Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-29@15:13:52 GMT

برگزاری مراسم یادبود برای محمدرضا باطنی

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۳۴۳۳

برگزاری مراسم یادبود برای محمدرضا باطنی

مراسم یادبودی برای محمدرضا باطنی، زبان‌شناس، فرهنگ‌نویس و مترجم تازه درگذشته، در فضای مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش برنا؛  این مراسم با همراهی ژاله آموزگار، شهین نعمت‌زاده، علی دهباشی، ضیاء موحد، سیمین کریمی، حسین سامعی، آیدا مفتاحی، رضا نیلی‌پور، سیروس علی‌نژاد، رحمان نجل رحیم، موسی غنی‌نژاد و شهین باطنی برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاقه‌مندان می‌توانند مراسم یادبود محمدرضا باطنی را در روز جمعه (۳۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰) ساعت ۲۰ در لایو اینستاگرامی صفحه انتشارات فرهنگ معاصر به این نشانی farhangmoaser@ مشاهده کنند.

محمدرضا باطنی سال ۱۳۱۳ در اصفهان متولد شد. او پس از پایان دوره دبیرستان به عنوان معلم در آموزش و پرورش استخدام شد. باطنی پس از دریافت دیپلم ادبی وارد دانشسرای عالی شد و در سال ۱۳۳۹ از رشته زبان و ادبیات انگلیسی فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۳۴۰ به انگلستان رفت و از دانشگاه لیدز فوق لیسانس زبان‌شناسی گرفت و با دفاع از رساله‌ای که بنا بود از آن در لندن دفاع کند، در دوره تازه‌تاسیس دکتری زبان‌شناسی دانشگاه تهران، در خردادماه ۱۳۴۶ دکتری زبان‌شناسی همگانی و زبان‌های باستانی دریافت کرد. پس از آن در مهرماه ۱۳۴۶ به عنوان استادیار زبان‌شناسی در گروه زبان‌شناسی دانشگاه تهران آغاز به کار کرد. او پس از انقلاب فرهنگی با بازنشستگی مواجه شد.

محمدرضا باطنی از سال‌های تدریس در دانشگاه با مطبوعات در زمینه نگارش مقاله‌هایی درباره مسائل اجتماعی و فرهنگی همکاری داشت. این همکاری پس از انقلاب نیز با ماهنامه «آدینه» و سپس «دنیای سخن» و چند نشریه ادامه داشت. از جمله مقاله‌های تاثیرگذار او «اجازه بدهید غلط بنویسیم»، نقدی بر کتاب «غلط ننویسیم» ابوالحسن نجفی بود. 

پس از آن، باطنی در سال ۱۳۶۴ با تقاضای موسسه فرهنگ معاصر شروع به تالیف یک فرهنگ دوزبانه انگلیسی-فارسی کرد و این فرهنگ در اردیبهشت ۱۳۷۲ به بازار عرضه شد. او پس از آن به همکاری با موسسه فرهنگ معاصر ادامه داد و حاصل این همکاری تالیف و تدوین طرح‌های گوناگون فرهنگ‌نویسی بود. 

از آثار باطنی در حوزه زبان‌شناسی می‌توان به «توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی»، «مسائل زبان‌شناسی نوین»، «نگاهی تازه به دستور زبان»، «چهار گفتار درباره زبان»، «درباره زبان»، «زبان و تفکر»، «پیرامون زبان و زبان‌شناسی» و ... اشاره کرد. از آثارش در زمینه ترجمه نیز «زبان و زبان‌شناسی» رابرت هال، «زبان‌شناسی جدید» مانفرد بی یرویش، «درآمدی بر فلسفه» بوخینسکی، «دانشنامه مصور»، «مغز و رفتار» فرانک کمپ بل، «خواب» یان اوزوالد، «ساخت و کار ذهن» بلیک مور، «انسان به روایت زیست‌شناسی» و ... هستند. فرهنگ‌ها نیز بخش دیگری از تالیفات او هستند. «فرهنگ معاصر پویا: اصطلاحات و عبارات رایج فارسی (فارسی - انگلیسی)» تالیف باطنی توانست عنوان برگزیده سی و دومین دوره جایزه «کتاب سال جمهوری اسلامی» را در سال ۹۳ به خود اختصاص دهد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اصفهان معلم آموزش و پرورش دیپلم ادبیات لندن باستانی دانشگاه تهران انقلاب بازنشستگی مطبوعات اجتماعی و فرهنگی فضای مجازی مراسم یادبود مترجم زبانشناس محمدرضا باطنی فرهنگ نویس محمدرضا باطنی فرهنگ معاصر زبان شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۳۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمدرضا مقدسی عضو شورای سیاستگذاری جایزه ملی سرآمدان ایران شد

به گزارش خبرآنلاین به نقل از رکنا، واکاوی رسانه ای زمینه های چالش های تولید دانش بنیان در کشور، ایجاد رقابت سازنده در میان صاحبان اندیشه، خبرنگاران و اصحاب رسانه و افزایش تأثیرگذاری رسانه‌ها بر شبکه های حوزه تولید و اشتغال کشور از اهداف برگزاری جایزه ملی سرآمدان ایران است.

در لوح اهدایی رئیس جشنواره به مقدسی آمده است: بنا به تجارب ارزنده حضرتعالی در حوزه اقتصاد دانش بنیان و فناوری های مالی به عنوان عضو شورای سیاستگذاری منصوب می شوید. امید است با بهره مندی از دانش شما زمینه برگزاری هرچه باشکوه تر این رویداد فراهم گردد.
محمدرضا مقدسی کارآفرین ایرانی، در سن ۲۹ سالگی صاحب مجموعه های مختلف اشتغالزایی در ایران هست که از تخصص های وی میتوان به تدریس بازارهای مالی، مشاوره کسب و کار، آموزش فضای مجازی و... اشاره کرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899842

دیگر خبرها

  • رونمایی از آهنگ خلیج‌فارس به ۲ زبان فارسی و عربی در اراک
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • برگزاری یادبود نوازنده فقید در فرهنگسرای ارسباران
  • (ویدئو) دردسرهای فریدون زندی برای صحبت به زبان فارسی
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • عاشق شعر عالمگیر ایران هستم/ بهترین سوغاتی از نمایشگاه کتاب تهران
  • تأکید مدیر شبکه آموزش بر پاسداشت زبان فارسی و شعر و موسیقی اصیل ایرانی
  • اهمیت ویژه به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی ، شعر و موسیقی اصیل ایرانی در شبکه آموزش
  • محمدرضا مقدسی عضو شورای سیاستگذاری جایزه ملی سرآمدان ایران شد
  • ضرورت پاسداشت زبان فارسی در انتخاب نام واحد‌های صنفی