Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه خانواده /زهره سعیدی: هفته جمعیت در اردیبهشت ماه سال 1400 دارای عناوین روزهای حمایت از خانواده های نابارور(در آرزوی فرزند)، آسیب های تک فرزندی (فرزند تنهای من)، سالخوردگ جمعیت و آسیب های ان (زندگی سالمندی من)، مقابله با سقط و قتل جنین، ارزش فرزند و فرزندآوری، مطالبه گری از حکومت و فرزندآوری و سلامت مادر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به مناسبت روز ملی جمعیت خبرگزاری فارس با دعوت از چند کارشناس اقتصادی و خانواده به بحث در زمینه اهمیت توجه به طرح جوانی جمعیت، تبعات سقط جنین و مشکلات ناباروری جامعه و بررسی وضعیت چند دهه جمعیتی ایران و طرح های تنظیم خانواده با حضور مینا بیابانی، مسئول بسیج جامعه زنان کشور، دکتر حسین مروتی پژوهشگر و کارشناس مسایل بحران جمعیتی کشور، دکتر محمد اکبری فعال عرصه اقتصاد و سلامت کشور پرداخت که مشروح آن را در ادامه می خوانید: 

*خانم بیابانی در بحث اول در زمینه برنامه ریزی های جمعیتی و شرایط گذشته و آینده به اختصار صحبت بفرمایید؟

مینا بیابانی مسئول بسیج جامعه زنان کشور: جمعیت یکی از مولفه های قدرت در هر کشوری است قدرت به مفهوم عام چه در عرصه اقتصاد، فرهنگ، سیاست، علم و تکنولوژی مهم است. خود مولفه جمعیت عامل مهم بازدارنده در مواجهه با دشمنان هر کشوری است. متاسفانه ما در دهه های اخیر مواجه با غفلت بسیار بزرگ و مسئله نفوذ در زمینه برنامه ریزی های جمعیتی هستیم این اتفاق خارج از مرزها توسط دشمنان طراحی شده و متاسفانه خود ما عاملینی برای اجرای طرح های دشمن شدیم.

در تحقیقاتی که سال ها پیش صورت گرفت، محققین ما برآورد داشتند که در سال 1430 ما جمعیتی قریب 12.5 میلیون نفر در کشور خواهیم داشت اما برآوردهای ما متاسفانه در همین سال 1430  نرخ رشد جمعیت ما به صفر می رسد و این بحران بزرگ پیش روی ما است.

 

رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال 90 صحبت های جدی به مسئولان در این زمینه داشتند اما باز هم این مبحث مورد بی توجهی قرار گرفت و ما الان در شرایطی هستیم که اگر در این بازه زمانی کوتاه که در فرصت طلایی برای بازسازی دقت نکنیم عرصه را جدی خواهیم باخت. آنچه براساس آمار ما در دست داریم این است که نرخ باروری هر مادر در کشور ما حدود 1.8 هست این درحالی است که ما نزدیک به هشت دهم با نرخ جایگزین فاصله داریم یعنی ما باید به نرخ 2.5 فرزند برسیم.

کشورهای غربی حداقل میانگین نرخ جایگزینشان حدود 2.1 است. بنابراین مولفه جمعیت در همه حوزه ها برای هر کشوری مهم است ما اگر جمعیت جایگزین فعال نداشته باشیم در همان رنج میانه شاخص جمعیت که 15 تا 65 سال است چطور می توانیم تمدنمان را حفظ کنیم و به سمت پیشرفت برویم، تکنولوژی را به روز بکنیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم؟

ما اگر جمعیت جایگزین فعالی نداشته باشیم در رنج میانه شاخص جمعیت بین 15 تا 65 سال چطور در آینه می توانیم تمدنمان را حفظ کنیم به سمت پیشرفت برویم؟

اینها همه نگرانی ها و دغدغه های ما را افزون می کند و بنا به فرمایش رهبری که وقتی به مسئله جمعیت فکر می کنند بدنشان به لرزه در می آید ، این یک واقعیت است. فلذا این فرصت اندک برای ما باید به هر نحو ممکن مورد استفاده قرار بگیرد. بخش عظیمی از این موضوع به سبک زندگی و مباحث فرهنگی برمیگردد چرا که اولا زوجین جوان به سمت راحت طلبی و عدم مسئولیت پذیری و ازدواج نکردن رفته اند و بعد از ازدواج هم تازه چند سالی را برای تفریح و آرامش و آسایش می خواهند و بعد تصمیم به فرزندآوری می گیرند و خود این تهدید مهمی است از سوی دیگر مسائلی که در سلامت بانوان ما در سال های اخیر مطرح است که منجر به ناباروری ، تغییر فرهنگ و مباحث معیشتی شده که این شرایط کنونی را ایجاد کرده است.

 

*آقای دکتر مروتی لطفا اگر پیشینه ای در زمینه ابعاد جمعیتی کشور با سیاست هایی که منجربه تنظیم خانواده شده را برایمان بفرمایید.

دکتر حسین مروتی پژوهشگر و کارشناس مسایل بحران جمعیتی کشور:‌ در ایران اولین سرشماری در ایران سال 35 انجام و هر 10 سال یکبار برگزار شد و در این سرشماری ها مشخص شد که رشد جمعیت 3.1 است این میزان در سال 45 تا 55 به میزان 2.7 جمعیت رسید و چون ما در این سال ها کنترل جمعیت را آغاز کردیم. در سال 55 تا 65 هم رشد جمعیت به 3.9 تا 4 درصد می رسد که از این تعداد بخشی به مهاجران عراقی و افغانستانی می رسید که اگر اینها را کم کنیم به نرخ 3.2 می رسیم.

نرخ باروری در سال 65 ، 6.4 فرزند بود. یعنی هر مادر این میزان فرزند متولد می کرد البته قبل از انقلاب بین سال های 35 تا 45 نیز اینطور بوده است. به خاطر همین یک بلوایی بعد از انقلاب برسر انفجار جمعیت صورت می گیرد و همه چیز روی سر دهه شصتی ها خالی می شود، درحالیکه مبنای آماری ندارد. حضرت آقا هم می فرمایند که آن زمان تصویر هولناکی از افزایش جمعیت به آنها آن دوره اعلام کردند. بهرحال تصمیم بر این می شود که در سال 68 نرخ باروری از 6.4 به 4 فرزند برسد تا این هدف در سال 90 محقق شود اما این اتفاق خیلی زود در سال 71 تا 72 محقق می شود یعنی هجده سال قبل از پیش بینی ، هدف جمعیتی محقق می شود.

بنابراین کنترل جمعیت متوقف نمی شود بلکه تشدید هم می شود،‌ یعنی ما در سال 72 قانون جمعیت و تنظیم خانواده را در مجلس تصویب کردیم که به بچه سوم دفترچه بیمه تعلق نگیرد. باز در سال 73 یک گروه از دولت ایران به کنفرانس جمعیت قاهره می روند و آنجا تعهد می دهند که رشد جمعیت ایران را به صفر برسانند و این اتفاق زمانی محقق می شود که هر مادر به طور متوسط کمتر از 2 بچه داشته باشد و به این عدد 2.1 نرخ جانشینی می گویند که من به این تعهد برجام جمعیتی می گویم.

نرخ باروری در سال 79 به مرز 2.1 می رسد و جالب است که هیچکس هم هیچ هشداری نمی دهد بلکه همه ابراز خوشحالی می کنند

نرخ باروری در سال 79 به مرز 2.1 می رسد . جالب است که هیچکس دراین باره هشدار نمی دهد و صدای هیچ جمعیت شناسی در نمی آید بلکه گزارش به نهادهای خارج از کشور می دهند و مقالاتی با عنوان معجزه ایرانی منتشر می شود و از وضعیت هم اطلاع داشتند چرا که ما نیمه سرشماری داشتیم و آمارهایش در دست بود.

مثلا آقای دکتر ملک زاده در مجلس  گزارش کرد که ما خوشبختانه از برنامه جلو زدیم! دکتر ملک افضلی در سال 71 مصاحبه ای با روزنامه واشنگتن پست دارد و دو علت را سبب موفقیت ایران در زمینه کنترل جمعیت مطرح می کند. نخست تعهد سیاسی شخص رییس جمهور به بحث کنترل جمعیت که آن زمان دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی بودند و دوم نیز فشار اقتصادی . آمریکا مهد آغاز پروژه جهانی کنترل جمعیت است که در جلسه ای در سال 1952 تصمیم به جلو رفتن این پروژه گرفتند و از همه دنیا نیروهایی را جمع کرده و به آمریکا برای تعلیم بردند و اینها تعلیم کنترل جمعیت را در کشورهای خودشان آغاز کردند.

 

خاطرم می آید سال های 92-93 دستورالعمل های تنظیم خانواده وزارت بهداشت را خوانده و نقدی بر آنها در روزنامه کیهان نوشتم و بعد دیدم که چه متن هایی قبل از آن به عنوان متن علمی در این زمینه منتشر می شود و یکی از مزایای ذیل وازکتومی ذکر شده بود که باعث محبوبیت مرد در خانواده می شود! این متن دست مردم می گشت و بعد می دیدم که یک پزشک عمومی این متن را نوشته و در صفحه اول سایتش هم افتخار به این کار می کرد.درحالیکه دکتر سیم فروش که رییس قطب اورولوژی کشور است را مشاهده کردم که هیچ سهمی در این دستورالعمل ها که حیطه تخصصی خودش است، در این زمینه نداشت.

 

*این اتفاقات فقط برای کشور ما یا جهان سوم رخ داد یا برای کشورهای غربی هم به این صورت بود؟

دکتر مروتی: سوال خیلی خوبی است ببینید هیچ کشوری در دنیا به توسعه نرسید مگر به واسطه جوان بودن و کنترل جمعیت یعنی این کشورها ابتدا توسعه اقتصادی پیدا کردند و بعد براساس عوامل فرهنگی و اجتماعی فرزندآوری شان کم شد. مثلا در فاصله سال های 1950 تا 1970 در اروپا و آمریکا انقلاب جنسی صورت گرفت و فروپاشی خانواده و بعد هم این وضعیت منجر به کنترل جمعیت شد. اینها بدون یک روز سیاست کنترل جمعیت و تنها به خاطر تغییرات فرهنگی به اینجا رسیدند، شاید وسایل را در اختیار قرار دادند اما سیاست کنترل جمعیت نداشتند.

البته شاید سه - چهار کشور باشند که شرایطشان به لحاظ جمعیتی وخیم است مخصوصا غرب توسعه یافته اینها همه شکست خورده های جنگ جهانی هستند شامل ژاپن، آلمان و ایتالیا که هر سه فقط به واسطه جذب مهاجر سرپا ماندند. ژاپن اولین کشور سالخورده دنیا است. انگلیس و ژاپن وزارت تنهایی راه انداخته اند یعنی این وضع فاجعه بارشان است. الان هم وضعیت ایتالیا و آلمان به لحاظ جمعیتی وخیم است، یعنی سیاست های کنترل جمعیتی به آنها تحمیل شده است.

 

*پس وضعیت آینده براساس نرخ جمعیتی فعلی به چه صورت خواهد بود؟

متاسفانه با این وضعیت فعلی در سال 1425 یا 1430 نرخ جمعیت در کشور صفر خواهد رسید یعنی اگر باروری افزایش پیدا نکند و ما در حد سقف جمعیتی مثلا 90 میلیون نفر متوقف شویم از آن پس جمعیت رو به کاهش می گذارد. الان یک نفر از هر 10 نفر ایرانی بالای 60 سال است اما در همین سال 1430 یک نفر از هر 3 نفر ایرانی بالای 60 سال خواهد شد. بنابراین درست است که خیلی کشورهای دنیا جمعیتشان سالخورده شده اما اینها با ما تفاوت دارند.

*چرا نگرانی ما باید بیشتر باشد؟

ما بیشتر نگران هستیم چرا که آنها با پیشرفت اقتصادی جمعیت‌شان سالخورده شد اما ما پیش از اینکه به یک پیشرفت مطلوب برسیم به جمعیت سالخورده می رسیم. تا به حال هیچ کشور در حال توسعه ای نداریم که جمعیتش پیر شده باشد یعنی ما نمی دانیم که چه اتفاقی برایمان خواهد افتاد و تجربه ای در این زمینه وجود ندارد و ما وارد یک فضای تاریک و نامشخص می شویم.

تفاوت دیگر هم مربوط به سرعت سالخورده بودن جمعیت است در اروپا این اتفاق مثلا 300 سال کشید اما در کشور ما در طول دو دهه اتفاق افتاد با همین نرخ سقوط جمعیت در حال پیرشدن است یعنی اساسا این امکان برای کشور ما فراهم نمی شود که امکانات جمعیت سالخورده ها زیاد شود. همین شرایط می طلبد که مسئولان کشور و رسانه ها پای کار بیایند خیلی مسائلی که الان وجود دارد حتی دغدغه های مهم فرهنگی را می توان امروز و فردا پرداخت اما اگر خانم های دهه شصتی ما از سن باروری خارج بشوند و تغییری در سبک باروری شان ندهند، بی تردید جمعیت ما سالخورده خواهد شد و هیچ نسلی نمی تواند آن را جبران کند.

*شما همه این صحبت ها را براساس سیاست های رسمی داشتید آیا سیاست های غیررسمی هم در این زمینه تاثیرگذار بوده ، هست یا خیر؟

ببینید اولا سیاست کنترل جمعیت صرفا این نبود که فقط وسایل ضدبارداری در اختیار مردم قرار بگیرد یک سری پیوست های فرهنگی و اجتماعی داشت مثل اشتغال و تحصیل زنان ذیل سرفصل جمعیت آمد. یکی از  نمایندگان مجلس وقت لایحه جمعیت و تنظیم خانواده به مجلس می آورد و او در دفاع از این لایحه پشت تریبون می رود و می گوید که برادران ما می دانیم که اگر زنان وارد عرصه اقتصاد شوند یک سری مردان بیکار می مانند اما ما ناچار به این کار هستیم تا از این طریق کنترل جمعیت اتفاق بیافتد. اندونزی همین کار را کردند و جواب گرفتند لطفا این حربه را از برندگی نیاندازید. این یعنی استفاده ابزاری از اشتغال و تحصیل زنان برای کنترل جمعیت. البته ما با کار و تحصیل بانوان مشکل نداریم بلکه استفاده ابزاری از این امر نامناسب بوده و هست.

 

*آقای دکتر اکبری موضوع جمعیت در عرصه اقتصادی دارای چه مولفه هایی است؟

دکتر محمد اکبری فعال عرصه اقتصاد و سلامت کشور: موضوع جمعیت از سه متغیر اصلی باروری، مرگ و میر و مهاجرت تشکیل می شود. در زمینه مرگ و میر، پس از انقلاب اسلامی امید به زندگی به خوبی افزایش پیدا کرد و باید این نکته مثبت ذکر شود البته باروری کاهش پیدا کرد و مهاجرت ضد جمعیت صورت گرفت و باید به این متغیر توجه کنیم چرا که متغیر مهاجرت از متغیرهای مغفول است.

همین امر باعث شد که بهترین جوان های کشور در رشته های مختلف به خارج از کشور مهاجرت کردند این یعنی بخش نخبگان را ما از دست دادیم و چنین چیزی در هر کشوری یعنی در بلندمدت ضریب هوشی جامعه کاهش پیدا می کند. غرب و آمریکا شبا همین مهاجرت نیروهای متخصصشان را سرپا نگه داشتند وگرنه آنها عاشق چشم و ابروی مهاجران دیگر کشورها نیستند.

در این عرصه ما باید در سه مرحله اذهان را برای تغییرات جمعیتی آماده کنیم نخست خواص جامعه یعنی مسئولان و سیاسیون ،‌ دوم گروه های مرجع مثل پزشکان و روحانیون و سوم مردم اما از گروه اول چقدر افراد حاضر به صحبت در جامعه هستند لذا ما اصلا در عرصه سیاسیون نمی توانیم روی کسی حساب کنیم. حضرت آقا خودشان فرمودند که این موضوع را با سلام و صلوات نمی توان حل کرد.

 

اما گروه دوم هم خودشان توجیه نیستند که چرا باید سیاست جمعیتی تغییر کند. خانم دکتری که جراح زنان و زایمان است و درآمد میلیاردی از سزارین کسب می کند می تواند در این زمینه اظهارنظر کند؟ الان شما ببینید در طرح جوانی جمعیت چه کسانی مخالفت دارند برخی پزشکان زنان و زایمان که در این عرصه پول سازی می کنند، جزو این دسته هستند.

*آیا سیاست های جمعیتی می بایست خودشان سیاست زده باشند؟

اتفاقا یک مقوله دیگر عدم سیاست زده شدن بحث جمعیت است اینطور نباشد که بگوییم برخی که به جریان راست متصلند با سیاست جمعیتی موافق و آنهایی به چپ متصلند،با سیاست جمعیتی مخالفند. حضرت آقا برای انتخابات فرمودند کسانی که من و جمهوری اسلامی را قبول ندارند هیچ اما کسانی که ایران را دوست دارند بیایند پای صندوق های رای یعنی در این بحث سیاست های جمعیتی هم باید درنظر بگیریم که کسانی که ایران را دوست دارند باید سیاست های جمعیتی را مدنظر قرار دهند. این وظیفه هم باید از سوی رسانه های انقلابی صورت بگیرد که مردم اگر ایران و آینده فرزندانشان را دوست دارند می بایست به این مفاهیم توجه کنند.

الان برخی کارهای تبلیغاتی هم به نظر من ضدتبلیغ است مثلا اینکه صدا و سیما یک خانواده ای که یازده بچه دارد را برای مصاحبه به تلویزیون می آورد. ما هیچ وقت نگفتیم یک نفر یازده بچه بیاورد! ما براساس اصول علمی محاسبه کردیم که حداقل سه فرزند را مردم برنامه ریزی کنند و به نظر من اگر کسی یازده بچه می آورد اگر توانمندی اش را درنظر نگرفته، بی عقلی کرده است ما دنبال کار غیر عقلانی نیستیم و بسیار عقلانی صحبت می کنیم.

*آقای دکتر الان خیلی از مشکلات بر سر مسایل اقتصای است و مردم اعتقاد دارند که اگر این مشکلات حل نشود نمی توانند به فرزندآوری بیشتر توجه کنند.

این هم مغلطه است که می گویند مشکلات اقتصادی حل شود‌،‌جمعیت خود به خود بیشتر می شود در این زمینه باید گفت که اولا تجربیات دنیا این را نشان نداده و دوم هم اینکه اگر به شرایط اقتصادی باشد خانواده های ثروتمند می بایست فرزند زیاد داشته باشند. البته هیچ فرد دانایی نمی‌گوید که سیاست های اقتصادی نباید درست شود اما نمی توان صبر کرد تا سیاست های اقتصادی درست شود و بعد به فرزندآوری توجه کرد بنابراین اینجا با مشکل پیری جمعیت روبه رو هستیم و چه باید بکنیم؟

این روزها ما باید از مسئولان و همینطور کاندیداهای ریاست جمهوری این مطالبه را داشته باشیم که در زمینه سیاست های جمعیتی چه برنامه ای دارند این سلیقه حضرات نیست که بپسندند سیاست ها پیاده شود یا خیر بلکه این قانون است که رهبری نظام حق دارد در این زمینه قانونگذاری کنند و حضرات مسئول هم می بایست مجری این سیاست ها باشند حال می‌بایست برنامه هایشان را تبیین کنند.

حضرات کاندیداهای ریاست جمهوری این روزها می بایست برنامه هایشان را در زمینه سیاست های جمعیتی برای مردم تبیین کنند. 

شرط اول توسعه یافتگی در هر کشوری قانونمداری است ولو قانون بد باشد. بحث جمعیت و برنامه ریزی آن را براساس طرح تعالی خانواده و جمعیت می تواند یک پیشران خانواده باشد چرا که ما روی محور توسعه یعنی انسان سرمایه گذاری می کنیم و این هزینه نیست سرمایه گذاری برای کشور است.

لذا دولت ها معمولا در ایران حاضر به این سرمایه گذاری نمی شوند چون برایشان هزینه دارد و نگاهشان بلندمدت نیست. بنابراین اینجا کل مجموعه حاکمیت وارد می شود تا سیاست ها را نشان دهد. رهبر انقلاب وظیفه شان را در این زمینه انجام دادند.

سیاست های تحدید جمعیت که اجرا شد آنچه از قراین و مستندات به دست آمد این بود که کل حاکمیت پشت آن ایستادند و این یک پز شد و یک خانواده پرجمعیت خانواده ای شد که از مبانی علمی پیروی نمیکند اما برعکس آن روشنفکری تلقی شد. الان خیلی ها که درباره جمعیت صحبت نمی کنند علتش این است که برایشان هزینه دارد.در نهایت پنجره جمعیتی ما زمان کوتاهی باز است ما فرصت وقت تلف کردن نداریم و باید مطالبه گری زیادی از مسئولان داریم.

 

دکتر مروتی: مهمتر از پنجره جمعیتی این است که معیار سن فرزنداوری را 35 درنظر بگیریم یا خیر و الان اگر پنجره جمعیتی را 40 سال در نظر بگیریم بهرحال متولد سال شصت از این پنجره خارج شده است. الان خیلی از آمارهای مختلف ناباروری نادرست مطرح شده است مثل همین 20 درصد ناباروری که با واقعیت یکی نیست. همین ناباروری هم به اولیه و ثانویه تقسیم می شود و برخی تعاریف مربوط به ناباروری هم متفاوت است، مثل همین تعریف که یک سال اگر اقدام به باروری صورت بگیرد و زوجین بچه دار نشوند، نابارور هستند. اینها باید در جامعه درست تبیین شود.

*الان خیلی وضعیت بیمه های ناباروری هم دچار مشکل است سازمان ها می بایست در این زمینه همکاری کنند مثلا شرکت های کوچک در این زمینه نیروهایشان بیمه نمی شوند این هم در راستای همان کنترل جمعیت است.

دکتر مروتی: بله دقیقا دو سال پیش که این بحث به مجلس رفت که در بودجه سالانه تصویب شود که بیمه ها بودجه برای بحث ناباروری بگذارند دولت نماینده فرستاد که فکر می کنم معاون درمان وزارت بهداشت آنجا مخالفت کرده بود که دولت از درمان ناباروری حمایت کند و این خیلی عجیب بود.

دکتر اکبری: هدف اصلی فرزنداوری کل ملت است نه فقط کسانی که بچه دار نمی شوند این را نباید اشتباه کنیم و فقط تمرکز روی یک بخش جامعه بکنیم. یکی ازشاخه های کوچک باروری و ناباروری است نمی گوییم این بحث مهم نیست اما باید یادمان باشد در این برنامه ریزی قدر سهم خود برای آن هزینه کنیم و باید دقت کنیم که پولمان را کجا خرج می کنیم.

ما به هر حیثی که هست می بایست هزینه فرزندآوری را پایین بیاوریم و این طرح جوانی جمعیت در این زمینه یک گام نخست خوب است البته من به این طرح ایراداتی دارم و برخی را هم گفته اما بهرحال یک گام اول خوب است ما باید این هزینه را از حیث اجتماعی و اقتصادی پایین بیاوریم. برخی الان فرزند را به عنوان یک هزینه نگاه می کنند که البته این مشکل فرهنگی هم هست که خانواده ها دوست دارند بچه ها را با کلاس های مختلف و زبان های چندگانه تربیت کنند.

دکتر مروتی:‌ ما شاخصی به نام عمومیت ازدواج داریم که در ایران بالای 90 درصد و خیلی خوب است البته مشکل خیلی کمی در بحث ازدواج داریم حتی در آمارهای طلاق ما عدم دقت هایی داریم. اگر جامعه در سن ازدواج را تشویق کنیم که همه ازدواج کنند و 9 ماه بعد هم بچه دار شوند چیزی به جمعیت باروری اضافه نشده چرا که فقط فرزندآوری آنها زودتر شده است. ما باید کاری کنیم که خانواده ها در عرصه فرزندآوری بیش از دو بچه بخواهند و این کلید اصلی است.

دکتر اکبری: شما مطمئن باشید در سال 1450 آدم ها خواهند نشست و روند کاری که طی شده را قضاوت می کنند و از گذشته می گویند که چه کسانی دلسوز بودند یا نه! خواهیم دید که آن روز چه قضاوتی خواهد شد. کسی که کارش را انجام نمی دهد باید هزینه بدهد اما این سیاست های ابلاغ شده از سال 93 چرا کارش را انجام نمی دهد شما ببینید رهبری به کدام وزیر چند بار توصیه کردند که رسانه ای شد؟

 ما یک جلسه درست نتوانستیم با حضور اقتصاددان ها برگزار کنیم ،‌امکانات را از ما گرفتند و به معنای واقعی جلوی اجرای سیاست های درست جمعیت را گرفتند. امیدواریم از این پس شاهد اتفاقات مثبتی در این راستا باشیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: نشست خانواده و جمعیت دکتر محمد اکبری اقتصاددان جمعیت و خانواده سقط جنین ناباروری سیاست های جمعیتی طرح جوانی جمعیت تنظیم خانواده برنامه ریزی عرصه اقتصاد داشته باشیم کنترل جمعیت جمعیتی کشور نرخ باروری خانواده ها دوست دارند برای کشور الان خیلی رشد جمعیت آقای دکتر سیاست ها کشور ما سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۰۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۳۳ مورد سه قلوزایی در لرستان

به گزارش قدس آنلاین، فریبا ولی‌پور در خصوص تامین مسکن طرح جوانی جمعیت، اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت در بحث طرح جوانی جمعیت، اهدای مسکن به خانواده‌های دارای سه قلو و چندقلوست.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری لرستان گفت: در آخرین جلسه قرارگاه جمعیت و با تاکید استاندار وقت واگذاری زمین با اولویت‌ خانواده‌های دارای سه قلو بود و در این خصوص راه و شهرسازی لرستان این مهم را نیز در اولویت قرار داد.

ولی‌پور بیان کرد: با توجه به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی در برخی از شهرهای استان با کمبود زمین مواجه هستیم و در این راستا راه‌ وشهرسازی لرستان قول داد که در بهار امسال این مشکل تامین زمین برای طرح جوانی جمعیت محقق شود.

وی اظهار کرد: برخی از دستگاه‌ها اجرایی دارای زمین‌هایی هستند که نیازمند تغییر کاربری بوده و چنانچه این مهم محقق شود بخشی از مشکلات تامین مسکن برای جوانی جمعیت برطرف خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری لرستان، تصریح کرد: با توجه به شرایط توپوگرافی لرستان، ایجاد شهرک و یا شهرک جدید ضروری است و امیدواریم با همکاری استاندار لرستان و راه و شهرسازی استان مشکل تامین زمین برای این خانواده‌ها مرتفع شود.

وی در خصوص طرح نفس و حمایت از مادران باردار، گفت: در لرستان ۱۳۲ نفر از مادران باردار از انجام سقط انصراف دادند و تعداد تولدهای تحت عنوان "نفس" در استان هفت مورد گزارش شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • شرایط دریافت وام‌ها و تسهیلات فرزندآوری باید تسهیل شود
  • دولت با ایده‌هایی عملگرایانه سیاست‌های جمعیتی را تقویت کند
  • نیروی جوان جامعه عامل پیشرفت های آتی خواهند بود/ شرایط وام فرزندآوری تسهیل شود
  • لزوم فرهنگ‌سازی جهت افزایش جوانی جمعیت
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • نقش ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری کلیدی است
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار وام ازدواج هستند
  • ۱۴۹۱۵۱ نفر در صف انتظار تسهیلات ازدواج هستند
  • شناسایی ۳۳ مورد سه قلوزایی در لرستان