Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اگر در میان عملکرد سیاست‌گذاران و مسئولان کشور گشتی بزنیم، موارد متعددی از کارآمدی و ناکارآمدی را در طول 40 سال گذشته مشاهده می‌کنیم اما دسته بندی مسئولان تنها در دو بخش کارآمد و ناکارآمد میسر نیست.

بخشی از بدنه سیاست‌گذاری کشور در دسته‌ای قرار دارند که نمی‌توان با شاخص‌کارآمدی آن را تفکیک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر این بخش از سیاست‌گذاران کارنامه عملیاتی مملو از ناکارآمدی دارند اما بر روی کاغذ و در فضایی وهم‌آلود مدام از کارآمدی سخن می‌گویند.

*عباس آخوندی مدعی تئوری‌پردازی با عملکرد ضعیف

یکی از مدیران رده بالایی که در زمره دسته سوم قرار می‌گیرد و ادعای کارآمدی دارد، عباس آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی است که هم اکنون برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 ثبت نام کرده است.

با اینکه بسیاری از شاخص‌های اقتصادی از ترک‌فعل‌های و اقدامات نامطلوب بیشمار آخوندی خبر می‌دهد اما وی در مواجهه با این اخبار به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی در فضای دیگر از دنیا حضور داشته و مدام دم از کارآمدی و ایده‌های بکر خود می‌گوید.

برای مثال، دفتر عباس آخوندی، پس از اطلاق واژه وزیر ناکارآمد، در قالب یک جوابیه عنوان کرد: «استفاده از پسوند ناکارآمد برای وزیری که از سوی ۱۶۷ تن از نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی مورد تقدیر قرار گرفته، آن‌هم پس از ترک موضع مسوولیت از هرگونه ناراستی به‌دور است، تنها نشان از کینه‌ی ضد رسانه‌ی شما نسبت به فرزندان ایران و پاکبازان در راه رشد و توسعه‌ی ایران و سرافرازی جمهوری اسلامی دارد. شما خوب می‌دانید، تقدیر این تعداد از نمایندگان محترم مردم، نشان از ارزیابی مثبت آنان از تمام طیف‌های سیاسی نسبت به کارآمدی و عملکرد آقای دکتر آخوندی است. لیکن، غرض‌ورزی به شما اجازه نمی‌دهد که این موفقیت را ببینید.»

فارغ از ادعاهای بیشمار مطرح شده پیرامون عباس آخوندی که در مواقعی وارد فضای افراطی شده و وزیر سابق راه و شهرسازی را منجی اقتصاد کشور تلقی می‌کند، بررسی کارنامه این سیاست‌گذار می‌تواند آن روی سکه را نیز مشخص کرده و عملکرد آخوندی در فضای حقیقی و روی زمین را بررسی کند.

*بررسی کارنامه عباس آخوندی در حوزه نوسازی بافت فرسوده؛ تقریبا هیچ

به گزارش فارس یکی از مواردی که همواره جزء فهرست بلند بالای ادعاهای آخوندی قرار دارد، مسئله توجه به بهسازی و نوسازی بافت فرسوده در کشور است.

در همین ارتباط، اخیرا عباس آخوندی در یکی از رسانه‌های زیر نظر خود در پاسخ به این سوال که چرا دوره وزارت خود در وزارت‌خانه راه و شهرسازی را ادامه نداد و مجبور به استعفا شد، ضمن جدا کردن مسیر خود از مسیر سیاستمداران و تحقیر آن‌ها، گفت:«آقای رئیس جمهور از من می‌خواست که برویم یک شهر جدید شیک بسازیم اما من معتقد بودم، با این اقدامات مشکل 9 میلیون ساکن بافت فرسوده حل نمی‌شود و این بخش از تقاضای مسکن باید مورد توجه باشد.»

عباس آخوندی پس از گذشت 5 سال از استعفای خود در جایگاه مطالبه‌گر، از اهمیت بافت فرسوده سخن می‌گوید در حالی که کارنامه این وزیر در دوران وزارت راه و شهرسازی بیانگر فعالیت متناقضی است.

در حال حاضر در کشور بیش از 60 هزار هکتار بافت فرسوده شهری وجود دارد که با توجه به مشکلات متعدد بیان شده برای بافت‌های فرسوده، خصوصاً زلزله‌خیز بودن ایران، این مسئله تبدیل به «تهدیدی» انسانی، اجتماعی و اقتصادی برای شهرها و کلان­شهرها شده است.

در همین راستا در سال 93 هیئت دولت نوسازی 300 هزار فقره واحدهای غیرمقاوم را مدت 5 سال را مصوب کرد. با این وجود بعد از گذشت 2 سال از این مصوبه، اسلامی بیگدلی، عضو هیئت‌ مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری، ضمن انتقاد از عملکرد بانک‌ها در دادن تسهیلات بافت فرسوده بیان داشت که 20 درصد از تعهد دولت مبنی بر نوسازی سالیانه 300 هزار واحد بافت فرسوده محقق شده است.

علاوه بر مصوبه هیئت دولت، مسئله بافت فرسوده در چارچوب هدف‌گذاری‌های برنامه ششم توسعه کشور  نیز مد نظر قرار گرفت. از این رو وزارت‌ راه و شهرسازی، وزارت کشور و شهرداری‌ها مکلف شدند در طول برنامه ششم نسبت به احیاء، بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی و بازآفرینی سالانه حداقل 270 محله در قالب مطالعات مصوب ستاد ملی بازآفرینی شهری اقدام نمایند.

با شروع دولت دوازدهم توجه ویژه‌ای به موضوع بازآفرینی محلات فرسوده شهری شد. به‌طوری‌که در 19 بهمن سال 96 با حضور رئیس‌جمهور، وزیر راه و شهرسازی و‌ رئیس‌کل بانک مرکزی به‌صورت هم‌زمان آیین عملیات اجرایی طرح ملی بازآفرینی شهری دراستان‌های بوشهر، تهران، فارس، کردستان، خراسان رضوی، همدان، مازندران و اصفهان به‌صورت ویدئو کنفرانس آغاز کردند و رئیس‌جمهور به نوسازی سالانه 10 درصد از بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری تأکید داشت.

با این وجود تا پایان دوران وزارت عباس آخوندی در مقام اجرا پیشرفت خاصی نداشت. تا جایی یکی از روزنامه‌های زیر نظر عباس آخوندی در گزارشی که با عنوان «نمره مردودی نوسازی پایتخت» در تیرماه 97 منتشر کرد، میزان پیشرفت پروژه های شهر تهران که قرار بود الگویی برای طرح بازآفرینی شهری در پایتخت باشند را صفر اعلام کرد!

*فاصله طولانی حرف و عمل آخوندی در سیاست‌گذاری

شایان ذکر است، تسریع در اجرای برنامه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده، یکی از 9 پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای تنظیم بازار مسکن بود. این پیشنهادها تیرماه 96 توسط آخوندی در رسانه ها اعلام شد.

به عبارت دیگر عباس آخوندی در مقام عمل به تئوری‌های خود در حوزه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده نمره بسیار ضعیفی دریافت می‌کند.

بررسی عملکرد آخوندی در دوره وزارت راه و شهرسازی بیانگر آن است که وعده‌های طول و دراز این نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 نباید جدی گرفته شود، چرا که عملکرد این وزیر سال‌های نوری با اظهارات وی تفاوت داشته و این مسئله در 2 دوره وزارت وی مشهود است.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی بافت فرسوده شهری باز آفرینی شهری نوسازی بافت فرسوده بازآفرینی شهری عباس آخوندی راه و شهرسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۴۷۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است

به گزارش خبرنگار مهر، سلامت هدایتی عصر سه‌شنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به روند افزایشی جمعیت کشور در شهرها اظهار کرد: سرعت ساخت و سازها نسبت به فرسودگی بافت‌ها متناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه هزار و ۴۰۰ شهر در سطح کشور داریم ادامه داد: ۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری در استان‌ها فرسوده و ناکارآمد است و آمار اسکان رسمی در شهرها ۵۹ هزار هکتار اعلام شده است.

وی بافت تاریخی شهرها را ۳۲ هزار هکتار دانست و تصریح کرد: اکنون ۷۴ هزار هکتار از بافت‌های شهری استان‌ها فرسوده و این فرسودگی در حال افزایش است.

دبیر مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها با اشاره به اسکان ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها خاطرنشان کرد: خدمات شهری افزایش قابل توجهی یافته است ولی به دلیل افزایش حاشیه‌نشینی خدمات شهری متوازن انجام نمی‌شود.

۶ میلیون ساختمان نیازمند مقاوم‌سازی است

هدایتی سرانه خدماتی در شهر تهران را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: اکنون هفت هزار هکتار کمبود سرانه‌های خدماتی در شهر تهران اعلام شده که نقش مؤثر در کیفیت زندگی دارد.

وی بافت ناکارآمد شهری بوشهر را هزار و ۸۳۷ هکتار دانست و گفت: این بافت‌ها در ۱۱ شهر استان بوشهر اعلام شده و سکونت‌گاه غیررسمی این شهرها ۷۷۰ هکتار است.

دبیر مجمع کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها ادامه داد: با بودجه مصوب شهرداری‌ها امکان بازسازی و ترمیم بافت‌های فرسوده نیست از این نظر بر اساس شعار سال مشارکت بخش خصوصی در این عرصه ضروری است.

هدایتی افزود: از ۱۷ میلیون واحد مسکونی شهری در کشور بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ حدود ۱۱ میلیون واحد آن مقاوم و با دوام است و ۶ میلیون ساختمان نیاز به طرح‌های مقاوم‌سازی دارد.

کد خبر 6087008

دیگر خبرها

  • وزیر راه و شهرسازی: نوسازی بافت فرسوده از سیاست‌های اصلی دولت است / امکان ساخت ۳۰ هزار مسکن در منطقه ۱۷ تهران
  • پیشتازی شهرداری تبریز در تخفیف۸۰ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده
  • تاکسی‌های برقی بدون راننده ماند
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان
  • نوسازی ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده کشور
  • توسعه و نوسازی شهر بوشهر مستلزم نگاه ملی است
  • وضعیت نامناسب بافت‌های فرسوده در شهرها
  • ۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است
  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است
  • تعیین تکلیف املاک فاقد سند در بافت فرسوده پایتخت