Web Analytics Made Easy - Statcounter

از پیامدهای بحران کرونا، تعطیلی سینماهاست که با خسارات مادی و معنوی زیادی برای سینماگران و سینماداران همراه بود. ضربه خوردن اقتصاد سینما از کرونا فقط محدود به دوران همه‌گیری این بیماری نمی‌شود. مهمترین چالش سینما در آینده صف طویل فیلم‌های پشت خط اکران است.

تولیدات سه سال سینمای ایران در انتظار عادی شدن شرایط و بازگشایی سالن‌های سینماست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود صدور مجوز فعالیت سینما در وضعیت قرمز کرونا و بازگشایی سالن‌های سینما، آن هم در موقعیت اکران عید فطر، هیچ‌کدام از صاحبان فیلم‌ها تمایلی به اکران فیلمشان ندارند. تنها خروجی شورای صنفی نمایش در این هفته اضافه شدن «گل به خودی» ساخته احمد تجری به چرخه اکران است. مرتضی شایسته دبیر شورای صنفی نمایش از تهیه‌کننده‌ها درخواست کرده برای نمایش فیلمشان تقاضا دهند. او اعلام کرده که با مصوبه جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا، دیگر تعطیلی سینماها را تهدید نمی‌کند. با وجود این به نظر می‌رسد صاحبان فیلم‌ها اعتمادی به اکران فیلم ندارند. با حجم بالای فیلم‌های در صف انتظار که خیلی‌هایشان به گفته کارشناسان، مناسب نمایش در سینما نیست، پیش‌بینی ابوالحسن داوودی از سرنوشت اکران تجربه بزرگترین فیلم‌سوزی تاریخ سینماست.
او به «ایران» می‌گوید: «در صورت عادی شدن شرایط با این سیستم کهنه جریان سینماداری فاجعه بدتری در انتظار تولیدات است. اکرانی که دو سه سال ضرر کرده و به قول معروف از جیب خورده است شروع به قلع و قمع آثاری می‌کند که پشت درِ اکران مانده‌اند و این را حق طبیعی خود برای جبران خسارت بر می‌شمارد. به این ترتیب به نظر می‌رسد بزرگترین فیلم‌سوزی تاریخ سینمای ایران را در آینده شاهد خواهیم بود.» او معتقد است هیچ راه‌حل کوتاه‌مدتی قادر نیست مانع این سرنوشت شود چرا که به اعتقاد او معضلات اکران سینمای ایران فقط مختص شرایط اضطرار امروز نیست بلکه ماحصل دومینویی است از تصمیمات شتابزده و غلط که به مصایب بزرگتری منتهی می‌شود: «مهمترین این مصایب نبود سازمان صنعتی برای تولیدات سینمایی است، شبیه آن چیزی که در کشورهای صاحب سینما وجود دارد و در شرایط اضطرار می‌تواند به سرعت خودش را به یک موقعیت مطلوب بازیافت کند.»
تمرکز بر مبانی صنعت سینما، نه مطالبه‌گری التماسی
داوودی با اشاره به همه‌گیری بحران کرونا در سینمای جهان می‌گوید: «اختلال در سیستم اکران فقط محدود به سینمای ایران نبود، به نحوی همه جوامع دنیا با این مسأله دست به گریبان بودند، اما کشورهای صاحب صنعت سینما به خاطر مدیریت و توان تصمیم‌گیری مستقل توانستند از این دامچاله بزرگ خود را رها کنند. نظام اکران آنلاین متناسب با نیاز جامعه توسعه پیدا کرد. گسترش شرکت‌هایی مثل نتفلیکس، آمازون، اپل و... در طول دوران کرونا به شکل بی‌سابقه‌ای چند برابر شد. آنها توانستند به خوبی خود را با شرایط هماهنگ کنند و تولیدات زمان کرونا را بر‌عهده بگیرند و پخش مناسبی هم در دنیا داشته باشند.» این فیلمساز با تأکید بر موفقیت سیستم سنتی اکران - نمایش عمومی در سالن‌های سینما - در این کشورها، در توضیحات تکمیلی می‌افزاید: «در امریکا غیر از سیستم اکران آنلاین، سیستم سنتی نیز به گونه‌ای خود را بازسازی کرد که فروش فیلم‌ها تقریباً به شرایط مطلوب برگشت. به عنوان مثال فیلم «گودزیلا علیه کینگ کونگ» رکورد فروش هفته اول اکران حتی قبل از کرونا را هم شکست. این اتفاق مهم گویای آن است که سینمای صنعتی و سینمایی که خود را از قالب قواعد دست و پاگیر دولتی و امر و نهی‌های حاکمیتی خلاص کرده می‌تواند خود را با هر شرایط اضطراری بازسازی کند.» داوودی با مقایسه شرایط سینمای ایران در این وضعیت مشابه و تبعات آن می‌گوید: «غالب سینمادارهای ما فقط یاد گرفته‌اند که دست‌شان را جلوی دولت دراز کنند و خسارتشان را از بیت‌المال بخواهند. نظام آشفته صنفی عرصه تولید و تهیه‌کنندگی هم به جای پرداختن به برنامه‌ریزی سازمان یافته‌ بر اساس پیش‌بینی شرایط حال و آینده، در ادامه همین مطالبه‌‌گری التماسی قرار گرفته است. در اکران کهنه سنتی ما، آمیختگی جریان تهیه‌کنندگی با سینماداری بیشتر به نابودی این جریان منتهی شده است.» او در ادامه می‌افزاید: «جریان تولید در سینمای ایران به جای اینکه به استقلال مالی برسد، کمپانی‌های فیلمسازی به عنوان شالوده صنعت سینما شکل بگیرد و مدیریت مستقل داشته باشد، در سال‌های اخیر تقریباً یکسره در انحصار سرمایه‌های مشکوک یا جریان‌های قدرت قرار گرفته است و طبیعی است که با چنین نظام اقتصادی، سرنوشت اکران روز به روز به قهقرا خواهد رفت. مدیریت و نظام اکران بیمار است و نمی‌توان با نسخه کوتاه یا تزریق سرمایه آن را درمان کرد.»
قدرت یافتن اکران آنلاین با حذف انحصارطلبی و احترام به قانون کپی‌رایت
اکران کج‌دار و مریز سالن‌های سینما در یک و نیم سال گذشته ثابت کرد که حتی با بازگشایی سالن‌های سینما تا مدت‌ها ممکن است مردم از نگرانی کرونا به سینما نروند. اقتصاد سینما و راهکاری برای جلوگیری از زیان، ضرورت اکران آنلاین را در شرایط کنونی برجسته می‌کند. با این حال ابوالحسن داوودی معتقد است به این امکان تازه در اکران با بی‌برنامگی‌ای که در مدیریت صنفی و دولتی وجود دارد هم چندان نمی‌توان امید بست: «اکران آنلاین مسائل و مناسبات خاص خودش را دارد که با حذف برخی از آنها اجرایی شدن آن هیچ‌وقت به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. اکران آنلاین قبل از هر چیز به محترم شمردن قانون کپی‌رایت نیازمند است. به هیچ وجه نمی‌توان با حذف این اصل اولیه به اکران آنلاین تکیه کرد چرا که فیلم‌ها بلافاصله وارد عرصه قاچاق می‌شوند بدون اینکه مسئولان پلتفرم کمترین مسئولیتی را در این زمینه بپذیرند. قوت گرفتن این جریان پیش از بازسازی فنی و مدرن‌سازی به تعهد به قوانین بین‌المللی نیاز دارد.» این فیلمساز انحصارطلبی در مدیریت پلتفرم‌ها و بر هم ریختن قواعد رقابت سالم را از دیگر معضلات جدی اکران آنلاین می‌داند: «با حذف جریان‌های انحصاری می‌توان امید داشت رقابت سالم و سازنده شکل بگیرد و این رقابت آزاد منجر به سرمایه‌گذاری‌های مستقل شود. سرمایه‌گذاری‌هایی که به مدیریت‌های مستقل و مبتنی بر تخصص تکیه دارد و نه مدیریت متکی و پرورده جریان‌های قدرت و تصمیمات سیاسی، در این صورت می‌شود انتظار داشت که این داستان به نوعی ختم به خیر شود.»


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سالن های سینما اکران آنلاین سینمای ایران فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۴۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران آنلاین «روز مبادا» با حضور هدیه تهرانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی فیلم‌نت، فیلم سینمایی «روز مبادا» ساخته فائزه عزیزخانی از یکشنبه ۹ اردیبهشت از ساعت ۱۸ در بخش سینماآنلاین فیلم‌نت اکران آنلاین می‌شود.

این فیلم در اکران آنلاین «سینمای دیگر» و با قیمت ۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود. برای تماشای آثار اکران آنلاین نیاز به خرید اشتراک پلتفرم نیست.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: «مادر هوای رفتن کرده و زندگیش رنگ دیگری گرفته، اما اهل خانه او را باور نمی کنند.»

برخی از عوامل فیلم عبارتند از نویسنده و کارگردان: فائزه عزیزخانی، دستیار کارگردان: چاوش هنرآموز، طراح صحنه: سعید هنرمند، مدیر تولید: عباس کلانتری، آهنگساز: بابک میرزاخانی، صدابردار: علی گراکوهی، طراحی صدا: پرویز آبنار، تدوین: مصطفی خرقه‌پوش، مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان، تهیه کننده: نگار اسکندرفر و محمد احمدی، مشاور کارگردان: عباس کیارستمی.

بازیگران فیلم شیرین (آمنه) آقارضا کاشی، ولی عزیزخانی، احمد عزیزخانی و با حضور افتخاری هدیه تهرانی هستند.

کد خبر 6090786

دیگر خبرها

  • عکس | حامد بهداد با عینک قرمز به سینما می‌ِآید!
  • اکران آنلاین فیلمی با بازی هدیه تهرانی
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • حسین قناعت:«والدین امانتی» به کودکان حفاظت از محیط زیست را آموزش می‌دهد/ فیلم کودک با اکران آنلاین بهتر دیده می‌شود
  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها
  • اکران آنلاین «روز مبادا» با حضور هدیه تهرانی
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم