Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-01@23:25:42 GMT

۸۰ اثر ناملموس گیلان در فهرست میراث آثار ملی ثبت شد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۸۰۷۹

۸۰ اثر ناملموس گیلان در فهرست میراث آثار ملی ثبت شد

گروه استان‌ها- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان گفت: تاکنون ۸۰ اثر ناملموس گیلان در فهرست آثار ملی ثبت شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، مسعود حلاج‌پور صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاکنون 5 هزار و 200 اثر تاریخی در استان گیلان شناسایی شده است اظهار داشت: خوشبختانه هزار و 200 اثر در 6 شاخص مختلف ثبت‌ ملی شده و در سال 99 با تلاش همکارانم موفق شدیم 41 اثر را در 5 شاخص به این تعداد اضافه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه ایران بعد از انقلاب اسلامی در سال 88 بحث ثبت جهانی آثار تاریخی خود را در دستور کار خود قرار داد خاطرنشان کرد: به ‌واسطه اقدامات ایران، سه اثر تاریخی ثبت جهانی شدند و 7 اثر در فهرست ثبت موقت قرار گرفتند که شهرستان ماسوله استان گیلان یکی از این آثار بود.

حلاج‌پور با بیان اینکه امیدواریم با رفع موانع پیش‌رو، شهر تاریخی ماسوله به ثبت جهانی برسد اظهار داشت: ثبت جهانی ماسوله نقطه عطف جذب گردشگری خارجی در گیلان است و می‌تواند نقش موثری در رونق و توسعه استان ایفا کند؛ امیدواریم با تلاش‌هایی که در دست انجام است این امر محقق شود.

مطالبه دانشجویان برای اجرای قانون تسهیل ازدواج؛ راهکار لازم به نمایندگان گیلان ارائه شدنماینده ولی‌فقیه در گیلان: حجم زیاد فساد در کشور شایسته نظام اسلامی نیست30 هزار سالمند بالای 80 سال گیلانی در برابر کرونا واکسینه شدند

وی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی را یادآور شد و ابراز داشت: در سال 88 جنگل‌های هیرکانی ایران که بخش زیادی از آن در استان گیلان واقع شده است در فهرست میراث جهانی قرار گرفت؛ این جنگل‌ها به علت موقعیت خاص آب و هوایی در کرانه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر، پوشش جنگلی منحصر به فردی در آن شکل گرفته است.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان اظهار داشت: برای ثبت جهانی کاروانسرای تی‌تی سیاهکل اقداماتی خوبی صورت گرفته و امیدواریم ثبت جهانی این کاروانسرا نیز هر چه زود‌تر محقق شود؛ همچنین در نظر داریم موزه شیخ زاهد لاهیجان را نیز به ثبت جهانی برسانیم که این موضوع هم در دستور کار قرار گرفته است.

حلاج‌پور با بیان اینکه امیدواریم استان گیلان حداقل 4 اثر ثبت جهانی داشته باشد خاطرنشان کرد: استان گیلان خوشبختانه چهارمین استان کشور است که در حوزه‌های مختلف اعم از محوطه‌های تاریخی، ابنیه‌ها و میراث معنوی ناملموس دارای ثبت‌های بسیاری بوده که نمونه آن اتفاقی بود که در سال 99 به همت همکارانم رخ داد.

وی با اشاره به آثار ثبت شده گیلان در بحث میراث معنوی ناملموس اذعان کرد: تاکنون 80 اثر ناملموس استان در فهرست میراث آثار ملی جای گرفته است و سال گذشته توانستیم 13 اثر را ثبت ملی کنیم؛ میراث ناملموس یک مسئله بسیار با اهمیتی است و قطعا از تمام ظرفیت‌های موجود برای صیانت از میراث ناملموس استان استفاده خواهیم کرد.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ابراز داشت: ثبت ملی، اقتصاد پایدار و از همه مهم‌تر اشتغال یک کشور را در پی دارد؛ اما ثبت جهانی از این حیث تشکیل شده که همه سازمان‌های جهانی نسبت به حفاظت از اثر بشری، کوشا خواهند بود و قطعا اثری که ثبت جهانی می‌شود ما حمایت‌های سازمان ملل را نیز در پی خواهیم داشت.

حلاج‌پور با تاکید بر اینکه استان گیلان در بحث شناسایی محوطه‌های باستانی از لحاظ کاوش‌های باستان شناسی نسبت به سایر استان‌ها موفق‌تر عمل کرده است گفت: 600 محوطه باستانی استان گیلان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است؛ از منطقه‌ اشکورات رودسر تا گردنه حیران آستارا محوطه‌های تاریخی زیادی وجود دارد چون تمدن در این مناطق‌ها حاکم است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به مرمت و بازسازی مسجد تاریخی صفی رشت خاطرنشان کرد: سال گذشته در شهر رشت وقتی که مرمت مسجد صفی را بر عهده گرفتیم با کاوش‌های باستان شناسی و بر اساس برآورد‌های اولیه متوجه شدیم که تمدن شهر رشت مربوط به دوره ایلخانی است و بیش‌از 800 سال قدمت دارد.

انتهای پیام/618/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنایع دستی و گردشگری گیلان میراث فرهنگی استان گیلان ثبت جهانی حلاج پور آثار ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۸۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان(۱۲اردیبهشت ۱۴۰۳)

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ برای اطلاع ازتاخیرات وتغییربرنامه پروازی باتلفن ۱۹۹ از اصفهان وشماره ۳۵۲۷۷۵۲۰۰ ازشهرستان‌ها تماس گرفته و یابه سایت فرودگاه به آدرس https://esfahan.airport.ir مراجعه کنید.

دیگر خبرها

  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان(۱۲اردیبهشت ۱۴۰۳)
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • تجمع دانشجویان گیلان در حمایت از خیزش جهانی دانشجویی
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر