Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@07:23:18 GMT

افزایش ۲۳ برابر پهنای باند اینترنت مصرفی در استان قزوین

تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۳۷۹۷۹

افزایش ۲۳ برابر پهنای باند اینترنت مصرفی در استان قزوین

به گزارش ایرنا، بدون شک جهان امروزی به سرعت در حال تحول، دگرگونی و تبدیل شدن به جهان اطلاعاتی و ارتباطی است تا جایی که بشر با استفاده از فناوری‌ها و اطلاعات جامع، توانسته تحولات شگرف را در تمامی عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای خود رقم بزند.

بشر امروزی طی نیم قرن گذشته با تحولات صورت گرفته در زمینه ارتباطات و رایانه، تغییرات گسترده‌ و روزافزونی را برای خود ایجاد کرده و با استفاده از فناوری‌های به روز و جامع، آینده روشن و جدیدی را پیش روی خود و آیندگان قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گسترش روزافزون تکنولوژی و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، زندگی امروز و آینده انسان دستخوش حوادث و رویدادهای مختلفی شده و همین مساله امروز بیش از سایر مباحث، کشورهای جهان را درگیر خود کرده است. 

فناوری‌های جدید از جمله فیبر نوری که به یک رشته بسیار نازک گفته می‌شود که نور از یک سوی آن وارد و از سوی دیگر خارج شده و دارای پهنای باند بسیاری بالاتری از کابل های معمولی است که به راحتی و با سرعتی بسیار بالا اقدام به انتقال انواع بی‌شمار داده‌ها و تصاویر می‌کند، زندگی بشر را دستخوش تحولات بزرگی کرده است. 

فناوری اطلاعات و ارتباطات که از آن به سازماندهی، ذخیره سازی و انتشار اخبار و اطاعات به صورت تصویر، صوت و سایر موارد با استفاده از رایانه و مخابرات یاد می‌شود، باعث شده تا انسان‌ها دسترسی سریع به اطلاعات را بدون در نظر گرفتن فاصله‌های جغرافیایی و سایر محدودیت‌ها داشته باشند.

کشور ما نیز همزمان با تحولات صورت گرفته جهانی، توانسته ضمن بهره‌مندی از فناوری‌های به روز در حوزه اطلاعات و ارتباطات، موفقیت و دستاوردهای قابل توجهی را طی سالیان گذشته کسب کند.

قزوین نیز در این حوزه ضمن گسترش فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، امروز به یکی از استان‌های موفق در زمینه پوشش این نوع فناوری‌ها تبدیل شده و به همین منظور خبرگزاری جمهوری اسلامی مصاحبه‌ای را با مرتضی شهامی، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین ترتیب داده که ماحصل آن را در ادامه می‌خوانیم. 

  

ایرنا. در خصوص اجرای طرح‌های ارتباطی استان قزوین توضیحاتی ارایه فرمایید؟

اجرای پروژه‌های حوزه‌ ارتباطی در استان شامل توسعه ایستگاه‌های نسل دوم، سوم و چهارم و ارتقای سرویس اینترنت سایت‌ها به نسل چهارم در مناطق شهری و روستایی، تلفن خانگی روستایی، توسعه شبکه ملی اطلاعات توسط بخش غیردولتی، افزایش خودپردازهای روستایی، توسعه فیبرنوری و اتصال مدارس به شبکه ملی اطلاعات با واگذاری پهنای باند و مودم رایگان و همچنین صدور پروانه پیشخوان روستایی و شهری از جمله مهمترین اقدامات این اداره کل در طول ۸ ساله دولت تدبیر و امید در استان قزوین بوده است.

در خصوص توسعه ایستگاه‌های تلفن همراه و ارایه سرویس اینترنت در مناطق شهری و روستایی استان نیز باید گفت که با اجرای طرح‌های انجام شده با تخصیص سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هم‌ اکنون تمامی ۲۵ شهر استان تحت پوشش سرویس اینترنت همراه نسل چهارم قرار داشته، حدود ۴۰۰ روستا هم از این مساله بهره مند بوده، حدود ۱۰۰ درصد مسیرهای جاده‌ای اصلی استان تحت پوشش مکالمه تلفن همراه بوده و به‌ طور میانگین بیش از ۸۵ درصد مسیر جاده‌ای نیز تحت پوشش اینترنت همراه قرار دارد.

توسعه تلفن خانگی در بیش از ۵۰۰ روستای استان و نصب تجهیزات تلفن ثابت در ۲۰ روستا که موجب کاهش مهاجرت از مناطق کم برخوردار روستایی به مناطق شهری شده با تخصیص ۴۵ میلیارد ریال اعتبار و در عین حال نیز یک هزار و ۱۷ مدرسه شهری و روستایی استان به شبکه ملی اطلاعات با تخصیص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار باعث فراهم شدن بستر آموزشی مناسب در فضای مجازی و صرفه‌جویی در هزینه‌های معلمان و وزارت آموزش‌ و پرورش شده است.

ایرنا. وضعیت فیبر نوری و پهنای باند اینترنت استان قزوین چگونه است؟

استان قزوین در حال حاضر دارای سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر شبکه فیبر نوری است که اجرای ۱۰۰ کیلومتر آن در فاز نخست و توسعه حدود ۲۰۰ کیلومتر دیگر تا پایان دولت، موجب افزایش پهنای باند سرویس‌های ارتباطی و ارتقای کسب‌ و کارهای اینترنتی در مناطق مختلف استان خواهد شد.

باید توجه داشت که با شیوع ویروس کرونا، میزان مصرف اینترنت در مناطق مختلف کشور از جمله این استان را افزایش داده تا جایی که پهنای باند مصرفی قزوین تا قبل از آغاز این بیماری ۳۱.۵۷ گیگابایت بر ثانیه بود اما با افزایش حضور مردم در منازل و استفاده از اینترنت در دوران کرونا  برای امور مختلف، پهنای باند مصرفی استان در نقطه اوج خود را به ۶۰.۳۵ گیگابایت بر ثانیه در اردیبهشت‌ ماه امسال رسانده است.

براساس آخرین گزارش آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، یک میلیون و ۲۹۷ هزار و ۵۸  مشترک توسط اپراتورهای مختلف تلفن همراه در این استان به پهنای باند سیار دسترسی دارند که ضریب نفوذ را از ۸۳.۴۲ به ۹۷.۰۹ رسانده که در مقایسه با پایان سه‌ ماه سال گذشته، با افزایش ۱۶.۳۸ درصدی روبرو بوده است.

هم‌اکنون ۷۳۴ هزار و ۱۴۷ مشترک همراه اول، ۴۹۴ هزار و ۷۱۶ مشترک ایرانسل و ۶۸ هزار و ۲۲۲ مشترک رایتل به پهنای باند سیار در سطح استان دسترسی دارند و در شاخص رتبه‌بندی ضریب نفوذ تلفن سیار، قزوین جزو ۶ استان برتر کشور به شمار رفته و تعداد سایت‌های فعال شبکه‌های تلفن همراه نسل چهارم از ۵۰۲ سایت به ۷۳۹ سایت، با رشد ۴۷ درصدی و تعداد سایت‌های نسل سوم از ۵۶۵ به ۶۵۲ سایت با رشد ۱۵.۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته تغییرات خوبی را رقم زده است.

ایرنا. چه اقداماتی در خصوص اینترنت، فیبر نوری و سرویس‌های ارتباط روستایی استان صورت گرفته است؟

با عنایت به اینکه ایجاد سرویس‌های ارتباطی در مناطق روستایی و کمتر توسعه‌ یافته از محل اعتبارات دولتی و در قالب طرح خدمات عمومی اجباری روستایی (USO) انجام می‌شود، تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار فاقد سرویس تلفن خانگی و روستاهای زیر ۲۰ خانوار و بالای ۵ خانوار از محل اعتبارات USO نسبت به دایر نمودن و تحت پوشش قرار گرفتن سرویس‌های مطلوب اقدام شده است.

در ارتباط با اینترنت مناطق روستایی، تا قبل از سال ۹۲ تنها از حدود ۸۴۰ روستای دارای سکنه استان، ۱۷۰ روستا دارای اینترنت ثابت بوده که در ادامه فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم حدود ۴۰۰ روستا تحت پوشش اینترنت همراه نسل سوم و چهارم قرار گرفته و حدود ۳۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار (تنها با ۳ درصد جمعیت استان) تحت پوشش سرویس اینترنت همراه قرار ندارند که در برنامه پیش بینی شده تا انتهای دولت این مساله به انجام خواهد رسید.

در خصوص بستر فیبرنوری روستایی نیز در دولت دوازدهم حدود ۱۰۰ کیلومتر فیبر نوری روستایی ایجاد شده و ۲۰۰ کیلومتر نیز تا پایان دولت دوازدهم به انجام خواهد رسید که انجام این پروژه موجب تامین پهنای باند سرویس‌های ارتباطی در مناطق کمتر توسعه‌ یافته در بخش‌های طارم، رودبار الموت شرقی و غربی خواهد شد.

این در حالی است که ۵۶۲ مدرسه روستایی استان از طریق مودم‌های ثابت و سیار به شبکه ملی اطلاعات متصل بوده و به میزان ۷۰ گیگا بایت حجم ماهانه اینترنت رایگان نیز به این مدارس اختصاص داده‌ شده است.

۲۸ روستای استان قزوین طی هشت سال گذشته تحت پوشش اینترنت نسل چهارم با کیفیت مطلوب و قابل‌ قبول قرار گرفته و سرویس اینترنت ثابت نیز از طریق خطوط تلفن ثابت با فناوری ADSL واگذار شده است.

ایرنا. در رابطه با ضریب نفوذ تلفن همراه و اینترنت، پوشش تلفن های خانگی و خودپردازهای روستایی استان توضیح دهید؟

ضریب نفوذ تلفن همراه این استان از ۷۶ درصد ابتدای دولت یازدهم به ۱۲۶ درصد (افزایش ۶۵.۷۸ درصدی) در حال حاضر رسیده و پوشش تلفن خانگی نیز با افزایش ۹.۸۹ درصدی نیز از ۶۵۷ روستا به ۷۲۲ روستا رسیده است. 

تعداد دکل‌های تلفن همراه در مدت هشت سال گذشته و با رشد ۲۹ درصدی از یک هزار و ۷۷ به یک هزار و ۳۹۱ دکل رسیده و خطوط اینترنت پرسرعت ثابت نیز از ۵۳ هزار و ۳۵ مشترک به ۱۳۰ هزار و ۹۷۸ مشترک افزایش یافته است.

 ضریب نفوذ اینترنت پرسرعت ثابت استان طی این مدت از ۴.۳۳ به ۹.۸۰، خودپردازهای روستایی از ۵ به ۵۰ و فیبر نوری از ۵۶۸ کیلومتر در ابتدای دولت یازدهم به ۷۱۸ کیلومتر در حال حاضر افزایش داشته است.

ایرنا. برای توسعه ارتباطات استان طی هشت سال گذشته چه میزان اعتبار هزینه شده است؟

برای توسعه ارتباطات استان از سوی بخش دولتی و خصوصی طی هشت سال گذشته ۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده تا جایی که با ارایه خدمات یاد شده، از مجموع ۶ هزار و ۳۸۱ کیلومتر جاده اصلی و فرعی استان، ۸۶ درصد تحت پوشش اپراتور همراه اول و ۶۹ درصد نیز تحت پوشش اپراتور ایرانسل قرار دارند.

مجموع پوشش جمعیتی تلفن همراه در استان ۱۰۰ درصد بوده و با توجه به فعالیت سه اپراتور در سطح استان، تاکنون سه میلیون و ۱۲۲ هزار و ۲۲ سیم کارت توسط اپراتورهای یاد شده به فروش رسیده که از این تعداد هم اکنون ۲ میلیون و ۴۳ هزار و ۵۲۵ سیم کارت فعال است.

۱۶ پروانه ICT روستایی نیز طی هشت سال گذشته به منظور بهبود وضعیت دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی و ساماندهی این دفاتر صادر شده و در سفر سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان، تا پایان اردیبهشت‌ ماه جاری فاز نخست پروژه توسعه شبکه ملی اطلاعات در روستاهای استان قزوین به بهره‌برداری می‌رسد و فاز دوم این پروژه هم تا پایان دولت دوازدهم با پوشش ۱۰۰ درصدی به پایان خواهد رسید.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قزوین راه‌اندازی سامانه نظارت بر اجرای پروتکل‌های مدیریت کرونا برای اولین بار در سطح کشور در استان قزوین را از اقدامات مهم این اداره کل دانست و افزود: این سامانه برای اولین بار در سطح کشور با همکاری معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی، استانداری و اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان راه‌اندازی شده و بازدیدهای نظارتی کرونا از ادارات و واحدهای صنفی در حوزه‌های مختلف استان در آن ثبت می‌شود.

برچسب‌ها ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت تدبیر و امید ایرنا استان قزوین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت تدبیر و امید ایرنا ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت تدبیر و امید ایرنا استان قزوین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اخبار کنکور ارتباطات و فناوری اطلاعات شبکه ملی اطلاعات طی هشت سال گذشته اینترنت همراه سرویس اینترنت روستایی استان میلیارد ریال استان قزوین تلفن خانگی تلفن همراه پهنای باند ضریب نفوذ فیبر نوری نسل چهارم فناوری ها تا پایان تحت پوشش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۳۷۹۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی

مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت: کاربرد هوش مصنوعی به‌منظور هوشمندسازی خدمات از اولویت‌های سال جاری سازمان امور دانشجویان در حوزه مشاوره و سلامت است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان، امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ گردهمایی ۳ روزه مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور که از پنجم اردیبهشت ماه در تالار امام رضا (ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز شده بود امروز با معرفی مراکز برتر به کار خود پایان داد؛ مصطفی صالحی مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در اختتامیه این همایش اظهار کرد: کاربرد هوش مصنوعی به منظور هوشمندسازی خدمات از اولویت‌های سال جاری سازمان امور دانشجویان در حوزه مشاوره و سلامت است.

وی با اشاره به بیاناترهبر انقلاب با این مضمون که باید به‌گونه‌ای عمل کنیم تا ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش در دنیا قرار بگیرد، گفت: هم‌گام با پیشرفت سریع فناوری‌های دیجیتالی، با پیدایش تحول‌های جدید در این زمینه و ظهور هوش مصنوعی در کاربردهای واقعی، انقلابی در فناوری اطلاعات رخ داده است، به طوری که بسیاری از کارها در جهان امروز، با به کارگیری ابزارها و روش‌های هوشمند انجام می‌شود.

صالحی بیان کرد: در سال‌های گذشته بسیاری از دانشگاه‌های کشور گام‌های کوچک یا بزرگی به سمت هوشمندسازی برداشتند و تلاش می‌شود با گسترش این اقدامات، بهبود سطح کمی و کیفی ارائه خدمات به دانشجویان احساس شود.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم افزود: در این راستا، پروژه‌های هدف‌گذاری شده امسال، با تمرکز بر به‌کارگیری ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه مشاوره و سلامت شامل دستیار هوشمند (ربات گفت‌وگو محور) مشاوره، اعتبارسنجی و تحلیل داده‌های کارنامه‌های جسم و روان به منظور سنجش ریسک روانی، جسمی و تحصیلی دانشجویان و پیش‌بینی رفتارهای پر خطرشان است.

صالحی در این مراسم ضمن قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این همایش سه روزه، اظهار کرد: باید چالش‌های فراروی مراکز را با همکاری و همفکری یکدیگر برطرف کنیم و همه دانشگاه‌ها مکمل همدیگر باشیم.

برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی و نشست‌های پرسش و پاسخ شرکت کنندگان پیرامون مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشجویان از دیگر برنامه‌های این همایش ملی بود.

کد خبر 748113

دیگر خبرها

  • دستگیری اعضای باند ۴ نفره سارقان به عنف/نوشابه‌های قاچاق به بازار نرسید
  • ایمن‌سازی ۷۰ کیلومتر از راه‌های روستایی در برابر سرقت کابل
  • روستای «بن بید» به شبکه ملی اطلاعات متصل شد
  • ویدیو/ ۵۰ هزار خودکشی در یک سال!
  • ۱۱۵ کیلومتر فیبر نوری در شهرهای استان بوشهر اجرا شد
  • آینده ارزهای دیجیتال: چگونه بلاکچین صنایع مختلف را متحول می‌کند؟
  • بر مدار تراشه؛ ریز اما قلب تکنولوژی
  • هوشمندسازی خدمات حوزه مشاوره و سلامت دانشجویی با به‌کارگیری هوش مصنوعی
  • استفاده از فیبر نوری قدمی برای افزایش سرعت اینترنت
  • خطرات استفاده از تلفن هوشمند با دمای بالا