Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رسانه انگلیسی میدل‌ایست‌آی با انتشار جزئیات جدیدی از مذاکرات مقامات ایران و عربستان در عراق اعلام کرد اصلی‌ترین محور مذاکرات هفته گذشته دوطرف جنگ یمن بوده است. میدل‌ایست‌آی به نقل از مقام‌های مطلع عراقی مدعی شد: مقامات سعودی در این مذاکرات خواستار ضمانت‌هایی برای اتمام حملات نیرو‌های یمنی به تأسیسات نفتی و اقتصادی خود بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقامات ایرانی هم در مقابل خواستار کمک عربستان برای فروش نفت خود و دور زدن تحریم‌های آمریکا شده‌اند.

راید کریملی، رئیس برنامه ریزی سیاسی در وزارت خارجه عربستان در اظهارات ادعایی مدعی شد: «ریاض و تهران در حال مذاکره مستقیم هستند.» این مقام سعودی هدف از مذاکرات بین عربستان و ایران را کاهش تنش‌های منطقه‌ای عنوان کرد و گفت: قضاوت درباره نتیجه کار خیلی زود است و ریاض قصد دارد بررسی کند که اقدامات قابل تایید کدام هستند. روزنامه فایننشیال تایمز ماه گذشته در گزارشی مدعی دیدار و گفت‌وگوی مقامات رسمی ایران و عربستان در نهم ماه میلادی جاری در عراق شد.

فایننشیال تایمز در ادامه گزارش ادعایی خود نوشت: «دور اول این مذاکرت درباره حملات نیرو‌های یمنی به خاک عربستان بوده و این مذاکرات مثبت ارزیابی شده است.» رسانه انگلیسی میدل‌ایست‌آی با انتشار جزئیات جدیدی از مذاکرات مقامات ایران و عربستان در عراق اعلام کرد اصلی‌ترین محور مذاکرات هفته گذشته دو طرف جنگ یمن بوده است. این رسانه به نقل از مقام‌های مطلع عراقی مدعی شده که مقامات سعودی در این مذاکرات خواستار ضمانت‌هایی برای اتمام حملات نیرو‌های یمنی به تأسیسات نفتی و اقتصادی خود بوده‌اند. مقامات ایرانی هم در مقابل خواستار کمک عربستان برای فروش نفت خود و دور زدن تحریم‌های آمریکا شده‌اند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود درباره ادعای میدل ایست آی مبنی بر این‌که ایران در مذاکرات با عربستان خواستار کمک برای فروش نفت و دور زدن تحریم‌های آمریکا اظهار کرد: گفت‌وگوهای ما در عربستان در حوزه موضوعات دو جانبه و منطقه پیگیری می شود و خبرسازی های دیگر صحت ندارد.

رسانه انگلیسی با مهندسی اخبار به صورت غلط، درصدد تامین اهداف سیاسی خود است

محمد پارسا نجفی  تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره این ادعای میدل ایست آی، اظهار کرد: هرگز نمی‌توان به ادعا‌های رسانه‌های انگلیسی اعتماد کرد. انگلیسی‌ها به دروغ پراکنی و فتنه انگیزی شهره آفاق هستند و با مهندسی اخبار به صورت غلط، تلاش می‌کنند اهداف سیاسی خود را تامین کنند. علاوه بر اینکه رسانه‌های انگلیسی مانند همتایان آمریکایی شان بخشی از رسانه‌های جریان اصلی (Mainstream‎) غرب هستند که شاخصه اصلی آن‌ها خدمت به منافع ابرثروتمندان حاکم بر کشور‌های غربی است.

او افزود: دولت آل سعود هم امتدادی از همین محور کاپیتالیسم متجاوز محسوب می‌شود و دولت سعودی را باید شیشه عمر این محور غربی به حساب آورد. پس منطقی است که با دروغ پراکنی به فکر کمک به دولت رو به زوال سعودی باشند. رسانه‌های غربی در حمایت از دولت سعودی تلاش می‌کنند انقلابیون یمن که در حال دفاع از کشورشان هستند را تروریست یا وابسته به دیگران نشان دهند، درحالی که دولت نجات ملی یمن که بر اثر همگرایی انصارالله و سایر احزاب و گروه‌های یمنی معتقد به استقلال میهن شان ایجاد شده و یک دولت یمنی خالص و اصیل است.

نجفی ادامه داد: شرایط امروز دولت نجات ملی یمن دقیقا مشابه دولت جمهوری اسلامی ایران در دهه ۱۳۶۰ است. این دولت اکنون زیر فشار دشمن سعودی قرار دارد، اما برخاسته از دموکراسی و نظرات مردم یمن است به همین دلیل هم توانسته بیش از شش سال از آن کشور در برابر تجاوز عربستان دفاع کند.

تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: هدف رسانه‌های جریان اصلی غرب به ویژه میدل‌ایست همین است که تحقق دموکراسی و دولت مردمی ایجاد شده در یمن را که در برابر استکبار غرب ایستادگی می‌کند وابسته نشان دهد. حال آنکه محور مقاومت که از دولت‌های ایران، سوریه، یمن و احزاب ضد استکباری در لبنان، فلسطین و عراق تشکیل شده با یکدیگر هم افزایی دارند تا بر مشکلات فائق آیند و رابطه برتری و تبعیت میان آن‌ها نیست. یمنی‌ها هم نشان داده‌اند به خوبی می‌دانند که چگونه دولت خود را مدیریت کنند و چگونه با دشمن بجنگند.

رسانه انگلیسی با شیطنت می‌خواهد دولت مردمی یمن را وابسته و ابزاری در دست دیگران نشان دهد

او افزود: شیطنت رسانه انگلیسی که احتمالا در آینده در سایر رسانه‌های غربی هم تکرار خواهد شد، همین نکته است که دولت مردمی یمن را وابسته و ابزاری در دست دیگران نشان دهند، اما این دروغ به حدی خنده دار است که کسی آن را باور نخواهد کرد. هرچند دیپلماسی عمومی غرب را نباید دست کم گرفت. همه این موارد در حالی است که دولت سعودی حاضر نیست به بمباران و محاصره یمن پایان دهد.

تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اینکه آیا تا قبل از انتخابات ایران و تا پایان این دولت روابط ایران عربستان گرم می‌شود؟ اظهار کرد: دولت عربستان سعودی هرگز مستقل نبوده و تابعی از سیاست خارجی آمریکا محسوب می‌شود، بنابراین هر زمان آمریکا دست از تحریم، تهدید و مقابله با جمهوری اسلامی ایران برداشت، چالش‌های رژیم سعودی هم با انقلاب اسلامی برطرف خواهد شد نه برعکس.

هرگز رابطه رژیم سعودی با جمهوری اسلامی گرم نبوده و نخواهد شد

او افزود: می‌دانیم که عربستان سعودی در چهل سال گذشته همواره علیه ملت ایران فعالیت کرده و این موضوع از کشتار حجاج ایرانی در دهه ۱۳۶۰ و حمایت از صدام تاکنون ادامه داشته است، لذا هرگز رابطه رژیم سعودی با جمهوری اسلامی گرم نبوده و نخواهد شد. آخرین اقدام عربستان سعودی افزایش حجم تولید نفت برای جلوگیری از کاهش عرضه در بازار جهانی بر اثر تحریم نفتی ایران بوده است. در اصل ریاض تلاش کرد سهم ایران در تولید نفت را به چنگ آورد حال آنکه این روش در ادامه به جنگ نفتی با روسیه رسید و این عربستان سعودی بود که جنگ نفتی را باخت. اکنون کشوری که بیشترین درآمد نفتی جهان را دارد دچار کسری بودجه و مشکلات اقتصادی شده است.

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: یک دلیل برای چالش ابدی میان رژیم سعودی با ایران در همین ماهیت ضد دموکراسی دولت عربستان باز می‌گردد. این مسئله ساختاری است و یک مذاکره نمی‌تواند آن را برطرف کند.

نجفی درباره اینکه آیا روابط ایران و عربستان از موضوع یمن به موضوع دوجانبه می‌رسد؟ گفت: عنوان این سوال به معنای پذیرش فرض اشتباهی است که رسانه‌های غربی بیان می‌کنند. روابط ایران و عربستان سعودی شامل پرونده‌های بسیاری است حال آنکه ریاض تلاش می‌کند با بهره گیری از دیپلماسی عمومی دولت بایدن یمن را شکست دهد. رژیم توسعه طلب سعودی خط مقدم اجرای سیاست‌های آمریکا در منطقه است و برای تحقق سیاست‌های غرب به عنوان یک پیاده نظام ایدئولوژیک و تامین مالی فعالیت می‌کند، لذا در کشور‌های لبنان، پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه، مصر، اردن، و ... مداخله می‌کند و فقط یمن نیست که صحنه مقابله محور آمریکایی با محور مقاومت است. چنانکه می‌دانیم رژیم سعودی اعضای دفتر حماس را هم در عربستان بازداشت و شکنجه کرده، از تشکیل دولت در لبنان تاکنون جلوگیری کرده، از کودتای فتح الله گولن در ترکیه حمایت کرد، از تروریست‌های وهابی بر ضد دولت دمشق در سوریه نیز حمایت کرده است.

بیشتر بخوانید

نمی‌توان توقع مذاکرات جدی‌تر بین ایران و عربستان داشت

او افزود: صحبت از روابط حسنه با آل سعود که دائم در فکر تجاوز و دخالت در کشور‌های دیگر است منطقی نیست. شبکه سعودی اینترنشنال دقیقا برای فتنه انگیزی در داخل ایران ساخته شده و شبکه mbc هم در عراق همین ایران ستیزی را دنبال می‌کند، بنابراین چالش‌های میان سیاست خارجی ایران که حامی محور مقاومت است با رژیم آل سعود که نمایندگی آمریکا را برعهده دارد طیف وسیعی از موضوعات منطقه‌ای را در بر می‌گیرد که تقریبا اکثر آن‌ها برای هر دو محور که رویاروی هم هستند حکم مرگ و زندگی را دارد.

تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: تاکنون محور غربی که عربستان در آن فعالیت می‌کند در سوریه، لبنان، یمن و عراق ناکام بوده و تغییر لحن بن سلمان یک تاکتیک از سر ضعف است برای فریب رسانه‌ای نه اینکه نشانه‌ای برای تغییر سیاست‌های عربستان باشد. هر چند مسائل عادی دو کشور همسایه مانند مسئله حج و سفر حجاج ایرانی، همواره محور گفت‌وگو‌های مستقیم یا غیر مستقیم میان تهران ریاض بوده و هرگز امر تازه و شگفت انگیزی نیست.

 عربستان آنچه را که نمی‌تواند به صورت نظامی  به چنگ آورد، سیاسی دنبال می‌کند

نجفی در پاسخ به اینکه آیا به زودی جنگ یمن تمام می‌شود؟ تصریح کرد: اگر دولت نجات ملی به رهبری انصارالله بتواند استان راهبردی مأرب را آزاد کند و سراسر شمال یمن را از اشغال ارتش سعودی و مزدورانش موسوم به نیرو‌های منصور هادی برهاند، می‌توان درباره شکست تجاوز سعودی به یمن صحبت کرد. اگر عربستان تجاوز به یمن را متوقف کند به معنای پیروزی دولت نجات ملی یمن است و دموکراسی برآمده از حضور مردمی در یمن در ممالک همسایه از جمله استان‌های مختلف عربستان فراگیر می‌شود و رژیم دیکتاتور خانوادگی آل سعود که دشمن دموکراسی است در معرض نابودی قرار می‌گیرد. علت اصلی حمله ارتش سعودی به یمن هم جلوگیری از موفقیت انصارالله در تحقق حاکمیت مردمی و دموکراسی در یمن است.

او افزود: موضع ایران از ابتدای حمله عربستان و امارات به کشور مظلوم یمن همواره این بوده است که جنگ باید پایان پذیرد و این نکته جدیدی نیست که محصول مذاکره میان تهران و ریاض باشد. تاکنون در شش سال گذشته یمن زیر بمباران روزانه ارتش عربستان و محاصره کامل قرار داشته است. حتی در زمان همین مذاکرات بغداد و بعد از آن هم استان‌های الحُدیده، مأرب، صنعا و صعده زیر بمباران و آتش سنگین جنگنده‌های عربستان قرار داشته است، بنابراین عربستان آنچه را که نمی‌تواند به صورت نظامی در میدان به چنگ آورد به کمک رسانه‌های دروغ پراکن غربی به صورت سیاسی دنبال می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ایران و عربستان رسانه های غربی وزارت خارجه تحلیلگر مسائل سیاسی جمهوری اسلامی ایران و عربستان عربستان سعودی رسانه انگلیسی دولت نجات ملی رژیم سعودی مقامات ایران میدل ایست آی سیاست خارجی تحریم ها آل سعود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۶۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

به گزارش خبرآنلاین، هیات دولت عربستان سعودی امروز (سه شنبه) بار دیگر از جامعه جهانی خواست به مسوولیت هایش درباره متوقف کردن تجاوز رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان در نوار غزه عمل کند.

هیأت دولت این کشور همچنین تأکید کرد ریاض از حق ملت فلسطین در زمینه تعیین سرنوشتشان و برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف حمایت می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های عربستانی، وزارت امور خارجه عربستان سعودی نیز هفته گذشته به دنبال وتوی آمریکا علیه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، تأکید کرد ممانعت بر سر این امر به تقویت سرکشی اسرائیل و ادامه نقض قوانین بین المللی می انجامد.

این وزارتخانه با انتشار بیانیه ای در این زمینه اعلام کرد: جلوگیری از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد، به تقویت سرکشی رژیم اشغالگر اسرائیل و ادامه نقض قوانین بین المللی بدون وجود هیچ عامل بازدارنده ای در این زمینه کمک می کند و هیچ گونه کمکی به برقراری صلح نخواهد کرد.

وزارت خارجه عربستان همچنین تأکید کرد: بار دیگر از جامعه جهانی می خواهیم به مسوولیت هایش در زمینه توقف تجاوزگری اشغالگران اسرائیلی به غیر نظامیان در غزه، حمایت از حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت شان و برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی بیت المقدس بر اساس طرح صلح عربی و قطعنامه های بین المللی ذیربط عمل کند.

با گذشت ۲۰۰ روز از آغاز تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، دفتر اطلاع رسانی دولت فلسطین در این باریکه در گزارشی اعلام کرد: پس از گذشت ۲۰۰ روز از جنگ نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه، ۴۱ هزار و ۱۸۳ نفر در جرگه شهیدان و مفقودان هستند. از این تعداد، اسامی ۳۴ هزار و ۱۸۳ نفر به عنوان شهید در مراکز پزشکی ثبت شده است.

این گزارش با دسته بندی شهدای یاد شده آورده است: در طی این ۲۰۰ روز، ۱۴ هزار و ۷۷۸ کودک بر اثر حملات ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده اند و ۳۰ نفر از کودکان نیز به دلیل گرسنگی جان خود را از دست داده اند. در همین مدت، ۹ هزار و ۷۵۲ نفر از زنان نوار غزه نیز بر اثر حملات ددمنشانه ارتش رژیم اسرائیل به شهادت رسیده اند. صهیونیست ها در طی این مدت ۴۸۵ نفر از کادر درمان، ۶۷ نفر از کارکنان هلال احمر و نهادهای امدادی و ۱۴۰ نفر از خبرنگاران را هدف قرار داده و به شهادت رسانده اند.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898814

دیگر خبرها

  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • بی‌سابقه، تحقیرکننده و تغییردهنده محاسبات
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران نیستیم
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل
  • سفیر ایران: خاندوزی هفته آینده به عربستان می رود
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • نشانه‌های پایان رژیم منحوس