرون و درون سازمانی است و نباید این مغزهای متفکر در یک سازمان به یک زیر پله نشین در ادارات تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بسیاری از سازمان‌های دولتی و خصوصی و حتی اشخاص، یک یا چند نفر را به عنوان مسئول روابط عمومی منصوب می‌کنند، اما هنوز هم بسیاری از مدیران و حتی فعالان این حوزه، تعریف روشن و کاملی از این مسئولیت ارائه نمی‌دهند.

روابط عمومی یک سازمان، شرکت، دولت یا فرد تلاش می‌کند داستان‌هایی را به گوش مردم و جوامع برساند؛ با این هدف که در آن‌ها حس مثبتی نسبت به اهداف، موفقیت‌ها، موقعیت یا محصول خاصی ایجاد شود و یکی دیگر از تفاوت‌های روابط عمومی با تبلیغات در این مورد است.

تبلیغات، جامعه‌ هدف بسیار مشخصی دارد که گاهی برای یک محصول هزینه زیادی پرداخت می کند، اما روابط عمومی همان‌طور که از اسم آن پیداست با عموم مردم و کل جامعه سر و کار دارد.

روابط عمومی ها در سازمان ها و ادارات همیشه در تلاش هستند که نام نیکی را از جایی که در آنجا فعالیت می کنند در عموم جامعه بر جای بگذارند و در خیلی از موارد این روابط عمومی ها هستند که سپر مدیران و دستگاه های خود می شوند.

روابط عمومی فقط برای کنترل یا روایت داستان بعد از اتفاق افتادن آن نیست، بلکه برای ساختن درست داستان هم ضرورت دارد.

حرفه‌ای‌های روابط عمومی باید به مدیران سازمان مشاوره دهند تا اهداف و سیاست‌ها به بهترین شکل ممکن تبیین شود، تصمیمات مهم در موقعیت‌های مختلف به درستی اتخاذ و برنامه‌های جانبی مناسبی برای حفظ ارتباط سازنده با جامعه طراحی و اجرا شود.

علاوه بر این، روابط عمومی زبان پاسخ‌گوی سازمان است و باید آماده‌ توضیح در مورد تمام عمل‌کردها باشد و بتواند موضع سازمان در برابر مسائل مختلف را بیان کند.

جایگاه حوزه روابط عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر نقش آن در درون سازمان خوب تعریف و شأن آن به درستی حفظ شود، قطعا در آن سازمان و اداره پویایی و شکوفایی مشاهده می شود.

امروزه در سازمان ها، شناخت، درک متقابل و ارتباطات به منظور دستیابی به اهداف، به عنوان یک اصل اساسی مدیریت پذیرفته شده و این نوع ارتباط که از آن به روابط عمومی یاد می شود یکی از مهمترین عوامل مؤثر در سرنوشت هر سازمان و گروه محسوب می شود و در دنیای امروز روابط عمومی ها به عنوان عناصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامه ها و پیشبرد اهداف سازمان ها تلقی می شوند.

اما چرا هنوز در جامعه ما این حوزه به درستی شناخته نشده است و مدیران از قدرت مثبت روابط عمومی ها آگاهی ندارند، جای سئوال است و باید پرسید این زیر پله نشین های بی ادعا همان افرادی هستند که می توانند در رشد و توسعه سازمانی مهمترین نقش را ایفا کنند.

روابط عمومی کارآمد و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت ها است و روابط عمومی به عنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و بخش های دیگر ، مسئولیت خطیری در فرایند دسترسی مدیران به سایر بخش ها دارند. عدم آگاهی و شناخت کافی از وظایف و حیطه عملیاتی و توانمندی های تخصصی روابط عمومی در ابعاد درون سازمانی و برون سازمانی از جمله مشکلاتی است که باعث شده روابط عمومی با موانع جدی متعددی روبرو باشد.

 برخی مشکلات فنی و ضوابط قانونی و اداری برای کار روابط عمومی ها، آسیب پذیری همبستگی و روح کار جمعی، کم توجهی به طرح های پژوهشی افکارسنجی و... موجبات ضعف روابط عمومی را فراهم آورده و فقدان مشارکت مدیران و کارکنان را در تصمیم گیری ها باعث شده است.

و اما نامگذاری ۲۷ اردیبهشت به عنوان روز ملی ارتباطات و روابط عمومی در تقویم بیانگر اهمیت و جایگاه والای روابط عمومی است، خدمات ارزشمند و کوشش خردمندانه دست اندرکاران حوزه ارتباطات و روابط عمومی که در جهت ایفای رسالت خطیر اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی و تسهیل خدمت رسانی به مردم گام بر می‌دارند قابل تقدیر است.

شکی نیست مدیران و کارشناسان روابط عمومی با اطلاع رسانی و اطلاع یابی و انعکاس به موقع مسائل، مشکلات و نیازهای مخاطبین، مدیران را در فرآیند مهم تصمیم گیری و تصمیم سازی یاری می کنند و بر همین اساس مدیران باید همیشه تقدیر از خادمان این حوزه را در اولویت قرار دهند و به تنها یک روز بسنده نکنند و جایگاه اصلی روابط عمومی ها را به اهل فن بسپارند و این جایگاه را به تبعیدگاه کارکنان تبدیل نکنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روابط عمومی ها روابط عمومی سازمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۱۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استان فارس در تبیین دستاوردهای دولت رتبه اول کشور را دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدهادی ایمانیه، در دیدار با اسماعیل قزل‌سفلی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری و عباس فرج‌زاده مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری از کسب رتبه اول استان فارس در شاخص کلان اطلاع‌رسانی و تبیین هنرمندانه دستاوردهای دولت و اقناع افکار عمومی در سطح کشور خبر داد.

استاندار فارس افزود: طبق ارزیابی‌های چند شاخص کلان که هر سال، توسط نهاد ریاست جمهوری در زمینه‌های مختلف و با ارزیابی شاخص‌های متعدد انجام و نتایج آن به استانداران ابلاغ می‌شود، در سال گذشته استان فارس موفق به کسب رتبه اول در امر اطلاع‌رسانی و تبیین هنرمندانه دستاوردهای دولت و اقناع افکار عمومی در بین استان‌های کشور شده است.

محمدهادی ایمانیه این موفقیت را مرهون هم افزایی و تلاش‌های همه مجموعه‌های اطلاع رسانی استان از جمله روابط عمومی دستگاه‌ها، صدا و سیما و رسانه‌های مجازی و مکتوب با محوریت اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس دانست و خاطرنشان داشت: بی شک تلاش‌هایی که در ابتدا برای هم افزایی و همکاری فعالین رسانه با روابط عمومی دستگاه‌ها شکل گرفت باید منجر به کسب موفقیت‌های چشمگیر می‌شد؛ از این باب خدا را شاکریم که این مُهِم به دست جوانانی باانگیزه، خوش فکر، انقلابی و صاحب‌سبک در دولت سیزدهم محقق شد و سند دیگری مبنی بر در قله بودن استان فارس را نشان داد.

وی در ادامه بر ضرورت توجه به آینده و ترسیم دقیق مسیر پیش رو سخن گفت و بر داشتن عزم راسخ، اعتقاد قوی به ظرفیت‌های استانی و افزایش فعالیت‌ها نسبت به قبل تاکید و تصریح کرد: کسب این عنوان نباید منجر به ایجاد حس تکبر و خودبرتربینی شود؛ بلکه باید با تاسی به سیره ائمه اطهار، تلاش و کوشش را نسبت به قبل بیشتر کرد تا شاهد حفظ این جایگاه برای استان باشیم.

روایت درست و به موقع وقایع مهمترین رکن اطلاع‌رسانی است

استاندار فارس اصلی‌ترین و مهمترین جنبه اطلاع‌رسانی را روایت صحیح و درست وقایع و ایجاد انگیزه و امید در بین مردم دانست و افزود: تجربه ثابت کرده که هر اقدامی که دارای پیوست رسانه‌ای باشد و هنرمندانه و متعهدانه نسبت به انجام آن اقدام شود در سطح جامعه بازخورد مثبت و اثرگذاری داشته است.

وی عصر حاضر که با دنیای مجازی به شدت گره خورده را مورد توجه قرار داد و از تلاش‌های دشمنان و بدخواهان برای ناامید کردن مردم سخن گفت و خاطرنشان ساخت: دستگاه‌های اجرایی با محوریت روابط عمومی‌ها و با همکاری اصحاب رسانه وظیفه قانونی و اخلاقی و شرعی دارند با دروغ پردازی‌ها، اختلاف افکنی‌ها، شبهه پراکنی‌های دشمنان و بدخواهان ملت عزیز ایران مبارزه و مقابله کنند که یکی از اصلی‌ترین شیوه‌های این مبارزه، روایت اول و صحیح از وقایع با تولیدات متنوع، هنرمندانه، جذاب و کارشناسی شده است.

نماینده عالی دولت در استان فارس در پایان ضمن قدردانی از پرسنل اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس، از همه مدیران و کارکنان روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی، صدا و سیمای مرکز فارس، صاحبان جراید، مجلات، پایگاه‌های خبری، خبرگزاری‌ها و همه فعالان رسانه‌ای استان فارس به پاس همکاری، همراهی و هم افزایی با دولت مردمی سیزدهم که هدفی جز خدمت به مردم ندارد، قدردانی کرد.

کد خبر 6090423

دیگر خبرها

  • رفع تصرف بخشی از اراضی ملی در البرز مرکزی شمالی
  • آغاز فروش بلیت قطارهای فوق‌العاده مشهد
  • کارگروه مصوبات سفر دولت در استان سمنان ایجاد می‌شود
  • روابط عمومی در اقناع افکار عمومی نقش کلیدی دارد
  • واکنش تند مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به انتقاد میرسلیم
  • فرآورده‌های گیاهی غیر مجاز اعلام شد
  • ثبت عملکرد دستگاهها برای برگزاری کنگره شهدا در سامانه دولت
  • این فرآورده‌های گیاهی غیرمجاز هستند
  • نیازمند تحول در نگرش عمومی جامعه در حوزه وقف هستیم
  • استان فارس در تبیین دستاوردهای دولت رتبه اول کشور را دارد