Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@03:36:49 GMT

آیا ورم پا خطرناک است؟

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۶۷۹۲۳

آیا ورم پا خطرناک است؟

ورم قوزک و مچ پا -مخصوصاً در زمان ایستادن یا پیاده روی طولانی- بسیار رایج بوده، و معمولاً جای نگرانی نیست. اما در صورت ادامه دار شدن این ورم، یا همراه شدن آن با علائمی خاص، می تواند نشانه ی یک مشکل جدی و خطرناک باشد که باید پیگیری شود.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام سایت دکتر نادری، ورم کم پا، معمولاً جای نگرانی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر به پای خود استراحت دهید، و آن را در ارتفاعی بالاتر از سطح بدنتان، روی بالشت بگذارید، معمولاً طی چند ساعت، به طور کامل خوب می شود. اگر با فشار دادن انگشت روی ورم، جای انگشت روی پوست بماند، یا ورم شما به طور ناگهانی اتفاق افتاده، چند روز به طول انجامیده، تنها در یک پا وجود دارد، یا همراه با درد یا تغییر رنگ پوست باشد، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

در نتیجه، سعی نکنید خودتان بیماری خود را تشخیص دهید! به علت وجود دلایل فراوان احتمالی برای ورم قوزک و مچ پا، پزشک باید علت را تشخیص دهد و مراحل درمان را تجویز کند، تا شما به بهبودی کامل برسید.

در ادامه به بیماری‌هایی که ورم پا، می‌تواند به عنوان زنگ خطر آنها تلقی شود می‌پردازیم.

علت ورم پا در بارداری

ورم قوزک و مچ پا تا حدودی در زمان بارداری، طبیعی است. اما ورم های ناگهانی و شدید، ممکن است نشانه پره اکلامپسی باشد که این بیماری، در هفته بیستم بارداری، سبب فشار خون بالا و تشکیل پروتئین در ادرار می شود. اگر شدت ورم شما زیاد است، یا در کنار ورم، علائم دیگری مثل سردرد، کم شدن ادرار، تهوع، سرگیجه، تغییرات بینایی و شکم درد دارید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

آسیب دیدگی قوزک و مچ پا

 آسیب دیدگی قوزک و مچ، می تواند سبب ورم شود. رایج ترین نوع آسیب دیدگی در این ناحیه، "پیچ خوردگی قوزک پا" است، که در آن، یک آسیب دیدگی یا قدم کج، باعث می شود تاندون هایی که قوزک پا را نگه می دارند، بیشتر از حد عادی کشیده شوند. برای کم کردن ورم، استراحت کنید تا از فشار آوردن به آن در هنگام راه رفتن، جلوگیری شود. از کمپرس یخ استفاده کنید، قوزک و مچ را با باند کشی ببندید و پا را بالاتر از سطح بدن، روی بالش یا سکو قرار دهید. اگر ورم و درد شدید با درمان های خانگی بهتر نشد، به پزشک مراجعه کنید. دکتر غلامرضا نادری، متخصص ارتوپد و فوق تخصص مچ پا، پس از بررسی کامل عللی که می‌تواند باعث ورم مچ پا و کف پا شود (/https://dr-rezanaderi.com/693 )، به این نکته اشاره می کند که ایجاد تورم در پا به مدت چند روز، اصلاً طبیعی نیست و با دیدن اولین علائم باید اقدامات لازم جهت درمان را انجام دهید. بهتر آن است که اگر سابقه بیماری خاصی دارید، با مشاهده ورم پا به پزشک خود مراجعه کنید و در صورتی که به بیماری مشخصی مبتلا نیستید، با مراجعه به پزشک ارتوپد درمان خود را پیگیری کنید تا در مراحل اولیه، مشکل رفع و درمان شود.

مشکلات استخوان و تاندون

 بسیاری از مشکلات استخوان و تاندون پای شما می توانند سبب ورم شوند. ولی برخلاف بیشتر مشکلات وریدی، این ورم، همراه با درد خواهد بود. این مشکلات عبارتند از: شکستگی، آرتروز و تاندونیت.

ورم لنفاوی

ورم لنفاوی، در بیماران سرطانی، بعد از شیمی درمانی یا برداشتن گره های لنفاوی، امری رایج است. اگر بعد از مراحل درمان سرطان، دچار ورم قوزک و مچ شده اید، با پزشک تماس بگیرید.

علل وریدی

التهاب وریدی دردناک رگ ها نیز می تواند به ورم مچ و همچنین درد شدید پا، منجر شوند.

نارسایی وریدی

ورم قوزک و مچ پا، یکی از علائم ابتدایی نارسایی وریدی (یک وضعیت پزشکی است که در آن وریدها از پمپاژ کافی برای برگرداندن خون به قلب ناتوان هستند) است. در حالت عادی، رگ ها، خون را از پایین به بالا، در یک شریان یک طرفه منتقل می کنند. زمانی که این شریان ها آسیب دیده و ضعیف شوند، خون، به پایین نشت کرده و در بافت های نرم پایین پا، مخصوصاً قوزک و مچ، انباشته می شوند.

عفونت پا

 ورم قوزک و مچ پا، می تواند نشانه ی عفونت باشد. افراد مبتلا به نوروپاتی دیابتی، یا سایر مشکلات عصبی پا، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عفونت قرار دارد. اگر دیابت دارید، باید هر روز مچ پای خود را چک کنید تا کبودی و زخم های احتمالی را بتوانید زودتر تشخیص دهید. زیرا آسیب های عصبی باعث می شود که شما درد و سایر مشکلات مچ پا را احساس نکنید.

ایجاد لخته های خونی در پا

لخته های خونی موجود در شریان های پا، با بستن مسیر خون رسانی از پا به قلب، سبب ورم قوزک و مچ پا، می شوند. لخته های خونی می توانند سطحی (رگ های زیر پوست) یا عمیق (بیماری ترومبوز ورید عمقی)، باشد. لخته های عمیق، می توانند یک یا چند شریان اصلی پا را ببندند.

بیماری قلبی، کبدی و کلیوی

گاهی اوقات، ورم قوزک و مچ می تواند نشانه ی بیماری قلبی، کبدی یا کلیوی باشد. ورم قوزک پا در هنگام غروب، می تواند نشانه انباشتگی نمک و آب، به علت نارسایی دریچه قلب باشد. زمانی که کلیه ها درست کار نکنند، مایع اضافی در بدن انباشته می شود. بیماری کبدی می تواند در تولید کبدی پروتئین آلبومین، تأثیر بگذارد. این پروتئین از نشت خون به بافت های اطراف، جلوگیری می کند. جاذبه، مایعات را به سمت قوزک و مچ می کشاند.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ورم پا علت ورم پا تواند نشانه آسیب دیدگی ورم پا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۶۷۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این عنکبوت بی رحم و خطرناک است(عکس)

عصر ایران - عنکبوت شکارچی گلسنگ (Lichen Huntsman Spider) با نام علمی Heteropoda boiei به نام عنکبوت گلسنگ نیز شناخته می شود و به سرده Heteropoda در خانواده Sparassidae تعلق دارد. این نوعی عنکبوت شکارچی است که در آسیا و استرالیا یافت می شود. این عنکبوت ها می توانند از نظر رنگ متفاوت باشند و ترکیب های رنگی مختلفی از آنها وجود دارد.

عنکبوت شکارچی گلسنگ برای شکار طعمه خود تار نمی تند، بلکه در میان خزه ها و گلسنگ ها کمین کرده و زمانی که طعمه در فاصله مناسب قرار گرفت، به آن حمله می کند. به واسطه ترکیب رنگ خود، آنها می توانند بین خزه ها و گلسنگ ها استتار کنند.

رژیم غذایی آنها بیشتر از حشرات و سایر بی مهرگان و گاهی اوقات مارمولک های کوچک تشکیل شده است. عنکبوت شکارچی گلسنگ اغلب در شکاف پوست درختان زندگی می کند. آنها می توانند بسیار سریع حرکت کنند و اغلب از پرش فنری در حین دویدن استفاده می کنند. این عنکبوت ها می توانند روی دیوارها و حتی سقف راه بروند.

در صورتی که یک عنکبوت شکارچی گلسنگ را بردارید، احتمال این که واکنش چسبیدن را از خود نشان دهد، زیاد است که جدا کردن حیوان از طریق تکان دادن را دشوار کرده و احتمال گاز گرفته شدن توسط آن را افزایش می دهد.

عنکبوت های ماده مدافعان سرسختی از کیسه های تخم و فرزندان خود هستند. در صورتی که تحریک شوند، آنها یک نمایش هشدار دهنده را به اجرا می گذارند. اگر هشدارها نادیده گرفته شوند، احتمال حمله و گاز گرفتن عنکبوت وجود دارد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: فرار عجیب عنکبوت گردباف نر پس از جفت‌گیری (+فیلم و عکس)

دیگر خبرها

  • فیلم/ وضعیت خطرناک تنفسی در سه شهر خوزستان
  • گرد وغبار شهر اهواز به ۸ و شوش به ۴ برابر حد مجاز رسید
  • آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟
  • طرح عجیب و خطرناک شهرداری تهران +فیلم
  • (تصاویر) این عنکبوت بی‌رحم و خطرناک است
  • حرکت عجیب و خطرناک راننده تاکسی در تونل + فیلم
  • (ویدیو) شاهکار خطرناک و باورنکردنی یک هم‌وطن در تونل
  • اقدام خطرناک در تونل کندوان؛ انتظار برای آسفالت بیش از ۲ سال؟! | تصویر
  • این عنکبوت بی رحم و خطرناک است(عکس)
  • اصلاح راه‌های نامناسب و خطرناک ییلاق شهرستان اهر