Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@16:17:36 GMT

جوایز ادبی چراغ وجودی محمد قهرمان را زنده نگه می‌دارد

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۴۴۸۴

جوایز ادبی چراغ وجودی محمد قهرمان را زنده نگه می‌دارد

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی گفت: جوایز ادبی چراغ وجود محمد قهرمان را برای آیندگان روشن نگه می‌دارد. استاد قهرمان زمانی به سبک هندی پرداخت که هیچ صحبتی از دوره صفویه نبود و در دانشگاه‌ها و مراکز علمی توجه چندانی به این مقوله نمی‌کردند.

محمد جعفر یاحقی عصر امروز در برنامه سومین دوره جایزه ادبی استاد محمد قهرمان که به صورت لایو در اینستاگرام برگزار شد، اظهار کرد: استاد قهرمان در کتابخانه ادبیات دانشگاه فردوسی ساعت‌ها و روزها وقت می‌گذاشت تا بتواند این کتاب‌ها را گردآوری کند و راهی را پیش پای نسل امروز بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون آثار خوب و گرانمایه‌ای از ایشان تالیف شده و این فرصت خوبی برای آیندگان است.

وی افزود: استاد قهرمان توجه ویژه‌ای به موضوع ادبیات دوره صفوی و دوره هندی داشت و همین امر سبب شد قدم شایسته‌ای برای احیا این طرز تفکر بردارد. در دوره صفوی زبان و ادبیات فارسی از شبه قاره هند آغاز بعد از آن به آسیای صغیر گسترش یافت و سپس جهانی شد. اگر این فرصت‌ها به وجود نمی‌آمد، هرگز این آثار و اندیشه‌ها پدید نمی‌آمد. باید سپاسگزار خانواده قهرمان باشیم که این اجازه را به ما دادند که بعد از فوت ایشان این مسیر برای نسل امروز همچنان ادامه داشته باشد.

این استاد برجسته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: یکی دیگر از چهره‌های استاد قهرمان شعر او بود. استاد قهرمان پایگاه ادبی و ستون ادبیات خراسان بود. به همین منظور سعی کردیم که یادگار وجود این استاد را همچنان حفظ کنیم. در همین راستا جلسات شعر خوانی را به یاد استاد قهرمان و شعر خراسان در روزهای سه‌شنبه هر هفته در منزل ایشان  برگزار می‌کنیم که البته در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا این جلسات به صورت مجازی برگزار می‌شود.

یا حقی ادامه داد: امیدوارم نسل جوان ما بتواند ادامه دهنده مکتب استاد قهرمان در خراسان باشند. همچنین دانشجویان رشته ادبیات به ویژه دانشجویان این رشته در دانشگاه فردوسی سبک ادبیات این استاد را ادامه دهند تا شاهد شکوفایی هر چه بیشتر  تحقیقات ادبی در حوزه سبک هندی و حوزه علاقه استاد قهرمان باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی محمدجعفر یاحقی دانشگاه فردوسی مشهد دانشگاه فردوسی استاد قهرمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۴۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی دانشگاه فردوسی برای پذیرش دانشجویان آمریکایی + عکس

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: دانشجویانی که در جریان تجمعات ضد اسرائیلی و حمایت از غزه از دانشگاه‌های آمریکا اخراج شدند را با‌ روی باز پذیرش می‌کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، مسعود میرزائی شهرابی در نامه‌ای به نماینده هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران  نسبت به پذیرش دانشجویان اخراج شده امریکایی که در تجمعات دانشگاهی علیه رژیم غاصب اسرائیل حضور داشتند اعلام آمادگی کرد.

در متن این پیام آمده است؛جناب پریزنر عزیز،به دنبال بازدید اخیر شما از دانشگاه فردوسی مشهد، اینجانب احساس تکلیف کردم تا حمایت شما را جهت راه‌اندازی یک ابتکار حیاتی و مهم جلب کنم. با توجه به اخراج دانشجویان آمریکایی توسط دولت آمریکا، به خاطر مشارکت آنها در تظاهرات مسالمت آمیز حمایت از غزه، دانشگاه فردوسی مشهد پیشقدم شده تا به این دانشجویان، بورسیه و پذیرش رایگان اعطا کند.

در ادامه این نامه آمده است؛ این ابتکار، نشانگر تعهد ما به آزادی اکادمیک، و پایبندی به حمایت از عدالت در بسترهای آموزشی در سراسر جهان می‌باشد. ما در نظر داریم که مواضع و اقدامات خود را از طریق یک اعلامیه رسمی به اشتراک بگذاریم.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد می‌افزاید: مشتاقیم طرح ما توسط یونسکو و شبکه "تأثیرگذاری دانشگاهی سازمان ملل(UNAI)" منتشر شود. مساعدت شما در راستای تسهیل انتشار این اعلامیه جهت گسترش پیام ما و تضمین بازتاب آن در سطح جهانی، حیاتی خواهد بود. از شما بخاطر در نظر گرفتن درخواست ما سپاسگزاریم. حمایت شما در این مساله حیاتی و ارزشمند است.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • وزیران صهیونیستی: اعتراضات دانشجویی تهدیدی وجودی است
  • بحران ادبیات داریم
  • همایش اعطای جوایز شصت و دومین دوره جایزه البرز برگزار می شود
  • برگزاری اولین دوره مسابقات کشوری علمی پژوهشی مفتاح کاپ در دانشگاه فردوسی مشهد
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • آمادگی دانشگاه فردوسی برای پذیرش دانشجویان آمریکایی + عکس
  • علم وایمان دو شاخصه وجودی شهید مطهری است
  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • ادعای آزادی‌خواهی آمریکا با «سرکوب معترض‌ها» زیر سوال رفته است
  • میزان جوایز ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد