Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@04:57:48 GMT

حاشیه نشینی عامل افزایش تقاضا و عرضه مواد مخدر

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۷۶۴۶

حاشیه نشینی عامل افزایش تقاضا و عرضه مواد مخدر

به گزارش خبرنگار مهر محمدرضا محبوب فر، جامعه شناس و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص معضل حاشیه نشینی و افزایش اعتیاد در این مناطق گفت: در حال حاضر در کشور ما مواد مخدر و دسترسی به آن در سطح شهر بیشتر متوجه مناطق حاشیه نشین است و می‌توان گفت ۸۰ درصد از مواد مخدر کشور در مناطق بد مسکن و حاشیه نشین وجود دارد که به دلیل تشکیل کولونی و گروه‌های ناهنجار در این مناطق که دور از شهرند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جامعه شناس و پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی افزود: خرید و فروش و ترانزیت مواد مخدر به دلیل گسترش خلافکاران و افراد نا به هنجار در این مناطق به راحتی صورت می‌گیرد و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از معتادین زنان و مردان ساکن مناطق حاشیه نشین هستند.

وی اظهار کرد: متأسفانه مناطق حاشیه نشین دارای مسکن‌های غیربهداشتی هستند و به دلیل اینکه در این مناطق زنان ۲ تا ۵ برابر بیشتر از مردان متوجه بسیاری از خشونت‌ها و نا به هنجاری‌های اجتماعی قرار دارند بیشترین میزان مصرف مواد مخدر را دارند چراکه زنان به دلایلی از جمله زیستی، اجتماعی، خانوادگی و فرهنگی در معرض بسیاری از خشونت‌ها قرار دارند و به سمت مصرف مواد مخدر کشیده می‌شوند.

محبوب فر با اشاره به اینکه بسیاری از کمپ‌های ترک اعتیاد در مناطق حاشیه نشین وجود دارد بیان کرد: در خصوص حل چنین معضلی ابتدا باید بدانیم که بحث آسیب‌های اجتماعی به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل‌اند و برای حل یک مشکل باید زیرمجموعه‌های بروز آن مشکل حل شود بنابراین برای حل این معضل راهی جز مدیریت این مناطق به لحاظ توزیع امکانات و اشتغال زایی وجود ندارد چراکه فقر و بیکاری پیش زمینه بروز بسیاری از مشکلات از جمله افزایش اعتیاد در مناطق حاشیه نشین است، همچنین می‌توان مشاغل داخل شهری مانند خدمات و یا کسب وکارهای تجاری، کارگاه‌های تولیدی و صنایع کوچک را در این مناطق ایجاد کرد تا ضمن جذب افراد به بازار کار از فقر و بیکاری و در نهایت از مصرف مواد مخدر توسط افراد جلوگیری کرد.

این جامعه شناس در آخر تاکید کرد: در نهایت باید برای حل معضلی به نام حاشیه نشینی به مبدا افرادی که اقدام به مهاجرت به شهرها و پس از آن حاشیه نشینی کرده‌اند رجوع کنیم و با باز ساخت اجتماعی و توزیع مناسب امکانات بتوانیم از مهاجرت معکوس استفاده کرده و افراد را به شهرهای محل زندگی خودشان باز گردانیم.

کد خبر 5213865

منبع: مهر

کلیدواژه: حاشیه نشینی مناطق حاشیه نشین اعتیاد پیشگیری از اعتیاد اشتغال زایی شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش ویروس کرونا سازمان تامین اجتماعی واکسن کرونا انتخابات 1400 طرح کنترل چاقی دانش اموزان کوچ کیفیت هوای تهران سازمان امداد و نجات هلال احمر وضعیت معابر پلیس راهور بنیاد شهید و امور ایثارگران متروی تهران مناطق حاشیه نشین حاشیه نشینی مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۷۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۶ کیلوگرم مواد مخدر در کلاله

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ سیدخلیل هاشمی اظهار کرد: پلیس مبارزه با مواد مخدر با رصد اطلاعاتی و تلاش های میدانی نامحسوس توانست با شناسایی دو نفر عامل توزیع مواد افیونی؛ ضمن دستگیری آنان به میزان ۶ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک که به صورت ماهرانه جاسازی شده بود را کشف و ضبط کند.

فرمانده انتظامی کلاله گفت: طی ۴۰ روز گذشته انتظامی کلاله در ماموریتهای خود ۱۸ نفر خرده فروش را دستگیر کند.

وی یادآور شد: در این مدت بیش از ۱۳۰ نفر معتاد متجاهر نیز دستگیر و به مراجع ذی صلاح تحویل داده شدند.

کد خبر 6093180

دیگر خبرها

  • زیرساخت‌های لازم برای توانمند سازی معتادان متجاهر در استان کرمان وجود ندارد
  • ظرفیت‌های مردمی در مبارزه با مواد مخدر استفاده شود
  • فراشبند همچنان صدر نشین ثبت بارش های بهاری
  • دستگاه‌های حاکمیتی سهم خود را برای مقابله با مواد مخدر مشخص کنند
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه دولت چه گفتند؟
  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • مناطق حاشیه‌نشین️، بزرگترین مشکل شهر ارومیه است
  • کشف ۶ کیلوگرم مواد مخدر در کلاله