Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام اخلاقی ضمن انتقاد از نگاه تجاری به بافت پیرامون حرم مطهر رضوی گفت: مردم اصیل این منطقه به حاشیه‌نشینی روی آوردند و زخمی شدن سطح وسیعی از اطراف حرم به عنوان یکی از ایرادات اساسی هنوز رفع نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام حسنعلی اخلاقی امیری، عضو شورای شهر مشهد در گفت‌وگوی تفصیلی با صبح توس، ابراز کرد: اگر مسئولین ما بتوانند به درستی با مردم ارتباط برقرار کرده و ضرورت های شهری را تبیین کنند، مردم بسیار خوب همراهی خواهند کرد و رضایتمندی هم حاصل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما امروز با مردم کاری کرده ایم که تا یک طرحی را می گذاریم همه به دنبال مقاومت در برابر فروش برای بالا بردن قیمت و ... هستند. مقصر این قضیه مردم نیستند، ارتباط مسئولین با مردم قطع شده و زندگی آنها با توده مردم فاصله گرفته است.

حجت الاسلام اخلاقی اذعان کرد: به صراحت عرض می کنم این مقداری که الان انجام شده نه متعلق به شورای پنجم بلکه به خاطر تاکیدات و پیگیری هایی بوده که نماینده ولی فقیه در ستاد حاشیه شهر داشتند، البته این همراهی شورا جای قدردانی دارد اما اگر ستاد حاشیه شهر نبود خیلی شورای پنجم نمی‌توانست ادعا کند کاری صورت گرفته است.

حاشیه شهر مشهد سال‌ها عقب‌ماندگی دارد

وی با اشاره به پیگیری پرونده مترو مشهد به گلبهار در دوره چهارم شورای مشهد و طرح انتقال مردم حاشیه شهر مشهد در بیش از ۲۰ هزار منزل خالی در گلبهار، تبیین کرد: شورای شهر و شهرداری باید اهل ریسک بوده و شجاعت ورود به طرح های کلان را داشته باشند. متاسفانه شورای شهر جنبه شعاری پیدا کرده و یک محلی برای پز دادن شده. آسفالت کردن یک کوچه و نصب دو پلاک دردی از حاشیه شهر دوا نمی کند.

عضو سابق شورای شهر مشهد تصریح کرد: حاشیه شهر مشهد با داشتن فرصت های زیاد، مردم معتقد و پای کار نظام و انقلاب و جوانهایی که فکرهای بسیار خوبی دارند، سالها عقب ماندگی دارد. باید موانع را در حاشیه شهر از بین ببریم. ضمن اینکه مساله حاشیه شهر فقط اقتصادی نیست و بخش هایی از بلوارهای بالای شهر مشهد از موضوع حاشیه فرهنگی رنج می برند، باید آنها را هم در افق نگاه خود ببینیم.

حجت الاسلام اخلاقی اذعان کرد: کشور ما تنها جایی است که خانواده به عنوان مهم ترین و موثر ترین نهاد اجتماعی، هیچگونه متولی نداشته و امروز این نهاد مقدس در بخشی هایی از همین شهر مشهد در حال از بین رفتن است. مجموعه مدیریت شهری نمی تواند از شهر و اهالی شهرش بیگانه باشد؛ اصلا شهر یعنی انسانهایی که دارند کنار هم زندگی می کنند پس نمی شود از دغدغه آدمها فرار کنیم. بنابراین مدیریت شهری باید برای داشتن معتاد یا زن های خیابانی یا بسیاری از دغدغه های یک شهر پاسخگو باشد.

نگاه تجاری به بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مسئله اساسی است

وی در بخش های دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع بافت پیرامون حرم، توضیح داد: اصل این کار که بافت های فرسوده باید در شهرها تبدیل به احسن شده و مراقبت شود یک ضرورت است اما طراز مالی صفر در طرح پیرامون حرم، زخمی شدن سطح وسیعی از اطراف حرم و نگاه اقتصادی و تجاری به طرح از جمله مشکلات و ایرادهای اساسی مساله بافت پیرامون حرم بود.

عضو سابق شورای شهر مشهد افزود: نتیجه این سه ایراد آن شد که اصیل ترین مردم و مذهبی ترین مردم مجبور به کوچ از منطقه و بعضا حاشیه نشین شدند و عده ای ساکن شدند که علاوه بر مهاجر بودن، هیچ احساس تعلقی به محیط اطراف ندارند و گاهی ممکن است برخی اخلاق های آنها امام رضایی نباشد.

