Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-02@02:13:22 GMT

سه مطالبه معیشتی کارگران از رئیس دولت سیزدهم

تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۷۷۴۸۶

سه مطالبه معیشتی کارگران از رئیس دولت سیزدهم

رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار با اشاره به اینکه دستمزد, امنیت شغلی و مسکن سه مطالبه اصلی کارگران است گفت: انتظار داریم که رئیس جمهور آینده با شعار کارگران را وعده ندهد. - اخبار اقتصادی -

فرامرز توفیقی, رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره خواسته های کارگران از رئیس جمهور آینده گفت:کارگران از رئیس جمهور آینده انتظار دارند که وعده و شعار به کارگران داده نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 وی گفت: در 4 سال گذشته , روح و روان کارگران به خاطر دهن کجی به قانون بارها شکسته است, در 4سال گذشته روح و روان کارگران آسیب دیده است. کارگران در گرانی ها آسیب دیدند, بارها مسئولین اعلام کردند که گرانی وجود ندارد.

 توفیقی افزود:تورم بلای بسیار بزرگی برای کارگران ایجاد کرد, اما بارها مسئولان گفتند خبری از گرانی نیست. نزدیک به 60 درصد کشور متعلق به کارگران است.اولین چیزی که ما می خواهیم این است که رو راست باشند,ماده 7,41 و ماده 149را احیا کنند.

 این فعال کارگری گفت: ماده 7 امنیت شغلی کارگران را به همراه دارد که از سال 1369 جز وعده های واهی هیچ رئیس جمهوری به آن عمل نکرده است. هیچ قوه مقننه ای پیگیری نکرده است. ماده 41 دستمزد منصفانه و عادلانه است. دستمزدی که بتواند مطابق بند 2قانون کار حداقل های زندگی و معیشت آبروندانه را برای کارگران تأمین کند.

 وی افزود:این دستمزدی که برای کارگران تعیین شده است کفاف زندگی حداقلی کارگران را نمی دهد. حتی در دورافتاده ترین نقطه کشور هم این دستمزد کفاف زندگی کارگران را نمی دهد. چگونه است که وزیرکار اعلام کرده است که دستمزد سال آینده می تواند به صورت منطقه ای تعیین شود. ضرورت دارد که ابتدا مزد به صورت منصفانه تعیین شود. در صورتی که بند دوم ماده 41 قانون کار اجرا شود, آن وقت می توان درباره اینکه مزد منطقه ای تعیین شود یا خیر بحث کرد.

 این فعال کارگری گفت: سومین مطالبه کارگران بحث مسکن است. ضرورت دارد ماده 149 قانون کار که از سال 69 مغفول مانده است احیا شود و برای آن برنامه ریزی شود. چرا که مشکل مسکن یکی از دغدغه های کارگران است و بیش از نیمی از درآمد کارگران برای مسکن صرف می شود.

 انتهای پیام/

 

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۷۴۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابلاغیه اجرای تفسیریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون تفسیر ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.

رئیس جمهور همچنین «قانون ارجاع اختلاف بین شرکت مادر تخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) و شرکت کنت ترکیه به داوری» را که در جلسه علنی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، برای اجرا به وزارت نیرو و نهاد ریاست جمهوری (معاونت حقوقی رئیس جمهور) و وزارت امور خارجه ابلاغ کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل شد؟
  • دیگر بهانه‌ای برای بیمه نکردن کارگران ساختمانی وجود ندارد
  • ابلاغیه اجرای تفسیریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی
  • ابلاغ تفسیریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی برای اجرا
  • تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • خبر خوش برای کارگران/ شکل قراردادهای موقت تغییر می‌کند؟
  • میزان پیشرفت طرح‌های خدمات بهداشتی و درمانی در دولت سیزدهم ۵۵۰ درصد بوده است
  • بهره‌برداری ۷۱ طرح بهداشتی و درمانی لرستان در دولت سیزدهم