Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@07:39:39 GMT

مبارزه با ملخ صحرایی در بیش از ۱۵ هزار هکتار

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۴۲۲۸

مبارزه با ملخ صحرایی در بیش از ۱۵ هزار هکتار

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات گفت: تاکنون با آفت ملخ صحرایی در سطحی بالغ بر ۱۵هزارو۳۳۶ هکتار مبارزه شده است.

مسعود لطیفیان در گفت وگو با ایسنا، آخرین وضعیت ملخ صحرایی در کشور را تشریح کرد و گفت: تاکنون با آفت ملخ صحرایی در سطحی بالغ بر ۱۵هزارو۳۳۶ هکتار مبارزه شده است که ۸۸۹۷ هکتار آن در استان خوزستان با ملخ بالدار و پوره، ۵۹۴۵ هکتار آن در بوشهر با ملخ بالدار و پوره و ۴۵۰ هکتار در ایلام مبارزه با ملخ بالدار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: سطح ردیابی و دیده‌بانی از مهر ۱۳۹۹ تاکنون در حدود ۱۹ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار انجام شده و همچنان ادامه دارد. در حال حاضر نیز وضعیت ملخ صحرایی در کشور آرام  بوده و در برخی مناطق در غرب بوشهر به صورت لکه‌ای مبارزه با پوره در حال انجام است. آخرین زمان مبارزه با پوره در گناوه بوشهر روز ۲۹ اردیبهشت در سطح ۱۳۵ هکتار گزارش شده است.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات اضافه کرد: عملیات ردیابی و دیده بانی در تمامی استان‌های جنوبی و کانونی ملخ صحرایی درحال انجام است.

وی در ادامه به وضعیت ملخ های بومی نیز اشاره کرد و گفت: پیش بینی می‌شود در سال جاری در سطحی حدود ۳۰۰ هزار هکتار مبارزه با ملخ‌های بومی در کشور صورت بگیرد. همچنین سطح مبارزه با ملخ‌های بومی تا به امروز در حدود ۱۱۰ هزار هکتار در ۱۶ استان گزارش شده است.

افزایش سطح مبارزه با ملخ بومی به علت گرمی هوا

لطیفیان با اشاره به اینکه بیشترین سطح مبارزه مربوط به استان زنجان در حدود ۳۸هزار هکتار بوده است، عنوان کرد: سطح مبارزه در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد و نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز پیشرفت کرده است که این موضوع می تواند به دلیل گرم شدن هوا، بارندگی کم و خشک شدن مراتع باشد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر در برخی از استانها از جمله گیلان، زنجان و قزوین پوره ملخ های مراکشی بالدار شده‌اند و درحال پرواز به سمت باغات و مزارع سبز هستند. ملخ های بومی در کشور که مبارزه با آنها صورت می گیرد شامل ملخ مراکشی، ایتالیایی، ملخ شاخک بلند اوارویستا، پلی سارکوس، شکم بادمجانی و انواع ملخ های بومی و غیرمهاجر هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ملخ صحرایی ملخ بومی مبارزه با ملخ ملخ صحرایی ملخ های بومی هزار هکتار سطح مبارزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۴۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین

مهدی جلوخانی مدیرکل دامپزشکی قزوین گفت: واکسینه شدن این تعداد طیور روستایی در فاز دهم طرح واکسیناسیون با به کارگیری از توان نیرو‌های دولتی و با اولویت روستا‌های اطراف مزارع صنعتی طیور و روستا‌های با جمعیت بالای طیور بومی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در راستای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور با هدف پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل در جمعیت طیور روستایی، مرحله دهم واکسیناسیون در جمعیت طیور بومی استان اجرا شد.

جلوخانی با اشاره به اهداف عمده این طرح گفت: ارتقا سطح ایمنی طیور بومی، پیشگیری از وقوع بیماری و همچنین کاهش انتشار ویروس بیماری نیوکاسل از مخازن طبیعی به واحد‌های صنعتی و همچنین کاهش کانون‌های این بیماری در مزارع صنعتی و کمک به تولید و معیشت روستاییان از اهداف طرح واکسیناسیون طیور روستایی بود.

به گفته این مسئول، بیماری نیوکاسل یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی در طیور است که ضمن ایجاد تلفات در جمعیت طیور، خسارات اقتصادی زیادی را در واحد‌های پرورش نیمچه‌های گوشتی و مزارع مرغ تخمگذار به دنبال دارد.

وی افزود: مهمترین راه پیشگیری از بروز این بیماری انجام برنامه واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در پرورش و نگهداری طیور است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • جشنواره دست سازه ها در بجنورد
  • رقم هدیه روز معلم مشخص شد
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • جشنواره بومی محلی در روستای شورجستان آباده
  • صحرایی: روزانه ۸ مدرسه در کشور ساخته می‌شود
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • پیش بینی مبارزه با ملخ در سطح ۵ هزار هکتار از مزارع کشاورزی قزوین