Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-27@23:10:07 GMT

شمار آوارگان داخل وطن در جهان به ۵۵ میلیون نفر رسید

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۲۶۶۹

شمار آوارگان داخل وطن در جهان به ۵۵ میلیون نفر رسید

در سال ۲۰۲۰ میلادی، در هر ثانیه بیش از یک نفر مجبور به فرار از خانه و کاشانه خود و تن دادن به آوارگی در داخل کشور خود شده‌اند؛ تراژدی که باعث گردیده شمار آوارگان داخل وطن در سراسر جهان به ۵۵ میلیون نفر برسد که بالاترین آمار در ۱۰ سال اخیر محسوب می‌شود.

به گزارش یورونیوز؛ این خبری بود که روز چهارشنبه از سوی دو سازمان بین‌المللی غیردولتی یعنی مرکز نظارت بر آوارگی داخلی (NRC) و شورای پناهندگان نروژ (IDMC) اعلام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفتۀ این دو سازمان، شمار آوارگان داخلی در سال گذشته دو برابر جمعیت ۲۶ میلیون نفریِ پناهندگانی بوده که برای یافتن مکانی امن از مرزهای بین‌المللی عبور کرده‌اند.

این سازمان‌ها بر این نکته نیز تاکید دارند که احتمالا شمار واقعی آوارگان بسیار بیش از اینهاست؛ چراکه همه‌گیری ویروس کرونا کار جمع آوری داده‌ها را سخت کرده و احتمالا باعث شده که بسیاری از این آوارگان در هراس از آلودگی و ابتلا به کووید۱۹، از مراجعه به پناهگاهها خودداری کنند.

الکساندرا بیلاک، مدیر مرکز نظارت بر آوارگی داخلی همچنین هشدار می‌دهد که از آنجا که همه‌گیری ویروس کرونا باعث بدتر شدن وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم در کشورهای دچار انواع درگیری و بحران شده، با فرو رفتن بیشتر این کشورها در این بحران، احتمالا بر شمار آوارگان نیز افزوده خواهد شد.

بر اساس این گزارش، سه چهارم آوارگان داخلی به دلیل بلایای طبیعی و به ویژه حوادث فاجعه‌بار آب و هوایی مجبور به فرار از محل سکونت خود شده‌اند. طوفان‌ها و باران‌های موسمی سیل آسا مناطق پرجمعیت بسیاری را بویژه در آسیا و جنوب صحرای آفریقا درنوردیده و گردبادهای شدید در اقیانوس اطلس نیز مردم بسیاری را مجبور به فرار کرده است.

خانم بیلاک پیش‌بینی می‌کند که با وخیم شدن وضعیت تغییرات آب و هوایی، در آینده بلایای طبیعی بیشتری روی دهد و در پی آن، بر جمعیت آوارگان داخلی نیز افزوده گردد.

جنگ و درگیری
علاوه بر بلایای طبیعی، حدود ۱۰ میلیون نفر نیز در نتیجه جنگ و خشونت مجبور به فرار شده‌اند. از جمله درگیری‌های خونین منطقه تیگرای در اتیوپی و حملات اسلامگرایان افراطی در موزامبیک یا بورکینافاسو.

جنگ‌های بی‌پایان مانند سوریه، افغانستان یا جمهوری دموکراتیک کنگو نیز مردم را وادار به فرار غالباً برای مدت طولانی می‌کند.

گزارش به این موضوع اشاره دارد که برخلاف آوارگان بلایای طبیعی که معمولاً پس از آرام شدن اوضاع جوی برای بازسازی خانه‌هایشان برمی‌گردند، آوارگان جنگ یا خشونت محکوم به تبعیدی طولانی‌مدت هستند.

این دو سازمان درنهایت توجه کشورها را به این نکته جلب می‌کنند که حتی «تغییرات آب و هوایی و بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی نیز می‌تواند بی‌ثباتی و درگیری‌ها را تشدید کرده و باعث آوارگی اجباری مردم شود» و به این ترتیب معضل بازگرداندن آنها را به موطن خود بسیار پیچیده و گاه ناممکن کند.

لینک کوتاه: asriran.com/003IGK

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: مجبور به فرار شمار آوارگان بلایای طبیعی میلیون نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۲۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟ | اینفوگرافیک

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: قاره آسیا بدترین حوادث آب‌وهوایی به ویژه سیل را در جهان تجربه می‌کند. شبکه تی آر تی ترکیه با اشاره به بحران گرمایش جهانی و بالا رفتن بی‌سابقه دمای زمین نوشته دمای کره زمین نسبت به دوره ۱۹۶۰-۱۹۹۰ دو برابر شده است و این گرمایش بی سابقه تبعات فاجعه‌باری به ویژه در قاره آسیا داشته است.

بنا براین گزارش،‌ ۷۹درصد از بلایای طبیعی آبی در سال ۲۰۲۳ میلادی در قاره آسیا به وقوع پیوسته است.

۶۰درصد از بلایای طبیعی مرتبط با سیل بوده است. فجایع محیط زیستی در قاره آسیا ۲هزار قربانی داشته است. و این حوادث محیط زیستی زندگی بیش از ۹میلیون نفر را به‌طور مستقیم تحت تاثیر قرار داده است.

دولت چین اوایل هفته جاری اعلام کرد که بر اثر بارش باران‌های سیل‌آسا در گوانگ‌دونگ پرجمعیت‌ترین استان این کشور، مجبور شده تا حدود ۶۰ هزار نفر را از خانه‌هایشان تخیله کند. هفته گذشته نیز سیل بی سابقه در امارات متحده عربی خسارت های گسترده ای را برجای گذاشت. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این سیل به ویژه در شهر دبی یک میلیارد دلار خسارت به بار آورده است.

کد خبر 846954 برچسب‌ها سيل خبر مهم محیط زیست جهان

دیگر خبرها

  • ثبت ۲۹ هزار سوت زنی فرار مالیاتی فقط برای پزشکان
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • علت چرخش مچ پا چیست؟
  • تمرینات ورزشی برای مچ پا
  • حمایت استاندارد ایلام از رشد تولید در استان
  • ایروانی: شورای امنیت اسرائیل را مجبور به توقف فوری جنگ کند
  • افزایش شمار پیکر‌های بیرون کشیده شده از گور جمعی بیمارستان ناصر
  • افزایش شمار پیکرهای بیرون کشیده شده از گور جمعی بیمارستان ناصر
  • سازمان همکاری اسلامی: وجود آنروا گواهی بر پایبندی بین‌المللی به حقوق آوارگان فلسطینی است
  • بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟ | اینفوگرافیک