Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با روز بزرگداشت حکیم عمرخیام نیشابوری به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران و با همکاری موزه یاکوب کولاس در بلاروس مراسمی در این زمینه برگزار شد.

 همزمان با روز بزرگداشت حکیم عمرخیام نیشابوری، مراسمی به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران و با همکاری موزه  یاکوب کولاس در بلاروس برگزار شد، در این برنامه که با استقبال شایسته اصحاب فرهنگ و هنر مواجه شد، مقاماتی از وزارت فرهنگ، رییس اتحادیه موزه های بلاروس، شهرداری مینسک، و همچنین سفرا و دیپلمات‌هایی از جمهوری آذربایجان، ارمنستان، هند، تاجیکستان، سوریه و حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید یاری سفیر ایران در بلاروس، در سخنرانی کوتاه خود از عمر خیام به عنوان محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین شاعر ایرانی در بلاروس، روسیه و کشورهای آسیای مرکزی نام برد و چند رباعی از خیام را برای حضار قرائت کرد و گفت: عمر خیام، نه تنها شاعر، بلکه ریاضی‌دان، فیلسوف، ستاره شناس و موسیقی دانی پرآوازه در جهان است. 

وی در ادامه سخنان خود به برنامه مشترک سفارت و مجموعه انتشاراتی دولتی "زویازدا" برای ترجمه اشعار خیام به زبان بلاروسی اشاره و ابراز امیدواری کرد تا پایان سال جاری این مهم به سرانجام برسد و ترجمه اشعار "یاکوب کولاس" شاعر پرآوازه بلاروسی را از دیگر برنامه های مشترک سفارت و مجموعه انتشاراتی " زویازدا" عنوان کرد.

در این برنامه، معاون وزیر فرهنگ بلاروس و معاون موسسه انتشاراتی دولتی "زویازدا"، در خصوص شخصیت عمرخیام و نفوذ اشعار او در جان مردم بلاروس سخنرانی و به نقش و جایگاه شعرا در ایجاد پیوندهای فرهنگی بین ملت ها و حفظ آنها برای انتقال به نسل های بعدی اشاره کردند.  در ادامه برنامه، یکی از نوادگان "یاکوب کولاس" شاعر شهیر بلاروسی، سخنرانی و هنرمندان بلاروسی ضمن نواختن موسیقی محلی، اشعار "خیام" و "یاکوب کولاس" را به زبان بلاروسی برای حضار دکلمه و تعدادی از دانشجویان زبان فارسی دانشگاه های بلاروسی اشعاری از خیام را برای حضار قرائت کردند.

/ایرنا

 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: یاکوب کولاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۰۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی فرماندار مرند در مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور با تاکید بر الگوی قرار دادن شهدا در تمامی عرصه‌های زندگی گفت: شهدا با نثار جان خود در راه دفاع از اسلام و مظلومان حق امامت و پیشرو بودن را بر گردن ما دارند.

عباسی با بیان اینکه به برکت خون شهدا تمام دنیا اقتدار و آزادگی ملت ایران را به چشم دید خاطرنشان کرد: تمام دنیا می‌داند که خاک ایران اسلامی پر است از شهیدانی چون حاج قاسم سلیمانی و محرم علیپور لذا ملت ما هیچ ترسی از دشمن ندارد.

شهید مدافع حرم محرم علیپور در روز ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ برای دفاع از حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) خلعت شهادت پوشید و در مزار شهدای روستای زادگاه پدری قراجه محمد به خاک سپرده شد.

دیگر خبرها

  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود
  • مراسم فرهنگی ایرانیان در دوبلین
  • مراسم معارفه رایزن فرهنگی جدید ایران در ونزوئلا
  • برنامه‌های بزرگداشت هفته معلم در شأن این قشر برگزار شود
  • ویژه‌برنامه استاد مجتهدی با عنوان «یک‌عمر معلم» برگزار می‌شود
  • اردیبهشت تئاتر مثل قبل برگزار نمی‌شود
  • برگزاری مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم محرم علیپور در مرند
  • سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌ دراز
  • مراسم بزرگداشت شهید مدافع حرم "محرم علیپور" برگزار شد