Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@16:28:52 GMT

ناامیدی یا عدم ارزندگی سهام؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۰۴۹۰

ناامیدی یا عدم ارزندگی سهام؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ در حالی که بسیاری از فعالان عرصه سهام در انتظار تداوم حرکت بورس در مسیر صعودی در سال گذشته بودند، بسیاری از سهام‌ها با فشار عرضه مواجه شدند و بار دیگر نماگر اصلی بازار به زیر کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی نزول کرد. این موضوع بار دیگر بسیاری از سهامداران و تحلیلگران را غافلگیر کرد و حالا گویی ناامیدی بار دیگر به فضای تالار شیشه‌ای بازگشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  برهمین اساس نیز عمده کارشناسان و سهامداران حاضر در نظرسنجی این هفته  معتقدند که شاخص سهام در هفته جاری روند نزولی خود را ادامه خواهد داد؛ موضوعی که با توجه به گفته‌های تحلیلگران به نظر می‌رسد بیشتر ناشی از ناامیدی و ابهامات در بازار سهام است تا عدم ارزندگی و فقدان عوامل بنیادی. تحلیلگران چه می‌گویند؟

صعودی: 13 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند شاخص سهام در هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان می‌گویند نسبت قیمت بر درآمد سهام به ارقام جذابی رسیده و ارزش معاملات نیز تقویت نسبی را تجربه کرده است. بنابراین می‌توان به افزایش تقاضا خوش‌بین بود. نرخ دلار به‌رغم برخی پیش‌بینی‌ها همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و بعید است اصلاح قابل‌توجهی را تجربه کند. این موضوع همچنان از معاملات سهام حمایت خواهد کرد.

علاوه بر این روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی نیز مد نظر سهامداران قرار دارد؛ جایی که به‌واسطه ارزش بازار بالای سهام مربوطه در بورس می‌توان به احیای مجدد معاملات خوش‌بین بود. انتظار می‌رود انعکاس عملکرد سالانه بسیاری از شرکت‌ها مطابق پیش‌بینی فعالان بازار نیز مطلوب باشد، از این رو می‌توان به شروع یک مرحله صعود دیگر در بازار امیدوار بود. در زمینه توافق هسته‌ای نیز اخبار همچنان مطلوب است و گفته می‌شود یک توافق کلی به دست آمده است که می‌تواند وضعیت بنیادی شرکت‌های سهامی را دستخوش تغییرات مثبتی کند.

در مجموع به نظر می‌رسد با مقاومتی که نرخ ارز به اخبار توافق هسته‌ای نشان می‌دهد، اصلاح قابل‌توجهی در بازار ارز رخ ندهد و بورس‌بازان با دریافت این سیگنال در سمت خرید فعال شوند.

کم‌نوسان: 31 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی معتقدند شاخص سهام در هفته جاری همچون معاملات هفته گذشته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. این کارشناسان می‌گویند با وجود اینکه عوامل حمایت‌کننده از بورس کم نیستند، آنچه سهامداران بیشتر با آن مواجه هستند، ترس و نگرانی بر پایه مفروضاتی است که به دلیل ابهامات در عرصه اقتصادی و سیاسی کشور بر سهامداران تحمیل شده است.

مهم‌ترین فرض موجود، سرنوشت توافق هسته‌ای و در پی آن تغییرات مولفه‌های اقتصادی است که این موضوع جسارت خرید را از سهامداران سلب می‌کند. از سوی دیگر به دلیل افت قابل‌توجه قیمت‌ها تشدید سمت عرضه نیز بعید است. این موضوع بالطبع روند کم‌نوسانی را پیش روی شاخص سهام قرار می‌دهد.

نزولی: 56 درصد از تحلیلگران مزبور معتقدند بازار در این هفته در روند نزولی حرکت خواهد کرد. به اعتقاد این کارشناسان سهامداران دیگر از بازار دلسرد شده‌اند. فضای یأس و ناامیدی آنچنان بر بورس سیطره یافته است که بسیاری از معامله‌گران از هر فرصتی در راستای خروج از بازار سهام استفاده می‌کنند. این روند منجر به تشدید فشار فروش و افت قیمت عمومی سهام خواهد شد. این کارشناسان معتقدند عقب‌نشینی شاخص کل طی معاملات هفته گذشته بار دیگر این سیگنال را به معامله‌گران داد که کف قیمت‌ها می‌تواند پایین‌تر از این نیز باشد و این موضوع با ایجاد نگرانی در نهایت منجر به تشدید عرضه و افت قیمت عمومی سهام می‌شود. همچنین بسیاری از سهامداران ترجیح می‌دهند پیش از مجامع شرکت‌ها از سهام خارج شوند. این موضوع نیز بر نزول قیمت‌ها اثرگذار خواهد بود.

سهامداران چه انتظاری دارند؟

صعودی: 26 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی روند نماگر اصلی بازار سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند فضای معاملات سهام در شرایط کنونی با توجه به افت قابل‌توجه قیمت‌ها شاهد ورود نقدینگی به سهام خواهد بود. از نگاه این افراد عقب‌نشینی قابل‌توجه قیمت‌ها طی هفته گذشته ناشی از حذف دامنه نوسان نامتقارن بعد از بیش از دو ماه و فراهم شدن فرصت نقدشوندگی برای سهامداران بود. در این شرایط از شدت فشار فروش کاسته می‌شود و سهامداران به این سطوح قیمت‌ها با افزایش تقاضا واکنش نشان خواهند داد.

کم‌نوسان: 28 درصد سهامداران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. این سهامداران معتقدند فعالان بازار در انتظار تعیین تکلیف برخی ابهامات در شرایط کلان اقتصادی و سیاسی هستند و بر همین اساس فضای انتظاری حالا بیش از پیش در بازار وجود دارد. ارزش معاملات در حد پایینی قرار دارد و بسیاری از سرمایه‌گذاران تصمیم به سرمایه‌گذاری خود را به تعیین تکلیف برخی از موضوعات از جمله توافق هسته‌ای و روند نرخ دلار بعد از آن گره زده‌اند. در مجموع می‌توان گفت در صورت عدم تغییر خاصی در شرایط اقتصادی و سیاسی در سطح کلان بازار در هفته جاری در روند کم‌نوسان حرکت خواهد کرد.

نزولی: 47 درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی این هفته معتقدند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهد کردبه اعتقاد این سهامداران در زمان نامتقارن شدن دامنه نوسان بسیاری از سهامداران فرصت خروج از بازار را نداشتند و این فرصت حالا با برگشت دامنه نوسان به حالت قبل افزایش یافته است. این موضوع در کنار ترس و نگرانی سهامداران بار دیگر منجر به نزول شاخص سهام خواهد شد.

پربیننده ترین مروری به عملکرد بورس در هفته آخر اردیبهشت ۱۴۰۰ بانک مرکزی از برگشت اعتماد به بورس حمایت می‌ کند / پیش بینی پذیری اقتصاد، پیش نیاز ثبات بازارهاست ورود ۶شرکت زیرمجموعه هلدینگ امید به بورس در اردیبهشت ماه کدام بازار سود‌دهی داشت؟ / افت ۵.۳درصدی شاخص بورس طی یک ماه نگاهی به بورس تهران در هفته گذشته / روند نزولی بازار ادامه یافت

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سهام بازار سهام انتخابات ۱۴۰۰ حاضر در نظرسنجی بسیاری از سهام روند کم نوسان توافق هسته ای هفته جاری شاخص سهام حاضر در نظر روند نزولی هفته گذشته قابل توجه بار دیگر قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۰۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

بالاخره بازار ارز و سکه از اشبع فروش خود تخلیه کرد. چارت قیمتی سکه و دلار که به وضعیت واگرایی مثبت رفته بود و طی کاهش‌های پی در پی این اشباع فروش را خالی نمی‌کرد، در نهایت در روز دوشنبه بالایی داد و حجم اشباع فروش کاسته شد. قیمت دلار و سکه در روز دوشنبه یک کانال بالا رفتند و قلاب کاهش و افزایش این روز‌های بازار قیمت درهم امارات شده است. به واسطه این روند اکثر معامله‌گران معتقدند طی بیش از یک هفته گذشته تزریق سنگین درهم داشتیم و این روند در روز دوشنبه متوقف شد.

قیمت دلار هرات ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان آغاز به کار کرد و در ابتدا و در نیمه اول با کاهش به کف ۵۹ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. اما در نیمه دوم روند بازار ارز و سکه برگشت و قیمت دلار هرات با افزایش در ۶۰ هزار و ۵۸۰ تومان بسته شد. در پشت خط دوشنبه قیمت دلار فردایی هرات به روند نیمه دوم خود ادامه داد و با یک پله صعود دیگر در مرز ۶۱ هزار تومان به کار خودش پایان داد.

بازگشایی درهم امارات با گپ منفی ۱۰۰ تومانی در ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان بود و در نیمه اول با کاهش به ۱۶ هزار و ۳۶۰ تومان رسید. همین کاهش درهم باعث شد تا سایر بازار‌ها به سمت کف حرکت کنند، اما در نیمه دوم قیمت درهم از کف حمایت شد و با افزایش تا ۱۶ هزار و ۷۶۰ تومان بالا آمد. قیمت دلار برآورد شده از درهم ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه می‌شود. شکاف بین قیمت دلار هرات و قیمت دلار برآورد شده از درهم در معاملات روزانه نزدیک به هزار تومان رسیده بود که در پشت خط با افزایش ادامه‌دار قیمت دلار هرات، از این شکاف کاسته شد و به ۵۰۰ تومان رسید.

قیمت تتر در معاملات صبح با کاهش به ۶۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید، اما در ادامه از این سطح با حمایت وارد کانال ۶۱ هزار تومان شد. در ادامه قیمت تتر تا مرز کانال ۶۲ هزار تومان بالا آمد، ولی در ورود به این کانال ناکام ماند.

به عقیده تحلیلگران فنی اگر قیمت دلار هرات در روز سه‌شنبه بالای ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت دهد می‌تواند برای تست کانال ۶۲ هزار تومان تلاش کند. البته از نگاه فنی این سطح سقف بازار می‌تواند باشد. سقف قیمتی درهم نیز در حوالی ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان است.

خبر مهم بازار صحبت‌های معاون بین‌الملل بانک مرکزی بود که گفته در مذاکرات حاشیۀ اجلاس بانک توسعۀ اسلامی، اتفاقات خوبی در خصوص آزادسازی منابع مسدودشدۀ ما در برخی کشور‌ها رخ داد که در آینده خبررسانی خواهد شد.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • کدام خودروی سایپا 700 میلیون تومان شد؟
  • بورس همچنان ریزشی؛ سهامداران نگران شدند
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟
  • کوچ نقدینگی از بازار طلا و ارز به بازار سرمایه/ بورس جذاب شد
  • روند نزولی قیمت دلار شروع شده است
  • ادامه روند کاهشی قیمت دلار در بازار
  • ریزش قیمت دلار تا ۵۸ هزار تومان!
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان