Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@07:59:36 GMT

روستایی در اوج محرومیت/ هیچ دولتی فریاد این مردم را نشنید

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۴۳۲۸

روستایی در اوج محرومیت/ هیچ دولتی فریاد این مردم را نشنید

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، در سال‌های اخیر اقداماتی جهت محرومیت زدایی و رفع محرومیت در استان ایلام انجام شده است؛ این اقدامات تا حدودی در جهت کاهش محرومیت این استان نقش داشته‌اند اما با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان این اقدامات را نمی‌توان کارگشا دانست و باید شاهد تغییرات بیشتر و برنامه‌های بهتری از سوی مسوولان نه تنها در جهت رفع محرومیت بلکه در جهت ایجاد توسعه و آبادانی در استان باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ساکنین برخی از مناطق این استان از محرومیت بالایی رنج می‌برند و آن گونه که باید برای رفع محرومیت این مناطق، اقدام موثری از سوی مسوولان صورت نگرفته است؛ استان ایلام دارای محرومیت‌هایی فراوانی است که در سطح استان شهرستان هلیلان در عمق این محرومیت‌ها قرار گرفته است. 

هلیلان در سال ۱۳۹۸ با جدا شدن از شهرستان چرداول به شهرستان ارتقاء یافت اما از قافله توسعه عقب افتاده و سال‌هاست که در محرومیت به سر می‌برد. 

شهرستان هلیلان با جمعیتی بالغ بر ۱۵ هزار نفر سال‌های سال است که از امکانات در بخش‌ها و حوزه‌های مختلف محروم است و همین امر موجب تخلیه شدن بسیاری از روستاهای این منطقه شده است. 

راه‌های مواصلاتی غیر استاندارد، آمار بالای بیکاری، نبود امکانات بهداشتی و درمانی، عدم گازرسانی، عدم دسترسی ده‌ها روستا به آب آشامیدنی سالم طی شبانه روز، دوری از مرکز استان، نبود زیرساخت‌های مناسب، مشکلات فرهنگی، تحصیلی و… باعث شده این منطقه یکی از محروم‌ترین مناطق استان ایلام لقب بگیرد. 

این شهرستان با برخورداری از ظرفیت‌های مطلوب که مستعد پیشرفت و آبادانی است، به شدت نیازمند توجه و حمایت مسوولان استانی بوده تا بتوان یکی پس از دیگری مشکلات پیش روی مردم این منطقه را از میان برداشت.

روستای پشت‌ تنگ‌سفلی یکی از روستاهای محروم این شهرستان است که در حوزه‌های مختلف با محرومیت مواجه بوده؛ طرح هادی در این روستا به صورت ناقص و در حد ۳۰۰-۴۰۰ متر اجرا شده است. 

کوچه‌های این روستا همچنان خاکی است و فاضلاب خانه‌ها در بین کوچه‌ها مسیر خود را پیدا کرده و پیشرفته تا در جلوی روستا جمع شده است و باعث ایجاد نمای بد و محیطی غیر بهداشتی در اطراف روستا شده است.

زباله‌ها و فضولات دامی به حال خود رها شده و باعث آلودگی محیط روستا شده و سبب ایجاد بیماری فرسایش خاک، هدر رفت آب و ایجاد حیوانات موذی شده‌اند.

کوچه‌ها پر از فضولات دامی و زباله هستند

نظری یکی از ساکنان روستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید: روستای ما مشکلات زیادی دارد؛ اما یکی از مشکلات اصلی روستا پیاده نشدن طرح هادی‌ست که موجب شده فاضلاب در جلوی روستا جمع و کوچه‌ها پر از زباله‌ها و فضولات شود. 

وی افزود‌: رها شدن فاضلاب در کوچه‌ها سبب ایجاد منظره نامطلوب و بوی تعفنی شده که هر عابری را آزار می‌دهد و همچنین می‌تواند موجب افزایش احتمال شیوع بیماری‌های عفونی و انگلی به ویژه در میان کودکان شود؛ زیرا فاضلاب‌ها به دلیل دارا بودن آمونیاک و اوره و ترکیب آن با هوا به‌ مرور زمان موجب به وجود آمدن لک روی پوست می‌شود.

این شهروند ادامه داد: تیرهای برق هنوز چوبیست و بعضی از آنها خیلی به ساختمان خانه‌ها نزدیک بوده و حتی بعضی از آنها خم شده‌اند که می‌تواند خطرات جدی به دنبال داشته باشد. 

فقر امکانات در روستا

یکی دیگر از اهالی روستا گفت: روستای ما هیچ امکاناتی ندارد، عدم جمع‌آوری زباله‌ها موجب آلودگی محیط روستا شده است؛ دیگر از این اوضاع  خسته شده‌ایم، کوچه‌ها کثیفند چون ماشین حمل زباله و جایگاهی برای جمع‌آوری زباله نداریم.

وی افزود: برای رفت‌وآمد در کوچه باید از بین فاضلاب‌ها عبور کنیم، فرزندانمان در این محل بین این‌همه آلودگی مشغول بازی می‌شوند از مسوولین درخواست داریم مشکل ما را حل کنند.

برای حل مشکلات نیازمند بودجه‌ایم

دهیار روستا ضمن تایید صحبت اهالی روستا در رابطه با این موضوع گفت: روستای ما از همه نظر محروم است؛ فاضلاب‌ها به خاطر عدم پیاده سازی طرح هادی جلوی روستا جمع شده و ما برای حل این مشکلات نیازمند بودجه‌ایم چون از طرف هیچ بنیاد خیریه‌ای حمایت نمی‌شویم.

وی افزود: فاضلاب، علاوه بر این که به خودی خود برای سلامت انسان خطرناک است، بوی بد و آزار دهنده آن نیز آسیب‌های جبران ناپذیری در پی دارد همچنین بسیاری از تیرهای برق در حیاط منازل قرار دارند و برخی دیگر از آنها کج شده‌اند که ممکن سبب ایجاد خطرات جبران ناپذیری شوند.

بودجه‌های دهیاری‌ها قطره چکانی است

سخاوت نارنجی بخشدار هلیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: یکی از دلایل این مشکلات کم بودن میزان بودجه دهیاری‌ها است و با بودجه‌های قطره چکانی دهیاری‌ها امکان انجام کارهای عمرانی در این مکان‌ها وجود ندارد.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات اجرای طرح‌های عمرانی در روستاها و عدم همکاری مردم در این زمینه است؛ مثلا برای درست کردن معابر و کوچه‌ها و پیاده کردن طرح هادی نیاز به تخریب برخی از ساختمان‌ها است که مردم معمولاً در این زمینه همکاری نمی‌کنند. 

وی ادامه داد: تهیه‌ی ماشین حمل زباله، در اختیارات فرماندار و بخشدار نیست و این مسئله مربوط به مدیر کل امور روستایی است.

وظیفه جمع آوری پسماندهای روستا به عهده دهیار روستا است

حسینعلی موسوی سرپرست دفتر امور روستایی و شوراها استانداری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بخشی از مشکلات این‌ روستا در حیطه کاری اداره‌ی بنیاد مسکن است؛ اما دهیار روستای وظیفه مدیریت و هدایت روستا را به عهده دارد و مسئله جمع آوری پسماندهای این روستا به عهده دهیار روستا است. 

موسوی تصریح کرد: حقوق و مزایای دهیاری‌ها به صورت مالیات بر ارزش افزوده مستقیم به حساب دهیار واریز می‌شود که بخشی از این بودجه طبق ماده ۳۸ براساس جمعیت روستاها به حساب آنها واریز شده و ما هم طبق ماده ۵۸ و ۳۹ مرتب به روستاها کمک می‌کنیم.

وی افزود: در صورتی که مردم یا دهیار این روستا در قالب ارسال نامه‌ای مشکلات موجود را بیان کنند ما هم پیگیر کار آنها خواهیم بود و با فرماندار و بخشدار صحبت می‌کنیم که مشکلات آنها مرتفع شود. 

پیاده سازی طرح هادی بر اساس جمعیت روستا اولویت بندی می‌شود

محبی مدیر کل بنیاد مسکن استان طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس گفت: ما تاکنون عملیات پیاده سازی طرح هادی را در ۴۰۰ روستا از استان آغاز کرده‌ایم و بسیاری نیز در دست اقدامند؛ اولویت بندی این روستاها بر اساس جمعیت آنها بوده زیرا اعتبارات لازم برای پیاده‌سازی این طرح در تمام روستاها را در اختیار نداریم. 

محبی افزود: در رابطه با روستای پشت تنگ سفلی ما به دلیل کمبود اعتبار نتوانستیم طرح هادی را در کل روستا پیاده کنیم و اجرای این طرح در این روستا نیمه کاره مانده اما برای امسال این روستاها را در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

طرح اصلاح شبکه روستا

روابط عمومی برق هلیلان گفت: درخصوص اصلاح شبکه فشار ضعیف و فشار متوسط روستای پشت تنگ سفلی از توابع شهرستان هلیلان؛ طرح اصلاح شبکه روستای ذکر شده توسط مهندسی برق هلیلان طراحی شده و به دفتر مهندسی شرکت توزیع برق ایلام ارسال شده است و چنانچه در دفتر مهندسی تایید شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا می‌شود.

محرومیت در هلیلان بیداد می‌کند

شهبازی فرماندار شهرستان هلیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: هلیلان منطقه‌ایست بسیار محروم که محرومیت در آن بیداد می‌کند؛ این شهرستان ۵۷ روستا دارد که ما در حال حاضر مشغول رسیدگی به ۲۰ روستای آن هستیم.

شهبازی گفت: من ۱۱ ماه است فرماندار این شهرستان هستم که مشکلات زیادی در این شهرستان وجود دارد؛ در حال حاضر هلیلان یک کارگاه عمرانی است اما حفره محرومیت در این استان به قدری عمیق است که به آسانی درست شدنی نیست. 

وی افزود: به لطف خداوند در طول سال ۹۹ ما ۶ میلیارد جذب اعتبار داشته‌ایم و جاده ۳۲ روستا که بر اثر بارش باران در سال‌های گذشته قطع شده‌؛ مشغول ساخت پل جزمان برای برطرف کردن این مشکل هستیم و لازم است ۱۰ میلیارد اعتبار صرف ساخت این پل شود که تا کنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا یک ماه دیگر تکمیل خواهد شد.

شهبازی تصریح کرد: اکثر روستاهای ما مشکل آب آشامیدنی دارند که ما مجبوریم با تانکر آب آشامیدنی آنها را تهیه کنیم؛ ما سخت کار می‌کنیم تا مشکلات این منطقه برطرف شود.

وی ادامه داد: اگر سه سال دیگر به همین شیوه پیگیر پیش برویم مشکل روستای پشت تنگ سفلی و سایر روستاهای محروم هلیلان برطرف می‌شود و شهرستان هلیلان هم از حالت محرومیت خارج خواهد شد. 

میزان محرومیت در روستا‌های مختلف شهرستان هلیلان بسیار بالاست و برای حل این مشکلات باید تمام مسوولین همکاری‌های لازم را داشته باشند.

مسوولین بایستی به دور از هرگونه بروکراسی‌های کور اداری پیگیر حل مشکلات روستاهایی از این قبیل باشند و برطرف کردن مشکلاتی از این قبیل را در اولویت قرار دهند چرا که مردمان این روستا با وجود مشکلات فراوان هنوز به مهاجرت فکر نکرده‌اند و سال‌هاست چشم انتظار مسوولان برای رفع مشکلاتشان نشسته‌اند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محرومیت نبود امکانات بهداشتی فاضلاب طرح هادی گفت وگو با خبرنگار فارس خبرنگار فارس گفت شهرستان هلیلان دهیار روستا روستای پشت پیاده سازی دهیاری ها تنگ سفلی طرح هادی جمع آوری کوچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۴۳۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرومیت از خدمات دولتی در صورت عدم دریافت شناسه یکتا

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس قانون تسهیل صدور مجوزها، صاحبان همه مجوزها و پروانه‌های کسب و کار تا ۲۵ اردیبهشت ماه فرصت دارند، مجوزهای خود را به الکترونیکی تبدیل کرده و شناسه یکتای خود را دریافت کنند و پس از این تاریخ مجوزهای کاغذی از اعتبار ساقط هستند.

بنابراین، با توجه به عزم دولت برای تبدیل مجوزهای کسب و کار از فیزیکی (کاغذی) به الکترونیکی در فرصت باقی مانده تا پایان اردیبهشت ماه، اصناف و مشاغل باید به نکات و شرایطی که برای دریافت یا تبدیل مجوز لازم است، توجه ویژه داشته باشند.

در همین راستا هم درگاه ملی مجوزها در یک فراخوان و بیانیه رسمی اعلام کرد: «براساس حکم تبصره ۷ ماده ۱ قانون تسهیل صدور مجوزها، همه مجوزهای کاغذی باید تا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ الکترونیکی شوند و از این تاریخ هر فعال اقتصادی که مجوزالکترونیکی (شناسه یکتا) نداشته باشد، از نظر قانون و سامانه‌های دولتی و بانکی فاقد مجوز محسوب می‌شود.» بنابرابن هر فعال اقتصادی که نامش در بانک اطلاعات کسب و کار کشور ثبت نباشد، از تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه، فاقد مجوز تلقی و به تدریج از دریافت خدمات در سامانه‌های دولتی محروم خواهد شد.

لازم به ذکر است که از سوی سازمان فناوری اطلاعات، تمهیدات فنی لازم بر روی درگاه ملی مجوزها به نحوی فراهم شده تا هر فعال اقتصادی با داشتن «کارت ملی»، «کد پستی» و «شماره مجوز»، بتواند به راحتی مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) خود را دریافت و نامش در بانک اطلاعت کسب و کارها به نشانی qr.mojavez.ir قرار گیرد.

چگونگی دریافت شناسه یکتا

هر کسی که پروانه کسب یا مجوز کاغذی دارد، کافی است که از طریق تلفن همراه خود به آدرس mojavez.ir مراجعه کرده و با انتخاب گزینه تبدیل مجوز قبلی یا کاغذی به شناسه یکتا، با ارائه «کد پستی محل کار» و «کد مندرج بر روی پروانه کسب»، به صورت رایگان و آسان شناسه یکتا خود را دریافت کند.

با این حال در برخی از دستگاه‌ها که از لحاظ فناوری به روز نیستند، متقاضیان دریافت شناسه یکتا، باید علاوه بر موارد فوق، تصویر مجوز کاغذی خود را نیز در سامانه ملی مجوزها، بارگذاری و ثبت کنند.

بر اساس آخرین آمار نیز تاکنون سازمان ملی استاندارد با ۲۵ درصد و وزارت ورزش با دو هزار و ۱۰۰ مورد و سازمان نظام پزشکی و وزارت راه بهترین عملکرد را داشته اند و سازمان محیط زیست بانک مرکزی و وزارت علوم بدترین عملکرد را داشته اند.

همچنین استان‌های لرستان؛ گیلان؛ همدان و تهران در صدر جدول تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا قرار دارند.

تبعات عدم دریافت شناسه یکتا

بر این اساس دریافت شناسه یکتا برای کسب و کارها الزامی بوده و در صورت عدم تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی، تبعاتی را برای فعالان کسب و کار به دنبال دارد.

در این ارتباط امیر سیاح رئیس مرکز بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد با بیان اینکه تاکنون ۲۰ درصد پروانه‌های کسب دارای شناسه یکتا شده اند، گفت: فعالان اقتصادی اگر در مهلت باقی مانده شناسه یکتا دریافت نکنند از دریافت خدمات دولتی شامل تسهیلات بانکی به تدریج محروم خواهند شد.

به گفته سیاح، اتاق‌های اصناف و اتحادیه‌های صنفی پای کار هستند و برای سهولت در دریافت شناسه یکتا میز خدمت در مراکز تجمع صنفی استان‌ها و در تهران در بعضی ایستگاه‌های مترو، بازار تهران و در امامزاده‌های بزرگ نزدیک بازار برپا شده است.

کد خبر 6092687 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • دسترسی ۷۸ هزار روستایی به آب آشامیدنی سالم
  • مشکلات مالکیت اراضی آبپخش حل شود
  • زندگی لک‌لک‌ها در کنار مردم روستا +عکس
  • اولویت شوراها در شهریار گره‌گشایی مشکلات مردم باشد
  • انتظار ۱۰ ساله مردم ۳۰ روستا برای تکمیل پل سوخته سرا پایان رسید
  • محرومیت از خدمات دولتی در صورت عدم دریافت شناسه یکتا
  • بررسی مسائل و مشکلات روستا‌های پیرانشهر با حضور مدیر کل بنیاد مسکن استان آذربایجان غربی
  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • تقویت مدارس دولتی با رویکرد محرومیت زدایی
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند