Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ درحالی روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت خبر از کاهش بحران در پیک‌چهارم کرونا داد که جهش دوباره آمارها کاملا شفاف مشخص کرد هر دقیقه ۸ بیمار جدید و ۵ مورد فوت در کشور ثبت شده است. - اخبار استانها -

به‌گزارش گروه استان‌های خبرگزاری تسنیم؛ روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت درحالی خبر از نزولی شدن شیب تند بیماری در پیک‌چهارم داد که تایید فوت 303 نفر از هموطنان و تعداد ابتلای جدید 11291 فرد تنها در 24 ساعت پرده از این واقعیت برداشت که هر دقیقه 5 مورد فوتی و 8 نفر بیمار جدید در کشور ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  آماری که می‌تواند عامل افزایش نگرانی‌های گسترده‌تری از احتمال خیزش مجدد بیماری کرونا آنهم با انواع ویروس جهش یافته هندی-کالیفرنیایی و آفریقای جنوبی به همراه داشته باشد.

در این زمینه کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند انتشار اعداد کلی از نرخ ابتلای جدید یا موارد بستری و البته موارد فوتی اگرچه می‌تواند برای جامعه مفید باشد اما نکته اصلی تحلیل و مقایسه آمارها در دوره‌های مشخص است تا کارشناسان و سیاست‌گذاران ستاد ملی کرونا با واقعیت‌های جدی فعالیت ویروس منحوس در سراسر کشورمان روبرو شوند.

به گفته این گروه بدون تردید این آمارها و تحلیل‌ها در نشست‌های تخصصی از سوی مقامات مسئول مطرح و درباره آنها سیاست‌گذاری‌هایی انجام می‌شود اما لازمه تحقق و رسیدن به اهداف تعیین شده این سیاست‌ها قطعا همکاری و همراهی مردم در اجرای تصمیم‌ها است، اتفاقی که نمی‌توان آن را با کلی‌گویی یا ارایه آمارهای کلی به مرحله اجرا گذاشت و باید واقعیت‌ها شفاف و دقیق در اختیار عموم قرار داشته باشد تا هموطنان بتوانند براساس شرایط موجود سبک زندگی خود را اصلاح کنند.

از سوی دیگر خیز دوباره فعالیت ویروس منحوس در سراسر کشور تاکیدی براین واقعیت است که باید مقام‌های مسئول در وزارت بهداشت برای سرعت بخشیدن در انجام واکسیناسیون گسترده براساس سند ملی تعیین شده گام‌های موثر‌تری برداشته و از ایجاد صف‌های طولانی در مراکز بهداشتی تعیین شده جدا خودداری کنند چون با درنظر گرفتن سرعت بالای انتقال ویروس در شرایط فعلی همین تجمع‌ها می‌تواند کانون‌های جدیدی ایجاد کند که اتفاقاً بیماران قطعی آن گروه‌های سنی پرریسک خواهندبود.

زیرساخت‌های مراکز واکسیناسیون با تعداد مراجعه کنندگان تناسب ندارد

بررسی‌های انجام شده از سوی رسانه‌های داخلی و البته انتشار اخبار و تصاویری از عدم هماهنگی مناسب در اجرای واکسیناسیون برخی از مراکز کاملا روشن و واضح نشان می‌دهد که هنوز زیرساخت‌های انجام واکسیناسیون علی‌رغم اعلام رسمی وزیر بهداشت کاملاً مهیا نیست و گرفتاری‌های زیادی در این زمینه وجود دارد، به صورتی که حتی در پایتخت زیرساخت‌های مناسبی با شرایط فعلی برای ارایه خدمات واکسیناسیون وجود ندارد.

این درحالی است که یکی از عوامل سردرگمی و ایجاد تجمع‌های بسیار نگران کننده در مراکز واکسیناسیون بخصوص در کلانشهرها نبود فهرستی دقیق از این مراکز در دسترس عموم مردم است؛ هرچند تقسیم بندی مراجعه به مراکز واکسیناسیون از طریق پیامک به واجدین شرایط اعلام شده اما نبود اطلاعات دقیق از محل سکونت افراد یا شرایط دسترسی به مراکز یاد شده کاملاً ثابت کرد که تقسیم بندی واجدین شرایط در مراکز واکسیناسیون در اغلب مراکز متناسب با ظرفیت‌های موجود نبوده و همین امر باعث معطل شدن طولانی مدت گروه زیادی از هموطنان در این مراکز شده است.

برای رسیدن به واقعیت این مشکل فقط کافیست به تعداد اکیپ‌های مستقر برای انجام واکسیناسیون یعنی همان 26900 تیم واکسیناسیون مستقر در سراسر کشور کمی با دقت نگاه کنیم تا دریابیم مشکل اصلی‌کجاست و چطور باید برای رفع آن گام‌های موثرتری برداشته شود چون به گفته خود مقامات مسئول وزارت بهداشت هر یک از این اکیپ‌ها هرساعت می‌توانند تنها هشت مراجعه کننده را واکسینه کنند و جالب‌تر اینکه مدت زمان برآورد شده برای انجام واکسیناسیون تمامی گروه‌های سنی مورد نظر در سند ملی واکسیناسیون یکسال برآورد شده است.

مدت زمانی که اگر به نحوه فعالیت ویروس منحوس از همان ابتدای کار یعنی نزدیک به 16 ماه گذشته توجه داشته باشیم با هربار خیزش تعداد بیشتری از هموطنان را درگیر کرده و گروه‌های بیشتری را در رده‌های سنی مختلف به کام مرگ می‌کشاند تاجایی که امروز بعد از گذشت مدت یاد شده تعداد متوفیان ناشی از بیماری کرونا در مرز 77 هزار نفر قرار گرفته است. به عنوان مثال روز گذشته وزیر بهداشت اعلام کرد در بخش تزریق واکسن یک رکورد شکسته شده و در 24 ساعت 162 هزار دُز واکسن تزریق شده است که با یک حساب سرانگشتی و فرض اینکه کل مراکز 24ساعته باشند یعنی هرساعت تنها نزدیک به 5 نفر علیه ویروس منحوس واکسینه شده‌اند.

نگرانی کارشناسان بهداشت و درمان از این روند بسیار کُند در واکسیناسیون زمانی شدت گرفته که تحلیل دقیق آمارهای رسمی تنها در 28 ساعت گذشته نشان می‌دهد موارد فوتی ناشی از کرونا در کشور رشدی 51 درصدی داشته و سیر ابتلای هموطنان نیز نزدیک به 46 درصد در همین دوره جهش را تجربه کرده است.

نمودارها هنوز به خط ثابت نرسیده است

به‌هرحال در یک هفته گذشته اگرچه شیب تمامی نمودارها از آمارها سیر نزولی به خود گرفته اما واقعیت امر اینجاست که تا رسیدن به شرایط با ثبات همه‌گیری همچنان فاصله داریم و به قول معروف آرامش فعلی بسیار شکننده است.

سعیدنمکی در این زمینه روز گذشته گفت: تقریباً در همه استان‌‌ها شاهد مهار بیماری به طور گسترده هستیم و البته در برخی استان‌‌ها منحنی با شیب کمتری رو به نزول است. استانی که در آن منحنی هنوز سر به فرود نیاورده باشد، نداریم مگر مواردی که منحنی افقی شده است که آن هم ان‌شاالله رو به نزول خواهد بود.

 نمکی همچنین عنوان کرد: نقشه رنگ بندی کشور در 31 فروردین سراسر آتش و قرمزی بود که به لطف خداوند در 6، 13 و 25 اردیبهشت ماه رنگ بندی تغییر کرد و در 25 اردیبهشت مشاهده می‌کنید که کار گسترده تیمی و مدیریتی حساب شده باعث شد که 301 شهر قرمز به 3 شهر تقلیل دهد که این یکی از افتخارات نظام سلامت و دستاورد بسیار بی‌بدیلی است.

این درحالی است که نیمه اردیبهشت‌ماه یعنی تقریباً ده روز پیش علیرضا زالی، فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونای تهران اعلام کرده بود: ویروس‌های جهش یافته در هنگام ورود بین 10 تا 15 روز پنهان هستند و پس از این مدت خود را نشان می‌دهند. شرایط خیز چهارم به‌دلیل ورود ویروس انگلیسی بود و ممکن است دقیقاً همین سناریو برای ویروس‌های آفریقایی و هندی تکرار شود و البته ویروس آفریقایی به مراتب مهلک‌تر از ویروس هندی است.

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| احتمال خیزش جدید ویروس منحوس/ ویروس آفریقای‌جنوبی و نگرانی کانون‌های جدید بحران/ افزایش تست و بیماریابی تعیین کننده است+ نقشه و نمودارجدیدترین اخبار کرونا در ایران| ویروس‌های سرکش و مهاجم‌تر از راه رسیدند/ جمعیت سیال و بحرانی‌تازه/ زیرساخت‌های نامناسب واکسیناسیون همگانی/ تاعبور کامل از پیک‌چهارم فاصله داریم+نقشه و نمودارجدید‌ترین اخبار کرونا در ایران|زنگ خطر پیک پنجم/تعداد متوفیان از مرز 75 هزار نفر گذشت/ افزایش 30 درصدی تعداد مبتلایان ظرف 24 ساعت + نقشه و نمودار

شناسایی 75 مبتلای جدید به کرونا در سمنان

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، آمارهای مبتلایان قطعی به کرونا در استان سمنان از چند روز گذشته تا کنون بیانگر این است که روند نزولی ابتلا به کووید 19 در این استان همچنان ادامه دارد.

گزارش‌های آماری از ابتلا به کرونا در استان سمنان از هفته گذشته تا کنون نوید این را می‌دهد که در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم؛ خیز فروردین‌ماه امسال به‌طور کامل فرو خواهد نشست و این استان دوباره به آرامش نسبی در مهار کرونا باز خواهد گشت.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا در استان سمنان، روز گذشته 75 بیمار مبتلای قطعی به کرونا در این استان شناسایی شدند تا مجموع بیماران قطعی مبتلا به این ویروس در استان سمنان از ابتدای اپیدمی آن تا کنون با عبور از عدد 38000 مورد به 38 هزار و 11 نفر برسد.

بر این اساس از مجموع 38 هزار و 11 بیمار قطعی شناسایی‌شده مبتلا به کووید 19 در این استان، تعداد 28 هزار و 521 نفر سرپایی بوده و بقیه این بیماران در بیمارستان‌های استان سمنان بستری شدند.

روز گذشته همچنین 28 بیمار بستری مبتلای قطعی به کرونا از بیمارستان‌های استان سمنان مرخص شدند و به‌این‌ترتیب تعداد مجموع بیماران بستری بهبودیافته از ابتدای اپیدمی تا کنون به 10 هزار و 82 نفر برسد.

هم اکنون 209 بیمار قطعی مبتلا به کرونا نیز در بیمارستان‌های چهار شهرستان سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار بستری هستند.

روز گذشته همچنین تعداد سه مرگ به دلیل ابتلای قطعی به کرونا در استان سمنان به ثبت رسید و مجموع مرگ‌ومیر قطعی و رسمی ناشی از این همه‌گیری در این استان را به یک هزار و 75 نفر رساند.

8 قربانی کرونای دیگر در کرمان؛ قلعه گنج همچنان قرمز است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان ، براساس آخرین آمار اعلام شده در حال حاضر تعداد موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان کرمان 343 مورد است که از این تعداد در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان 217 نفر، در حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان 21 نفر، در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت 58 نفر، در حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم 7 نفر و در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان 40 نفر تحت درمان هستند.

به گفته مهدی شفیعی سخنگوی ستاد کرونای استان کرمان، روز گذشته 50 بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده است و تعداد کل موارد بستری کرونا در استان کرمان از ابتدای شیوع ویروس تا روز گذشته را 20هزار و 48 مورد رسانده است.

به گزارش تسنیم روز گذشته 8 نفر بر اثر کرونا در استان کرمان فوت کردند که از این تعداد 5 نفر حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 2 نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت و یک نفر در حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان قرار داشت و مجموع جان باختگان قطعی کووید 19 از ابتدای شیوع این ویروس به 2 هزار و 834 نفر رسیده است.

لازم به ذکر است براساس آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از 23 شهرستان استان کرمان در حال حاضر 14 شهرستان در وضعیت زرد، 8 شهرستان در وضعیت نارنجی و قلعه گنج یکی از سه شهرستان قرمز کشور در استان کرمان قرار دارد.

روند نزولی اما شکننده در استان آذربایجان غربی ادامه داد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان آخرین جرئیات بیماری کرونا در استان گفت: در روز شنبه 25 اردیبهشت 535 مورد مبتلا به ویروس کرونا در آذربایجان‌‌غربی شناسایی شده که در مجموع، تعداد کل مبتلایان در استان را به عدد 163 هزار و 548 نفر افزایش داده است.

جواد آقازاده درباره بستری‌ها اظهار داشت: خوشبختانه تعداد بستری‌ها نسبت به روز گذشته کاهش داشته است و تعداد کل بستری‌های سندرم حاد تنفسی به یک هزار و 64 نفر و بستری‌های مشکوک هم به 455 نفر کاهش یافته و تعداد بستری‌های آی‌سی‌یو نیز به 239 نفر رسیده است که در آمار بالا، ارومیه با 46، مهاباد با 16، خوی با 14 و سلماس با 10 مورد بستری روزانه در صدر شهرستان‌های آذربایجان‌غربی قرار داشتند.

