Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@03:20:40 GMT

حرکت به سمت کارآفرینی مبتنی بر نوآوری

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۵۴۱۶

ایسنا/اردبیل رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: یکی از اهداف مرکز نوآوری و شتاب دهی کسب و کارهای فناورانه جوانان «گیاهان دارویی و گردشگری» حرکت به سمت کارآفرینی مبتنی بر نوآوری است.

مهران اوچی اردبیلی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: تقویت و تبدیل شدن واحد اردبیل به مرکز پیشرو در حوزه نوآوری و فعالیت‌های خلاقانه در استان اردبیل و منطقه، شناسایی و پرورش ایده‌های نو و استمرار فعالیت‌های نوآورانه در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی، ایجاد زمینه ورود رشته‌های مرتبط با حوزه صنایع خلاق و فرهنگی به پژوهش‌های کاربردی برای حل نیازهای جامعه، ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری، مورد نیاز جامعه و بسترسازی برای ایجاد، گسترش و رشد استار تاپ ها و کسب و کارهای نوپای دانش محور از اهداف این مرکز می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ایجاد زمینه کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت کارآفرینان، دانشجویان و جوانان فناوران و کمک به ترویج و توسعه فرهنگ نوآوری و نقش‌آفرینی در تحقق کارآفرینی مبتنی بر نوآوری از دیگر اهداف مرکز نوآوری و شتاب دهی کسب و کارهای فناورانه جوانان است، تصریح کرد: در این مرکز به دنبال کمک به تبدیل ایده‌های موجود به محصول و یا خدمات و تجاری سازی آن، کمک به ایجاد فضای مناسب کسب و کار، نقش آفرینی در توسعه فرهنگی و رونق اقتصادی منطقه، بهره برداری از تجارب موجود در سطح ملی و بومی سازی آن در استان اردبیل و توسعه حضور جوانان در عرصه رشته‌های فرهنگی و صنایع خلاق با بهره برداری از فرهنگ و پتانسیل رشته‌های موجود هستیم.

وی افزود: هر نوع فعالیتی که دارای یک مؤلفه هنری قوی باشد یا هر گونه فعالیت اقتصادی که فرآورده‌های سمبلیک تولید می‌کند و به مقوله مالکیت معنوی وابستگی دارد و برای یک بازار تا حد امکان بزرگ انجام می‌شود، در گستره صنایع خلاق جای می‌گیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل تصریح کرد: با توجه به دسته‌بندی‌های ارائه شده در حوزه صنایع خلاق، می‌توان از گردشگری و میراث فرهنگی، نوآوری و عرضه صنایع دستی، اسباب‌بازی‌های روباتیک و الکترونیک، اسباب بازی‌های پازلی و شبیه‌سازی، تصویربرداری، انیمیشن و تجهیزات سینمایی به عنوان بخشی از حوزه‌های دارای اولویت نام برد و اگر بخواهیم به مبنایی‌ترین امتیاز «شرکت‌های خلاق» در مقایسه با همتایان صنعتی یا دانش‌بنیان آن اشاره کنیم باید به «هزینه‌های کمتر و اشتغال‌زایی بیشتر» اشاره کرد.

‌ارتقای توسعه اقتصادی از طریق تدارک کمک‌های مدیریتی و فنی

اوچی اردبیلی ادامه داد: هزینه ایجاد هر شغل پایدار در بسیاری از رشته‌ها و زمینه‌هایی که به طور سنتی در اقتصاد به عنوان بسترهای اشتغال‌زا محسوب می‌شوند، در کشور بیش از ۵۰۰ میلیون تومان است ولی در حوزه صنایع خلاق ایجاد یک شغل نیاز به حدود ۷۰ میلیون تومان هزینه برای هر نفر دارد و این مزیت کمی نیست که سیاست گذار اقتصادی بخواهد راحت از کنار آن عبور کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل با بیان اینکه مراکز نوآوری و شکوفایی به منظور حمایت از افراد و گروه‌های خالق و ایده‌های نوآورانه کسب و کار، در سال‌های اخیر مورد توجه بخش‌های دولتی و خصوصی مختلف در سراسر دنیا قرار گرفته است، بیان کرد: عمده مخاطبین این مراکز را دانشجویان و جوانان تشکیل می‌دهند و ایده‌های کسب و کار نوآورانه در مسیر برنامه‌های این مراکز مذکور پرورش یافته و به بازار تقاضا نزدیک می‌شوند بر این اساس، افراد نخبه، مخترعین و مبتکرین، دانشگاهیان (اساتید، فارغ‌التحصیلان و دانشجویان)، شرکت رشته‌های خصوصی و واحدهای تحقیق و توسعه شرکت‌ها و سازمان رشته‌های مختلف که دارای طرح یا ایده جدید دانش محور می‌باشند در زمره مخاطبین مرکز نوآوری و شکوفایی قرار می‌گیرند.

اوچی اردبیلی با اشاره به اینکه مهم‌ترین معیار موفقیت مرکز نوآوری و شکوفایی، شناسایی و رشددادن شرکت‌های نوپایی است که از سوی بازار استقبال می‌شوند و می‌توانند سرمایه‌گذار مناسب پیدا یا خروج موفقی را تجربه کنند، اضافه کرد: در این مدل مرکز باید با ایجاد ارتباطات سازنده با بنگاه رشته‌های بالا دستی، مراکز کارآفرینی بزرگ، جذب سرمایه گذار و حتی استفاده از ظرفیت خیرین علاقمند به توسعه، عاقبت مناسبی را برای کسب و کارهای نوپا رقم بزند.

وی با بیان اینکه هدف این مرکز توسعه کسب و کارهای کوچک، ارتقای توسعه اقتصادی از طریق تدارک کمک‌های مدیریتی و فنی است، تصریح کرد: خدمات این مراکز (مطالعات امکان‌سنجی، مالی، بازاریابی، تولید، مهندسی، فنی و …) برای هر فرد حقیقی یا حقوقی که در حال راه اندازی یک کسب و کار کوچک و متوسط بوده یا گسترش کار خود را انجام می‌دهد، ارائه می‌شود و این مرکز، مشاوره‌های کلینیکی برای مالکان صنایع کوچک و متوسط و یا مالکان بالقوه و کارآفرینان را با تدارک گستره‌ای از اطلاعات و راهنمایی در محل‌های قابل دسترس نیز می‌تواند ارائه دهد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل اظهار کرد: این برنامه تلاش مشترکی بین بخش خصوصی، جامعه دانشگاهی و دولت است که برای ارائه مشاوره‌های روزآمد، کمک‌های آموزشی و فنی در تمامی جنبه‌های مرتبط با صنایع خلاق و فرهنگی طراحی شده است.

به گفته اوچی اردبیلی، توسعه و تعمیم تکنولوژی صنعتی به خصوص در زمینه صنایع با تکنولوژی برتر و ایجاد هسته خط شکن، دستیابی به تکنولوژی‌های بنیادی به منظور ارتباط دهی با موضوعات حوزه نوآوری و شکوفایی صنایع خلاق و فرهنگی از اهداف عمده این مراکز بوده و برقراری ارتباط با دانشگاه‌های کشور، تعمیق رابطه بین صنایع و دانشگاه‌ها، تهیه اطلاعات بهینه بازاریابی، مدیریت و حمایت فنی و اجرای طرح‌های تحقیقاتی در اولویت فعالیت‌های آن قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه هزینه تامین و اجرای چنین پروژه‌هایی اصولاً بسیار کمتر از پروژه رشته‌های تولیدی در حیطه نمونه رشته‌های واقعی است، تصریح کرد: قابلیت ارزیابی توان تولید در زمینه ایجاد دانش فنی و احیاناً کشف نقاط کمبود، قابل بررسی خواهد بود و با چنین نگرشی، علاوه بر ایجاد اشتغال و یا همان مراکز کسب و کارهای کوچک می‌باشد با جهت دار نمودن تحقیقات به سیکل تکمیل زنجیره توسعه به معنی واقعی دست یافت و در رونق اقتصاد محلی و ملی نیز تأثیرگذار عمل کرد.

وی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان اردبیل با دارا بودن ظرفیت‌های موجود و با توجه به تعاملات بسیار نزدیک و مثبتی که با مجموعه استانداری، فرمانداری ها، ادارات کل ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و...، تجربه اجرای طرح‌های پژوهشی، آموزشی و کارآفرینی کاربردی برای دستگاه‌ها و سازمان‌ها را دارد.

این مسئول بیان کرد: با توجه به تجربه و شناخت مناسب از مسائل و مشکلات دستگاه‌ها و سازمان‌ها، در صورتی که جوانان و دانشجویان در قالب هسته‌های نوآور در کنار متخصصین قرار گیرند، می‌توانند راه‌حل‌های نوآورانه خود را تبدیل به محصول یا خدمات فناورانه نمایند. مرکز منش تلاش می‌باشد کند با بهره برداری از تعاملات خود، محصولات مناسب را از طریق انعقاد قراردادهای مالی عرضه کنند که البته قبل از آن ضرورت دارد از مراجع ذیصلاح مجوزها و استانداردهای لازم اخذ شود که آنان را همراهی خواهد کرد.

نوآوری‌های حوزه صنایع خلاق و فرهنگی ماهیت نرم و غیرصنعتی دارند

وی اظهار کرد: عدم وجود مرکزی شاخص در این حوزه و تجارب اندک مراکز مشابه، این فرصت را در اختیار مرکز نوآوری قرار می‌دهد که در صورت برنامه‌ریزی دقیق و ورود جدی به این عرصه، بتواند خود را به عنوان مرکزی شاخص و معتبر در زمینه صنایع خلاق و فرهنگی مطرح نماید و ضمن جذب نیروهای خبره و توانمند این عرصه، ارتباط مناسبی با کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و سازمان‌های کارفرمایی برقرار کند.

به گفته اوچی اردبیلی، نوآوری‌های حوزه صنایع خلاق و فرهنگی ماهیت نرم و غیرصنعتی دارند و نیازی به ابزار و ماشین‌آلات بسیار سنگین و یا گران قیمت خارجی ندارد و توسعه این نوآوری‌ها تنها مبتنی بر نیروی انسانی متخصص است که ترکیبی از خبرگان و متخصصین به عنوان صاحبان ایده و توسعه‌دهندگان مفهومی راه‌حل‌های نوآورانه و خبرگان و متخصصین حوزه موردتقاضا، به منظور اجرای ایده‌های نوآورانه و تبدیل آنها به محصول یا خدمات. ارائه می‌دهند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل ادامه داد: با توجه به وجود دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و متخصصین در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی و توانمندی بسیار بالای متخصصین ایرانی در این حوزه، علاوه بر امکان‌پذیر بودن اجرای ایده‌ها و راه‌حل‌های اندیشیده شده، حتی می‌توان از ایده‌های نو، محصولاتی با استانداردهای جهانی تولید کرد که قابلیت عرضه در سطح بین‌المللی را دارا باشند.

وی با بیان اینکه فاز یک مرکز نوآوری و شتاب دهی کسب و کارهای فناورانه جوانان ترویج، فاز دو آموزش و مشاوره و فاز سه نوآوری و شتاب دهی است، ادامه داد: طرح منش (مرکز نوآوری و شتاب دهی کسب و کارهای فناورانه جوانان) همزمان با سراسر کشور در استان اردبیل هم با همکاری اداره کل ورزش و جوانان اجرا می‌شود.

اوچی اردبیلی با اشاره به اینکه وزارت ورزش و جوانان کارفرمایی طرح منش را بر عهده دارد، ادامه داد: این طرح شامل سه فاز اجرای شامل فاز ترویج، آموزش و شتاب دهی بوده و مرکز اردبیل در مرحله ترویج قرار دارد و فضای این مرکز به متراژ ۲۰۰ متر مربع در میدان شریعتی قرار دارد.

وی محدوده سنی شرکت کنندگان در این فراخوان را 18 الی 35 سال عنوان و تصریح کرد: نو و مبتنی بر خلاقیت بودن، تأکید بر روی پروژه‌های پیشران و خلاقانه در حوزه سرمایه‌گذاری و میزان اشتغال‌زایی و شناسایی درست بازارهای مرتبط باید در ایده‌های ارائه شده مدنظر قرار گیرد.

رئیس جهاددانشگاهی استان اردبیل اضافه کرد: علاقه‌مندان می‌توانند ایده‌های خود را با در نظر گرفتن ظرفیت‌های گردشگری، صنایع دستی، پیوست‌های فرهنگی و محیطی استان اردبیل و داشتن قابلیت اجرایی و تاثیرگذاری مناسب با مراجعه به آدرس http://impard.acecr.ac.ir/fa/download/961/  و  https://survey.porsline.ir/s/VKsk37s/ به صورت غیرحضوری ثبت کنند.

اوچی اردبیلی ادامه داد: دبیرخانه مرکز نوآوری و شتابدهی کسب و کارهای فناورانه جوانان استان اردبیل واقع در اردبیل، شهرک کارشناسان، میدان شفا، ساختمان جهاددانشگاهی استان، طبقه سوم، آماده پاسخگویی به سؤالات علاقه‌مندان به صورت حضوری و شماره تماس 04533749505 داخلی 111 آماده ارائه اطلاعات به صورت غیرحضوری است.

وی گفت: میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی، صنایع دیداری و شنیداری، هنرهای تجسمی و نمایشی، بازی، اسباب‌بازی و سرگرمی، طراحی و معماری، نشر، چاپ و کتابخانه و گیاهان دارویی را از محورهای مورد حمایت مرکز مذکور عنوان کرد.

اوچی اردبیلی با بیان اینکه «مرکز نوآوری و شتابدهی کسب و کارهای جوانان‌ استان‌ اردبیل» با همکاری جهاددانشگاهی و اداره کل ورزش و جوانان استان راه‌اندازی شده است تا از جوانان علاقه‌مند و خلاق برای ارائه ایده‌های اثربخش، حمایت‌های لازم را انجام دهد، گفت: مهمترین هدف از راه‌اندازی این مرکز تقویت و تبدیل شدن جهاددانشگاهی اردبیل به مرکز پیشرو در حوزه نوآوری و فعالیت‌های خلاقانه در استان و منطقه و شناسایی و پرورش ایده‌های نو و استمرار فعالیت‌های نوآورانه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی فناوري کارآفرینی گياهان دارويي جهاد دانشگاهی رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل حوزه صنایع خلاق و فرهنگی حوزه صنایع خلاق نوآوری و شکوفایی استان اردبیل ورزش و جوانان اوچی اردبیلی ایده های نو صنایع دستی رشته ها ایده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۵۴۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲۰۰ میلیارد ریال کالای قاچاق طی ۴۸ ساعت گذشته در قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، سرهنگ منوچهر نصیری، جانشین فرماندهی انتظامی استان با اعلام این خبر گفت: این کالا‌ها شامل انواع لوازم رایانه‌ای، تجهیزات پزشکی، گردو، ابزار و تجهیزات ساختمانی، قهوه، موتور سیکلت و... است که در هشت ماموریت جداگانه توسط پلیس اقتصادی قم کشف و توقیف شد.

وی گفت: یکی از خودرو‌های توقیف شده در پوشش حمل ضایعات، انواع کالای قاچاق را جاساز کرده و از استان‌های جنوبی به سمت مرکز کشور در حال حرکت بود که با هوشیاری ماموران پلیس قم از ادامه حرکت وی جلوگیری به عمل آمد.

جانشین فرماندهی انتظامی استان با اشاره به توقیف دو دستگاه خودروی شوتی در ۴۸ ساعت گذشته گفت: ۸ نفر قاچاق‌بر نیز ظرف این مدت بازداشت و جهت تکمیل پرونده به مراجع قضایی تحویل شدند.

وی همچنین از کشف و توقیف ۳۲ هزار لیتر سوخت قاچاق از نوع نفت گاز (گازوئیل) از یک کامیون خبر داد و گفت: این کامیون حامل مقدار قابل توجهی سوخت قاچاق از یکی از استان‌های همجوار به سمت شرق کشور در حال حرکت بود که با رصد اطلاعاتی ماموران کشف و با بازرسی از مدارک خودرو و بارنامه، قاچاق بودن سوخت در حال جابجایی محرز و توقیف شد.

دیگر خبرها

  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • برپایی نمایشگاه کارآفرینی و صنایع‌دستی در دانشگاه آزاد کهنوج
  • سیزدهمین کاروان فرهنگی ورزشی جاده ولایت میهمان خوزستانی‌ها
  • قصه پرغصه نابودی صنعت فرش استان
  • جهاددانشگاهی؛ حلقه میانی پیوند صنعت و دانشگاه
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • کشف ۲۰۰ میلیارد ریال کالای قاچاق طی ۴۸ ساعت گذشته در قم
  • بازتعریف نقش جهاد دانشگاهی در زیست بوم نوآوری و فناوری کشور
  • رفع نیاز‌های فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان