Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-28@13:09:55 GMT

خیام یکی از نوابغ فرهنگ ایران است

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۴۴۰۶۲

خیام یکی از نوابغ فرهنگ ایران است

ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران به مناسبت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام، یادداشتی را منتشر کرد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، در متن یادداشت مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران آمده است: «اردیبهشت ماهی آراسته به ستاره‌های درخشان شعر و فرهنگ ایران‌زمین است، سعدی، فردوسی و خیام.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر یک از ایشان در عرصه‌ای، توسن سخن را تاخته و حق مطلب را ادا کرده است. سعدی را به لطافت طبع و حکمت‌آموزی، فردوسی را با حماسه‌آفرینی و خیام را با رباعیات و علم‌ورزی می‌شناسیم؛ و هر یک به نحوی یکی از جنبه‌های گران‌بار تمدن ایران‌زمین را نمایان می‌کنند.

خیام یکی از نابغه‌های فرهنگ ایران است. او شاعر، طبیب، فیلسوف، عالم به علوم دقیقه و ستاره‌شناس سرآمد روزگار خود بود. امروزه خیام در میان مردم بیشتر به واسطه رباعیات خود شهرت دارد، ولی در میان پژوهشگران آن زمان و هنوز ستاره‌شناسی برجسته و ریاضی‌دانی خبره نیز هست. در واقع سهم او در تاریخ علم و مسائل مهم ریاضی و هندسه و نیز تعیین و سامان‌بخشیدن به تقویم جلالی بسزا و انکارناپذیر است.

این شخصیّت چند بُعدی و نکته‌یاب، طبع لطیف و ادبی خود را در رباعیات نمایان کرد. توصیه به اغتنام وقت از ویژگی‌های بارز رباعیات خیام است که از این حیث با مفهوم (Carpe Diem) در ادبیات رومی و لاتین قرابت دارد. این رباعیات چنان در شاعران چند نسل بعد از خیام تأثیرگذار بود که می‌توان از آن به «گفتمان خیامی» در شعر فارسی تعبیر کرد.

خوشبختانه محققان کاردانی درباره شناخت و تحلیل رباعیات خیام قلم زده و سیمای این حکیم و شاعر نامور را از میان افسانه‌سازی‌ها و قصه‌پردازی‌ها آشکار کرده‌اند. از سوی دیگر تعدادی از صاحب‌نظران دنیای علم، جایگاه خیام ریاضی‌دان و ستاره‌شناس را بررسی کرده‌اند.

خیام یکی از شخصیت‌های ممتاز فرهنگ ماست که شهرتی جهانی دارد، هم به واسطه رباعیات خود که "ادوارد فیتز جرالد" به انگلیسی ترجمه‌ای آزاد از آن انجام داد و هم به دلیل آثار علمی که برای آن در سطح بین‌المللی شناخته شده است. پر واضح است که شناختن و شناساندن مفاخر فرهنگی یکی از وظایف فرهنگی ماست.»

کد خبر 494347

منبع: ایمنا

کلیدواژه: موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران خانه کتاب ایران خانه کتاب و ادبیات ایران مدیرعامل خانه کتاب روز خیام خیام عمر خیام رباعیات خیام خیام نیشابوری آثار خیام آرامگاه خیام شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۴۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام فوق ستاره فوتسال به شمسایی و شاگردانش

به گزارش ورزش سه، تیم ملی فوتسال ایران، فردا ( یک شنبه ) در فینال هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا به مصاف تیم ملی تایلند خواهد رفت و برای کسب سیزدهمین عنوان قهرمانی در قاره کهن خیز برداشته است. شمسایی که در این رقابت‌ها از حسین طیبی کاپیتان و ستاره خود بهره نمی‌برد، امیدوار است در دومین فینالی که روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند، به نخستین توفیق مربیگری در عرصه ملی است پیدا کند.

حسین طیبی که با وجود مصدومیت و سپری کردن دوران نقاهت، پیش از اعزام ملی‌پوشان به تایلند در تمرینات تیم ملی شرکت می‌کرد و کنار هم‌تیمی‌هایش بود. حالا در پیامی برای آن‌ها و کادرفنی تیم ملی فوتسال آرزوی موفقیت کرده و از اعضای تیم‌ملی به مناسبت راهیابی به فینال جام ملت‌های آسیا قدردانی کرده است.

حسین طیبی در پیام خود می‌گوید: “خسته نباشید به بچه‌های تیم ملی، به دوستان و هم‌بازی‌های خودم و همچنین کادرفنی، آرزوی موفقیت براتون دارم و مطمئنم که شما قهرمان می‌شوید. چون لیاقتش را دارید و اینو بدونید که تمامی مردم ایران و اهالی ورزش کنار شما هستند. مردم شما را دعا می‌کنند و انرژی مثبت به شما می‌دهند. ممنونم ازتون که تا این لحظه تمام تلاش خود را کرده‌اید و باعث شادی دل مردم شدید. یک بازی دیگر تا قهرمانی.»

تیم ملی فوتسال ایران از ساعت 17:30 امروز (یکشنبه) در فینال جام ملت‌های آسیا به مصاف تایلند میزبان مسابقات می‌رود و این دوئل در مقابل 15 هزار تماشاگر تایلندی جذاب و دیدنی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • پیام فوق ستاره فوتسال به شمسایی و شاگردانش
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • پاسداشت ادبیات، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • خروج والیبال ایران از مسیر رشد
  • اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه
  • ستاره تیم ملی در یک قدمی آقای گلی جام ملت‌ها