وی درباره فوتی‌های آذربایجان‌غربی نیز تصریح کرد: خوشبختانه تعداد فوتی‌ها هم کاهش یافته و در روز شنبه 11 نفر از شهوندان استان در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد چهار نفر اهل خوی، سه نفر اهل بوکان، دو نفر اهل چالدران و یک نفر هم از شهرستان‌های خوی و مهاباد بوده‌اند که با احتساب آمار این روز، تعداد کل فوتی‌های کرونایی استان به چهار هزار و 451 نفر رسید.

 

درحال تکمیل... .

انتهای پیام/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حوزه دانشگاه علوم پزشکی اخبار کرونا در ایران کرونا در استان سمنان مراکز واکسیناسیون انجام واکسیناسیون کرونا در استان آذربایجان غربی قطعی به کرونا استان کرمان ویروس منحوس وزیر بهداشت بیمار جدید روز گذشته تعداد کل بستری ها تا کنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۱۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

صندوق بین المللی پول از رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته خبر داد و پیش بینی کرد ذخایر ارزی در دسترس ایران در سال ۲۰۲۴ با افزایش حدود ۶ میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به ۳۱.۳ میلیارد دلار برسد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای خاورمیانه و آسیای مرکزی که به تازگی منتشر شده پیش بینی کرده ارزش تولید ناخالص داخلی ایران 61 میلیارد دلار در سال 2024 نسبت به سال 2023 افزایش یابد و به 464 میلیارد دلار برسد. اقتصاد ایران در این سال 3.3 درصد رشد خواهد کرد که  از رشد متوسط 20 ساله طی سال های 2000 تا 2020 که 3 درصد گزارش شده بیشتر خواهد بود.

این گزارش رشد اقتصاد غیر نفتی ایران در سال 2023 را  3.8 برآورد و پیش بینی کرده است این رقم در سال جاری به 3.3 درصد برسد. بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته رشد قابل توجه 15 درصدی را به ثبت رساند. پیش بینی شده است در سال 2024 نیز رشد این بخش به 2.9 درصد برسد.

نرخ تورم در کشور طی سه سال گذشته نزولی بوده است و به پیش بینی صندوق بین المللی پول انتظار می رود این روند حداقل طی دو سال آینده ادامه پیدا کند. نرخ تورم ایران در سال 2023 به 41.5 درصد کاهش یافته و پیش بینی می شود در سال 2024 به 37.5 درصد و در سال 2025 به 32.5 درصد برسد.

نرخ رشد نقدینگی در سال 2023 بالغ بر 34.7 درصد بوده و انتظار می رود این رقم در سال 2024 به 32.9 درصد کاهش یابد. متوسط رشد نقدینگی طی سال های 2000 تا 2020 بالغ بر 26.5 درصد محاسبه شده است.

*پیش بینی تراز مثبت 16.7 میلیارد دلاری حساب های جاری در 2024

صندوق بین المللی پول تراز حساب های جاری ایران در سال 2024 را مثبت 16.7 میلیارد دلار پیش بینی کرده است. در سال 2023 نیز تراز حساب های جاری ایران مثبت 17.8 میلیارد دلار برآورد شده بود.

*عبور ذخایر ارزی در دسترس ایران از 30 میلیارد دلار

ذخایر ارزی در دسترس ایران بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول در سال گذشته 25.1 میلیارد دلار بوده است. این رقم برای سال قبل از آن 19.7 میلیارد دلار اعلام شده بود. بر اساس پیش بینی این نهاد بین المللی ذخایر ارزی در دسترس ایران طی سال جاری با افزایش حدود 6 میلیارد دلاری نسبت به سال قبل به 31.3 میلیارد دلار خواهد رسید.

بر اساس این گزارش ذخایر ارزی ایران بسیار بیشتر از این ارقام و بالای 100 میلیارد دلار است که بنا به ادعای صندوق بین المللی پول به دلیل تحریم ها در دسترس ایران قرار ندارند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آمار مرگ در ایران | افزایش تعداد فوتی‌ها | آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • افزایش ۱۰ درصدی تعداد تشکل های کارگری و کار فرمایی در گلستان
  • رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • تشکیل کارگروه رصد: برای هفته‌های آخر لیگ
  • کاهش ۱۰۰ درصدی تصادفات فوتی در کردستان
  • افزایش ۳۸ درصدی آمار فوتی‌های تصادفات آذربایجان شرقی