Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@08:09:09 GMT

روشنگری نخبگان در جلب مشارکت حداکثری انتخابات تاثیر دارد

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۷۲۹۱

روشنگری نخبگان در جلب مشارکت حداکثری انتخابات تاثیر دارد

دکتر مجید فانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اساتید دانشگاه ها و نخبگان به عنوان گروه های مرجع به شمار می روند چون دیدگاه های آنان به خاطر آگاه بودن نسبت به مسائل و همچنین داشتن نگاه کارشناسی به امور همواره از سوی جامعه پذیرفته می شود و مردم غالبا از آنها تبعیت می کنند.

وی ادامه داد : اعتماد جامعه به این گروه های مرجع به حدی است که در زمینه های مختلف وقتی موضوعی مطرح می شود و یا مشکلی رخ می دهد ، افراد عادی جامعه به نقطه نظرات و بیان دیدگاه این گروه های مرجع توجه دارند و به نوعی آنها نقش هدایتگری را برای جامعه ایفا می کنند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این استاد دانشگاه گفت : در زمینه انتخابات و تاکید بر حضور حداکثری و مشارکت مردم در انتخابات نیز اساتید و نخبگان می توانند زمینه ساز این حضور باشند و در تصمیم گیری های مردم به آنها آگاهی بخشی کنند . 

وی افزود : در این برهه زمانی نیز که انتخابات مهمی را پیش رو داریم ، این گروه های مرجع می توانند ضمن دعوت مردم به حضور در پای صندوق های رای ، اثرات و تبعات این حضور یا عدم مشارکت در انتخابات بر زندگی و آینده مردم و کشور را بیان کنند.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی نور از انتخابات به عنوان راهی برای درخواست مطالبات مردمی نام برد و گفت : مردم کشورمان امروزه با مشکلات معیشتی و اقتصادی دچار هستند و عدم حضور پای صندوق های رای می تواند باعث شود افرادی که توان کار ندارند انتخاب و تصمیم گیری های کلان و اجرایی کشور به آنها سپرده شود . 

وی افزود : مردم با حضور در پای صندوق های رای و انتخاب اصلح می توانند مسیر سرنوشت خود و کشور را تغییر بدهند و فردی را انتخاب کنند تا با داشتن برنامه های اجرایی مشکلات بویژه مشکلات اقتصادی موجود را برطرف کند .   

دکتر فانی گفت : رییس جمهور به عنوان بالاترین شخصیت اجرایی کشور به شمار می رود و تصمیمات وی می تواند در بخش های مختلف زندگی آحاد جامعه تاثیر بگذارد. به طور مثال اینکه سیاست اقتصادی انقباضی یا انبساطی را پیاده بکند ، این مسائل بر حرکت چرخ های تولید و اقتصاد و معیشت تاثیر دارد . 

این استاد دانشگاه گفت  : پس همگان باید بدانیم که یک رای ما تنها یک رای نیست که به صندوق انداخته می شود ، بلکه هر رای ما گام برداشتن در مسیر ساختن آینده کشور است و در تصمیم گیری برای مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات حتما باید به این موضوع توجه داشت.

وی با اشاره به اینکه حضور مردم انتخابات یک اصل بنیادین در جمهوری اسلامی ایران است ، افزود : همان طور که رهبر فرمودند انتخابات واجب عینی است و این یعنی اگر فرد در انتخابات مشارکت نکند و شرکت کند ولی رای سفید بدهد ، از نظر شرعی مشکل دارد و حرام است ضمن این از نظر سیاسی و اجتماعی هم تبعات دارد.

او ادامه داد : هر چند در زمان های قبل از انتخابات گذشته و انتخابات پیش رو دشمنان همواره از حضور کم مردم حرف می زنند ، اما مطمنا مردم در این انتخابات باز هم حضور پرشور خواهند داشت تا سرنوشت خود را رقم بزنند . 

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و نخستین میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۸ خردادماه برگزار می شود.

برچسب‌ها انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر دانشگاه آزاد اسلامی مازندران انتخابات ریاست جمهوری مشارکت سیاسی پروندهٔ خبری انتخابات ۱۴۰۰

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر دانشگاه آزاد اسلامی انتخابات ۱۴۰۰ ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر دانشگاه آزاد اسلامی مازندران انتخابات ریاست جمهوری مشارکت سیاسی اخبار کنکور گروه های مرجع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۷۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های جهان با تاکید بر ضرورت تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین، عنوان کرد: وجدان بیدار استادان و دانشجویان در تمام دانشگاه‌های جهان، ظلم و ستم اقلیتی رو به زوال بر مردمی با پشتوانه‌ای به وسعت تاریخ را برنمی‌تابند.

به گزارش ایسنا، متن نامه به شرح ذیل است:

«همانطور که مستحضرید جوهره اصلی حقوق بشر، پاسداری از عدالت و کرامت انسانی است. از همین رو، وظیفۀ همه انسان‌های آزادی‌خواه، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و نخبگان دانشگاهی همواره حفظ حقوق بشر و کرامت انسانی بوده است. این مهم در اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز مورد تأکید قرار گرفته است. با این وجود، امروزه سرزمین فلسطین به نماد نسل کشی و نقض حقوق بشر در جهان تبدیل شده است. بیش از نیم قرن است که ملت فلسطین قربانی تجاوزگری و زورگویی قدرت‌های بزرگ به ویژه صهیونیسم جهانی قرار گرفته و حتی طبق قوانین بین‌المللی از حق دفاع مشروع خود نیز در برابر متجاوزان محروم گردیده است.

اینک که تاریکی و بی‌آبی نوار غزّه را فراگرفته و سخن از پایان منابع غذایی و دارویی است جنبش دانشجویان، اساتید و نخبگان در دفاع از مردم مظلوم غزه و اعتراض علیه ستم در دانشگاه‌های هاروارد، ایندیانا، کلمبیا، ‌ییل و سایر دانشگاه‌های دنیا نشان می‌دهد که وجدان بیدار استادان و دانشجویان در تمام دانشگاه‌های جهان، ظلم و ستم اقلیتی رو به زوال بر مردمی با پشتوانه‌ای به وسعت تاریخ را برنمی تابند و بی‌شک صبح پیروزی نزدیک است. در این هنگام از نخبگان و رؤسای دانشگاهی جهان انتظار است ضمن اعلام جهانی محکومیت جنایات جنگی و نسل‌کشی علیه مردم غیرنظامی غزه، مأموریت‌های انسانی  و دانشگاهی خود را در قبال این مردم مظلوم و عضو جامعه بشری ایفا کنند و برای اعلام هم‌دردی ضمن فشار بر مجامع بین‌المللی افزون بر پایان جنگی نابرابر، خواستارِ برقراری صلح و استیفای حقوق حقۀ ملت مظلوم فلسطین شوند و با تشکیل مجامع علمی و نخبگانی ضمن فعال‌سازی تمام ظرفیت‌های دیپلماسی علمی برای فشار بر رژیم صهیونیستی به تبیین قیام پیروزمندانه طوفان الاقصی و مظلومیت مردم غزه برای نخبگان و مردم پرداخته و از طریق مجاری علمی و رسانه‏ای، طبل رسوایی رژیم صهیونیستی و حامیان آنان را در مجامع جهانی به صدا در آورند.

همچنین انتظار می‌رود ضمن تلاش برای قطع ارتباط نهادهای علمی و دانشگاهی جهان با رژیم‌صهیونیستی با تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی  برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین، تدارک برای بازسازی غزه و انتقال دانش و فناروی برای احیاء زندگی طبیعی در مناطق ویران شده غزه توسط این ائتلاف جهانی دنبال گردد که اکنون کنش فعالانه نخبگان و رؤسای دانشگاه‌ها در سراسر جهان برای مقابله با رژیم صهیونیستی نه فقط در معرض قضاوت افکار عمومی جهان، بلکه در معرض قضاوت تاریخ قرار دارد.

در پایان برای پیگری امور و انسجام بیشتر پیشنهاد تشکیل مجمع نخبگان طرفدار برقراری صلح عادلانه و دموکراسی در فلسطین را می‌دهم و کسانی که تمایل به عضویت در این مجمع دارند به ایمیل Elm@scc.ir حضورشان را اعلام دارند».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای
  • اقدامات خوب رسانه و هوشیاری مانع از تحقق اهداف دشمن می‌شود
  • تاثیر مثبت انتخاب فرد اصلح در دور دوم انتخابات بر آبادانی شهرستان
  • تشکیل ائتلاف جهانی نخبگان دانشگاهی برای کمک به احقاق حق مردم فلسطین
  • مسئولان به بازخورد انجام وظایف خود در انتخابات توجه کنند
  • لزوم بازنگری مدیران استان قزوین در رفتار و عملکرد خود
  • مشارکت بیشتر در انتخابات، هزینه‌های امنیتی را کاهش می‌دهد
  • نراقی: فردا دانشجویان ایران در حمایت از خیزش دانشگاهیان آمریکا و اروپا تجمع می‌کنند
  • وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است
  • حداقل سهم مازندران در هیئت دولت، حضور یک وزیر کشاورزی یا ورزش از نخبگان این استان است