Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@00:17:06 GMT

تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۶۷۱۵

تمایل واشنگتن برای بازگشت به برجام

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، چهارمین  نشست کمیسیون مشترک برجام روز چهارشنبه با شرکت هیأت‌های ایران؛ گروه۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و به ریاست انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در گراند هتل وین برگزار شد و روسای هیأت‌های حاضر مروری بر پیشرفت‌های حاصله در این دور از مذاکرات داشتند و با یکدیگر به تبادل نظر پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در برلین نیز با اشاره به این برگزاری این جلسات، گفت: مذاکره‌کنندگان در وین قصد دارند تا ظرف ۲ هفته آینده به نتایجی در خصوص برجام دستیابند.

هایکو ماس تاکید کرد: هدف اصلی مذاکره کنندگان ایجاد شرایط بازگشت آمریکا به توافق است.

وی با بیان اینکه نتایج ملموسی در مذاکرات وین حاصل شده است، گفت: نمی‌توانم پیش‌بینی کنم سرانجام کار چه خواهد شد، اما امیدوارم به زودی نتایج لازم حاصل شود.

وزیر خارجه آلمان افزود: با توجه به این موضوع که نتایج مذاکرات وین باید در نهایت در پایتخت‌های متبوع مورد ارزیابی قرار گیرد از این جهت ممکن است نتایج تأیید شود و یا حتی تأیید نشود.

وی با بیان اینکه واشنگتن تمایل به بازگشت به برجام را دارد گفت: با این وجود این توافق به پایبند شدن ایران به تعهداتی که نقض کرده بستگی دارد و این روند بسیار دشوار است.

پیش‌تر سه کشور اروپایی با انتشار بیانیه‌ای مدعی شده بودند که، ضمانتی برای موفقیت در مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد و هنوز مسائل دشوارتری پیش رو است.

عراقچی، رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین نیز در این راستا گفت: در حال حاضر می‌توانیم بگوییم به چارچوب توافق رسیده‌ایم و به ساختار توافق دست یافته‌ایم.

وی افزود: متن اصلی توافق و ضمیمه‌ها همه مشخص شده، ولی مذاکرات درباره متن به پایان نرسیده و بسیاری از بند‌های این توافق هنوز در حال مذاکره است.

عراقچی ادامه داد: برخی موضوعات کلیدی کماکان مورد اختلاف است و درباره آن توافق به دست نیامده است. امیدواریم هفته آینده هیأت‌ها تصمیمات خودشان را برای رسیدن به توافق گرفته باشند.

رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین تاکید کرد: مواضع قطعی جمهوری اسلامی ایران کاملا روشن است و بر مواضع خودمان ایستادگی کامل داریم.

میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، پس از پایان نشست روز چهارشنبه کمیسیون مشترک برجام، در پیامی به مذاکرات کنونی برجام واکنش نشان داد و نوشت: «دور چهارم مذاکرات به پایان رسید. شرکت‌کنندگان در برجام امروز به این نتیجه رسیدند که پیشرفت خوب و قابل توجهی حاصل شده و احیای توافق در دسترس است.»

او در ادامه اعلام کرد: «کمیسیون مشترک اوایل هفته آینده دوباره ازسرگرفته خواهد شد. امیدواریم دور پنجم، دور نهایی باشد.»

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد رسیدن به توافق برای احیای توافق هسته‌ای با ایران کاملا قطعی است.

پربیننده ترین مذاکرات احیای برجام پیشرفت عمده‌ ای داشته است / احتمالا خبر مهمی منتشر می شود بیانیه اتحادیه اروپا درباره جزییات نشست امروز کمیسیون مشترک برجام خبر مهم از کمیسیون مشترک برجام واکنش ظریف به کمک نظامی آمریکا به اسرائیل نتانیاهو از بایدن فرصت خواست

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: برجام هایکو ماس انتخابات ۱۴۰۰ کمیسیون مشترک برجام مذاکرات وین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۶۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه

آمریکا و ۱۷ کشور دیگر خبر دادند طرحی برای آتش‌بس در غزه و آزادی اسرای صهیونیست به جنبش حماس ارائه کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، کاخ سفید اعلام کرد که ۱۷ کشور از جنبش حماس درخواست می‌کنند که اسرای صهیونیست موجود در غزه را در مقابل «آتش‌بس و بازگشت آوارگان به شمال» آزاد کند.

طبق گزارش العربیه، کاخ سفید اعلام کرد: توافق پیشنهادی برداشتن هرگونه مانع برای بازگشت آوارگان به شمال غزه را شامل می‌شود. این توافق توافق فوری و طولانی مدت در غزه را شامل می‌شود. شاخص‌ها نشان می‌دهد که امکان آتش‌بس در غزه وجود دارد اما ما به‌طور کامل از این امر مطمئن نیستیم.

آمریکا همچنین مدعی شده «پاسخ حماس به پیشنهادهای مطرح شده به هیچ وجه تشویق‌کننده نیست».

این در حالی است که حماس باهار تاکید کرده در مذاکرات انعطاف لازم را از خود نشان داده و این رژیم صهیونیستی است که به ادامه جنگ و کشتار مردم فلسطین اصرار دارد.

کاخ سفید همچنین تاکید کرد پیشنهاد مطرح شده به حماس با ضمانت‌های آمریکا قطر و مصر است.

در این راستا، یک مسئول آمریکایی به اکسیوس گفت: اطلاعات به دست آمده در روزهای اخیر نشان می دهد که حماس به دنبال تعویق توافق تبادل اسرا نیست. حماس آماده نشستن بر میز مذاکرات است. شاخص‌ها نشان می‌دهد که امکان پیشرفت در مساله توافق تبادل‌اسرا وجود دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد