Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- خشکسالی و کاهش ۳۱ درصدی بارش باران سبب کاهش هشت درصدی محصولات باغی در استان کرمانشاه شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، کاهش باران بی سابقه در پنجاه سال گذشته و خشکسالی ایجاد شده نه‌تنها تأمین آب شرب را با مشکل مواجه می‌کند خسارات جدی را به بهش کشاورزی تحمیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان کرمانشاه قطب کشاورزی محسوب می شود و بسیاری از مردم استان مشغول به کشاورزی و باغداری هستند اما خشکسالی امسال خسارت زیادی را به این کشاورزان تحمیل کرد و به طور قطع بر امنیت غذایی نیز تأثیر گذار خواهد بود.

نوربخش حاتمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه امسال، سال زراعی بدی برای کشاورزان خواهد بود اظهار داشت: امسال با کاهش ملموس تولیدات بخش کشاورزی استان مواجه خواهیم بود.

حاتمی با اشاره به افت عملکرد اراضی زراعی مناطق گرمسیر استان عنوان کرد: خسارت وارده به اراضی دیم مناطق گرمسیر استان ناشی از کاهش بارندگی‌ها قطعی است و بخش زیادی از تولیدات این اراضی را از دست داده‌ایم.

وی با بیان اینکه امسال به طور قطع در زمینه تولید محصولاتی مثل گندم، جو و دیگر محصولات دیم با افت تولید مواجه خواهیم شد افزود: بخش زیادی از کشاورزان تحت پوشش بیمه نیستند.

حاتمی گفت: با وجود اینکه امسال در مقایسه با سال‌های گذشته با اجرای طرح‌هایی مثل طرح جهش تولید سطوح بیشتری از اراضی استان زیر پوشش بیمه رفت، با این وجود هم کمتر از 200 هزار هکتار از مجموع حدود 400 هزار هکتار اراضی گندم و جو استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

خشکسالی محصول باغات کرمانشاه را کاهش داد

احمدی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: کمبود بارش موجب وارد آمدن خسارت به 11 هزار و 227 هکتار از باغات استان شد.

وی عنوان کرد: با این مقدار خسارت، تولید محصول 29 هزار تن کاهش یافته و به منظور کمک به کشاورزان برای جبران این خسارت به مبلغی معادل 900 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

احمدی با بیان اینکه آبیاری سیار و خرید لوله برای آبیاری تکمیلی دراین باره یک ضرورت است گفت: میزان برآورد خسارت به ستاد بحران استانداری برای اتخاذ تصمیم ابلاغ شده است.

وی افزود: در استان کرمانشاه بیش از 42 هزار هکتار اراضی باغی وجود دارد که در آن محصولاتی همچون، گردو، آلو، زردآلو، سیب و انگور تولید می‌شود.

احمدی گفت: سال گذشته 310 هزار تن محصولات باغی در استان تولید شده است که بیشترین سطح زیر کشت باغات استان به محصولات گردو، انگور و بادام اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح باغات در شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه و دالاهو قرار دارد افزود: میزان بارندگی سال زراعی جاری در استان 31 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/ز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشاورزی کشاورزی استان کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۱۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب گفت: کشت غیراصولی محصول پسته و عدم رعایت موارد مذکور در مناطق مختلف شهرستان طی سالیان گذشته خسارت جبران‌ناپذیری را به بهره‌برداران وارد کرده است.

ابراهیم رودسرابی با اشاره به تنوع کیفی منابع آب و خاک در شهرستان، تک کشتی محصول پسته را تهدیدی برای بهره‌برداران افزود:  شهرستان خوشاب دارای چندین محصول مزیت دار از جمله پسته، انگور، زعفران، گندم و جو، زیره، هندوانه بذری، خربزه و پنبه است که با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان به عملکرد مناسبی از محصولات مذکور رسید.

وی گفت: سال گذشته بیش از ۴ میلیارد ریال اعتبار بلاعوض برای توسعه باغات انگور در مناطق مستعد شهرستان هزینه شده است، به طوری که تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار باغ انگور با روش‌های نوین در شهرستان احداث شده است و تلاش می‌شود این سطح در سال جاری به دو برابر افزایش یابد.

رودسرابی افزود: کیفیت منابع آب و خاک در مناطق مختلف شهرستان ایجاب می‌نماید که کشاورزان با بهره‌گیری از نظرات مشاوران تخصصی و رعایت اصول فنی نسبت به انتخاب نوع محصول در هر منطقه اقدام نمایند تا به بهره‌وری حداکثری از منابع مذکور دست یابند.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب با اشاره به اینکه قبل از هرگونه کشت محصولات زراعی و باغی، ابتدا باید نسبت به انجام آزمایش‌های آب و خاک آن منطقه اقدام کرد، گفت: کشت غیراصولی محصول پسته و عدم رعایت موارد مذکور در مناطق مختلف شهرستان طی سالیان گذشته خسارت جبران‌ناپذیری را به بهره‌برداران وارد کرده و تغییر این رویه از اهداف و برنامه‌های مهم مدیریت است.

وی در ادامه افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی را از برنامه‌های اصلی جهاد کشاورزی این شهرستان اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش سالانه هزینه تولید محصولات کشاورزی، تنها راه برون رفت از این وضعیت افزایش تولید در واحد سطح از طریق استفاده از فناوری و دانش نوین در بخش کشاورزی است.

رودسرابی گفت: ارتقاء دانش فنی و تجربی کشاورزان، افزایش بهره‌وری آب از طریق اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، افزایش ضریب مکانیزاسیون و مدیریت علمی مزارع و باغات از مهمترین برنامه‌های مدیریت جهاد کشاورزی در سال جاری خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب همچنین با اشاره به اینکه شهرستان به لحاظ سطح زیر کشت پسته در استان رتبه دوم را بعد از مه ولات دارا است،افزود: شهرستان خوشاب ۱۳ هزار هکتار باغ پسته دارد که سال گذشته ۷۰۰۰ تن پسته خشک از باغات شهرستان برداشت شده است.

وی ارقام غالب پسته کشت شده در خوشاب را شامل فندقی، کله قوچی، اکبری، بادامی سفید، اوحدی و عباسعلی اعلام کرد و گفت: شهرستان خوشاب دارای چندین محصول مزیت‌دار است که همه ساله این محصولات گردش مالی خوبی را برای شهرستان به ارمغان می‌آورند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه
  • تشدید مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • ۳۶۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایلام آفت‌زدایی شد
  • تشدید برخورد با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه
  • مقابله با حفر چاه‌های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می‌شود
  • مقابله با حفر چاه های غیرمجاز در کرمانشاه تشدید می شود
  • آبراهه‌های چند صدساله خراسان‌شمالی تشنه برف و باران
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • خسارت خشکسالی به ۱۴۰ هزار هکتار محصول گندم بوشهر