حوزه هنری دیجیتال، ظرفیتهای تازهای برای حوزه هنری ایجاد کرده است
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۵۸۵۹۱
عسکری گفت: حوزه هنری دیجیتال ظرفیتهای تازهای را برای این سازمان فراهم میآورد اما برای اینکه موفقتر عمل کند باید مراودات و مداخلات خود را در بدنه حوزه هنری بیشتر کند
به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، حوزه هنری دیجیتال امسال به نمایندگی از حوزه هنری به صورت مجازی در نمایشگاه INOTEX شرکت کرده است که از امروز کار خود را آغاز کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیر عامل بنیاد خوارزمی در این گفتوگو در مورد فرصتهای فضای مجازی و اکوسیستم نوآوری برای صنایع خلاق و فرهنگی به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: فرصتهای فضای مجازی برای این منظور به چند دسته تقسیم میشود که یکی از آنها برگرفته از خلأهای موجود در دل نظامهای آموزشی، تربیتی، محتوایی، آموزشی و هنری است. نظامهای مذکور دارای ساز و کار پایهای و سازمانی هستند، اما از جنس محتوا و عناصر درونی و نهادهای تولیدکننده ارزش افزوده ناموفق بودهاند، به این ترتیب اگر بخواهیم در این حوزهها کار کنیم با حجم عظیمی از ساختارسازی مواجه هستیم که برایشان محتوایی تولید نشده است.
عسگری افزود: همچنین ما در این راه با نهادهایی هم که اصلاً ساختاری برایشان تعریف نشده است مواجه هستیم، یعنی در حوزههای مختلف از جمله کارآفرینیهای اجتماعی، هنری و صنایع خلاق که ظرفیتهای مناسب برای ارزش افزوده نهادی در این حوزه را دارد تا به یک نهاد خلقکننده ارزش شود، اما ساز و کار و سازمان پایه آن تأسیس نشده است. چنین مسائلی میتوانند کمک کنند تا بحث ساختارشکنانه بودنشان به تبدیل آنها به عنوان یک نهاد تولید ارزش از پایه منجر شود. همچنین در دل آنها میتواند نهادهایی برای بحثهای برنامهای و محتوایی خود ایجاد کند.
وی در مورد جایگاه صنایع خلاق در کسب و کارهای آنلاین گفت: صنایع خلاق در کسب و کارهای آنلاین جایگاه مناسبی ندارد چون اقتصاد خلاق ما که باید زیرساخت صنایع خلاقمان باشد شکل نگرفته است. مادامی که ما یک نظام اقتصادی نداشته باشیم که ارزشهایش به سمت و سوی ارزشهای خلاق اقتصادی حرکت نکند، جایگاه مناسبی در این زمینه نخواهیم داشت.
عسگری در ادامه با اشاره به ظرفیتهای حوزه هنری در خصوص بهرهبرداری حداکثری از فضای مجازی و اکوسیستم نوآوری برای صنایع خلاق و فرهنگی گفت: از آنجایی که حوزه هنری یک نهاد حاکمیتی است میتواند گذار نوآوری را در لایه توسعه زیستبوم خلاق ایجاد کند. به این ترتیب میتواند ساز و کار اقتصاد خلاق را تقویت کنند و در دل این اقتصاد خلاق است که میتواند بسترهای مختلف را برای تحقق اهداف خود ایجاد کند.
عسگری در مورد راهاندازی حوزه هنری دیجیتال گفت: راهاندازی حوزه هنری دیجیتال اتفاق مهمی در حوزه هنری است که ظرفیتهای تازهای را برای این سازمان فراهم میآورد. اما برای اینکه موفقتر عمل کند باید مراودات و مداخلات خود را در بدنه حوزه هنری بیشتر کند تا علاوه بر وظایف اصلی خود بتواند نهادهای رابط و واسط به سوی آفرینش ارزش افزوده هدایت کند و همچنین میتواند تأمین نیرو در حوزه صنایع خلاق و ارزش افزوده کند.
گفتنی است،از سهشنبه ۲۸ اردیبهشتماه نمایشگاه اینوتکس بهصورت رسمی فعالیت خود را شروع و به مدت ۴ روز تا تاریخ ۳۱ اردیبهشتماه تمامی شرکتکنندگان و بازدید کنندگان از این نمایشگاه، میتوانند در این رویداد حضور بههم برسانند.
گفتنی است، حوزه هنری دیجیتال نیز به نمایندگی از حوزه هنری انقلاب اسلامی، بهصورت مجازی در این نمایشگاه حضور دارد.
علاقهمندان میتوانند با مراجعه به لینک زیر از غرفه حوزه هنری دیجیتال بازدید بهعمل آورند.
hozehonari.inotex.com
پایان پیام/31منبع: شبستان
کلیدواژه: امیر عسگری حوزه هنری دیجیتال حوزه هنری حوزه هنری دیجیتال ارزش افزوده صنایع خلاق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۵۸۵۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج میکند/ تهران میتواند «شهر خلاق ادبی» شود
آرش نورآقایی با اشاره به اهمیت نمایشگاه کتاب تهران در ساختار فرهنگ کشور گفت: «گردشگری ادبی» با محور شاعران و ادیبان ایران میتواند در نمایشگاه کتاب ترویج یابد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، آرش نورآقایی کارشناس «گردشگری ادبی» با بیان اینکه گردشگری ادبی یک ژانر جدید در حوزه گردشگری است، گفت: گردشگری ادبی به صورت اختصاصی سابقه دیرینهای در دنیا ندارد؛ هرچند که وقتی افراد در موقعیتهای گردشگری ادبی قرار میگیرند به نوعی این شاخه از گردشگری اتفاق میافتد؛ مانند آنکه اشخاص در سفری بر مزار نویسنده یا شاعری نامدار حاضر شوند. همینطور بازدید از خانه یک نویسنده نیز «گردشگری ادبی» محسوب میشود.
نمایشگاه کتاب میتواند بخشی از «گردشگری ادبی» باشد
وی ادامه داد: طبق تعریفی که در دنیا از «گردشگری ادبی» صورت میگیرد، بازدید صرف از نمایشگاههای کتاب جز این ژانر محسوب نمیشود؛ اما این بدان معنا نیست که نمیتوان به موضوع نمایشگاه کتاب و «گردشگری ادبی» پرداخت. از آنجایی که شاخههای گردشگری در حال توسعه است و انواع گردشگری شکل میگیرد، میتوان «گردشگری ادبی» را نیز با گذر زمان توسعه داد و برای آن تعاریف جدیدی مشخص کرد. در واقع «گردشگری ادبی» رفتن به مکانهای واقعی و حتی خیالی اطلاق میشود که در داستانها خلق شدهاند.
این کارشناس حوزه گردشگری که در سال ۱۳۹۲ نخستین همایش «گردشگری ادبی» را به منظور جلب توجه فعالان حوزه گردشگری و ادبیات به این مقوله برگزار کرد، افزود: ایده ایجاد «گردشگری ادبی» را با برگزاری همایشی در همین رابطه در حدود یک دهه قبل پیگیری کردم، آن زمان حتی کلید واژه «گردشگری ادبی» در ایران مطرح نبود. حتی یکی از صاحب نظران حوزه گردشگری عنوان کرد که «گردشگری ادبی» یعنی چه؟ فردا میخواهید گردشگری ریاضی را هم راهاندازی کنید! آن زمان یک خبرنگار از میسیسیپی به ما پیام داد که چقدر خوب است که شما در ایران میخواهید «گردشگری ادبی» برگزار کنید.
وی افزود: من همیشه به پیشینه ادبی کشورم توجه داشتهام و بر اساس آن به این فکر میکردم که چقدر این موضوع میتواند در حوزه گردشگری کاربرد داشته باشد. با تحقیق متوجه شدم در دنیا چنین ژانری وجود دارد، آن زمان به یک تور «گردشگری ادبی» در دانشگاه آکسفورد برخورد کردم که تور گردشگری «شرلوک هلمز» بود. در حالی که شرلوک شخصیت خیالی بود، اما وقتی در گوگل ۱۰ آدرس مشهور دنیا را سرچ میکنیم آدرس خانه «شرلوک هلمز» به آدرس خیابان «بیکر پلاک ۲۲۱ ب» را به مخاطبان ارائه میکند.
نورآقایی ادامه داد: بعدها در سفرهایی که داشتم متوجه شدم خانه «رومئو و ژولیت» در شهر ورونا ایتالیا یکی از مقاصد پُر بازدید دنیاست؛ در حالیکه این دو شخصیت هرگز وجود خارجی نداشتند و ساخته و پرداخته ذهن ویلیام شکسپیر هستند. به همین دلیل من به تحقیق در مورد آثار ایرانی پرداختم. فیالمثل به بررسی رُمان «کلیدر» محمود دولتآبادی پرداختم و توانستم برخی از شخصیتهای داستان از جمله دُختر آقای گلمَمَد را پیدا کنم و خانه او و دختر، نوه و نتیجه او را هم بیابم. وسایلی که از گل مَمَد باقی بود را به من دادند. حتی از شناسنامه دخترش عکس دارم و بر این اساس یک گردشگری یک هفتهای در آن منطقه حول محور اتفاقی که در رُمان وجود داشت، شکل گرفت.
وی گردشگری ادبی رویداد محور را دارای دو جنبه معرفی کرد و افزود: وقتی بر اساس رویداد سفر میکنیم این به نوعی گردشگری رویداد هم محسوب میشود و همزمان طبق محتوای رویداد میتواند گردشگری ادبی نیز محسوب شود، مانند آئین بزرگداشت مولانا و نمایشگاه کتاب فارغ از اینکه میتواند یکی از اتفاقات مرتبط با گردشگری ادبی باشد. این میان البته باید برخی از ظرافتها را در نظر گرفت. در واقع باید توجه کرد چگونه میتوان به نمایشگاه کتاب به مثابه گردشگری ادبی نگاه کرد، صرف اینکه افراد به نمایشگاه بروند و کتاب بخرند، این گردشگری ادبی محسوب نمیشود. فضاها و اقتصادهای پیرامون نمایشگاه کتاب، گردشگری ادبی را شکل میدهند و میشود ایدههایی داشت که نمایشگاه کتاب به یک رویداد در حوزه گردشگری ادبی تبدیل شود.
نورآقایی توضیح داد: حضور فروشگاههای کتاب یا نمایشگاه کتاب میتواند در انتخاب یک شهر به عنوان «شهر ادبیات» موثر باشد. «یونسکو» با تعریف هفت زیرشاخه برای شبکه شهرهای خلاق مواردی، چون موسیقی، ادبیات، رسانه، خوراک، صنایع دستی و ... به موضوع ادبیات شهرها توجه کرده است. تهران با وجود شهرکتابها، نمایشگاه بینالمللی کتاب و رویدادهای ادبی در کافهها و... همچنین استفاده از گردشگری ادبی میتواند بدل به «شهر خلاق ادبی» شود. اینطور میتوان پرونده ثبت تهران به عنوان شهر ادبی را مطرح کرد. در جریان «گردشگری ادبی» مجموعه موقعیتهای «گردشگری ادبی» در تهران نظیر خانه موزهها، مقبرهها، تور کتابخانه ملی، تور کتابخانههای خلاق و... نشستهای ادبی در کنار نمایشگاه کتاب باید مورد توجه باشد، همچنین توجه به مکانهای معرفی شده در داستانها مانند ظهیر الدوله و یا کافه نادری بخشی از گردشگری ادبی است.
سهراب سپهری شاعری جهانگرد بود
این متخصص حوزه گردشگری ادبی در بخش دیگری از این گفتگو اشاره کرد: میتوان در نمایشگاه کتاب نشستهای تخصصی «گردشگری ادبی» را برگزار کرد. توجه و تحقیق نسبت به مکانهای مرتبط با ادبیات و شخصیتهای ادبی در «گردشگری ادبی» مهم است. خانه حافظ در کجای شیراز میتوانسته باشد؟ مسیر سفر ناصرخسرو قبادیانی از کجا تا کجا بود؟ به عبارتی نویسندگان زیادی در تاریخ ایران داریم که در رابطه با موقعیتها و مکانها صحبت میکنند. وقتی شاعر میگوید خوشا شیراز و وضع بیمثالاش یعنی چه؟ یا اشعار سهراب که در اشعار خود موقعیتهای زیادی را بیان کرده است. در گلستانه چه بوی علفی میآید و گلستانه مکانی بوده نزدیک خانه سهراب سپهری که مقبره او نیز در همان نزدیکی است.
نورآقایی گفت: سهراب سپهری یک شاعر جهانگرد بود که از قضا نقاشی هم میکرد؛ با قلم و قدم همکار بوده است. او سفرهای زیادی داشت، به ژاپن و نیویورک رفت و رکورددار فروش نقاشی در ایران است، اما هیچ کس به او از منظر سفرهایش نپرداخته است. مضامین سفر در شعرهای شاعران دیده وجود دارد. آنها در ذهنشان سفر میکنند. رستم در شاهنامه یک پهلوان است؛ اما او یک مسافر هم هست و مدام در حال سفر است. این مسائل را میتوان در نمایشگاه کتاب بررسی کرد. ایران میتواند به دلیل پیشینه ادبی بالا در «گردشگری ادبی» بسیار موفق باشد.
سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار میشود.