Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-30@03:29:39 GMT

اختلال طیف اوتیسم چیست؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۲۷۰۴

اختلال طیف اوتیسم (ASD) یا بیماری درخودماندگی طیف وسیعی از اختلالات مغزی و روانپزشکی با منشا شناختی و علائم اختلال‌های رفتاری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اوتیسم یک بیماری عصبی رفتاری پیچیده است که شامل نقایصی در تعاملات اجتماعی، مهارت‌های گفتاری و ارتباطی است. به علت طیف وسیع علائم این بیماری به آن اختلال طیف اوتیسم (ASD) گفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شدت ASD می‌تواند از بروز محدودیت‌های جزئی در زندگی طبیعی تا ناتوانی‌های ویرانگری که نیاز به مراقبت اساسی دارد متغیر باشد.

علائم بیماری اوتیسم در میان کودکان

بیماری اوتیسم می‌تواند در هر سنی رخ دهد. علائم رایج اوتیسم در میان کودکان می‌تواند شامل انجام دادن حرکات فیزیکی تکراری، اجتناب از تماس فیزیکی و چشمی با دیگران، تأخیر در حرف زدن، صحبت‌های تکراری با کلمات و عبارات کوتاه، انطباق نداشتن با تغییرات کوچک، تمایل به حفظ ثبات در موقعیت‌های مختلف و ناتوانی در بروز هیجانات و احساسات خود شود.

دلایل به وجود آمدن اوتیسم

هنوز دلیل قطعی بروز بیماری اوتیسم مشخص نشده است، اما قطعاً ژنتیک نقش مهمی در این زمینه به عهده دارد. محققان معتقدند که بعضی داروها یا سم‌ها ممکن است باعث بروز این بیماری شود. به عنوان مثال، اگر زنی در دوران بارداری خود در معرض عفونت والپروئیک اسید و تالیدومیک قرار بگیرد احتمال اینکه نوزاد او به بیماری اوتیسم مبتلا شود، بسیار بالا است.

تشخیص بیماری اوتیسم

تشخیص بیماری اوتیسم ممکن است دشوار باشد زیرا هیچ آزمایش پزشکی مانند آزمایش خون وجود ندارد که بتواند این بیماری را تشخیص دهد. بنابراین ممکن است درمان آن چندین سال به تأخیر بیافتد. گاهی اوقات این بیماری در میان کودکان ۱۸ ماهه یا کوچک‌تر تشخیص داده می‌شود. بسیاری از پزشکان اطفال می‌توانند بیماری اوتیسم را در میان کودکان زیر دو سال تشخیص دهند. غربالگری توسعه بهترین و مؤثرترین روش برای تشخیص این بیماری در میان کودکان است، پزشکان طی این آزمایش از والدین کودک چندین سوال می‌پرسند یا با خود کودک صحبت و بازی می‌کنند تا متوجه شوند او چگونه صحبت می‌کند، یاد می‌گیرد، رفتار می‌کند و حرکت می‌کند.

روش‌های درمانی اوتیسم

درمان بیماری اوتیسم یا بهبود آن از چندین راه ممکن است. برنامه‌های رفتار درمانی به منظور بهبود توانایی صحبت کردن، ارتباط برقرار کردن با دیگران و دوری کردن از رفتارهای منفی طراحی شده است و در چندین منبع نیز در دسترس است. رفتار درمانی از تقویت مثبت، خودیاری و آموزش مهارت‌های اجتماعی استفاده می‌کند تا رفتار و ارتباطات فرد را بهبود ببخشد. با وجود اینکه هیچ درمان پزشکی برای بیماری اوتیسم وجود ندارد، اما درمان‌هایی برای علائم این بیماری وجود دارد. داروهایی مانند متیل فنیدات، فلوکستین و داروهای ضد تشنج می‌تواند به بهبود علائم بیماری اوتیسم کمک کند.

رژیم غذایی و اوتیسم

به توصیه متخصصان کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم باید یک رژیم غذایی متعادل به همراه مکمل‌های ویتامین مصرف کنند. پیروی کردن از یک رژیم غذایی متناسب به کاهش علائم بیماری اوتیسم کمک می‌کند. رژیم غذایی متناسب کودکان مبتلا به این بیماری فاقد گلوتن (موجود در گندم و جو) و کازئین (موجود در شیر و فرآورده‌های لبنی) است، زیرا این کودکان ممکن است به غذاهای حاوی گلوتن و کازئین حساسیت نشان دهند.

کد خبر 495199

منبع: ایمنا

کلیدواژه: اوتيسم اختلال اوتیسم اوتيسم چيست تشخیص اوتیسم درمان اختلال اوتیسم کودکان اوتیسمی اوتیسم در بزرگسالی چهره کودکان اوتیسم طیف اوتیسم چیست شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق میان کودکان بیماری اوتیسم رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۲۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد

به گزارش خبرآنلاین، علائم بالقوه زیادی برای تومورهای مغزی وجود دارد، اما فردی که تومور مغزی دارد بعید است که همه این علائم را داشته باشد. همچنین، بسته به محل رشد تومور در مغز و بزرگی آن، علائم متفاوت است.

علائم تومور مغزی چیست؟

علائم تومورهای مغزی بسته به نوع، اندازه و محل دقیق مغز متفاوت است. برخی از علائم هشدار دهنده تومور مغزی شامل موارد زیر است:

۱)تشنج

تومورهای مغزی می‌توانند بر ساختارهای مغز فشار وارد کنند. این اتفاق می‌تواند با سیگنال‌های الکتریکی بین سلول‌های عصبی تداخل کند و منجر به تشنج شود.

تشنج گاهی اوقات اولین علامت تومور مغزی است، اما ممکن است در هر مرحله‌ای رخ دهد. حدود ۵۰ درصد از افراد مبتلا به تومور مغزی حداقل یک تشنج را تجربه می‌کنند.

۲)تغییرات شخصیتی یا تغییرات خلقی

تومورها می‌توانند عملکرد مغز را مختل کنند و بر شخصیت و رفتار شما تأثیر بگذارند. آنها همچنین می‌توانند باعث تغییرات خلقی در شما شوند. مثلاً اینکه شما یک دقیقه آرام و خوشحال هستید و لحظاتی بعد، بدون هیچ دلیلی شروع به بحث و مشاجره می‌کنید.

این دسته از علائم تومور مغزی می‌توانند زود هنگام بروز پیدا کنند، اما ممکن است در اثر شیمی‌درمانی یا سایر درمان‌های سرطانی نیز ظاهر شوند.

تغییرات شخصیتی یا نوسانات خلقی می‌توانند ناشی از اختلالات روانی یا سایر اختلالاتی که مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند نیز باشند.

۳)اختلالات حافظه

مشکلات حافظه می‌تواند به دلیل وجود تومور در هر نقطه از مغز باشد، به خصوص اگر لوب پیشانی یا تمپورال را تحت تاثیر قرار دهد. توموری که بر لوب فرونتال یا جداری تأثیر می‌گذارد نیز می‌تواند عملکرد استدلال و تصمیم‌گیری را مختل کند. برای مثال، ممکن است: تمرکز کردن برایتان سخت باشد و به راحتی حواستان پرت شود، اغلب در مورد مسائل ساده گیج شوید یا نتوانید چند کار را انجام دهید و در برنامه‌ریزی مشکل داشته باشید. گاهی نیز ممکن است حافظه کوتاه‌مدت شما با مشکل مواجه شود و به درستی کار نکند.

این علائم می‌تواند همزمان با بروز تومور مغزی در هر مرحله اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است یک عارضه جانبی ناشی از شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد.

مشکلات شناختی خفیف می‌تواند به دلایل مختلفی به جز تومور مغزی رخ دهد؛ از جمله کمبود ویتامین، مصرف داروها یا سایر شرایط سلامت روان.

۴)خستگی مفرط

خستگی مفرط با خستگی معمولی متفاوت است. نشانه‌های خستگی مفرط در ادامه ذکر شده است:

شما در اکثر مواقع یا تمام اوقات کاملاً خسته هستید.

به طور کلی احساس ضعف می‌کنید و اندام شما حس سنگینی دارد.

اغلب در وسط روز، خواب به سراغتان می‌آید.

توانایی تمرکز خود را از دست می‌دهید.

تحریک‌پذیر و بی نظم می‌شوید.

خستگی می‌تواند ناشی از وجود یک تومور مغزی سرطانی باشد، اما اولین علامت نیست.

۵)تهوع و استفراغ

ممکن است در مراحل اولیه تومور، حالت تهوع و استفراغ داشته باشید زیرا تومور باعث عدم تعادل هورمونی یا افزایش فشار در مغز می‌شود. در طول درمان تومور سرطانی، حالت تهوع و استفراغ می‌تواند از عوارض جانبی شیمی درمانی یا سایر درمان‌ها باشد.

*البته ممکن است به دلایل مختلف دیگری از جمله مسمومیت غذایی، آنفولانزا یا بارداری نیز دچار حالت تهوع و استفراغ شوید.

استفراغ ناشی از تومور مغزی معمولاً شدید است و با استفراغ دوران بارداری، مسمومیت غذایی یا آنفولانزا بسیار متفاوت است.

۶)ضعف و بی‌حالی

احساس ضعف عمومی می‌تواند فقط به این دلیل باشد که بدن شما در حال مبارزه با تومور است. برخی از تومورهای مغزی باعث بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها می‌شوند.

ضعف یا بی‌حسی عضلانی فقط در یک طرف بدن اتفاق می‌افتد و می‌تواند نشان‌دهنده وجود تومور در قسمت‌های خاصی از مغز باشد.

منبع: healthline

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901046

دیگر خبرها

  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی