Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در توصیف سختی‌ها و پیچیدگی‌های فرآیند توسعه میدان گازی فرزاد «ب»، به مقایسه بعضی از شاخصه‌های این میدان با میدان گازی پارس جنوبی پرداخت و گفت: توسعه میدان فرزاد «ب» بیش از پیش نیازمند بهره‌مندی از دانش، فناوری و تجهیزات روزآمد است.
به گزارش خبرنگار شانا، رضا دهقان صبح امروز (دوشنبه، 27 اردیبهشت‌ماه) در آیین امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد «ب»، با بیان این مطلب افزود: این میدان در مرز آبی ایران و عربستان واقع شده و عربستان در حال برداشت از این مخزن مشترک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی توضیح داد: در اجرای طرح توسعه میدان فرزاد «ب»، دو سکوی سرچاهی (فرعی و اصلی) هر کدام مشتمل بر چهار حلقه چاه تولیدی ساخته و نصب خواهد شد که تأسیسات جداسازی روی سکوی اصلی قرار می‌گیرد و سیال ترش که در سکوی فرعی تولید می‌شود با خط 20 اینچی به طول سه کیلومتر به سکوی اصلی می‌رسد. در ادامه، گاز ترش و میعانات از طریق خط لوله 36 اینچی و 10 اینچی هریک به طول 230 کیلومتر به تأسیسات دریافت گاز و جداسازی میعانات می‌رود و از آنجا گاز ترش به پالایشگاه‌های فازهای 12، 13، 14، 19 و 22 تا 24 پارس جنوبی و میعانات به پالایشگاه‌های فازهای 12 و 19 واقع در منطقه پارس 2 انتقال خواهد یافت.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران مدت زمان اجرای طرح را 60 ماه و سرمایه‌گذاری آن را 1780 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با اجرای این طرح توسعه، روزانه 28 میلیون مترمکعب گاز ترش یعنی معادل یک فاز پارس جنوبی، همچنین 5 هزار بشکه میعانات گازی (معادل یک‌هشتم پارس جنوبی) و 1200 تن گوگرد از میدان فرزاد «ب» برداشت می‌شود.
دهقان با بیان اینکه اگرچه هدف‌گذاری تولید این میدان معادل یک فاز پارس جنوبی است، اما کار توسعه در این میدان به مراتب سخت‌تر از پارس جنوبی است، توضیح داد: گاز میدان فرزاد، گازی خشک است. دمای این مخزن 128 درجه سانتی‌گراد و فشار مخزن 9 هزار PSI است که هم دما و هم فشار حدود 2 برابر پارس جنوبی است. ترکیبات گوگردی در سیال تولیدی 36 هزار PPM یعنی در مقایسه با پارس جنوبی حدود هشت برابر و ناخالصی‌های گاز مثل نیتروژن و گاز کربنیک هم نسبت به پارس جنوبی حدود سه برابر است، همچنین این میدان در فاصله 230 کیلومتری از خشکی قرار دارد که از این حیث نیز 2 برابر فاصله پارس جنوبی تا خشکی است.
دهقان با اشاره به اینکه این مقایسه نشان می‌دهد در میدان فرزاد با پیچیدگی‌ها و عدم‌قطعیت‌های بسیاری روبه‌رو هستیم و مجموع این عوامل، عملیات حفاری، استخراج، انتقال گاز به خشکی و فرآورش گاز را سخت خواهد کرد، ادامه داد: خط لوله انتقال گاز میدان فرزاد، سخت‌ترین خط لوله دریایی خواهد بود که در کشور اجرا می‌شود.
معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران نتیجه‌گیری کرد: طبیعی است در چنین شرایطی، توسعه این میدان در مرحله طراحی نیازمند دانش و فناوری پیشرفته و در مرحله تأمین تجهیزات، نیازمند تجهیزاتی با تکنولوژی‌های بالا و آلیاژهای خاص و مقاوم در برابر خوردگی است.
وی درباره انتخاب پتروپارس به‌عنوان پیمانکار این طرح توسعه هم گفت: پتروپارس به‌دلیل حضور موفق در میدان مشابه یعنی میدان پارس جنوبی، بهترین گزینه برای توسعه فرزاد «ب» تشخیص داده شد و امیدواریم در این میدان نیز حضور موفقی داشته باشد.
بر اساس این گزارش، قرارداد توسعه میدان فرزاد «ب» امروز (27 اردیبهشت‌ماه) میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت پتروپارس امضا شد.
میدان مشترک گازی فرزاد «ب» در محدوده بلوک فارسی در نوار مرزی ایران و عربستان و در فاصله نزدیک 20 کیلومتری جزیره فارسی واقع شده که بر اساس اعلام شرکت نفت و گاز پارس، مقدار گاز درجای آن حدود 23 هزار میلیارد فوت‌مکعب برآورد می‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شرکت ملی نفت ایران توسعه میدان فرزاد پارس جنوبی پارس جنوبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۶۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزاد حسنی «آقای خاص» را روایت می‌کند

مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته هایی از زندگی این سرمربی تیم ملی کشتی رفت که فرزاد حسنی آن را روایت می کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی برنامه، برنامه «کافه مستند» با پخش مستند «آقای خاص» به کارگردانی سجاد ترابی سراغ ناگفته هایی از زندگی این سرمربی تیم ملی کشتی رفت.

 قسمت جدید برنامه «کافه مستند» امشب جمعه هفتم اردیبهشت با گفت و گو درباره مستند «آقای خاص» از شبکه افق پخش می شود.  

این مستند به کارگردانی سجاد ترابی تلاش دارد اطلاعات تازه ای درباره محمد بنا سرمربی اسبق تیم ملی کشتی فرنگی و آقای خاص کشتی ایران ارایه دهد و با روایت ناگفته هایی به فراز و فرودهای زندگی حرفه ای این مربی محبوب کشتی می پردازد. فرزاد حسنی نیز راوی این مستند است.  

«آقای خاص» مستندی نیمه بلند است که در هفدهمین جشنواره مستند سینماحقیقت حضور داشت و قرار است برای نخستین بار از تلویزیون پخش شود.

بعد از پخش این مستند، در میز نقد «کافه مستند» داوود مرادیان و مهدی انصاری میزبان سجاد ترابی، کارگران این اثر هستند و درباره مسائل فنی این فیلم و همچنین نکات مربوط به مستندهای ورزشی گفتگو می کنند.

در میز محتوایی برنامه نیز داوود مرادیان میزبان علی محمدی قهرمان کشتی فرنگی و همچنین مدیر تیم‌های ملی کشتی خواهد بود تا درباره محمد بنا و ویژگی‌های این اسطوره کشتی ایران با یکدیگر صحبت کنند در میز مستند برنامه نیز امیر مهریزدان مدیر پیشین مرکز مستند سوره که به تازگی ماموریت دو ساله‌اش در این مرکز به اتمام رسیده مهمان برنامه است تا درباره مسائل جاری حوزه مستند و مشکلات مستندسازان گفتگو کند.

«کافه مستند» به تهیه کنندگی محمدعلی محمددوست و با اجرای داوود مرادیان در گروه مستند شبکه افق تولید می شود.

«کافه مستند» هر هفته جمعه شب ها ساعت ۲۱ از این شبکه پخش می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فرزاد حسنی «آقای خاص» را روایت می‌کند
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد
  • بازگشت به کار کارگران اخراجی شرکت پارس طبیعت سلولز گروه صنایع کاغذ پارس
  • مشکلات تبدیل وضعیت ایثارگران در وزارت نفت
  • حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره | مزیت ویژه‌ای که سریلانکا برای ایران دارد
  • برنامه قطعی وزارت نفت خاموشی فلرها در پارس جنوبی است
  • میدان امام (ره) اصفهان جمعه میزبان همایش بزرگ «پهلوان ایرانی»
  • امضای قرارداد فشار افزایی با ابهامات باقی مانده
  • کارگران اخراجی کاغذپارس به کار برگشتند/ برچیدن بساط قرارداد‌های یک ماهه کارگری