Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@00:29:54 GMT

بحران بی پایان مهاجران فلسطینی؛ از نکبت تا غزه

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۵۴۸۷

بحران بی پایان مهاجران فلسطینی؛ از نکبت تا غزه

هفتاد و سه سال پس از اینکه بیش از ۷۰۰هزار فلسطینی درپی درگیری های اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ آواره و مجبور به مهاجرت شدند از دست دادن وطن و سلب اموال آنها همچنان در شیخ جراح و غزه ادامه دارد.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: هفتاد و سه سال پس از اینکه بیش از 700هزار فلسطینی درپی درگیری های اعراب و اسرائیل در سال 1948 آواره و مجبور به مهاجرت شدند از دست دادن وطن و سلب اموال آنها همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 عواقب آنچه فلسطینی ها آن را «نکبت» می دانند و اوضاع وخیم آوارگان فلسطینی نه تنها ادامه دارد بلکه با توجه به شرایط پیچیده سیاسی که در آن قرار دارند ،تشدید شده است.

 

از 14 می به دنبال جنگ اخیر که رژیم صهیونیستی به راه انداخته است بیش از 38 هزار فلسطینی در نوار غزه برای فرار از جملات هوایی اسرائیل به مدارس «آنروا» و سایر مناطق پناه برده اند و از خانه و کاشانه خود در وطن خود آواره شده اند در حالی که تلفات فلسطینی ها از جمله کودکان نیز بیش از 180 نفر بوده است.


در عین حال و در همین زمان هشت خانواده پناهنده فلسطینی که دهه ها در منطقه شیخ جراح در بیت المقدس شرقی در داخل خاک فلسطین اشغالی زندگی کرده اند با اخراج اجباری قریب الوقوع مواجه شده اند که آنها را در معرض خطر بیشتری برای انتقال اجباری قرار می دهد.

 

موج آخر تشدید خشونت ها و تهدید به سلب اموال و خانه های فلسطینی ها بخشی از همان جریان نکبت یا «فاجعه» به زبان عربی است.

 

طی 73 سال گذشته ، آوارگان فلسطینی همچنان مردمی پراکنده بوده و بیشتر در اثر درگیری ها آواره شده، محاصره شده و تحت اشغال زندگی می کنند ، از حقوق اساسی خود محروم شده اند و مشتاقانه خواهان حل و فصل وضعیت و شرایط خود هستند.

 

اخراج اجباری قریب الوقوع ساکنان شیخ جراح و حملات هوایی مداوم به غزه حوادث جداگانه ای نیستند.

 

در سراسر بیت المقدس شرقی  نزدیک به هزار فلسطینی که تقریبا نیمی از آنها کودک هستند در معرض خطر اخراج اجباری قرار دارند و در بسیاری از این موارد از جمله مورد شیخ جراح ، اخراج اجباری فلسطینی ها در چارچوب ساخت و ساز و گسترش شهرک سازی اسرائیل اتفاق می افتد که طبق قوانین بین المللی بشردوستانه غیرقانونی است.

 

شهرک نشینان اسرائیلی مسلح دست به حمله زده و زمین های فلسطینی را به آتش کشیده اند. صدها فلسطینی هم توسط نیروهای اشغالگر اسرائیلی که به مسجد الاقصی حمله کرده اند، زخمی شده اند.

 

 در نوار غزه هم، جایی که تقریباً 70 درصد مردم آوارگان فلسطینی هستند بمباران اخیر در حالی انجام می شود که این منطقه وارد چهاردهمین سال محاصره می شود؛یک مجازات جمعی که برخلاف قوانین بین المللی است.

 

این محاصره از طریق محدودیت جابجایی مردم و کالاها بسیاری از چیزها از جمله زندگی ، زیرساخت ها و اقتصاد غزه را ویران کرده است. این امر با بسته شدن و محدودیت در گذرگاه رفح بین مصر و اسرائیل تشدید می شود.

 

در گزارش ها آمده است که میزان اختلال استرس پس از بمباران اخیر غزه به ویژه در میان کودکانبسیار بالا بوده است.

 

زیرساخت های فیزیکی از جمله نیروگاه های برق و بیمارستان ها در نتیجه بمباران  اخیر تخریب شده و یا از کار افتاده اند و با بالا رفتن تعداد تلفات و آوارگان داخلی ، مردم غزه در بحبوحه بیماری همه گیر کرونا دسترسی محدود به آنروا ، مساجد و مکانهای دیگر پناه بگیرند.

 

آنروا با گشودن مدارس برای پناه دادن و کمک به فلسطینی هایی که می خواهند از بمباران فرار کنند از طرف های درگیری خواسته است حداکثر خویشتنداری را داشته باشند.

پایان پیام/7

منبع: شبستان

کلیدواژه: روز نکبت فلسطینی غزه اخراج اجباری فلسطینی ها شیخ جراح شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۵۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان فلسطینی، سفیر آلمان را از دانشگاه فراری دادند+ فیلم

دانشجویان فلسطینی امروز (سه شنبه) در اعتراض به مواضع آلمان مبنی بر حمایت از نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی، سفیر این کشور در فلسطین اشغالی را از دانشگاهی در «رام‌الله» بیرون راندند.

به گزارش مشرق، دانشجویان دانشگاه «بیرزیت» واقع در شمال رام‌الله کرانه باختری صبح امروز در اعتراض به مواضع حمایتی آلمان از نسل‌کُشی صهیونیست ها، «رولف پاولس» سفیر این کشور را از موزه فلسطین این دانشگاه بیرون کردند.

فعالان شبکه‌های اجتماعی ویدئویی از فرار سفیر آلمان از دانشگاه بیرزیت را منتشر کردند که نشان می‌دهد تعدادی از دانشجویان در تعقیب وی هستند و به سمت سفیر کفش پرتاب می‌کنند.

انزجار از حامیان صهیونیسم در حالی رو به فزونی است که وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که از هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) تاکنون ۳۴ هزار و ۵۳۵ فلسطینی شهید و ۷۷ هزار و ۷۰۴ نفر زخمی شدند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • چرا تمدن‌ها با گذشت زمان شکننده‌تر می‌شوند؟ (+عکس)
  • درباره یحیی سنوار رهبر حماس در غزه؛ مردی که تسلیم نمی‌شود
  • منبع فلسطینی: اسرائیل از مواضع خود عقب‌نشینی کرد
  • وال استریت: اسرائیل طرح خود برای هدف قرار دادن مناطقی در رفح را به مصر ارائه کرد
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • دانشجویان فلسطینی، سفیر آلمان را از دانشگاه فراری دادند+ فیلم
  • شمار شهدای نوار غزه به 34 هزار و 535 شهید رسید
  • نیوزیلند: درخواست پایان اشغالگری اسرائیل
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • بورل: چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند