Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@03:31:52 GMT

نکاتی درباره‌ی پژوهش در ارتباطات و دیپلماسی رسانه

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۴۳۳۴

ایسنا/اصفهان دو عضو هیأت علمی گروه علوم ارتباطات، در وبینار تخصصی «روابط عمومی و رسانه» درباره‌ی پژوهش در ارتباطات و دیپلماسی رسانه، توضیحاتی را بیان کردند.

افسانه مظفری، دانشیار و عضو هیأت علمی گروه علوم ارتباطات دانشگاه علوم تحقیقات تهران در وبینار تخصصی روابط عمومی و رسانه که امروز (چهارشنبه_۲۹ اردیبهشت‌ماه) برگزار شد، با تأکید بر لزوم انجام پژوهش در ارتباطات گفت: جامعه‌ی اطلاعاتی جامعه‌ای است که دانش و فناوری‌های مرتبط را برای سرعت بخشی به توسعه‌ی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و انسانی به کار می‌برد و یکی از ستون‌های جامعه اطلاعاتی ایجاد و گسترش سیستم‌های ارتباطی دوربرد کارآمد با ظرفیت بالاست که از همه‌ی نقاط دنیا قابل‌دسترس باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: جوامعی که به‌موقع و با سرعت، اطلاعات موردنیاز خود را تهیه و تجزیه کرده و از نتایج آن به‌درستی بهره گرفته‌اند، همواره موفق‌تر از دیگران بوده و دیگر انسان‌ها و جوامع را تحت تأثیر خود قرار داده‌اند.

مظفری یادآور شد که تنوع، تکامل و دگرگونی ابعاد ارتباطات و رسانه‌های اطلاعاتی، پژوهشگران را با حجم گسترده‌ای از انواع اطلاعات روبرو ساخته و در رویکرد آن‌ها به اطلاعات، تأثیر شگرفی گذاشته است.

وی افزود: با تعمق در دنیای کنونی اطلاعات، کاربرد فناوری‌های جدید که جایگاه فوق‌العاده‌ای در خدمات جامعه پیدا کرده و انقلابی در انتقال، ذخیره، و بازیابی اطلاعات به وجود آورده‌اند، اجتناب‌ناپذیر است.

عضو هیأت علمی گروه علوم ارتباطات دانشگاه علوم تحقیقات تهران پژوهش را مطالعه‌ی آگاهانه، برنامه‌ریزی‌شده و روشمند به هنگام رویارویی با مسئله‌ای پیچیده و مبهم به قصد ایجاد وضوح و رفع پیچیدگی و ابهام از آن مسئله تعریف کرد و گفت: تحقیق و پژوهش به مجموعه فعالیت‌های بدیع، خلاق، نوآورانه، نظام‌یافته و برنامه‌ریزی‌شده‌ای گفته می‌شود که به‌طورکلی با هدف و در جهت گسترش شناخت مرزهای علمی و کاربرد این دانش برای بهبود زندگی و به‌طور خلاصه در جهت نوآوری و ایجاد فراورده‌ها، فرایندها، وسایل و ابزار، نظام‌ها، خدمات و روش‌های جدید که در پایان منجر به رشد و توسعه می‌شود، صورت پذیرد.

وی، پژوهش را بحث و گفت‌وگو در زمینه‌ی فرایند علم در معارف بشری دانست و اظهار کرد: آنچه در همه‌ی تعاریف فوق مشترک است، سه ویژگی است که فرایندی بودن پژوهش، نظم و استمرار در انجام فعالیت و هدف نهایی که کشف حقیقت با افزایش آگاهی است را شامل می‌شود.

مظفری، با اشاره به اینکه ویژگی سوم به‌خوبی هدف غایی هر فعالیت پژوهشی و جهت آن را مشخص می‌کند، خاطرنشان کرد: پژوهش با هدف کشف حقیقت صورت پذیرد و درصورتی‌که این هدف تحقق نیابد، کار پژوهشی ابتر است.

عضو هیأت علمی گروه علوم ارتباطات دانشگاه علوم تحقیقات تهران در پاسخ به این سؤال که اهمیت و ضرورت پژوهش در چیست؟ توضیح داد: نوع و سطح فعالیت‌های پژوهشی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می‌شود و موفقیت در تمام فعالیت‌های مربوط به توسعه صنایع کشاورزی، خدمات و ... به گسترش فعالیت‌های پژوهشی بستگی دارد؛ در واقع پژوهش یکی از محورهای مهمی است که ضامن پیشرفت و توسعه‌ی پایدار در هر کشور به شمار می‌آید.

وی افزود: اگر پژوهشی نشود، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم نیز برخوردار نخواهد بود و همه‌ی آنچه به‌عنوان پیشرفت علوم در دوره‌های گوناگون تاریخ می‌شناسیم، حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشته‌اند و ذهن پرسشگرشان همواره محرکی برای فعالیت‌های پژوهشی آنان بوده است.

مظفری، پژوهش خوب را پژوهشی دانست که هدفمند است و به حل مشکلات در جامعه کمک می‌کند، دارای یک چارچوب مشخص است، بی‌طرفانه است، اعتبار دارد و قابل‌اطمینان است، قابلیت تعمیم به جمع را دارد، شفاف است و می‌توان آن را مختصر کرد، امکان‌پذیر است و قابلیت کنترل دارد و اخلاق علمی در آن رعایت می‌شود.

به گزارش ایسنا، فائزه تقی‌پور، دانشیار و مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان نیز با برشمردن انواع دیپلماسی که شامل دیپلماسی رسانه، دیپلماسی سایبر، دیپلماسی مجازی، دیپلماسی فوری و دیپلماسی زمان واقعی می‌شد، گفت: فضای مجازی به‌طور عام و شهر مجازی به‌طور خاص، از یک منطق و زبان خاص برخوردارند. منطق عام شهر مجازی به منطق شکل‌گیری فضای مجازی بازمی‌گردد و به‌نوعی فلسفه‌ی شکل‌گیری و علت به وجود آمدن جهان دوم و یا جهان مجازی را تبیین و چرایی و چگونگی شکل‌گیری این فضا را تفسیر می‌کند.

وی تصریح کرد: بنیادهای معرفتی که مرجع اصلی شکل‌گیری و ساخت جهان مجازی است، معرف منطق فضای مجازی است و این منطق و این نگاه، همچنان در مسیر راه‌یابی برای دست‌یابی به خواسته‌های خود است. فهم منطق فضای مجازی نیز ازاین‌جهت اهمیت دارد که ما را در فهم ظرفیت‌ها و استفاده‌ی صحیح از کاربردهای این فضا یاری می‌کند.

مدیر گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان با بیان اینکه نگاه فرامکانی و دسترسی و سلطه بر جهان، در افسانه‌های زندگی انسان و مدینه فاضله‌های فلاسفه و همچنین در نوستالژی‌های نانوشته‌ی انسان، بخش پررنگی از خواسته‌های بشر را به خود اختصاص داده، توضیح داد: ایده‌ی اینترنت از یک فلسفه‌ی جهان‌نگر برخوردار است و فضای تحقق خواسته‌های جهان‌نگرانه ی انسان را فراهم آورده است. این ایده به دنبال وصل کردن انسان به همه‌ی جهان بوده است و در واقع زبان مشترک فهم جهان مجازی، زبان جهان گرایانه این فضاست. بنابراین مهم‌ترین منطقی که در ورای این فضا وجود دارد، توسعه جهانی انسان و وصل کردن یک نفر به همه و همه به یک نفر است.

وی تأکید کرد که فضای مجازی، یکی از توسعه‌یافته‌ترین و درعین‌حال مقتدرانه‌ترین خواسته‌های انسان بوده و هست.

تقی پور، شبکه‌های اجتماعی مجازی را بر اساس موضوعات به شبکه‌های اجتماعی پروفایل محور، محتوا محور، نامشخص، چند کاربر، همراه، میکروبلاگ و شبکه‌های موضوعی تقسیم کرد با اشاره به سیر تحول وب، گفت: امروز، در حال گذار از وب ماشین محور به وب عامل محور هستیم و پیوستن به این گذار جهانی با ارتقای دانش اطلاعات، یکی از موضوعات مهم دیپلماسی و علوم ارتباطی برای ایران و همه کشورها است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ارتباطات رسانه روابط عمومي پژوهش دیپلماسی رسانه ای فضای مجازی شکل گیری ی پژوهش ی انسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۴۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین سمپوزیوم بین‌المللی تنش و اضطراب در مشهد برگزار می‌شود

به گزارش قدس خراسان، پرفسور علی گرجی اظهار کرد: دومین سمپوزیوم بین‌المللی فضای مجازی تنش و اضطراب به همراه سومین فستیوال دانشجویی در روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه امسال به صورت مجازی توسط گروه علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می‌شود.

مدیر گروه علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با زمان و نحوه ارسال آثار شرکت‌کنندگان در دومین سمپوزیوم بین‌المللی تنش و اضطراب، بیان کرد: علاقه‌مندان به شرکت در این سمپوزیوم بین‌المللی می‌توانند آثار خود از یکم تا سی‌ام اردیبهشت ماه سال جاری به آدرس ایمیل Neuros.dept@mums.ac.ir و در قالب ۲ بخش ایده و پوستر ارسال نمایند.

وی خاطرنشان کرد: به نفرات اول تا سوم هر بخش به ترتیب هدایای نقدی اهدا خواهد شد.

گرجی کلیه آثار هنری که در قالب نقاشی کاریکاتور و غیره که ارسال می‌گردند باید نشان دهنده مخاطرات استفاده نادرست از فضای مجازی و اثرات سوء آن بر سلامت روان و همچنین راهکارهای استفاده صحیح از دنیای مجازی باشند، در غیر این صورت مورد پذیرش قرار نخواهند گرفت.

مسئول برگزاری دومین سمپوزیوم بین‌المللی تنش و اضطراب و سومین فستیوال دانشجویی ادامه داد: همچنین این نکته هم لازم به ذکر است که پس از پذیرش پوسترها، ارائه هم به صورت حضوری و هم به صورت مجازی امکان پذیر است.

وی همچنین در خصوص نحوه ارسال ایده‌ها به دبیرخانه دومین سمپوزیوم بین‌المللی تنش و اضطراب هم گفت: تمامی ایده‌های ارسالی باید صرفاً در قالب تمپلیت قرار داده شده در لینک ایده و پوستر طراحی گردند و ایده‌ها باید حداقل ۲۵۰ و حداکثر ۵۰۰ کلمه بوده و شامل عنوان، هدف، جنبه نوآورانه ایده، جمعیت مورد هدف، روش اجرا (حداقل ۱۵۰ کلمه) و پیش بینی نتایج حاصل از ایده باشند.

دیگر خبرها

  • انتقاد کم سابقه خبرگزاری دولت از مرکز پژوهش‌های مجلس
  • دومین سمپوزیوم بین‌المللی تنش و اضطراب در مشهد برگزار می‌شود
  • آسیب‌شناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغی‌رسانه‌ای مساجد
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان و مدیران رسانه‌ای برگزار شد
  • رویکرد امتی و جهانی رسانه ملی
  • نشست هم‌اندیشی وزیر امور خارجه با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • نشست هم‌اندیشی امیرعبداللهیان با مدیران عامل رسانه‌های کشور
  • مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد
  • میدان شهرت در ایران
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد