Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@01:31:21 GMT

روابط عمومی‌هایی که هم هستند و هم نیستند

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۴۳۶۴۱

روابط عمومی‌هایی که هم هستند و هم نیستند

ایسنا/خراسان جنوبی روابط عمومی‌های ادارات با اینکه بخش مهم سازمان هستند، اما اعتقاد دارند به اندازه حیات خلوت سازمان نیز به آنان اهمیت داده نمی‌شود.

روابط عمومی همانگونه که از نامش برمی‌آید خاستگاه تعامل سازمان با جامعه است. بخشی که اگرچه بخش مهمی از سازمان است اما آن چنان که باید به آن توجه نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، مگر نه این است که سازمان‌ها برای مردم  کار می‌کنند؛ بنابراین باید با آنان ارتباط داشته و مشکلات را به مدیران منتقل و از سویی دیگر خدمات را نیز اطلاع رسانی کنند.

ضعف نیروی انسانی در این سال‌ها در بدنه روابط عمومی و عدم توجه به آموزش‌های مستمر متناسب با زمان برای این بخش و همچنین عدم مشورت با این حوزه از سوی مدیران همان چیزی است که گلایه‌های زیادی از سوی مسئولان روابط عمومی همراه شده است.

حامد عارفی نیا، مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به ایسنا گفت: 27 اردیبهشت ماه در ایران به نام روز ارتباطات و روابط عمومی مزین و نامبردار شده است.

وی افزود: ارتباطات از گذشته‌های دور به عنوان یک پدیده حیاتی در زندگی بشر وجود داشته است؛ چه زمانی که بشر از ابزارهایی همچون دود، نور، آتش و ... استفاده می‌کرد و چه با ورود به عصر تلگراف که زندگی بشر شکل تازه‌تری به خود گرفت و چه امروز که نظام‌ها و شبکه‌های ارتباطی همراه با زندگی روزمره بشر رو به جلو حرکت می‌کنند، همواره به ایجاد نظام رابطه‌ای اندیشیده است.

این مدیر روابط عمومی بیان کرد: امروزه کم‌تر کسی را می‌توان یافت که خود را بی نیاز از ارتباطات و استفاده از ابزارهای ارتباطی بداند؛ شاید بشر هیچ گاه فکر نمی‌کرد که از ابتدای حیات خویش و همراه و همگام با رشد فکری و جسمی، تا بدین حد با نظامی از این دست و با این پیچیدگی ارتباط داشته باشد.

عارفی نیا ادامه داد: این امر تا بدان جا مهم به نظر می‌رسد که غوطه ور شدن در دنیای ارتباطات و شبکه‌های پیچیده ارتباطی، او را به باز تعریف برخی از مفاهیم اساسی و نگاه ویژه به مقوله ارتباطات و روابط عمومی  نیازمند کرده است.

وی افزود: نامگذاری یک روز در تقویم شمسی ایرانی به نام روابط عمومی نشانگر نقش، کار ویژه و جایگاه این بخش در پیشبرد اهداف سازمان در سطوح خرد و کلان است؛ امروزه روابط عمومی‌ها به عنوان عناصر قوی در ارزیابی و تقویت برنامه‌ها و پیشبرد اهداف سازمان‌ها تلقی می‌شوند، به عبارت دیگر شاید بتوان گفت که بخش عظیمی از موفقیت یک سازمان مرهون نقش مؤثری است که روابط عمومی‌ها بر دوش می‌کشند.

وی تصریح کرد: در یک نگاه کلی می‌توان گفت روابط عمومی دارای کارکردی درون سازمانی و برون سازمانی است؛ روابط عمومی از سویی به مانند ویترینی عمل می‌کند که سازمان را در برابر چشم افکار عمومی نشان داده و به تصویر می‌کشد و از طریق انعکاس مجموعه فعالیت‌های سازمان نقش سازنده‌ای را در خصوص رشد و توسعه سازمانی ایفا می‌کند.

این کارشناس روابط عمومی بیان کرد: در این ارتباط شاید بتوان نقش آگاهی بخشی و اطلاع رسانی را هم پای فعالیت‌های سازمان، مهم و حیاتی برشمرد.

عارفی نیا با بیان اینکه از سوی دیگر تعامل سازنده و پویا با کسانی که از بیرون به سازمان می‌نگرند ضعف‌ها،  نقص‌ها، کم و کاستی‌ها و نظرات سازنده را به مدیران سازمان انتقال می‌دهد، اظهار کرد: در واقع روابط عمومی خلاق و پویا در پی ارتقای بخش‌های مختلف سازمانی، از طریق ارائه تصویر درست و واقعی از سازمان و نیز ارائه سیستم نظرسنجی و بازخوردگیری است.

وی بیان کرد: از این منظر می‌توان روابط عمومی را پل ارتباطی سازمان با افکار عمومی دانست که در راستای رسالت سازنده خود در ارتقا و پیشرفت سازمان موانع پیش رو را شناسایی کرده و به عنوان مشاور امین سازمان، در جهت رفع موانع گام برمی‌دارد.

عارفی نیا ادامه داد: علاوه بر این روابط عمومی نقش مؤثری در پویایی و تحرک درون سازمانی دارد؛ این بخش سازمان حلقه وصلی محسوب می‌شود تا از طریق برنامه‌ریزی برای ایجاد فضاهای ارتباطی بین مدیران و کارکنان سازمان در راستای شاداب کردن و تجدید روحیه افراد و نیز انتقال تجارب عمل کند.

این مدیر روابط عمومی بیان کرد: در واقع روابط عمومی حلقه طلایی ارتباطات اجتماعی درون سازمانی و برون سازمانی است که به ایجاد فضای تفاهم و گفتگو میان افراد سازمان و اجتماع کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: نامگذاری این روز به نام روز ارتباطات و روابط عمومی، فرصت مغتنمی است تا اندیشمندان و مسئولان و دست‌اندرکاران به موضوع آسیب‌شناسی این عرصه نیز توجه کنند تا با توانمند سازی هر چه بیشتر روابط عمومی‌ها، کمک به نهادینه شدن جایگاه و ساختار آن‌ها در راستای حل مشکلات گامی مؤثر در جهت رشد و توسعه سازمانی و اجتماعی بردارند.

برخورداری از هوش اجتماعی بالا

محمود بستانی، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: روابط عمومی، شغلی سرشار از جذابیت است و یک کارشناس روابط عمومی باید این جذابیت را حفظ کند.

وی با بیان اینکه کارکنان روابط عمومی، باید مخاطب خود را اغنا و متقاعد کنیم، افزود: کارکنان حوزه روابط عمومی باید مهارت بالایی در حرف زدن و داستان سرایی داشته باشند تا بتوانند اوضاع کاری خود را سامان بخشند.

مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه کارکنان روابط عمومی باید توانایی تعامل درون و برون سازمانی داشته باشند، ادامه داد: مهم‌ترین معیار یک مدیر روابط عمومی این است که هوش اجتماعی بالایی داشته باشد.

بستانی اظهار کرد: در حوزه میراث فرهنگی بنا به مقتضیات مجموعه متبوع خود باید بتوانیم در راستای معرفی بهتر ظرفیت‌ها باید ارتباطات برون سازمانی بهتری داشته و به نوعی روایتگر جذابیت‌های گردشگری و صنایع دستی استان هستیم.

نیروی کار متخصص نداریم

وی با بیان اینکه یک روابط عمومی موفق باید تعامل سازنده‌ای با رسانه‌ها به عنوان انعکاس دهنده موضوعات  برنامه‌ها داشته باشند، افزود: جایگاه روابط عمومی در ادارات آن چنان که که باید نیست؛ روابط عمومی باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

بستانی اظهار کرد: بخش روابط عمومی باید در نگاه مدیران اولین طرف مشورت بوده و باید بخش عمده‌ای از بودجه سازمان در روابط عمومی هزینه شود.

وی تصریح کرد: همچنین این بخش نیاز به نیروی انسانی متخصص دارد، اما متاسفانه حیاط خلوت ادارات است در حالی که باید به عنوان پیشانی مجموعه باشد چراکه آن چیزی که مخاطب در اولین نگاه به سازمان او را می‌بیند، است.

حمایت‌های جلسه‌ای

وی با اشاره به اینکه رسانه‌ها نیز لازم است چالش‌ها و مشکلات روابط عمومی را مورد بحث قرار دهند، ادامه داد: مدیران و مسئولان نیز باید اقدام عملی برای ارتقای جایگاه روابط عمومی انجام دهند؛ این در حالی است که در جلسات تنها به اهمیت زبانی بخش روابط عمومی پرداخته شده و وقتی جلسه به اتمام رسید، خارج از جلسه اقدام ویژه‌ای انجام نمی‌دهند.

وی یادآور شد: مشکل دیگر این است که در بخش روابط عمومی، بحث اطلاع رسانی تضعیف شده که باید اطلاع رسانی شده و مشکلات حل شود.

نیاز به نیروی کار علمی در حوزه روابط عمومی

مرسل مالکی، مشاور و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی نیز به ایسنا گفت: عملکرد روابط عمومی‌های ادارات در این سال‌ها مطلوب بوده، اما هنوز هم فضا برای بهتر شدن وجود دارد.

وی افزود: برای ارائه فضای بهتر نیازمند تعامل مدیران و مجموعه روابط عمومی هستیم تا بتوانیم به یک فضای اثربخش در این حوزه و افزایش کارهای رسانه‌ای مطلوب برسیم.

 مشاور و مدیر روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی بیان کرد: نباید از نظر دور داشت که امروز فضای مجازی محل حضور افراد بسیار با سطح سواد و علائق متفاوت است و از طرفی ابزار مهم روابط عمومی برای بیان عملکردها و خدمات و ارائه به مردم و همچنین ارتباط با مردم، همین فضاست.  

مالکی ادامه داد: اگر یک سری مطالب نادرست در فضای مجازی منتشر شود، یک سازمان و مدیر روابط عمومی آن سازمان باید ماه‌ها وقت بگذارد تا آن شبهه را برطرف کرده و پاسخگویی کند.

وی یادآور شد: یک روابط عمومی دقیق، سنجیده و با نیروی کار علمی می‌تواند راهکارهای علمی و مناسبی را برای برون رفت سازمان متبوعش از مشکلات و موانع ارائه دهد که این امر تنها نیاز به دیده شدن دارد.

نباید از این نکته غافل شد که بخش روابط عمومی مهم‌ترین بخش سازمان است، اما انگار تنها بخشی است که سال‌ها در مورد آن کاری انجام نشده و نیاز است بیشتر به آن توجه کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی روابط عمومي منطقه خراسان جنوبی روابط عمومی مدیر روابط عمومی بخش روابط عمومی روابط عمومی ها خراسان جنوبی برون سازمانی اطلاع رسانی عارفی نیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۳۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستقل شدن روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی بارگاهی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی شهرستان دشتستان اظهار داشت: روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی شهرستان طی سال گذشته در راستای انعکاس عملکرد و اخبار ادارات تلاش بسیاری داشته و همچنین در بحث انتخابات به عنوان بزرگترین رویداد سیاسی کشور نیز نقش بسزایی ایفا کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان دشتستان با بیان اینکه روابط عمومی‌ها نقش و جایگاه ویژه ای در جامعه دارند، افزود: روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی شهرستان می‌توانند در راستای ایجادِ نشاط و امید آفرینی در جامعه گام‌های بلندی بردارند.

وی به برخی از مشکلات روابط عمومی‌های ادارات اشاره کرد و گفت: با توجه به حجمِ بالای کاری روابط عمومی‌ها، مستقل شدن آنها در دستگاه‌های اجرایی به طور جدی دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به روابط عمومی‌ها نگاه ویژه داشته و آنها را تقویت کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان دشتستان برخی از خصوصیات روابط عمومی توانمند را برشمرد و عنوان کرد: روابط عمومی‌ها باید علاوه بر پویایی و فعالیت در دستگاه‌های اجرایی، دارای خلاقیت و اندیشه‌ای نو باشند.

وی با بیان اینکه روابط عمومی باید برای امید آفرینی در جامعه تلاش کنند، ابراز داشت: روابط عمومی‌ها باید عملکردها و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی خود را با خلاقیت و نوآوری در سطح شهرستان منعکس کرده و در جامعه نشاط ایجاد کنند.

بارگاهی به نقش بارزِ روابط عمومی‌ها در خصوص جوانی جمعیت و حوزه نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: روابط عمومی باید اخبار دستگاه اجرایی و دستاوردهای دولت را در جامعه بخوبی اطلاع رسانی کند تا مردم از این خدمات ارزنده بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: با انتخاب هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی شهرستان باید هم افزایی بیشتری داشته تا انعکاس بهتری از خدمات دولت در دستگاه‌های اجرایی ارائه شود.

بارگاهی بر تعامل روابط عمومی‌ها تاکید کرد و افزود: روابط عمومی‌ها باید با یک گروهی را ایجاد کرده و با مطرح کردن موضوعات به همدیگر کمک کنند و همچنین هم افزایی و هماهنگی بیشتری داشته باشند.

وی یادآور شد: تعامل روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها در انعکاس به موقع اخبار و عملکرد دستگاه‌های اجرایی شهرستان کمک می‌کند.

در پایانِ این نشست، انتخابات هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های شهرستان دشتستان با حضور ۳۷ روابط عمومی برگزار شد و ایمان خوشقدم به عنوان رئیس، جواد راهپیما به عنوان نایب رئیس، مرجان غلامی به عنوان منشی، علی نامی نظری و کوروش امینی به عنوان اعضای اصلی انتخاب شدند.

همچنین غلامرضا ابول زاده و اعظم شیخی به عنوان اعضای علی البدل و حبیب توکلیان و مریم موسوی به عنوان بازرس و خزانه دار انتخاب شدند.

کد خبر 6088046

دیگر خبرها

  • سقوط مرگبار ون در محور صیدون به امامزاده عبدالله
  • دستور جمع‌آوری یک مکمل تقویتی رشد مو که تبلیغاتش در اینستاگرام زیاد است
  • پایه اصلی هر سازمانی بر دوش روابط عمومی است
  • روابط‌عمومی‌ها برند سازمان را حفظ می‌کنند
  • مستقل شدن روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود
  • پیگیر اجرای هدفمندسازی یارانه‌های دانشجویی در سال جدید هستیم
  • روابط عمومی؛عامل کلیدی در رونق کسب و کار‌ها
  • ‌سختی کار پزشکی قانونی فرسودگی شغلی ایجاد می‌کند
  • صعوبت کار پزشکی قانونی فرسودگی شغلی ایجاد می‌کند
  • سختی کار پزشکی قانونی فرسودگی شغلی ایجاد می‌کند