Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@00:25:35 GMT

چه شد که از «احمدرضا احمدی» خوشم آمد؟

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۷۶۳۹

چه شد که از «احمدرضا احمدی» خوشم آمد؟

راستش را بخواهید تا سال‌ها از شعر احمدرضا احمدی خوشم نمی‌آمد. برای من که شیفته شعر استخواندار با زبانی فخیم بودم، این شعر لخت و از لحاظ زبانی خنثی هیچ حالی و شوری نمی‌آورد. زبانی بدون تلاطم، آرام و کم‌حادثه و تقطیع‌های روی اعصاب شاعر موجب شده بود هیچ وقت سراغ شعر احمدی نروم. البته این از احترامم به او چیزی کم نمی‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حداقل به‌خاطر کارهای بزرگی که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام داده بود و نوارهای صوتی و کتاب‌های بی‌نظیری که زیر نظر او در کانون منتشر شده بود، من و همه هم‌نسلانم وامدار احمدی بودیم.

برای همین اگر مثلاً ۱۰ سال پیش از من می‌پرسیدید نظرت درباره شعر احمدرضا احمدی چیست، همان قضاوت یکطرفه‌ای را به شما تحویل می‌دادم که درباره همه شاعران موج نو سال‌های ۴۰ و ۵۰ داشتم. تقریباً همه آن‌ها حتی آن‌هایی که هنوز شعرشان را نخوانده بودم، کنار می‌گذاشتم و می‌رفتم سراغ شاعرانی که هم به مضمون‌های سیاسی و اجتماعی توجه دارند و هم تا دلتان بخواهد فخامت در شعرشان هست. جایی که عقابی چون اخوان ثالث پر بریزد، از موج نویی لاغری چه خیزد؟

اما متأسفانه یا خوشبختانه آدمیزاد یک شکل و یک جور نمی‌ماند. تغییر می‌کند، می‌خواند و می‌بیند و نظرگاه‌هایش دیگرگون می‌شود. مثلاً بیژن جلالی می‌خواند و با خودش می‌گوید بله درست است زبانش هیچ چیز خاصی ندارد اما با این سطح از تفکر و غرق شدن در لحظه و بیرون کشیدن یک آن ناب از یک لحظه معمولی زندگی چه کنیم؟ مثلاً سهراب سپهری می‌خواند و با خودش می‌گوید درست است که شعرش هیچ ساختاری ندارد و می‌شود یک تکۀ بزرگ از شعرش را کنار گذاشت و رفت سراغ بخش بعدی اما با این تفکر و نظام اندیشگی مخصوص به خود که حاصل یک عمر تأمل و تجربه شخصی زیسته است چه باید کرد؟ مثلاً رؤیایی می‌خواند و با خودش می‌گوید درست است که این زبان پیچیده و برآمده از ترجمه هیچ رنگ و بوی مطلوب ذهن و زبان مرا ندارد اما با این سطح از ابهام و ایجازی که گاهی در تصویرگری رخ می‌نماید و در کمتر شاعری می‌توان آن را دید و خواند، چه کنیم؟ و همین گونه است که احمدرضا احمدی را می‌خواند و بعد کتابش را کنار می‌گذارد و با خودش می‌گوید با این پیرمرد نازنین چه کنیم؟ بگوییم شعرت فخیم نیست اما با این حس نازکی که مثل یک لایه غبار روی تک‌تک کلمات ریخته است چه کار کنیم؟ چطور چشم ببندیم بر این فردیت منحصر‌به‌فرد و این شامه قوی که از هر درنگی در زندگی و اشیا، شعری بیرون می‌کشد که هم به اندازه لازم ابهام دارد و هم به اندازه لازم روشن است و شفاف و بدون تعلیق‌های مرسوم.

و این طور است که بعد از دو سه کتاب، دیگر هروقت کسی از من بپرسد نظرت درباره احمدرضا احمدی چیست، دعوتش می‌کنم به خواندن شعری از او و در مخاطب دقیق می‌شوم و درک می‌کنم که او هم از احمدرضا احمدی و رفتار خونسردش با کلمات و زبان بی‌تلاطمش تأثیر گرفته است، مثلاً وقتی شاعر می‌گوید:

برای نوشیدن یک فنجان چای/ از پاییز / از خیابان‌های پر برگ / از کوچه‌های تنگ و تاریک/ از میدان‌های پرهیاهو /از پله‌های نمور / از اتاق‌های متروک گذشتند/ به فنجان چای رسیدند/ چای سرد شده بود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آرش شفاعی شعر خودش می گوید احمدرضا احمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۷۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احسان یاسین از فلسطین خواند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احسان یاسین خواننده جوان کشورمان این روز‌ها به دعوت کشور تونس عازم این کشور شده است. همزمان با حضور او، پس از وقفه ۵ ساله، هفته فرهنگی ایران با نمایش فیلم ملک سلیمان نبی و میزبانی از دو نفر از برجسته‌ترین قهرمانان آن برگزار شده است.

احسان یاسین در این رویداد فرهنگی، با قطعات معنوی و موسیقایی در حمایت از آرمان فلسطین کنسرت اجرا کرد که با استقبال خوب حاضران مواجه شد.

هفته فرهنگی ایران فرصتی دوباره برای آشنایی نخبگان فرهنگی دو کشور است.

مسئولان تونسی همزمان با حضور احسان یاسین در این کشور که مورد توجه رسانه‌های عربی به ویژه العالم قرار گرفت، او را به برنامه تلویزیونی «carthage» که مطرح‌ترین برنامه تلویزیونی این کشور است دعوت کردند و او هم به سبک موسیقی الهی- عرفانی خود که مورد علاقه مردم این کشور است، به اجرای قطعات خود پرداخت.

یاسین علاوه بر این، در چند سالن کنسرت این کشور هم به اجرای قطعات الهی خود از جمله قطعه حبیبی قلبی که در حمایت از مردم مظلوم فلسطین است، پرداخت که با استقبال خوب حاضران مواجه شد.

حضور یاسین در کشور تونس و اجرای قطعات او به زبان عربی با استقبال مردم این کشور آفریقایی مواجه شد.

 

 

دیگر خبرها

  • هوش مصنوعی گرایش سیاسی افراد را از چهره‌شان می‌خواند
  • معاون وزیر راه: ۴۷۵ نقطه پرتصادف در راههای کشور داریم
  • احسان یاسین از فلسطین خواند
  • مداح معروف عراق برای عملیات وعده صادق نوحه خواند | ویدئو
  • صدا و سیما تحمل نقدپذیری خود را بالا ببرد
  • شهر را تقدیم تاس‌اندازها نکنیم
  • شمسایی: هیچوقت از پنالتی‌ها خوشم نمی‌آمد
  • استوری احمدرضا عابدزاده برای قهرمانش
  • حمایت مردان آهنین از آلومینیوم مقابل پرسپولیس
  • (عکس) استوری خاص احمدرضا عابدزاده برای قهرمانش