Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@13:08:07 GMT

آغاز عملیات ارسال نفت اولویت‌دارترین طرح‌های وزارت نفت

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۷۹۹۹

آغاز عملیات ارسال نفت اولویت‌دارترین طرح‌های وزارت نفت

طرح راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک به‌عنوان از اولویت‌دارترین طرح‌های وزارت نفت در سال‌های اخیر است که مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از آغاز عملیات ارسال نفت خام از مبدا گوره به جاسک خبر داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، طرح راهبردی انتقال نفت خام گوره به جاسک به‌عنوان یکی از اولویت‌دارترین طرح‌های وزارت نفت در سال‌های اخیر، به مرحله عملیات اجرایی رسیده است، به‌طوری که احداث خط لوله یک‌ هزار کیلومتری این طرح، پنجم تیرماه با دستور رئیس‌جمهوری به طور رسمی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

علی شمس اردکانی، رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی در این زمینه در یادداشتی که برای «ایران» نوشته، به سابقه تاریخی چنین طرحی اشاره کرده و آورده است: من از سال ۱۳۶۴ به‌عنوان مسئول دیپلماسی نفتی/ انرژی در دفتر مطالعات وزارت امور خارجه، لزوم احداث پایانه نفتی ایران در سواحل مکران را پیگیر بودم. در پی ارائه طرح‌های پایانه در سواحل ایرانی در دریای مکران به‌ویژه در نزدیکی پایگاه دریایی جاسک، برای حفاظت بیشتر، مرحوم هاشمی رفسنجانی و وزیر نفت وقت، آقای مهندس سیدمحمد غرضی به تهیه طرح خط لوله و اجرای آن اهتمام ورزیدند. در این طرح قرار شده بود که خط لوله‌ای با قطر 1.5 متر در امتداد سواحل ایران در خلیج فارس احداث شود و پس از عبور از منطقه بندرعباس و میناب به منطقه جاسک برسد و در جاسک پایانه مناسب برای تحویل نفت خام به نفتکش‌های اقیانوس‌پیما احداث شود. عملیات اجرایی خط آغاز شد و به یاد عملیات نظامی محرم علیه متجاوزین این خط لوله «محرم» نامیده شد. این خط لوله تا منطقه کنگان در شرق استان بوشهر کشیده شد، اما با تعویض وزیر نفت و پایان جنگ متوقف شد. سپس دوباره بازار نفت رونق گرفت و همگان در پی مصرف دلارهای ناشی از فروش نفت شدند و سرمایه‌گذاری در این پروژه فراموش شد.

 

وی آغاز احداث پایانه صادرات نفتی ایران در سواحل جاسک در مکران را پس‌ از قریب به چهار دهه گفت‌وگوی ملی، خبری خوش خوانده و ادامه داده است: «با توجه به اینکه عربستان سعودی و امارات هر یک به ‌اندازه دوسوم ظرفیت‌ صادراتی خود خطوط لوله به خارج از تنگه هرمز احداث کرده‌اند، ایران نیز باید با سرمایه‌گذاری بیشتر توان صادراتی پایانه جاسک را حداقل به روزانه ۳ میلیون بشکه و ظرفیت مخازن انبار کردن نفت خام را در جاسک به ۵۰ میلیون بشکه برساند.»

 

بنابراین گزارش، حالا مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از آغاز عملیات ارسال نفت خام از مبدا گوره به جاسک خبر داده است. «مسعود کرباسیان» با بیان اینکه طرح ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک، بزرگترین پروژه صنعت نفت است، اظهار کرد: تولید شیرهای انتقال، الکتروپمپ‌های مورد نیاز، ساخت هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت در کنار ساخت مخازن، پایانه و گوی شناور در منطقه جاسک با استفاده از توان داخلی نشان دهنده عزم ملی برای به ثمررسیدن این طرح بزرگ و راهبردی است.

 

وی افزود: پروژه گوره - جاسک به دلیل حساسیت‌ها چندین بار در مرحله تختال، ساخت لوله، توپکرانی و...تست‌های بیشتری نسبت به دیگر پروژه‌ها پشت سر گذاشت تا این طرح بزرگ ملی بدون نقص و با بهترین کیفیت به سرانجام برسد. پس از رسیدن نفت به جاسک که کمتر از یک ماه زمان می‌برد، در آینده‌ای نزدیک مراسم افتتاح و بهره‌برداری رسمی این طرح ملی با حضور رئیس جمهوری برگزار خواهد شد.

 

یادآور می شود: طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.

 

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز  ۲۷ اردیبهشت‌ماه در حاشیه آیین امضای قرارداد توسعه میدان فرزاد اعلام کرد: خردادماه امسال، نخستین محموله نفت از جاسک صادر خواهد شد.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: قیمت نفت نفت و گاز نفت انتقال نفت خام گوره به جاسک خط لوله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۷۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احساس غرور بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ در هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور و روز خلیج فارس افزود: تغییر نام جزیره ابوموسی به بوموسی در دستور کار دولت قرار دارد؛ یاد شهدایی که در خلیج فارس به شهادت رسیدند، از جمله شهید مهدوی را نیز گرامی می‌داریم.

وی پس از ارائه گزارش معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: کسانی که از میانسالی عبور کرده‌اند، ارزش اقدامات مربوط به سلامت را می‌دانند؛ در همین راستا به تبیین گسترده در مورد ضرورت این کار نیاز داریم، انشاالله این رویکرد به عنوان بخش مهمی از فرهنگ عمومی کشور که تاثیر مستقیم بر سبک زندگی دارد، تلقی شود.

اسماعیلی در ادامه پس از شنیدن گزارش رئیس شورای فرهنگ عمومی زنجان گفت: روند اینگونه است که اولویت‌های ملی را اعلام می‌کنیم که اولویت‌های استانی و شهرستانی هم در آن قرار دارد؛ اما مسأله واحدی نیستند؛ سال گذشته پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌ها و سبک‌زندگی را انجام دادیم، به ازای هر شهرستان می‌توانیم خروجی کتاب مستقلی را ارائه کنیم، امسال هم مشابه سال ۱۴۰۲ اولویت‌هایی اعلام کردیم و وضعیت توصیفی ملی آنها بیان می‌شود.

وزیر فرهنگ افزود: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها برش استانی خود را خواهند داشت؛ شهرستان‌ها نیز همینطور، ممکن است در شهرستانی مسأله طلاق پررنگ باشد، در شهرستانی دیگر مسأله مواد مخدر که باید همه این مسائل مدنظر قرار گیرد.

وزیر فرهنگ درباره عملیات وعده صادق گفت: بیش از ۷۰ درصد مردم از این عملیات احساس غرور کردند که عدد بسیار بالایی محسوب می‌شود و همه پاسخ جمهوری اسلامی را مبتنی بر اصول جهانی در حوزه تعاملات دیپلماتیک دانستند، پشتیبانی از اقدام نظامی در این سطح برای ما مغتنم است.

اسماعیلی افزود: با توجه به صورت گرفتن عملیات وعده صادق علیه رژیم صهیونسیتی، در مورد ثبت این روز در تقویم نیز بحث و بررسی صورت گرفت.

در این جلسه محمدامین محمدی، دبیر کارگروه تغذیه و سلامت خانواده در رویداد ملی خانواده و فرهنگ عامه گزارشی درباره  اقدامات اجرایی در حوزه سفره خانواده و ارتقای سطح سلامت تغذیه در بین جوانان و اعضای خانواده و توجه به جنگ فرهنگی و تغییر سبک تغذیه سالم در جامعه ارائه کردند.

دیگر خبرها

  • احساس غرور بیش از ۷۰ درصد مردم از عملیات وعده صادق
  • اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ کدام است/ از توجه به هویت ملی و سبک زندگی ایرانیان تا آرزو‌های جوانان
  • اتمام عملیات بازسازی و تعویض خط لوله در خیابان علامه مجلسی
  • خط لوله آبنیل ـ اصفهان ایمن سازی شد
  • عملیات آبرسانی به ۶ روستای درمیان آغاز شد
  • سخنگوی وزارت خارجه : معاهده حقابه ایران و افغانستان در حال اجراست
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • ببینید | خنده‌دارترین پرونده سرقت از زبان یک کارآگاه
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق