Web Analytics Made Easy - Statcounter

به  گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خرم آباد،  این روزها به نظر می‌رسد در گرماگرم و التهاب مردم به واسطه دغدغه انتخاب رئیس جمهور اصلح، بحث مربوط به انتخابات شورا‌های شهر و روستا مغفول مانده است. در حالیکه می‌توان گفت که لرستان نیازمند شیپوری است تا فریاد بلند مشکلات شهری و روستایی خود را با داشتن شورا‌های اصلح و انقلابی به مسئولین کشوری برساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شورا‌ها از جمله دموکراتیک ترین و مردمی ترین نهاد‌هایی هستند که با توجه به وظایف آن‌ها یعنی توسعه، عمران و آبادانی، عملکرد آن‌ها برای توده مردم بسیار ملموس و مهم است. به همین دلیل کارآمدی آن باعث افزایش کارآیی نظام جمهوری اسلامی ایران می گردد.


آغاز فعالیت شوراها، نماد و بیانگر تحول تازه ای در کشور از ابعاد و جنبه های گوناگون از جمله در عرصه های توسعه، برنامه ریزی، ورود نیرو‌های جدید به درون سیستم تصمیم گیری است. جابجایی ها، ورود نیرو‌های جوان به ساختار برنامه ریزی محلی و منطقه ای موجب ایجاد شور و هیجان مثبت در کشور می شود.


تشکیل شورا‌های اسلامی بنا به توصیه حضرت امام (ره) یکی از مهمترین ارکان جمهوریت نظام جمهوری اسلامی ایران را به‌مرحله اجرا درآورد و نشان داد که نظام توانایی واگذاری مسئولیت ها به مردم را دارا می‌باشد و زمانی‌که انبوه مشکلات، مدیریت شهر‌ها را با دشواری و پیچیدگی مواجه نموده است، واگذاری بخشی از مسئولیت ها می‌تواند زمینه استفاده از ظرفیت های مردمی را فراهم نماید. بنابراین شورا‌ها در جهت تقویت روحیه مشارکت جویانه‌مردمی و کاهش تصدی دولت و انتقال‌خواسته‌های مردمی و تمرکززدایی اهمیت دارد.


با جدی شدن موضوع استانی شدن انتخابات مجلس، تقویت شورا‌های شهر و روستا و شورا‌های استانی به منزله پارلمان های محلی تا حد زیادی می تواند به تقویت مردم سالاری دینی محلی کمک کند و نیروی نمایندگان مجلس را از اشتغال به مسائل ریز و درشت شهر‌ها و روستا‌ها به قانونگذاری و نظارت کلان و مسائل ملی معطوف کند.

مهمترین مسأله در این مورد توجه به سیاست‌ها و برنامه‌ها، درباره‌ى گزینش مدیریت شهر و روستا است. تسهیل زندگى مردم در کارهایى که به شهرداری‌ها مربوط است، برطرف کردن معضلات شهر و روستا، سالم‌سازى محیط زیست، حفظ اصالت اسلامى و ملى در ساخت و سازها، استقرار بخشیدن به جو اسلامى و فرهنگىِ سالم، پرداختن به نیازهاى فورى‌تر در عین اهتمام به کارهاى زیربنایى، اولویت دادن به مناطق مستضعف‌نشین، تأثیرناپذیرى از نفوذ ثروتمندان و جاذبه‌ى ثروت، رعایت دقیق قوانین و عدم تخطى از آن با حیله‌هاى شبه قانونى، رعایت ویژه‌ى محرومان، آلوده نشدن به اسراف و هدر ندادن بیت‌المال با تجملات زائد و سفر‌ها و مراسم غیرلازم و در یک کلمه رعایت تقوا و تدبیر و پشتکار، و بهره‌گیرى از دانش و تجربه، از مهم‌ترین وظایف شورا‌های شهر و روستا است.

شاید بد نباشد که تمام این مسئولیت‌ها را در کلام جامع و کامل رهبری بخوانیم که فرمودند: «مردم به این شورا‌ها اقبال کنند، به این انتخابات توجّه کنند، اهداف خدایى، انقلابى و استحکام حکومت انقلابى در کشور در این انتخابات تحقّق پیدا کند.»، اما شاید بتوان گفت مثلث سه رأسی اهداف خدایی، انقلابی و استحکام حکومت انقلابی جای خود را به مثلث فساد مالی، اخلاقی و زدوبند‌های عمرانی داده است و به کرات اخباری درباره بازداشت چند شهردار و چندین اعضای شورای شهر استان به گوشمان رسید و زمزمه‌هایی در بین مردم درباره فساد‌های مالی و بعضاً اخلاقی وجود داشت که برخی اعضای شورای شهر مرتکب آن شدند.

این تخلفات به حدی صعودی بوده که انتقادات مردم را در پی داشت، که قطعاً نابسامانی‌های متعددی را در پی خواهد داشت، همچنین این امر دنباله دار باعث آن می‌شود تا پارلمان شهری اعتبار و شأن خود را در جامعه از دست بدهد و دیگر جایگاه مستحکمی نداشته باشد.

یکی از دلایل مهم بروز این تخلفات این است که مجلس در هر دوره‌ای به یک جریان سیاسی تعلق دارد و این تغییر در انتخابات شورا‌ها هم تأثیرگذار است. طبعاً اگر یک مرجع بی‌طرف، مسئولیت برگزاری نظارت بر انتخابات را داشته باشد می‌توان اطمینان بیشتری به برگزاری انتخابات داشت. زیرا عدم نظارت کافی و لازم بر عملکرد شورا‌ها توسط نهاد‌های ذی‌ربط یکی از دلایلی است که منجر به افزایش تخلفات در این نهاد شده است، به ویژه اینکه شورا‌ها رابطه مستقیمی با مسائل مالی داشته و بیشترین تخلفات اعضای شورا نیز در این زمینه است، بنابراین اگر نظارت به صورت کامل در این حوزه وجود داشته باشد به طور قطع شاهد کاهش جرایم نیز خواهیم بود.

یادداشت/رضوان پاک منش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخابات شوراها اخبار سیاسی شهر و روستا شورا ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۰۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورا‌های اسلامی می‌توانند بسترساز تحقق شعار سال باشند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،فرماندار بردسکن در مراسم تجلیل از شورا‌های اسلامی شهر و روستا‌های شهرستان گفت شورا‌های اسلامی می‌توانند بسترساز تحقق شعار سال باشند.

علی دهقان زاده با بیان اینکه شورا‌های اسلامی نمایندگان مردم هستند از آنها خواست در مسیر خدمت رسانی به مردم کوتاهی نکنند و به عنوان موتور محرکه جهش تولید ر راستای جذب سرمایه‌گذاران به روستا‌ها اهتمام جدی داشته باشند.
فرماندار بردسکن از شورا‌های اسلامی خواست از حالت روزمرگی خارج و با خلاقیت و ایده در راستای توسعه و عمران روستا‌ها حرکت کنند و روستا‌ها به عنوان محور تولید در راستای طرح تحول روستایی و آمایش سرزمین که مورد تاکید دولت سیزدهم و استاندار خراسان رضوی است گام بردارند.

وی از بخشداران خواست با تشکیل کارگروهی مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم روستا‌هایی که بتوانند موفق عمل کنند آنها را به لحاظ اعتباری مورد تشویق قرار دهند.
اوگفت با پیگیری‌های انجام شده اجرای طرح پنل‌های خورشیدی مورد موافقت قرار گرفته است و چاه موتور‌های کشاورزی می‌توانند برای جلوگیری از خاموشی طرح پنل‌های خورشیدی را به مرحله اجرا در بیاورند. فرماندار بردسکن عنوان کرد در شهرستان بردسکن ۷۴ شورا و ۶۴ دهیاری وجود دارد که در این ۷۴ شورا شهری و روستایی ۲۲۷ نفر عضو این شورا‌ها هستند.
امام جمعه موقت بردسکن هم در این مراسم سیاست زدگی را یکی از آفت‌های خطرناک در شورا‌های اسلامی دانست وگفت: شورا‌های اسلامی نباید وارد جنجال‌ها و بازی‌های سیاسی شوند بلکه باید در راستای حل مشکلات مردم اهتمام جدی داشته باشند و به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان صدای مردم باشند و از مدیران مطالبه‌گری کنند.
حجت الاسلام علی اصغر ارزانی افزود: شورا‌های اسلامی باید با فساد مبارزه کنند و با ساخت و ساز‌های غیر مجاز و تخلف مبارزه جدی داشته باشند نه اینکه در برخی مواقع اقدام به قانون فروشی کنند.
امام جمعه موقت بردسکن گفت: شورا‌های اسلامی باید با روحیه انقلابی و بسیجی در راستای خدمت به مردم از هیچ تلاشی دریغ نکنند و ارتباط تنگاتنگی با مردم داشته باشند و خود را خادم و خدمتگزار مردم بدانند.

 

دیگر خبرها

  • شفافیت حقوق مدیران در راستای دانستن مردم است
  • پیگیری بیمه شورای روستایی در کشور
  • سخنگوی شورای نگهبان: مفتخر به بهره‌گیری از مشارکت معلمان در نظارت بر انتخابات هستیم
  • شورای روستا یک نهاد مردم سالاری است
  • نظارت ۹۹۰ نفر از شبکه مردمی ناظران شورای نگهبان در دور دوم انتخابات مجلس
  • اولویت شوراها در شهریار گره‌گشایی مشکلات مردم باشد
  • لزوم تبیین دستاورد‌های انقلاب و اجرای طرح یاری گران در روستا‌ها
  • شورا‌های اسلامی می‌توانند بسترساز تحقق شعار سال باشند
  • فعالیت ۷۰۰ ناظر آموزش‌دیده برای نظارت بر دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در گنبدکاووس
  • پیگیر اصلاح قانون شوراها در کشور هستیم