Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@05:48:18 GMT

شفاف سازی باید در شوراهای شهر پررنگ شود

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۴۱۷۱

شفاف سازی باید در شوراهای شهر پررنگ شود

رضا عسگری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه با توجه به نقش و کارکرد شوراها در مدیریت شهری و وظایف و تکالیفی که در قانون برای شوراها پیش‌بینی شده است. به ویژه اینکه در حوزه مسئولیت‌هایی که دارند و مباحث عمده مربوط به شهرداری و مدیریت شهری در عرصه‌های مختلف است، گفت: از همه مهم‌تر اینکه تصمیمات شورا بر زندگی مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی با توجه به سهم شهرداری در اعتباراتی که در حوزه‌های عمرانی به ویژه در شهر زنجان هزینه می‌شود، عددی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است و در مقایسه با مجموعه اعتبارات و پروژه‌هایی که حوزه‌های عمرانی در دستگاه‌های مختلف داریم، عدد قابل توجهی است.

وی افزود: به طور حتم انتظار ما بر این است که کسانی که به عنوان اعضای شورای شهر در این عرصه حضور دارند، باید این آمادگی را داشته باشند که بتوانند با جسارت زیاد، اظهارنظر شفاف و صریحی نسبت به تصمیماتی که می‌خواهند اتخاذ کنند. هر چقدر بتوانیم در این مسیر گام برداریم، به طور حتم مباحثی که می‌تواند زمینه بسیاری از فسادها باشد را قادر خواهیم بود برطرف کنیم.

فساد جایی ظهور و بروز پیدا می‌کند که تصمیمات به صورت غیرشفاف اتخاذ می‌شود

عسگری با اذعان به اینکه معمولاً فساد جایی ظهور و بروز پیدا می‌کند که تصمیمات به صورت غیرشفاف، بدون نظارت مردم و در جلسات غیرعلنی اتخاذ می‌شود و در چنین شرایطی است که افراد احساس می‌کنند که می‌توانند بهره‌ای ببرند و یا به خود و یا اطرافیان و حامیان بهره‌ای برسانند، ادامه داد: تجربه نشان داده است که شوراهایی که دچار آفت شده‌اند، از این منظر بوده و واقعیت امر این است که اعضای شورای شهر باید به قدری ظرفیت داشته باشند که مباحث را به صورت صریح، شفاف، بدون ملاحظه و با شجاعت تمام به بیان دیدگاه خود بپردازند.

فرماندار زنجان افزود: وقتی که تصمیم اعضای شورای اسلامی شهر می‌تواند به زندگی آحاد مختلف مردم اثر مستقیم داشته باشد، به همین خاطر باید به قدی شجاعت داشته باشند که بتوانند به راحتی دیدگاه خود را نسبت به تصمیمی که اتخاذ کرده‌اند، بیان کنند.

عسگری ادامه داد: این موضوع را باید در جامعه نهادینه کنیم که کسانی که به عنوان منتخب مردم وارد شورای اسلامی شهر می‌شوند و قصد برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در یک عرصه را دارند و از همه مهم‌تر هدایت‌گر حوزه بسیار مهمی به نام مدیریت شهری هستند که در بخش‌های مختلف تصمیمات آن‌ها در زندگی مردم اثر مستقیم دارد، باید تصمیمات‌شان شفاف و با شجاعت باشد؛ چرا که حق مردم است که از نمایندگان خود مطالبه کرده و در جریان تصمیمات وکلای خود در شورای اسلامی شهر باشند.

فرماندار زنجان گفت: قطعاً اگر بتوانیم در مسیر شفاف‌سازی قدم برداریم، مشکلات کمتری به سراغ ما خواهد آمد و در اولویت‌بندی‌ها نگاه بر این خواهد بود که اولویتی در نظر گرفته شود که بخش بزرگ‌تری از مردم منتفع شوند و بتواند مشکل بخش اعظمی از آحاد جامعه را مرتفع کند.

عسگری با تاکید بر اینکه باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که این شفافیت در این عرصه پررنگ‌تر از گذشته باشد؛ چرا که درآمدهای شهرداری بر پایه و اساس عوارضی است که شهروندان پرداخت می‌کنند و بخش اعظمی از اعتباراتی که در مجموعه شهرداری در بخش‌های مختلف هزینه می‌شود، به واسطه هزینه‌هایی است که مردم به شهرداری پرداخت می‌کنند، افزود: اگر این اتفاق رخ دهد، شهروندان خود احساس خواهند کرد که به طور مستقیم بر کارهایی که در حوزه مدیریت شهری توسط نمایندگان آن‌ها صورت می‌گیرد، نظارت کافی دارند و به طور حتم این موضوع زمانی اتفاق خواهد افتاد که اعضای شورای اسلامی شهر بتوانند زمینه شفاف‌سازی همه امور را فراهم کنند.

کاندیداهایی شوراهای شهر باید در برنامه های خودشفاف عمل کنند

وی با بیان اینکه امروز کاندیداهایی که برای حضور در کرسی شورای اسلامی شهر نامزد شده‌اند باید چند موضوع را به صورت دقیق و شفاف بیان کنند، افزود: اول اینکه نگاه خود را به موضوع کار جمعی باید در نظر بگیرند. آفتی که ما در برخی از شوراهای اسلامی شهر شاهد آن بودیم، از آنجایی نشأت می‌گیرد که عضوی از اعضای شورای اسلامی شهر اعتقادی به خرد جمعی نداشته و این موضوع را بارها در کلان‌شهرها، مراکز استان‌ها و حتی شهرهای کوچک شاهد بودیم.

فرماندار زنجان گفت: بدون شک زمانی که بیشترین وقت شورا به درگیری مشغول بوده، حاکی از آن است که از وظایف ذاتی خود دور بوده است و بی‌تردید افرادی که وارد عرصه رقابت در این حوزه می‌شوند باید به صورت شفاف بیان کنند که تا چه حد معتقد به کار شورایی و جمعی دارند و در عمل نیز آیا می‌توانند با مخالفان خود به گونه‌ای تعامل داشته باشند که اصل بر منفعت شهر و انجام کارهای ذاتی شورا باشد.

کسانی که از کاندیداهای شوراهای اسلامی حمایت می‌کنند باید خیلی شفاف بیان کنند

عسگری افزود: کسانی که از کاندیداهای شوراهای اسلامی حمایت می‌کنند باید خیلی شفاف بیان کنند که این حامیان از چه طیف و گروه‌هایی هستند. بدون شک این حامیان فقط در گروه‌های سیاسی خلاصه نشده و برخی از گروه‌های اقتصادی تاثیرگذار، برخی از افراد تاثیرگذار در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و برخی از تشکل‌های صنفی را نیز شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه افرادی که قصد ورود به شورای اسلامی را دارند باید به طور شفاف نسبت به بیان موضع کسانی که قصد حمایت از آن‌ها را برای ورود به این عرصه دارند، اقدام کنند، افزود: در برخی مواقع شاهد هستیم که اعضای شوراهای اسلامی بیش از آنکه نسبت به معرفی حامیان اصلی خود اقدام کنند، در لوای برخی از جریانات کلی اقدام به اعلام این گونه حمایت‌ها می‌کنند اما نفرات اصلی که ممکن است در تصمیم‌گیری اعضای شورای اسلامی اثرگذار باشند را معرفی نکرده اما در عمل شاهد تاثیرگذاری حضور این افراد در تصمیم‌گیری‌ها هستیم و به جای دنبال کردن منویات مردم، در تلاش برای تحقق منویات حامیان اصلی خود برمی‌آیند.

فرماندار زنجان با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم برای افرادی که در این عرصه کاندیدا می‌شوند، شفاف‌سازی در خصوص نحوه تامین منابع مالی برای حضور در عرصه تبلیغات کاندیداتوری است، افزود: اگر این هزینه‌کردها از محل درآمدهای شخصی و یا توسط گروه خاصی تامین می‌شود، باید به صورت شفاف بیان شود. علاوه بر این میزان هزینه‌هایی که برای حضور در این عرصه انجام شده است را اعلام کنند.

عسگری افزود: اعضای شورای اسلامی باید در بدو ورود به این عرصه، دارایی خود را در سامانه‌ای که برای این منظور پیش‌بینی شده است به ثبت برسانند و این موضوع باید رصد شود که متاسفانه مغفول مانده است، به همین خاطر باید با جدیت بیشتری روی این موضوع کار شود. اعضای شورای اسلامی مکلف هستند گزارش عملکرد خود را از حضور در جلسات و پیگیری مباحث به صورت شفاف ارائه دهند.

وی ادامه داد: قانون‌گذار در برخی مواقع حضور اعضای شورای اسلامی را به عنوان نمایندگان مردم در برخی از جلسات و کارگروه‌ها مکلف کرده است اما به عینه می‌بینیم که اعضای شورای اسلامی حضور کمتری در این جلسات دارند و به همین خاطر باید به صورت شفاف دلیل حضور و حضور نیافین خود را در این جلسات اعلام کنند؛ چرا که حضور این اعضا در چنین جلساتی به خاطر دفاع از حق و حقوق مردم بوده و این فرصت ارزشمند در اختیار اعضای شورای اسلامی شهر گذاشته شده است. معتقدیم وقتی اعضای شورای اسلامی در کارگروه‌های تخصصی حضور پیدا می‌کنند، این حضور به منزله پل ارتباطی بین مردم و دستگاه‌های اجرایی است.

فرماندار زنجان متذکر شد: کسی که وارد این عرصه می‌شود باید به صورت کامل برای حل مشکلات مردم وقت بگذارد و این گونه نباشد که به بخواهند فقط به عنوان عضوی از شورای اسلامی شهر، خود را درگیر مسائلی که در مجموعه شهرداری وجود دارد، کنند و به مسائل خارج از مجموعه شهرداری واقف نباشند، بنابراین اگر گزارش عملکردها به صورت شفاف ارائه شود، این نوع فعالیت‌ها نیز صریح بیان خواهد شد.

عسگری افزود: ارائه گزارش از سوی اعضای شورای اسلامی در مقاطع مختلف در طول سال می‌تواند اعتمادسازی را ایجاد کند و شرایطی را فراهم کند که مردم نیز این اطمینان را داشته باشند که شوراهای اسلامی به نمایندگی از مردم مشغول انجام وظایف و تکالیف خود به نحو شایسته هستند.

وی با بیان اینکه شوراهای اسلامی علاوه بر اینکه در حوزه مدیریت شهری نقش دارند، در مدیریت کلان جامعه نیز می‌توانند اثرگذار باشند؛ چرا که اعضای شورای اسلامی در بسیاری از جلسات و گروه‌ها حضور داشته و می‌توانند در مدیریت بهتر جامعه سهم ارزنده‌ای داشته باشند، گفت: باید ارتباط خوبی با مردم داشته باشند و این ارتباط باعث خواهد شد که قادر خواهند بود به صورت نهادمند و سازماندهی شده از ظرفیت‌های افراد اثرگذار در محلات مختلف و شخصیت‌های اثرگذار در جوامع و گروه‌های مختلف بهره لازم را ببرند. شوراهای اسلامی اگر بتوانند این ارتباط درست را برقرار کنند، به طور حتم قادر خواهیم بود زمینه‌ای را فراهم کنیم که مردم در جاهایی که احساس می‌کنند خود می‌توانند نقش داشته باشند، این حضور را شاهد باشیم.

فرماندار زنجان افزود: مشارکت مردم زمانی قوت پیدا می‌کند که نمایندگان مردم به نقش ارتباطی خود با بدنه و جامعه که مردم هستند و نهادهای حکومتی و حاکمیتی که دستگاه‌های مختلف هستند، به درستی ایفا کنند. هر جا این نقش به درستی ایفا شد و مردم نیز به نمایندگان خود اعتماد کردند، شاهد پیشرفت در حوزه‌های مختلف بودیم که به نظر می‌رسد در این بخش جای کار بسیار زیادی داریم.

عسگری افزود: با تشکیل شورا و حمایت‌های شورایی که صورت می‌گیرد، حاکمیت نقش خود را ایفا کرده است و هر چه این ارتباط در لایه‌های مختلف قوی‌تر شود، به همان میزان قادر خواهیم بود از ایرادات کاسته و نقش‌های جدید را به مردم واگذار کنیم و اختیارات شوراهای اسلامی را بسط و گسترش دهیم.

کد خبر 5213665

منبع: مهر

کلیدواژه: فرمانداری زنجان شورای شهر زنجان رضا عسگری ویروس کرونا انتخابات 1400 عید سعید فطر نماز عید سعید فطر بوشهر چالش شایستگی کرمانشاه آمار کرونا عکس استانها اردبیل گرگان شیوع کرونا واکسن کرونا انتخابات شورای شهر و روستا اعضای شورای اسلامی شهر فرماندار زنجان شوراهای اسلامی داشته باشند شفاف بیان کنند اعضای شورای باید به صورت صورت شفاف مدیریت شهری طور حتم شفاف سازی گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۴۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در جلسه علنی امروز (یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در واکنش به تذکر یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه جداول بودجه شفاف نیست، اظهار کرد: گاهی گفته می‌شود که عده‌ای مجلس را تضعیف می‌کنند، در حالی که نیازی به این تضعیف‌ها نیست و ما خودمان در داخل این کار را می‌کنیم.

وی ادامه داد: آنچه کمیسیون تلفیق تصویب کرده است، شفاف بوده و درباره ریال به ریال آن پاسخگو هستیم و به کسی اجازه ورود ندادیم. همه اعداد و ارقام شفاف است و برای اولین بار کاری انقلابی در خصوص جداول انجام شد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جداول را ارائه دادیم و نمایندگان بدانند صفر تا صد آن در اختیارشان است و همه آن‌ها در اختیار هیأت رئیسه قرار گرفته است و در خصوص ریال به ریال آن اگر کسی حرف، حدیث و مطلبی دارد می‌تواند مطرح کند.

کد خبر 6090560 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • بیمه و حقوق شوراهای اسلامی ازطرح‌های پیشنهادی به مجلس دوازدهم است
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • ۱۲۷ هزار شورا در کشور مشغول خدمت به مردم هستند
  • برای روان سازی ترافیک ۶۰ هزار میلیارد اختصاص یافت
  • انتقاد معاون استاندار از آپارتمان‌سازی در قم
  • شوراهای اسلامی به‌منظور حکمرانی مردمی شکل گرفتند
  • ۱۴۶۰ نفر عضو شوراهای شهر و روستای استان بوشهر هستند
  • بهره‌برداری از طرح‌های مختلف همزمان با روز شوراها در بوشهر
  • شوراها مردمی سازی کارها را در اولویت قرار دهند