حجت الاسلام اخلاقی اجرا نشدن طرح تفصیلی در مناطق مختلف مشهد را از جمله سایر ایرادات وارده به عملکرد شهرداری و شورای شهر دانست و تبیین کرد: در منطقه ۹ مشهد که یکی از مناطق مهم بوده و حدود ۳۸۰ هزار نفر جمعیت دارد، تنها ۳۸ مسجد وجود دارد. اگر وضعیت مساجد مشهد را بخواهیم با شهرهای مثل استانبول ترکیه هم مقایسه کنیم واقعا جای خجالت و شرمندگی دارد.

 نماینده اسبق شورای شهر در کمیته ساخت مساجد افزود: تا زمانی که طرح تفصیلی در شهر اجرا نشود همه احساس می کنند آزاد هستند و اصلا شهر یک نظمی در حوزه شهرسازی نخواهد داشت، حتی شهردار هم نمی داند بر چه اصول و مبنایی اجازه ساخت بدهد و سلیقه ای عمل می کند. کمیسیون های ماده ۱۰۰ هم که از درامدزایی بدش نمی آید مجوز ساخت داده و بعد جریمه آن را دریافت می کند.

اگر عضو شورا وقت مطالعه لوایح و طرح ها را ندارد باب فساد می‌شود

ضو سابق شورای شهر مشهد ابراز کرد: در یک شهر اسلامی باید هم به نیازهای اقتصادی مردم توجه شود، هم نیازهای مذهبی و هم نیازهای تفریحی و اوقات فراغت اما مشاورین طرح ها معمولا نگاه اقتصادی داشته و شهر را مساوی می دانند با یک منبع درامد نه یک محل زندگی برای انسانی که نیازهای گوناگونی دارد.

حجت الاسلام اخلاقی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر وجود فساد در حوزه شهری، توضیح داد: بخشی از فساد در حوزه شهری به قانون گذاری مرتبط است که مستقیم شورای شهر باید پاسخگو باشد. متاسفانه ایرادی که در ادوار مختلف شورای شهر مطرح بود این است که گاهی اوقات افرادی در شورا حضور پیدا می‌کنند که وقت کافی برای بررسی و مطالعه لوایح و طرح ها نمی گذارند.

رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای شهر مشهد افزود: شهرداری یک دستگاه صد ساله سابقه دار زیرک است که اگر عضو شورا روی لوایح و طرح ها وقت نگذارد، دور می خورد و خودش باب فساد می‌شود. از طرفی شهرداری با داشتن بودجه ده هزار میلیاردی عرصه مباحث مالی است و اگر نظارت ها دقیق و شفاف نباشد فساد به وجود می آید.

عدم نظارت شورای پنجم مشهد بر استخدامی‌های ‌شهرداری

عضو سابق شورای شهر مشهد تاکید کرد: یکی از مسائلی که باعث جلوگیری از فساد می شود این است که اعضای شورا در عزل و نصب غیر از شهردار نباید دخالتی داشته باشند چرا که وقتی فلان آقا یا خانم برای استخدام نیرو لیست داده و در این دوره چند هزار نفر بدون هیچ معیار و ملاکی وارد بدنه شهرداری شده اند، دیگر عملا امکان نظارت وجود نخواهد داشت. اعضای شورای پنجم مشهد در این قضیه کوتاهی کردند و بسیاری از افراد با توصیه شورای شهر وارد بدنه شهرداری شدند.

حجت الاسلام اخلاقی با نگاهی به افق ۱۴۰۴ مشهد، ابراز کرد: مشهد در آینده شهری است با ۴۰ میلیون زائر در سال که باید پاسخگوی نیاز زائرین و مجاورین امام رضا(ع) باشد. متاسفانه امروز در سطح مشهد یک مسجد شبانه روزی برای زائرین یافت نمی شود. از طرفی از موضوع مهم اقتصاد زائر هم غافل بودیم در حالی که می‌توانستیم با ایجاد بنگاه های کوچک در همین حاشیه شهر سوغات زائر تهیه کنیم. طرح های زیادی در این زمینه ارائه شده اما شجاعت و همت پیاده سازی آن وجود ندارد.

تنوع مدیریتی آسیب شهر مشهد است

رئیس اسبق کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت شورای شهر مشهد یکی از آسیب های شهر مشهد را تنوع مدیریتی دانست و تاکید کرد: هماهنگی شورای شهر با آستان قدس و استانداری خیلی می تواند در این عرصه ها کمک کار باشد. مشهد ظرفیت های بسیار زیادی دارد ولی آسیب هایی هم از جمله حاشیه‌نشینی و بافت پیرامون حرم و بخشی از مسائل جتماعی مثل طلاق و اعتیاد و ...  هم دارد که باید در اولویت پیگیری و بررسی قرار بگیرد.

عضو سابق شورای شهر مشهد ابراز کرد: به فرموده مقام معظم رهبری انتخابات لیله القدر انقلاب بوده و حضور و مشارکت مردم بسیار موثر و سرنوشت ساز است. البته باید توجه کرد که نیروهای متعهد، متخصص، دغدغه‌مند و کسانی که دارای طرح و برنامه باشند برای اداره شهر انتخاب شوند چرا که نتیجه انتخاب مردم به خود آنها باز می‌گردد و نمود این قضیه در شورای شهر به مراتب بیشتر است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: عضو سابق شورای شهر مشهد حجت الاسلام اخلاقی بافت پیرامون حرم شورای پنجم حاشیه شهر طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۶۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی گفت: ۱۵۰۰ واحد مسکونی برای محرومان در حاشیه شهر مشهد در حال ساخت است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، سید خلیل منبتی در نشست مشترکی که با حضور شهرداران مناطق مشهد و مدیران بنیاد مسکن خراسان رضوی به مناسبت سالروز افتتاح حساب 100 امام (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: نیروهای شهرداری مخلص و کاردان و کاربلد هستند، در بنیاد مسکن خراسان رضوی نیز شاهد فعالیت خوب همکاران هستیم و در هر گوشه‌ای از کشور و در هر شرایطی اعم از سرما و گرما همه پای کار نظام و خدمت رسانی به مردم هستند، در واقع هر کاری که بر زمین مانده، بنیاد مسکن بر دوش کشیده است.

وی به ارائه گزارشی از اقدامات این نهاد در تأمین پروژه‌های ‎مسکن از جمله نهضت ملی، مسکن محرومین و مسکن طلاب، پرداخت و افزود: هم اکنون در حاشیه شهر مشهد بیش از 1500 واحد مسکونی برای محرومین و افراد کم‎ درآمد مانند مددجویان کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی در حال ساخت است.

منبتی عنوان کرد: عملیات عمرانی 3500 واحد دیگر نیز در سراسر خراسان رضوی در دستور کار قرار دارد و در تلاش هستیم با حداقل آورده سرپرستان خانوار، خانه و سرپناهی برای آن‎ها فراهم کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن در بحث مشهد طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی بسیاری را در شهرستان‌های زیر 50 هزار نفر، روستاها، بخشداری‌ها و... در دست اجرا دارد.

وی یکی از ویژگی‌های بنیاد مسکن را درآمد هزینه ذکر کرد و افزود: بنیاد مسکن نیز همانند شهرداری هیچ بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کند و این یک امتیاز محسوب می‌شود.

منبتی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم دست در دست هم و با مشارکت و همکاری سایر نهادها گره از کار مردم بگشاییم و بیشتر در خدمت مردم باشیم.

به گزارش تسنیم، در ادامه این نشست، شهرداران مناطق 12 گانه مشهد، به نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند؛ هماهنگی و همکاری در توسعه شهر، آمادگی برای انجام پروژه‌های مشترک بین شهرداری و بنیاد مسکن همچون ساخت وساز، افزایش همکاری بین شهرداری و بنیاد مسکن، بررسی معضلات حاشیه شهر مشهد و تلاش برای حل آن، ظرفیت مناسب منطقه ثامن برای همکاری و آمادگی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی در این منطقه و... بخشی از مباحث مطرح شده در این نشست بود.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • دور دوم انتخابات مجلس در هشت حوزه انتخابیه کشور تمام الکترونیک خواهد بود
  • بافت تاریخی بوشهر یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری ایران است
  • ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکن محرومین در حاشیه شهر مشهد
  • مناظرات دور دوم انتخابات مجلس در مشهد کلید خورد
  • بیش از ۹۵ درصد زیرساخت عمرانی در بافت بوشهر تکمیل شد
  • مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد
  • بازآفرینی بافت تاریخی بوشهر با مشارکت مردم
  • استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر در حال پیگیری است
  • شهرداری قزوین پاسخگوی مکاتبات شورا درباره جذب نیروی غیرقانونی باشد
  • طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود