Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-05-07@07:44:16 GMT

وزیر صمت: ریشه گرانی سیمان افزایش نرخ ارز است

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۴۵۶۲۸

وزیر صمت: ریشه گرانی سیمان افزایش نرخ ارز است

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت آن افزایش نرخ ارز است. ۹۰ درصد تورم داخل کشور به سیاست‌های پولی و ارزی باز می‌گردد و به ازای ۱۰ درصد رشد نقدینگی پنج درصد تورم افزایش می‌یابد. از سوی دیگر ما شاهد افزایش هزینه‌های تولید هستیم.

 

به گزارش پول نیوز، علیرضا رزم حسینی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی که درباره علت افزایش قیمت سیمان و فولاد پرسید، بیان کرد: در خصوص واردات کالا براساس مصوبه سران قوا در خردادماه سال ۱۳۹۷ واردات ۲۲۳۰ ردیف تعرفه کالا ممنوع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی بنده مسئولیت وزارتخانه را پذیرفتم اعتبار این مصوبه در حال اتمام بود و بنده با اختیارات خودم دستور ادامه این ممنوعیت را دادم و مجددا مجوز شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا را گرفتیم. با ممنوعیت واردات ۲۲۳۰ کالا ۳.۵ میلیارد دلار بومی سازی شد و شاهد ساخت قطعات در بخش‌های مختلف در داخل بودیم. حدود پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار از واردات غیرضروری جلوگیری شد و در پایان سال ۱۳۹۹ واردات ما به ۳۸ میلیارد دلار کاهش یافت که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ حدود ۱۶ میلیارد دلار از واردات کالاهای غیرضرور جلوگیری شد.

وی در ادامه اظهار کرد: از ۳۸ میلیارد دلار کالاهای وارداتی ۱۲ میلیارد آن به کالاهای اساسی باز می‌گردد و مابقی آن برای واردات مواد اولیه کارخانجات، ماشین آلات خط تولید و تجهیزات پزشکی می‌باشد. امروز ۷۰ درصد قطعات خودرو و ۷۰ درصد قطعات لوازم خانگی در داخل تولید می‌شود. در سال گذشته و در سال جاری نیز ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا از واردات کالاهای غیرضرور و لوکس جلوگیری کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه تصریح کرد: در خصوص قیمت سیمان ما سال گذشته ۶۸ میلیون تن تولید سیمان داشتیم که ۱۳ درصد رشد داشته است. یکی از افتخارات کشور ما تولید سیمان و فولاد است که روزگاری وارد کننده آن بودیم. اما دلیل اصلی افزایش قیمت آن افزایش نرخ ارز است. ۹۰ درصد تورم داخل کشور به سیاست‌های پولی و ارزی باز می‌گردد و به ازای ۱۰ درصد رشد نقدینگی پنج درصد تورم افزایش می‌یابد. از سوی دیگر ما شاهد افزایش هزینه‌های تولید هستیم. هزینه گاز در صنایع ۲.۵ برابر شده است و هزینه برق نیز چهار الی پنج برابر شده است. همچنین هزینه حمل و نقل حدود ۶۶ درصد افزایش یافته و قیمت آجر نسوز صنایع نیز ۱۱۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اما ما همچنان نظارت خود را دنبال می‌کنیم و سال گذشته ۱۵ هزار و ۵۷۶ مورد بازرسی انجام دادیم و ۱۸ درصد بازرسی‌ها افزایش یافته است. اما واقعیت این است که گرانی‌های به وجود آمده به دنبال تحریم‌ها افزایش نرخ ارز است. حمایت از تولید باید با حداکثر توان صورت بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سال جاری در بخش مانع زدایی‌ها از بخش تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت سه بسته را آماده کرده است، اضافه کرد: ما در شروع کار کتاب قوانین مزاحم را تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم و هفته گذشته نیز بنده در نامه‌ای قوانین و موانع تولید را تقدیم رییس مجلس کردم و از کمیسیون‌های تخصصی انتظار همکاری داریم. وزارت صمت از روز اول عید در ابلاغیه‌ای به تمام استان‌ها به مانع زدایی و پشتیبانی از تولید تاکید داشته است. دیروز نیز برای اولین بار کار شجاعانه‌ای انجام گرفت و ۶۰۰۰ محدوده معدنی که بیش از ۵۰ سال در اختیار عده‌ای بود آزاد کردیم و از طریق مزایده به افراد واجد شرایط داده خواهد شد که اقدامی بزرگ در توسعه پایدار کشور می‌باشد.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: قیمت سیمان پول نیوز واردات کالا کالای اساسی وزیر صمت افزایش نرخ ارز میلیارد دلار معدن و تجارت درصد تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۵۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت طلا افزایش یافت

آفتاب‌‌نیوز :

قیمت طلا در روز دوشنبه به دنبال انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا و افزایش خوشبینی نسبت به آسان شدن سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۵ درصد افزایش به ۲۳۱۲ دلار و ۱۹ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش ۰.۵۱ درصدی به ۲۳۲۰ دلار و ۳۰ سنت رسیده است.

قیمت طلا در اولین ساعات تجارت در روز دوشنبه ۰.۴ درصد کاهش یافت. سرمایه‌گذاران در حال بررسی اطلاعات اشتغال آمریکا هستند که حاکی از آرام شدن رشد اقتصاد این کشور است.

آستان گولسبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو در روز جمعه گفت سیاست‌های پولی بانک مرکزی در سال جاری میلادی آسان‌تر خواهد شد. نرخ بالای بهره به ضرر فلزات گرانبها از جمله طلاست، چون هزینه نگهداری آن به عنوان یک سرمایه غیرسودده را افزایش داده و تمایل برای خرید آن را پایین می‌آورد.

از طرف دیگر، آرام شدن تنش‌ها در خاورمیانه و امید به جلوگیری از یک جنگ تمام عیار تمایل به خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن پایین آورده است.

قیمت طلا از ابتدای سال جاری میلادی علی رغم تورم بالا و بی‌ثباتی نسبت به زمان کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، ۱۲ درصد افزایش یافته است. قیمت طلا در ماه آوریل به یک رکورد جدید رسید که از دلایل اصلی آن می‌توان خرید بالای بانک‌های مرکزی، تقاضای بالا از سوی بازار‌های آسیا و درگیری‌های ژئوپلیتیکی در اوکراین و خاورمیانه دانست.

در میان سایر فلزات گرانبه، قیمت نقره با ۱.۷۶ درصد افزایش به ۲۷ دلار و ۱۶ سنت رسید. پلاتین هم با یک کاهش ۰.۷ درصدی ۹۵۵ دلار و ۸۰ سنت معامله می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد
  • افزایش واردات محصولات دارای تولید داخل خبر خوبی نیست
  • در سال گذشته ۳ میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم / تا دو سال آینده در همه حوزه‌های بحران خواهیم داشت
  • قیمت طلا افزایش یافت
  • قیمت نفت / برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • وزیر صنعت: برای تولید اتوبوس نیازمند خارجی‌ها نیستیم
  • واردات ۳ میلیارد دلار بنزین در سال گذشته
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • اقتصاد کانادا غافلگیر شد