Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و اندیشه: بیت‌المقدس از جمله تاریخی‌ترین شهرهای کره زمین است که از جهات متعددی اهمیت دارد. این شهر از دیرباز تاکنون مورد توجه ادیان ابراهیمی بوده است. اسلام نیز به عنوان کامل‌ترین دین و تکمیل کننده ادیان پیشین نسبت به این شهر توجه ویژه داشته است. نخستین قبله مسلمانان در این شهر قرار دارد و حق تبارک و تعالی نیز در آیات خود صریحا اشاره کرده که این منطقه را به دلیل وجود مسجدالاقصی برکت داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از آیات قرآن اشاره به قدس شریف دارند و این دلیلی بر شرف و برتری این ناحیه مقدس است.

نخستین آیه از سوره مبارکه الاسری که از قضا یکی از زیباترین آیات کلام الله مجید است، اشاره مهمی به این برکت دارد: «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ». ترجمه آیه به قلم استاد بهاءالدین خرمشاهی چنین است: «پاکا کسی که بنده‌‏اش را شبی از مسجدالحرام تا مسجدالاقصی که پیرامونش را برکت بخشیده‌‏ایم، سیر داد، تا به او نمونه‏‌هایی از آیات خویش نشان دهیم، اوست که شنوا و بیناست.»

حضور ابراهیم خلیل الله در فلسطین

برکت دادن پیرامون مسجدالاقصی هم از جهت مادی است و از جهات معنوی. از نظر مادی نیز این سرزمین سرسبز، خرم و مملو از درختان پربار بوده و آب فراوان داشته است و از نظر معنوی نیز پیامبران الهی در این سرزمین بوده‌اند. بر اساس روایات کتب مقدس، حضرت ابراهیم خلیل‌الله پدر پیامبران الهی پس از ماجرای شکستن بت‌ها و معجزه رهایی از آتش نمرودیان به امر خدا از بابل هجرت کرد و به سرزمین برکت یافته آمد. آیه ۷۱ سوره مبارکه «الانبیا» چنین است: «وَنَجَّیْنَاهُ وَلُوطًا إِلَی الْأَرْضِ الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا لِلْعَالَمِینَ» ترجمه آیه شریفه به قلم استاد خرمشاهی چنین است: «و او و لوط را رهاندیم و به سرزمینی رساندیم که برای همگان برکتش بخشیده بودیم‏.» به باور اکثر مفسران این سرزمینی که خداوند برای همگان برکتش بخشیده فلسطین و قدس شریف است.

حضرت ابراهیم خلیل‌الله پدر پیامبران الهی پس از ماجرای شکستن بت‌ها و معجزه رهایی از آتش نمرودیان به امر خدا از بابل هجرت کرد و به سرزمین برکت یافته آمدتحلیل ماجرای حضور ابراهیم خلیل الله در فلسطین ما را به نتایج شگفتی خواهد رساند. می‌دانیم که ابراهیم خلیل الله پدر انبیا الهی است. یکی از فرزندانش یعنی اسحاق، پدر یعقوب پیامبر (یا اسراییل) است که از فرزندان او نسل بنی اسراییل و دین یهودی پدید می‌آید. همچنین نسب حضرت مریم (س) نیز به یعقوب نبی می‌رسد، بنابراین مسیحیان نیز از نسل ابراهیم خلیل الله هستند. البته می‌دانیم که نسبت پیامبر مکرم اسلام (ص) نیز به حضرت اسماعیل (ع) می‌رسد. پس حضور حضرت ابراهیم و اشاره به برکت دادن این منطقه برای همگان، ما را به نکات مهمی خواهد رساند.

در تاریخ توراتی داریم که حضرت داود با غلبه نظامی بر قوم یبوسی که از تیره کنعانیان بودند، اورشلیم را فتح کرد و آن را پایتخت خود قرار داد و بر اساس متون مقدس سلیمان نبی یعنی فرزند داود پیامبر، معبد مقدس را در این شهر بنیان نهاد. هم داود نبی و هم سلیمانی نبی از پیامبران مورد احترام مسلمانان هستند. این شهر در دوران خلیفه دوم به توسط مسلمانان فتح شد. در دوران اسلامی نیز بناهایی مانند قبه‌الصخره به آن اضافه شد.

حجم عمده روایات و احادیث از پیامبر مکرم اسلام و ائمه معصومین (ع) نشان دهنده اهمیت بیت المقدس نزد مسلمانان است. در کتاب «وسایل الشیعه» روایتی از ابوحمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام بدین شرح نقل شده که آن حضرت فرمود: «المساجد الاربعة: المسجد الحرام و مسجد رسول الله صلی الله علیه و آله و مسجد بیت المقدس و مسجد الکوفة، یا ابا حمزة! الفریضة فیها تعدل حجة والنافلة تعدل عمرة» ترجمه چنین است که چهار مسجد روی زمین فضیلت‌های ویژه‌ای دارند: مسجد الحرام، مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله، مسجد الاقصی و مسجد کوفه. ای ابوحمزه! انجام نمازهای واجب در این مساجد معادل حج ثواب دارد و بجای آوردن نماز مستحبی در این اماکن معادل عمره خواهد بود.»

ریشه یکتاپرستی دین یهود نیست

اما همانطور که اشاره شد با توجه به متون مقدس از تورات تا قرآن، ابراهیم خلیل الله پدر انبیای بزرگ الهی است. این پیامبر عظیم الشان در قرآن موسس اسلام معرفی شده و به عبارتی جناب ایشان ریشه یکتاپرستی و تسلیم محض شدن مقابل آفریدگار است. بنابراین ریشه یکتاپرستی دین یهود نیست و یهودیان نخستین یکتاپرستان تاریخ نبوده‌اند و این درست برعکس تبلیغات دینی بانیان حکومت جعلی اسراییل و مروجان تفکر فاشیستی صهیونیستی است. آنها بر مبنای این تبلیغات دروغین خود را مالک سرزمین فلسطین معرفی می‌کنند.

امام موسی صدر که اسراییل را شر مطلق می‌دانست، در یکی از سخنرانی‌های خود به درستی به این نکته اشاره کرده که نخستین کسی که یکتاپرستی را به صورتی روشمند پایه‌گذاری کرد و سنگ بنای آن را گذاشت، حضرت ابراهیم (ع) بود. قرآن کریم او را مؤسس اسلام و پدر انبیای بزرگ نامیده است.

امام صدر اشاره کرده که بنا به متون مقدس فعلی یهودیان، وقتی یهودیان به فلسطین آمدند، در آنجا قبایلی از عرب‌ها و کنعانی‌ها و فینیقی‌ها و دیگران را دیدند و آنها را از خانه و کاشانه‌شان بیرون کردند. برای اثبات چگونگی رفتار یهودیان با فلسطینی‌ها، متن تورات کافی است. در تورات آمده که وقتی یهودیان وارد فلسطین شدند، آنان را بیرون راندند، فرزندانشان را کشتند و زنانشان را به اسارت گرفتند و با توسل به انواع حیله‌ها و نیرنگ‌ها بر آنان مسلط شدند. این قبایل به خدای یگانه ایمان داشتند و خدای خود را «ایل» می‌نامیدند. این فرقۀ منحرف (یهود) از این تفکر (یکتاپرستی) تأثیر گرفت و تلاش کرد تا برای خود خدای مخصوصی انتخاب کند و یهوه از اینجا درآمد.

ریشه یکتاپرستی دین یهود نیست و یهودیان نخستین یکتاپرستان تاریخ نبوده‌اند و این درست برعکس تبلیغات دینی بانیان حکومت جعلی اسراییل و مروجان تفکر فاشیستی صهیونیستی استترجمه‌ فارسی کتب مقدس (عهدین) به قلم فاضل خان همدانی، ویلیام گلن و هنری مرتن اکنون در بازار اندیشه ایران موجود است. مراجعه به این کتاب نشان دهنده تحریف عظیمی است که در متون مقدس و همچنین در کلام و عقاید پیامبران الهی صورت گرفته است. شرح نبرد داود نبی با بومیان فلسطین و یبوسیان و خشونت بی‌حد و اندازه‌ای که در این نبردهاست، در این متون وجود دارد. کلا کنش‌های پیامبران در این متون همخوانی چندانی با ویژگی‌های پیامبران الهی ندارد. شاید بتوان گفت که در طول تاریخ و تحولات ویژگی‌های قومی باعث شد تا متون مقدس یهودی نیز بر اساس آن تحولات مورد تحریف و بازنویسی قرار گیرد و شاید خشونت فعلی رژیم صهیونیستی را نیز به همین متن‌های تحریف شده نسبت داد. فلسفه تاسیس اسلام به توسط حق تبارک و تعالی نیز زدودن خرافات و جعلیات از ادیان پیشین است.

معرفی یک منبع مطالعاتی

یکی از منابع مناسبی که به درستی به نقد و رد تبلیغات صهیونیست‌ها در زمینه مالکیت سرزمین مقدس فلسطین می‌پردازد کتاب «قدس شهر خداست...؟ یا شهر داود...!» نوشته حسن ظاظا است. این کتاب با ترجمه فریده اعرابی به سال ۱۳۸۹ با شمارگان هزار نسخه، ۱۰۰ صفحه و بهای ۲۸۰۰ تومان توسط انتشارات بوستان اندیشه منتشر شد و از آن تاریخ تاکنون تجدید چاپ نشده است.

کتاب روایت تاریخی مهمی از شهرقدس ارائه داده و اماکن مقدس و مهم آن را معرفی می‌کند. یکی از ویژگی‌های این تاریخ شرح میراث مهم اسلامی این شهر است. نویسنده در این کتاب با ارائه مستندات بسیار حق مسلمانان بر این شهر را اثبات می‌کند. به نظر می‌رسد که در معرفی این کتاب به ایرانیان تلاش چندانی صورت نگرفته است. البته ضرورت دارد که منابعی مشابه این کتاب نیز ترجمه شده و در بازار اندیشه ایران وجود داشته باشد تا حقیقت سرزمین فلسطین برای مخاطبان روشن شود.

متاسفانه بر اثر غفلت اعراب و مسلمانان، تاریخ سرزمین فلسطین که تبیین کننده واقعیت‌های انکارناپذیر است و در این مطلب سعی شد به گوشه‌ای از ان اشاره شود، نادیده گرفته شده و صهیونیست‌ها تمام تلاش خود را به کار برده‌اند تا با تکیه بر تورات، تاریخ کهن این سرزمین را در شعاع تاریخ عبری ناپدید و بجای فلسطین «اسراییل»‌ را سرزمینی کهن و با فرهنگی یهودی معرفی کنند. آنها تلاش کردند تا تورات تحریف شده را متنی غیرقابل مناقشه و از نظر تاریخی متقن بخوانند و از این طریق سیطره خود را نه تنها بر سرزمین مقدس فلسطین که بر کل منطقه بگسترانند و طرح شوم تشکیل دولت از نیل تا فرات را اجرایی کنند. اکنون اندیشمندان و مورخان مسلمان در بیشتر مراکز مهم آکادمیک دنیا حضور دارند، ضرورت دارد که این مورخان با ارائه تحقیقات تاریخی درباره سرزمین فلسطین و همچنین بحث و بررسی میراث اسلامی در این منطقه بر هویت اسلامی آن تاکید کنند.

کد خبر 5215484 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: رژیم صهیونیستی فلسطین مقاومت فلسطین مسجدالاقصی یهودیان بیت المقدس معرفی کتاب حضرت ابراهیم ع مسلمانان تورات قرآن ترجمه تجدید چاپ جهاد دانشگاهی مقاومت فلسطین رژیم صهیونیستی انتشارات معین فلسطین کتابستان معرفت موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اسرائیل نشر افکار نهاد کتابخانه های عمومی کشور بزرگداشت فردوسی تازه های نشر پیامبران الهی سرزمین فلسطین حضرت ابراهیم برای همگان متون مقدس دین یهود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۸۴۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله حزب‌الله لبنان به ساختمان محل استقرار نظامیان صهیونیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌هایی از حمله‌های جدید خود علیه نظامیان و مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی خبر داد.

بر این اساس حزب‌الله لبنان اعلام کرد که در حمایت از ملت و مقاومت فلسطین و در واکنش به حمله‌های ارتش رژیم صهیونیستی علیه روستاها و خانه‌های جنوب لبنان رزمندگان مقاومت اسلامی عصر امروز یکشنبه ساختمانی را در شهرک صهیونیست‌نشین «شتولا» واقع در شمال سرزمین‌های اشغالی که محل استقرار نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی بوده است، هدف گرفته و به صورت مستقیم مورد اصابت قرار داده‌اند.

همچنین رزمندگان حزب‌الله لبنان موفق شدند ساعت ۱۸ عصر امروز یکشنبه موضع نظامی صهیونیستی «رویسات العلم» واقع در تپه‌های اشغالی کفرشوبا در شمال سرزمین‌های اشغالی را هدف حمله موشکی قرار بدهند.

پیش از این نیز اداره اطلاع‌رسانی جنگی حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای تاکید کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۱۵:۱۰ عصر امروز یکشنبه بیست‌وهشتم آوریل ۲۰۲۴ موضع السماقه واقع در تپه‌های اشغالی کفرشوبا را با تسلیحات مناسب هدف گرفتند و آن را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دادند.

همچنین حزب‌الله لبنان در بیانیه دیگری اعلام کرد: در حمایت از ملت پایدار فلسطین در نوار غزه و مقاومت شجاع و شریف آنان، رزمندگان مقاومت اسلامی ساعت ۱۱:۴۵ ظهر امروز یکشنبه بیست‌وهشتم آوریل ۲۰۲۴ موضع البغدادی را با گلوله‌های توپخانه هدف گرفتند و آن را به صورت مستقیم مورد اصابت قرار دادند.

بر این اساس با احتساب دو عملیات جدید حزب‌الله لبنان، شمار عملیات‌های رزمندگان مقاومت اسلامی علیه نظامیان و مواضع ارتش رژیم صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی طی روز جاری به ۴ عملیات می‌رسد.

کد خبر 6091486

دیگر خبرها

  • حمله حزب‌الله لبنان به ساختمان محل استقرار نظامیان صهیونیست
  • جزئیات حمله موشکی حزب‌الله به سرزمین‌های اشغالی
  • پرفورمنس خروش ملت‌ها در حمایت از اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • حمله حزب‌الله لبنان به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی
  • حمله ترکیبی حزب‌الله لبنان به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • پیام تبریک کاظمی‌پور درپی تاریخ‌سازی بانوی ملی‌پوش تیم دوومیدانی ایران
  • اعزام کاروان زائران یزدی به بیت الله الحرام
  • هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان