Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-08@19:52:31 GMT

تشنگی سد بارزو در فصل کشت و کار کشاورزی

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۶۸۳۲

تشنگی سد بارزو در فصل کشت و کار کشاورزی

مدیر امور منابع آب شیروان گفت: سد بارزو این شهرستان در فصل کشت و کار و کشاورزی نسبت به سال گذشته بسیار کاهش ورودی آب داشته است.

اسحاق خسروپناه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: سد بارزو این شهرستان در فصل کشت و کار و کشاورزی نسبت به سال گذشته بسیار کاهش ورودی آب داشته که ورودی حجم آب از اول سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر امور منابع آب شیروان بیان کرد: ورودی حجم آب این سد سال گذشته ،۲۴ میلیون مترمکعب بوده که اینک ۱۰ میلیون مترمکعب است و ۳۲ میلیون و ۹۰۰ هزارمترمکعب آب پشت این سد ذخیره است که سال گذشته در این مدت بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب بوده که ۳۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

 

خسروپناه خاطرنشان کرد: همچنین میزان بارندگی از ابتدای بهار امسال در این شهرستان ۶۶ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۵۵ میلی متر بوده بسیار کاهش داشته است.

 

وی افزود: با توجه به اتمام حجم آب برخی از شرکت های تعاونی و کاهش و ضرورت و پایبندی به منابع مصارف سد بارزو و چهارماه باقی مانده سال آبی زراعی جاری ۱۴۰۰-۱۳۹۹، دبی آب تحویلی در بخش شرب، کشاورزی و صنعت با تناسب حجم باقی مانده برای هر یک از حوزه ها آب تحویل داده خواهد شد که بایستی مدیریت آب در این سه حوزه با جدیت بیشتری صورت گیرد و اقدامات سرسخت گیرانه در خصوص هرگونه تخلفات احتمالی در حوزه شبکه ترددی ذی نفعان انجام گیرد.

 

 مدیر امور منابع آب شهرستان شیروان گفت: برنامه تنظیم آب سد برای مصارف سال جاری، ۱۴ میلیون متر مکعب برای حوزه کشاورزی، پنج میلیون متر مکعب نیز برای شرب شهر شیروان و روستاهای اطراف و یک میلیون متر مکعب نیز برای مصارف صنعتی است که تاکنون بیش از ۲.۵ میلیون مترمکعب در حوزه شرب، بیش از ۸ میلیون مترمکعب در کشاورزی و بیش از سه دهم مترمکعب در بخش صنعت تحویل داده شده است.

 

خسروپناه اضافه کرد: بارندگی های بهاره از ابتدای امسال تاکنون تاثیری در افزایش حجم آب سد بارزو شهرستان نداشته است.

 

سد بارزو شیروان، پس از شیرین دره مانه و سملقان، دومین سد بزرگ خراسان شمالی به شمار می آید که توان ذخیره سازی مخزن آن ۹۲ میلیون مترمکعب است و هم اکنون حجم تراز و ایمنی پایدار این سد ۸.۵ میلیون متر مکعب است. این سد در سال ۱۳۸۱ با هدف مهار و کنترل سیلاب های فصلی و تامین قسمتی از آب صنعت، آشامیدن شهر شیروان و کشاورزی اراضی پایاب به بهره برداری رسید.

 

توان تنظیم آب این سد سالانه ۴۴ میلیون متر مکعب و گنجایش مخزن آن ۹۲ میلیون متر مکعب است. سد بارزو در ۴۰ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد.

 

پایان پیام/641

منبع: شبستان

کلیدواژه: سد بارزو شیروان خشکسالی میلیون متر مکعب میلیون مترمکعب سال گذشته سد بارزو حجم آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۶۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: هم ‏اکنون حجم آب پشت سدهای استان طبق آخرین پایش به یک میلیارد و ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسیده که بیش از ۷۱ درصد حجم نرمال بوده و پنج درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری‬ ایمنا از‬ آذربایجان‌غربی‬ و‬ به نقل از‬ روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان، مجید رستگاری در‬ خصو‬ص‬ وضعیت‬ سدهای‬ آذربایجان‌غربی‬ اظهار‬ کرد: هم ‏اکنون حجم آب پشت سدهای استان طبق آخرین پایش به یک میلیارد و ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسیده که بیش از ۷۱ درصد حجم نرمال بوده و ۵ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیشتر است‎. ‎

وی‬ افزود: این حجم در زمان مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۳۱۶ میلیون مترمکعب بود و ‏امسال این میزان ۶۷ میلیون مترمکعب افزایش یافته است‎

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: طبق آخرین پایش سد بوکان ۶۷۴، مهاباد ۱۷۶، آغ‌چای چایپاره ۱۱۷ و شهرچای ‏ارومیه ۹۴ میلیون مترمکعب آب دارند که نزدیک به ۷۷ درصد کل آب‌های موجود در سدهای چهارده‌‏گانه استان را شامل می‌شود‎.

️رستگاری حجم آب موجود در سد کانی‌سیب را نیز ۱۵۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: از ۱۴ سد فعال استان آب پشت هفت سد بیشتر از سال گذشته، یک سد مشابه پارسال و ۶ سد کمتر از سال گذشته است‎. ‎

وی با اشاره به اینکه سد قیقاج مشابه سال گذشته ۹ میلیون مترمکعب آب دارد، تصریح کرد: هفت سد شهرچای ارومیه، مهاباد، بارون ماکو، آغ چای چایپاره، شهید قنبری ماکو، ارس ۲ و کرم‌آباد پلدشت بیشتر از سال گذشته، آب در آنها ذخیره شده است‎.

رستگاری عنوان کرد: با توجه به کمبود آب در آبخوان‌ها و تداوم برداشت از منابع آب استان با وجود بارش‌های خوب، به جهت تغییرات اقلیم و گرمای بی‌سابقه پیش بینی شده، همچنان با مشکل آب در استان به ویژه حوضه دریاچه ارومیه مواجه هستیم و باید در فصل گرم پیش رو، هم استانی‌ها صرفه‌جویی بیشتری در این خصوص داشته باشند. ️

️مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: هم اینک ۱۴ سد در آذربایجان‌غربی وجود دارد که حجم آنها نزدیک به دو میلیارد مترمکعب است‎. ‎

کد خبر 751259

دیگر خبرها

  • ۱۱۰ میلیون مترمکعب آب سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شد
  • اوضاع وخیم ذخایر آبی در ۱۱ استان کشور؛ آب پنج سد تهران کاهش ۵ درصدی دارد
  • تشنگی سد‌های خراسان‌شمالی با وجود افزایش بارندگی‌ها/ بهبود کشاورزی با بارندگی️
  • امکان ذخیره حدود ۱۲ میلیون متر مکعب آب در ابرکوه
  • اوضاع وخیم ذخایر آبی در ۱۱ استان کشور/ آب پنج سد تهران کاهش ۵ درصدی دارد
  • اوضاع آب کدام استان‌ها خوب نیست؟ 
  • ۱۰ استان کشور از تنش آبی خارج شد
  • افزایش حجم آب دریاچه ارومیه به ۲.۵ میلیارد مترمکعب
  • دریاچه ارومیه برای تثبیت وضعیت به ۶ میلیارد متر مکعب آب نیاز دارد
  • ۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است