Web Analytics Made Easy - Statcounter

لرستان قطب تولید حبوبات در کشور است اما به دلیل نبود کارخانه بسته بندی و برند سازی، دسترنج کشاورزان با قیمت بسیار اندک به فروش می‌رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، سالانه حدود ۸۰۰ هزار تن انوع حبوبات توسط کشاورزان در کشور تولید می شود، این ظرفیت نشان می دهد که کشاورزی در بخش اقتصادی نقش برجسته و ممتازی دارد و با گسترش و افزودن وسعت در این حوزه می توان تحول را در بخش اقتصادی ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان لرستان به دلیل شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیز در بخش کشاورزی موفق شده که سالانه بیش از دو و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید کند، محصولاتی که کیفیت بسیار بالایی دارند و برخی از این محصولات تولیدی به کشورهای دیگر نیز صادر می شود.

۲۰ درصد اشتغال لرستان در بخش کشاورزی است

۲۰ درصد اشتغال استان لرستان در حوزه کشاورزی است، کشاورزی و کشت محصولات زراعی، باغی و دامی در استان قدمت بسیار زیادی دارد و شرایط برای کشت انواع بسیاری از محصولات کشاورزی مهیاست به طوری که سالانه چندین هکتار بر وسعت بخش کشاورزی افزوده می شود.

در استان لرستان سالانه حدود سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در بخش زراعی، باغی و دامی تولید می شود که دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن مربوط به محصولات زراعی، ۳۰۰ هزار تن محصولات باغی و مابقی محصولات دامی می باشد.

استان لرستان در بخش زراعت بسیار موفق بوده به طوری که هم اکنون رتبه اول تولید حبوبات در کشور را دارد، آمارها و شرایط نشان می دهد در صورت فراهم شدن شرایط این استان ظرفیت لازم را برای رونق و کشت مازاد حبوبات را دارد که در صورت استفاده از این ظرفیت علاوه بر اشتغال، در اقتصاد هم اثرگذار است.

تولید ۱۲۰ هزار تن حبوبات در استان

جواد صالحیان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: سطح زیر کشت حبوبات در استان بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار است که از این میزان ۸۵ هزار هکتار نخود، ۱۴ هزار هکتار عدس و مابقی آن به سایر حبوبات از جمله لوبیا، باقلا و ماش اختصاص دارد.

وی با اشاره به کشت مکانیزه نخود افزود: یکی از معضلات اصلی کشت نخود، علف های هرز است که در این اراضی وجود دارد، در صورتی که  کاشت نخود به صورت مکانیزه و در فواصل معین انجام شود، کنترل علف های هرز به صورت مکانیکی امکان‌پذیر خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: در استان ۱۲ هزار هکتار کشت پاییزه و انتظاری حبوبات وجود دارد که در صورت استفاده از ارقام اصلاح شده عملکرد تولید آن نسبت به کشت بهاره حداقل بیش از دو برابر است به طوری که در کشت پاییزه و انتظاری از هر هکتار ۱٫۵ تن محصول برداشت می شود اما در کشت بهاره از هر هکتار ۶۰۰ تن حبوبات برداشت می شود.

صالحیان با بیان اینکه لرستان رتبه اول تولید حبوبات در کشور را دارد عنوان کرد: استان لرستان به دلیل شرایط آب و هوایی، اقلیمی و خاک مناسب موفق شده که رتبه اول تولید حبوبات در کشور را کسب کند اما از نظر سطح زیر کشت در رتبه دوم قرار دارد.

وی بیان کرد: سالانه ۵۸ هزار تن نخود، هفت هزار تن عدس و بیش از ۴۵ هزار تن لوبیا تولید می شود که در مجموع بالغ بر ۱۲۰ هزار تن حبوبات در استان تولید می گردد.

دلفان، قطب تولید نخود

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کرد: شهرستان دلفان قطب تولید نخود است که در بیش از ۴۵ هزار هکتار از اراضی این شهرستان، نخود با کیفیت کشت می شود اما به دلیل مستعد بودن استان برای کشت حبوبات با استفاده از ارقام اصلاح شده می توان میزان تولید نخود را تا دو برابر افزایش داد.

صالحیان خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد تا کشت حبوبات از بهاره به سمت پاییزه سوق داده شود چرا که این روش کشت سبب افزایش بیش از دو برابری تولید محصول می شود.

وی با اشاره به بسته بندی حبوبات در استان گفت: با توجه به اینکه بسته بندی و برند سازی می تواند در این حوزه بسیار موثر باشد اما به دلیل نبود صنایع بسته بندی، حبوبات تولیدی استان که کیفیت بسیار ممتازی در کشور دارد، به صورت فله ای به فروش می رسد.

صالحیان بیان کرد: همین سبب می شود که حبوبات با قیمت کمتری از کشاورز خریداری شود و با قیمتی چند برابر پس از بسته بندی به دست مصرف کننده برسد که لازم است چنین صنایعی برای بسته بندی ایجاد شود.

با وجود این ظرفیت مهم در استان، در صورت فراهم شدن شرایط برای بسته بندی و برندسازی، همچنین حمایت بیشتر، این ظرفیت ممتاز می تواند در بخش صادارت حبوبات و اثرگذاری در اقتصاد خود را نشان دهد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: تولید حبوبات در کشور حبوبات در استان استان لرستان هزار هکتار بسته بندی هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۰۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان از رشد تولید محصولات کشاورزی در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سیروس ابراهیمی، ظهر امروز در جلسۀ تنظیم بازار لرستان گفت: کارگروه  تنظیم بازار یکی از کارگرو‌ه‌های مهم است که مسائل بازار، تولید، عرضه، مصرف، قیمت  و نظارت در این کارگروه مطرح می‌شود.

او اضافه کرد: تولید محصولات کشاورزی در لرستان در تمام زیربخش‌ها رشد خوبی در سال گذشته داشته‌است و امیدواریم این روند امسال هم ادامه داشته باشد.

ذخیره‌سازی 1500 تن مرغ منجمد در لرستان

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان با اشاره به افزایش تولید مرغ، تخم‌مرغ، گندم و دیگر محصولات کشاورزی در این استان، یادآور شد: تولید گوشت مرغ بیش از نیاز است و باید به دیگر استان‌ها صادر شود.

ابراهیمی با بیان اینکه یکی از مصوبات امروز جلسه تنظیم بازار تحویل سبوس گندم به دامداران بود، یادآور شد: سهمیه گندم کارخانجاتی که به تعهد خود برای تحویل سبوس گندم به دامداران عمل نکنند قطع می‌شود.

انتهای پیام/644/

دیگر خبرها

  • از خرداد ماه، قیمت حبوبات کاهش می‌یابد
  • جهش تولید در حوزه کشاورزی لرستان
  • حقابۀ لرستان فدای بازی سیاسی شد/ کشاورزان مهاجرت کرده‌اند
  • ۱۳ استان در معرض تهدید سن و زنگ زرد هستند
  • سالانه ۳۰ هزار تن کشمش در خنداب تولید می شود
  • مازندران سالانه ۴۸۰ هزار تن گندم مصرف می کند
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • کود‌های یارانه‌ای مورد نیاز کشاورزان قمی به‌موقع تامین می‌شود
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • توت فرنگی مازندران چشم انتظار صنایع تبدیلی/ کام شیرین واسطه ها