Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه اقتصادی/ سه طرح ملی پتروشیمی روز پنجشنبه در استان‌های خوزستان و بوشهر افتتاح شد و به این ترتیب قول افتتاح 17 طرح پتروشیمی در طول یک سال از ابتدای سال 99 تاکنون عملی شده است. آیین افتتاح این طرح‌های مهم صنعت پتروشیمی کشور در شصت و هشتمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید، با حضور و با دستور رئیس جمهوری انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی در این مراسم که از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: «این دولت با وجود جنگ اقتصادی بی‌سابقه و پاندمی کرونا، در سخت‌ترین شرایط با هدایت رهبر معظم انقلاب و مقاومت، حضور و صبر مردم، کشور را اداره کرد.» روحانی تأکید کرد: «افتتاح پنجشنبه‌ها بخوبی نشان داد که ملت ایران مقاوم است و تحریم و فشار اقتصادی نمی‌تواند مانع آنها برای توسعه و پیشرفت کشور شود.»
روحانی با بیان اینکه باور افتتاح 17 طرح عظیم پتروشیمی در طول یک سال برای بسیاری سخت بوده اما اکنون این قول عملی شده است، افزود:« اینکه دولت قادر بوده در یک سال طلایی جهش تولید در صنعت پتروشیمی را به معنای واقعی عملی کرده و ظرفیت پتروشیمی کشور را طی 8 سال نزدیک به دوبرابر -از 56 میلیون تن به 100 میلیون تن- افزایش دهد، افتخار‌آمیز و ارزشمند است.» رئیس جمهوری سرمایه‌گذاری سالانه 3 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی را نشانه تلاش و کوشش وزارت نفت، بخش خصوصی و همه مهندسان، کارگران و دست اندرکاران این بخش دانست. روحانی با ابراز خوشحالی از اینکه امروز در کشور درمورد ضرورت و نیاز به توسعه و رونق تولید اتفاق نظر به‌ وجود آمده است، تأکید کرد:« امروز ملت ایران به این نتیجه رسیده‌  که توسعه و تولید اصل است و گفتمان اصلی در کشور رشد و توسعه است.» رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه ملت ایران در طول 42 سال گذشته از همه سیاسیون، احزاب و جناح‌ها جلوتر بوده است، اظهار داشت: «ملت ایران حتی در گفتمان، نحوه تعامل با جهان و همچنین چگونگی رابطه با کشورهای منطقه و جذب سرمایه، امور را بهتر می‌فهمد.» روحانی همچنین گفت: «رشد و توسعه بدون جذب سرمایه، اقتصاد دانش بنیان و اراده دولت و ارکان نظام برای تعامل سازنده با دنیا امکان‌پذیر نیست و همه بخش‌ها باید در کنار هم قرار بگیرند تا کشور در مسیر رشد قرار بگیرد.»
جانشینان نفت در تحریم
تحریم کنندگان در 3.5 سال اخیر در صادرات نفت موانع فراوانی ایجاد کردند اما در این مدت ایران فوراً به‌ جای صادرات نفت و درآمد آن، صادرات غیرنفتی را جایگزین کرد. حالا رئیس جمهوری با اشاره به اینکه وزارت نفت از آغاز دولت یازدهم از پیشتازان توسعه در کشور بوده است، می‌گوید: قبل از دولت یازدهم در بخش‌هایی مانند بنزین و گازوئیل واردکننده بودیم و امروز در این حوزه‌ها خودکفا و صادرکننده هستیم و اگر پتروشیمی نبود شاید در سه  و نیم سال جنگ اقتصادی به زحمت می‌افتادیم و امروز 34 درصد صادرات غیرنفتی متعلق به پتروشیمی، فولاد و دیگر صادرات غیرنفتی است که جایگزین نفت شده‌اند. روحانی افزود: این که ترامپ، بولتون و پمپئو شکست خورده و دنیا به حیرت افتاد به خاطر این بود که ملت ایران با همه توان به صحنه آمده و مقاومت کرد.
رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم حدود 130 میلیارد دلار و تقریباً 59 درصد به صادرات غیرنفتی کشور اضافه شده است و بواسطه افتتاح‌های بزرگ در طول این سال‌ها و در پنجشنبه‌ها بود که طرف‌های مقابل امروز به وین آمده‌اند و قبول دارند که باید همه تحریم‌های اصلی از جمله تحریم نفت، پتروشیمی، کشتیرانی، بیمه، بانک مرکزی و بانک‌ها را بردارند که در این راستا توافق اصلی انجام شده و مواردی را در حال گفت‌و‌گو هستیم تا به توافق نهایی برسیم. الان بحث‌هایی که می‌کنیم روی جزئیات ریز و موارد جزئی است. گام اصلی و بزرگ را برداشته‌ایم و کار را دولت انجام داد.
روحانی در پایان با اشاره به اینکه طی 3 ماه اخیر به‌دنبال دو بیل، یکی برای شکستن کمر تحریم و دیگری برای شکستن کمر کرونا بودیم، گفت: این دو بیل را پیدا کردیم و به کمر هر دو زدیم. دولت به‌دنبال شکست کرونا و تحریم بوده و هست؛ با واکسن‌های خریداری شده و تولیدات داخلی امیدواریم در پایان دولت اطمینان نسبی در موضوع کرونا حاصل شود ، تا پایان دولت همچنین تحریم را خواهیم شکست که این افتخاری برای صبوری مردم است، ما هرچه داریم از مقاومت ملت ایران و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب است.
تحریم نبود، سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ۲ برابر وضع فعلی می‌شد
وزیر نفت نیز در این مراسم با بیان اینکه در شرایط تحریم سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی از سوی بخش غیردولتی سرمایه‌گذاری شده است، گفت: اگر تحریم‌ها را نداشتیم و می‌توانستیم از فاینانس، منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم، بی‌شک این مقدار سرمایه‌گذاری بیش از 2 برابر می‌شد.
به‌گزارش شانا، بیژن زنگنه پنجشنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه اظهار کرد:« استفاده از فاینانس، منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی به آن معنا نیست که به مسائل داخلی توجه نمی‌کنیم بلکه به آن معناست که افزون بر منابع داخلی از منابع خارجی هم استفاده کنیم.»
به قول‌مان عمل کردیم
وزیر نفت با بیان اینکه با افتتاح سه طرح امروز پتروشیمی، به قولی که درباره بهره‌برداری از ۱۷ طرح پتروشیمی دادیم عمل کردیم، تصریح کرد: «در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۲ طرح پتروشیمی با ظرفیت ۳۴ میلیون تن به بهره‌برداری رسیده است و ظرفیت پتروشیمی از ۵۶ میلیون تن به بیش از ۹۰ میلیون تن رسیده است. در طول یک سال اخیر ظرفیت پتروشیمی ۳۸ درصد رشد داشته است که بی‌سابقه‌ترین رشد در تاریخ صنعت پتروشیمی در طول یک سال به شمار می‌رود.»
زنگنه ارزش طرح‌های پتروشیمی  را که تاکنون به بهره‌برداری رسیده است  ۱۷ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: «مجموع سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی در هشت سال گذشته بیش از ۲۵ میلیارد دلار بوده که بخشی از آن افتتاح شده و بخشی دیگر از طرح‌های جهش دوم امسال یا اوایل سال آینده افتتاح می‌شود.» وی به طرح پتروشیمی مسجدسلیمان به‌عنوان یکی از طرح‌های بهره‌برداری شده در روز پنجشنبه اشاره کرد و افزود: بسیار خوشحالم در مسجدسلیمان طرحی با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن اوره و آمونیاک با سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیون دلار افتتاح ‌شد. صندوق بازنشستگی کشوری در این طرح سرمایه‌گذاری کرده است. وزیر نفت گفت: «ما همچنین اجازه و موافقت ایجاد یک پتروپالایش در این منطقه را متکی بر گازهای همراه نفت داده‌ایم و امیدواریم این طرح هم اجرا شود تا در این منطقه که محل تولد صنعت نفت ایران است سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود.» وی تصریح کرد: «با بهره‌برداری از این طرح، ظرفیت تولید متانول کشور به ۱۴ میلیون تن در سال رسیده که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۵ میلیون تن از این میزان وارد زنجیره تولید پروپیلن و طرح‌های پایین‌دستی می‌شود تا هم نیاز داخل تأمین و هم بازار خارجی متانول متعادل شود.»
تحول در غرب کشور
با افتتاح طرح‌های روز پنجشنبه، تنها ۱۰ طرح از بسته جهش دوم باقی می‌ماند که بر اساس برنامه، تا پایان ۱۴۰۰ و اوایل ۱۴۰۱ به نتیجه و تولید پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد.
زنگنه در این خصوص افزود:« ۴۰ طرح جهش سوم پتروشیمی نیز فعال است که با بهره‌برداری از آنها تولید محصولات پتروشیمی به ۱۳۳ میلیون تن در سال به ارزش ۳۷ میلیارد دلار بر مبنای قیمت‌های پایه سال ۹۵ خواهد رسید؛ میانگین پیشرفت این طرح‌ها حدود ۳۰ درصد است.»
وزیر نفت از آغاز عملیات مگاپروژه‌های خوراک ترکیبی در هفته‌های آتی خبر داد و توضیح داد: «مگاپروژه هرمز با ظرفیت ۵.۸ میلیون تن و نفت و گاز آریا با ظرفیت ۴.۸ میلیون تن از جمله آنها هستند که قرار است محصولات جدید تولید کنند. این طرح‌ها که به طرح‌های جهش سوم اضافه شده، قرار است تا سال ۱۴۰۶ به بهره‌برداری برسند.» زنگنه ادامه داد: «قرار است مجموعه‌ای از طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت، توسعه میدان‌های گازی، پالایشگاه گاز، پتروشیمی و پایین‌دستی نیز در غرب کشور با مجموع سرمایه‌گذاری ۲.۵ میلیارد دلار در خردادماه آغاز شود که معتقدم تحولی در غرب کشور ایجاد خواهد کرد.»


 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: صنعت پتروشیمی صادرات غیرنفتی سرمایه گذاری طول یک سال میلیارد دلار طرح پتروشیمی بهره برداری دولت یازدهم رئیس جمهوری ملت ایران میلیون تن وزیر نفت طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۷۹۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آماده همکاری در پروژه‌های پتروشیمی و نفتی هرمزگان هستیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی استانداری هرمزگان، چای لی مدیرعامل شرکت دولتی چاینا انرژی در دیدار با مهدی دوستی استاندار هرمزگان، بر توسعه روابط دو جانبه و همکاری مشترک میان چین و ایران تاکید کرد و اظهار داشت: شرکت انرژی چاینا از جمله شرکت‌های بزرگ چین است که بالغ بر ۲۰ هزار پروژه زیربنایی در حوزه‌های مختلف از جمله برق آبی، حرارتی، انرژی‌های تجدید پذیر، توسعه مسکن و تجهیز ساختمان و مسائل مرتبط با نفت و پتروشیمی در سطح جهان انجام داده و بخشی از آن در حال انجام است.

وی افزود: این شرکت از سال ۲۰۰۱ وارد ایران شد و چندین پروژه زیربنایی اولویت دار را تأمین مالی و اجرا کرده و قرار است طرح‌های بزرگی نظیر سد بختیاری به عنوان بلندترین سد ایران با همکاری این شرکت به سرانجام برسد.

مدیرعامل شرکت چاینا انرژی با تاکید بر اینکه در زمینه پتروشیمی و نفت در هرمزگان آماده همکاری هستیم گفت: در حال حاضر چند پروژه پالایشی و پتروشیمی ملی را در دست همکاری داریم که بخشی از آن‌ها در هرمزگان وجود دارد.

کد خبر 6087659

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۶ درصدی ارزش دلاری صادارت غیرنفتی از گمرکات استان گلستان
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • مبادله تجاری ۱۱ میلیون دلاری گمرکات مازندران و پاکستان
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی ۸ میلیون دلاری در بندر امام امضا شد
  • انعقاد تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی ۸ میلیون دلاری در بندر امام خمینی
  • آماده همکاری در پروژه‌های پتروشیمی و نفتی هرمزگان هستیم
  • صادرات محصولات پتروشیمی یک میلیون تن افزایش یافت
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی