Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-07@02:31:05 GMT

دومينوي نقض آزادي بيان در امریکا

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۵۰۲۹

 محمدحسين لطف‌الهي - روزنامه اعتماد

چهار ماه پس از پايان دوره رياست‌جمهوري دونالد ترامپ، چهل و پنجمين رييس‌جمهور ايالات متحده افشاگري‌ها عليه او و رونمايي از اقداماتي كه بر خلاف قانون انجام داده همچنان ادامه دارد. سي‌ان‌ان روز پنجشنبه فاش كرد كه وزارت دادگستري امريكا در دوره‌اي كه بيل بار به دستور دونالد ترامپ متصدي امور اين وزارتخانه بود، اقدام به رديابي ايميل‌ها و تماس‌هاي تلفني يكي از خبرنگاران ارشد اين شبكه خبري كرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اطلاعاتي كه در حال حاضر از سوي وزارت دادگستري در اختيار سي‌ان‌ان قرار داده شده، دادستان‌هاي فدرال وقت اطلاعات مربوط به بازه زماني دو ماهه‌ ژوئن و جولاي 2017 را به‌طور مخفيانه استخراج كرده و از آنها براي دستيابي به اهداف‌شان استفاده كرده‌اند. دادستان‌هاي فعلي وزارت دادگستري در نامه‌اي اعلام كرده‌اند كه دادستان‌هاي پيشين نه تنها اطلاعات مربوط به تلفن همراه شخصي و ايميل باربارا استار، خبرنگار حوزه وزارت دفاع سي‌ان‌ان را به دست آورده‌اند كه حتي تماس‌هاي مربوط به دفتر كار او در سي‌ان‌ان و پنتاگون را نيز رديابي كرده‌اند. هنوز مشخص نيست كدام گزارش باربارا استار باعث شده كه دادستان‌هاي فدرال به صورت مخفيانه اقدام به استخراج سوابق تماس‌ها و ارتباطات او كنند اما كارشناسان اين حوزه معتقدند معمولا اين آخرين راهي است كه ماموران اف‌بي‌اي و وزارت دادگستري براي دستيابي به منبع اطلاعات درز داده شده سراغ آن مي‌روند. جف زاكر، رييس شبكه خبري سي‌ان‌ان در اين باره مي‌گويد: «سي‌ان‌ان قويا هرگونه دستيابي مخفيانه به اطلاعات خبرنگاران را كه صراحتا مخالف متمم اول قانون اساسي است، محكوم مي‌كند.» به گفته او، سي‌ان‌ان از وزارت دادگستري درخواست كرده تا هرچه سريع‌تر جلسه‌اي در اين خصوص برگزار كرده و توضيحات بيشتري درباره آنچه رخ داده ارايه كند. متمم اول قانون اساسي امريكا مي‌گويد: «كنگره در خصوص رسميت بخشيدن به يك دين، يا منع پيروي آزادانه از آن يا محدود ساختن آزادي بيان يا مطبوعات يا حق مردم براي برپايي اجتماعات آرام و دادخواهي از حكومت براي جبران خسارت، هيچ قانوني را وضع نمي‌كند.» بر اساس اطلاعاتي كه تاكنون منتشر شده، دادستان‌ها مي‌توانستند هر اطلاعاتي جز محتواي پيام‌ها، ايميل‌ها و مكالمات تلفني را در اختيار داشته باشند. به آن معنا كه آنها به‌طور كامل مي‌دانستند چه كساني و در چه زمان‌هايي با باربارا استار در ارتباط بوده‌اند تا بتوانند به منبع اخباري كه بيرون از وزارت دفاع درز مي‌كند، دست يابند. افشاي اين موضوع در حالي صورت گرفته كه دو هفته قبل نيز وزارت دادگستري فاش كرد اين نهاد در ماه‌هاي اوليه رياست‌جمهوري ترامپ به صورت مخفيانه به اطلاعات سه خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست دست پيدا كرده بود. پيش‌تر نيز مشخص شده بود كه وزارت دادگستري در دوره رياست‌جمهوري ترامپ يكي از كاركنان مجلس سنا را به دليل همكاري با خبرنگاران نيويورك‌تايمز در افشاي اطلاعات محرمانه مورد پيگرد قضايي قرار داده بود. سي‌ان‌ان نوشته به اطلاعاتي دست پيدا كرده كه بر مبناي آن، دولت ترامپ در سال 2018 هم به بررسي اطلاعات خصوصي خبرنگاران سه نشريه پوليتيكو، نيويورك‌تايمز و بازفيد كه گزارش‌هايي پيرامون موضوع روسيه مي‌نوشتند، دست يافته بود.

دستيابي به اطلاعات با دستور بيل بار
آنتوني دي كولي، سخنگوي وزارت دادگستري امريكا در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص اين رخدادها در دوره ترامپ گفته است كه «اطلاعات جمع‌آوري شده مربوط به پرونده‌اي در سال 2017 بوده و مجوز محرمانه‌اي كه براي دستيابي به اطلاعات خبرنگاران صادر شده، مربوط به سال 2020 است.» او گفته كه مقامات ارشد وزارت دادگستري به زودي با خبرنگاران و روساي شبكه‌هاي خبري ديدار خواهند كرد تا به نگراني‌هاي آنها پاسخ بدهند. آنتوني دي كولي همچنين تاكيد كرد كه مريك گارلند، وزير دادگستري حمايت و تعهد قاطعي نسبت به مطبوعات آزاد و مستقل دارد. كارشناسان حقوقي مي‌گويند همانند پرونده واشنگتن‌پست، در پرونده سي‌ان‌ان نيز وزارت دادگستري براي دستيابي به اطلاعات شخصي خبرنگاران نياز به مجوزي از سوي شخص وزير وقت يعني ويليام بار داشتند و اين يعني ويليام بار شخصا دستور اين كار را صادر كرده است. دونالد ترامپ پس از رسيدن به مقام رياست‌جمهوري بارها از سي‌ان‌ان و واشنگتن‌پست به عنوان سازنده «اخبار دروغين» ياد كرده و در سال 2017 به وزارت دادگستري دستور داده بود تا پيگيري كنند چه كساني اخبار درون دولت را به اين رسانه‌ها درز مي‌دهند. رييس‌جمهور پيشين امريكا اين نوع افشاي اطلاعات را «مجرمانه» توصيف مي‌كرد و خواستار برخورد با بانيان آن بود. سه ماه بعد از اين دستور ترامپ، جف سشنز دادستان كل وقت امريكا اعلام كرد: وزارت دادگستري تحقيق خواهد كرد كه چرا درز اخبار در دوره كنوني سه برابر بيشتر از مدت زمان مشابه در پايان دوره رياست‌جمهوري باراك اوباماست. سشنز در آن زمان خبر داد كه يك واحد ويژه براي مقابله با اين نوع درز اطلاعات در اف‌بي‌اي تشكيل شده و براي خاطياني كه شناسايي شوند مجازات‌هايي در نظر گرفته خواهد شد. اين در حالي است كه ايالات متحده برخورد با بانيان درز اطلاعات موضوعي بسيار نادر و در اغلب موارد بسيار حاشيه‌ساز و مشهور بوده است. بر اساس داده‌هاي موجود، در نوامبر 2017 دست‌كم 27 پرونده در خصوص درز اطلاعات فدرال در وزارت دادگستري جف سشنز گشوده شده و مشخصا تعدادي از كارمندان دولت قبل به دليل نقش داشتن در اين افشاي اطلاعات محرمانه اخراج شده‌اند. اخراج يكي از كارمندان وزارت دادگستري در سال 2017، اخراج يكي از كاركنان ارشد وزارت خزانه‌داري در سال 2018 و اخراج يك تحليلگر موضوعات مربوط به مقابله با تروريسم در وزارت دفاع از جمله اين موارد بوده‌اند. در دوره اوباما نيز چندين مورد مشابه با اين موضوع از سوي وزارت دادگستري مورد پيگيري قرار داشت. بر اساس قوانين و آيين‌نامه‌هاي داخلي اين وزارتخانه، تحقيق‌كنندگان بايد پيش از درخواست مجوز دسترسي به گزارش تماس و ارتباطات ايميلي به‌طور رسمي تمامي راه‌هاي ممكن براي دستيابي به منابع درز خبر را طي كنند و بعد در صورتي كه هيچ نتيجه‌اي از اين راه‌ها حاصل نشد سراغ تلفن‌ها بروند اما شواهد نشان مي‌دهد در پرونده واشنگتن‌پست و سي‌ان‌ان از راهكار درخواست مستقيم از رسانه‌ها و خبرنگارهاي‌شان استفاده نشده است. زماني هم كه در دولت اوباما اتفاقي مشابه رخ داد و تعدادي از خبرنگاران آسوشيتدپرس و فاكس‌نيوز اطلاعات‌شان در دسترس وزارت دادگستري قرار گرفت، رسانه‌ها انتقادات زيادي را به اين رفتار مطرح كردند. بروس براون، مدير اجرايي كميته خبرنگاران و آزادي بيان در اين خصوص مي‌گويد: «اين دومين بار است كه در هفته‌هاي اخير دريافته‌ايم وزارت دادگستري دولت سابق بدون هيچ هشداري به خبرنگاران يا رسانه‌هاي آنها اقدام به واكاوي اطلاعات خصوصي آنها كرده‌اند و هيچ شانسي به رسانه نداده‌اند كه آنچه وزارت دادگستري مي‌خواهد در اختيارش قرار دهند.» به گفته او، اين موضوع بسيار نگران‌كننده است و وزارت دادگستري دولت بايدن بايد هرچه سريع‌تر به خبرنگاران و حاميان آزادي بيان توضيح دهد چه اتفاقي افتاده و چه كارهايي مي‌توان انجام داد كه اين اتفاق نه در اين دولت و نه در دولت‌هاي آينده تكرار نشود.

لینک کوتاه: asriran.com/003IJR

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۵۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انیمیشن‌هایی متفاوت برای بزرگتر‌ها؛ انیمیشن‌هایی مفرح برای بچه‌ها

آفتاب‌‌نیوز :

چقدر طول کشید که از پیرمرد شجاع و وفادار و بامزه «آپ/ بالا» خوشتان بیاید و با او همدلی کنید؟ نوازنده شکست‌خورده انیمیشن «روح» که در زندگی نتوانسته دنبال رؤیای نوازندگی‌اش برود و تازه پس از مرگ در عالم ارواح شجاعت لازم را برای تغییر زندگی‌اش به دست می‌آورد، چقدر شما را به خطر کردن و پی رؤیاهای‌تان رفتن ترغیب کرده؟ همین اواخر، انیمیشن معمولی «لئو» چقدر دیده شد و پیام ساده و عملی‌اش که ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است، به دل‌ها نشست. ۸ انیمیشنی که در ادامه معرفی شده بخشی از خاطره چند نسل از دنیای انیمیشن است.

شرک (۲۰۰۱)

کارگردان: اندرو آدامسون و ویکی جنسون

محصول: امریکا

یک شخصیت چطور وارد فرهنگ عامه ــ آن‌هم نه فقط فرهنگ عامه کشور سازنده بلکه فرهنگ عامه بسیاری از مردم در سرتاسر جهان ــ می‌شود، پاسخش شرک است. اگر شما کسی را به شرک تشبیه کنید بلافاصله مخاطب شما متوجه می‌شود که منظور شما چیست. شرک و دیگر شخصیت‌های این انیمیشن دیدنی خیلی زود جای خود را در میان شخصیت‌های ماندگار انیمیشن باز کردند. بچه‌ها و بزرگ‌تر‌ها به سرعت عاشق این موجود سبز گنده بداخلاق، اما مهربان و شجاع شدند و حالا سال‌هاست که تماشاگر دنباله‌های آن هستند. حتی اگر دیگر انیمیشنی از شرک تولید نشود، شرک همیشه به حیات خود ادامه می‌دهد.

شرکت هیولا‌ها (۲۰۰۱)

کارگردان: پیتر داکتر

محصول: امریکا

در مانستروپولیس، هیولا‌ها با ترساندن بچه‌ها از صدای جیغ آن‌ها انرژی تولید می‌کنند. اما کارخانه تولیدکننده جیغ بچه با مشکل تامین انرژی روبه‌رو است، چون کودکان دیگر مثل سابق نمی‌ترسند. هیولا‌ها از هر گونه تماس با بچه‌ها مطلقا منع شده‌اند، اما سالی و مایک، دو هیولای متخصص ترساندن بچه‌ها، در اثر اشتباهی وارد دنیای بچه‌ها می‌شوند و همه‌چیز به هم می‌ریزد. در این بین سالی و مایک کشف می‌کنند که صدای خنده کودکان انرژی بیشتری تولید می‌کند. کمتر انیمیشنی به اندازه «شرکت هیولاها» در ترغیب آدم‌ها در مواجهه با ترس‌های‌شان که علت و اساس‌شان را هم نمی‌دانند موفق بوده است.

عصر یخبندان (۲۰۰۲)

کارگردان: کریس وج

محصول: امریکا

حتی اگر فرنچایز «عصر یخبندان» را هم ندیده باشید، احتمالا آن سنجابی را که با چنگ و دندان برای حفظ دانه بلوطش خودش را به آب‌وآتش می‌زند و بلا‌های زیادی سر خودش و دنیای اطرافش می‌آورد دیده‌اید. یکی دیگر از انیمیشن‌های ماندگار سال‌های آغازین هزار سوم میلادی که تا همین امروز خاطره خوش آن در ذهن تماشاگرانش باقی مانده، «عصر یخبندان» است. داستانی درباره دوستی، مدارا، پذیرش تفاوت‌ها و در عین حال احترام به محیط زیست با شخصیت‌های دوست‌داشتنی‌ای مثل مندی و سید که زوج ناجور، اما جدانشدنی‌ای هستند. درامی جاده‌ای، اکشن و ماجراجویی که شوخی‌های بامزه‌اش به حفظ قوام و انسجامش کمک زیادی کرده.

در جست‌وجوی نمو (۲۰۰۳)

کارگردان: اندرو استنتون و لی آنکریچ

محصول: امریکا

درونمایه جست‌وجو در اغلب انیمیشن‌ها قابل تشخیص است. انگار از روز اول که قرار بر پا گرفتن صنعت انیمیشن بوده، طالع شخصیت‌های انیمیشن را با جست‌وجو و سفر نوشته‌اند. سه مرحله کلی سفر قهرمان که به «جدایی» (سفر به دنیای ناشناخته‌ها)، «تشرف» (ماجراجویی در دنیای ناشناخته‌ها) و «بازگشت» (برگشت به دنیای عادی) قابل تقسیم است در این انیمیشن و بسیاری انیمیشن‌های دیگر کاملا رعایت شده. اینجا سفر درونی با سفر بیرونی هم‌راستا و هم‌زمان شده و تماشاگر راحت‌تر می‌تواند تاثیر سفر در پخته شدن خام را دریابد. فیلم اکرانی بسیار موفق داشت و این موفقیت با ساخت دنباله «در جست‌وجوی دوری» تدوام یافت.

کورالاین (۲۰۰۹)

کارگردان: هنری سلیک

محصول: امریکا

انیمیشن استاپ موشن را اصولا گرم و گیراتر از انیمیشن دوبعدی و سه‌بعدی می‌دانید یا نه؟ اگر فکر می‌کنید استاپ موشن فضایی صمیمی و دوستانه دارد، «کورالاین» حسابی غافلگیرتان می‌کند. اگر فکر می‌کنید که استاپ موشن اصولا فاقد صمیمت و جذابیت انیمیشن‌های دوبعدی و سه‌بعدی است، باز هم «کورالاین» شما را متحیر می‌کند. شاید اگر تیتراژ این انیمیشن جذاب را نبینید، حدس بزنید که کارگردانش تیم برتون است که البته فانتزی‌هایش تاریک‌تر و دلهره‌آورتر شده. «کورالاین» پاسخ به پرسشی کنجکاوی‌برانگیز، ولی در عین حال ترسناک است که هر آدمی در بچگی با آن مواجه شده: اگر پدر و مادر آدم جوری دیگری بودند، چه می‌شد؟

مری و مکس (۲۰۰۹)

کارگردان: آدام اِلیوت

محصول: امریکا

مری و مکس، دو آدم با دنیایی فاصله میان‌شان، دوست مکاتبه‌ای هستند. مری که در استرالیا زندگی می‌کند و خانواده‌ای ازهم‌پاشیده دارد در هشت‌سالگی از سر اتفاق شروع به نامه‌نگاری می‌کند با مکس چهل‌وچهارساله چاق و مشکل‌دار در روابط اجتماعی. رابطه این دو به تدریج عمیق‌تر می‌شود و مثل هر رابطه دوستانه دیگری به مشکل می‌خورد. مری و مکس مستعدند که به تیره‌روزی‌های زندگی با شدت و حدت واکنش نشان دهند و همین ویژگی هم هست که برای تماشاگر ملموس‌شان می‌کند. انیمیشنی ماندگار با تکنیک استاپ موشن.

انومالیزا (۲۰۱۵)

کارگردان: چارلی کافمن و دوک جانسون

محصول: امریکا

مردی میان‌سال به نام مایکل که متخصص خدمات مشتریان است برای سخنرانی در کنفرانسی وارد هتل فرگولی می‌شود. هتل فرگولی در ظاهر هیچ شباهتی به هتل اوِرلوک فیلم «درخشش» (۱۹۸۰) استنلی کوبریک ندارد که ساکنانش را به انزوا می‌کشاند، روح‌شان را با سیاهی تغذیه می‌کند و دست آخر باعث جنون‌شان می‌شود. در واقع فرگولی برای مایکل به مراتب بدتر از اورلوک است. در این هتل است که مایکل با خودش و زندگی پوچ و بی‌روحش مواجه می‌شود. این انیمیشن که با تکنیک استاپ موشن ساخته شده همان روح فیلمنامه مشهور «درخشش ابدی یک ذهن پاک» را دارد؛ غمگین و دریغ‌خوار که با سردی رئالیستی‌اش برگشت‌ناپذیر بودن زندگی را توی گوش مخاطب می‌زند و خوشبختانه پایانی نسبتا خوش دارد.

لاکپشت قرمز (۲۰۱۶)

کارگردان: مایکل دودوک دی ویت

محصول: فرانسه و ژاپن

اگر در انیمیشن دنبال آواز و حرکات موزون و دیالوگ‌های بامزه هستید، این انیمیشن به هیچ وجه مناسب شما نیست. این انیمیشن بی‌کلام است و صدای طبیعت و موسیقی گوش‌نواز راوی آن. مردی که با جریان آب به جزیره‌ای متروک و دورافتاده آورده شده، تصمیم می‌گیرد با قایقی از جزیره بگریزد، اما لاکپشت قرمز عظیم‌الجثه‌ای بزرگ‌ترین مانع بر سر راه او برای رهایی است. مرد برای بازگشت به اجتماع و خلاصی از طبیعت هرچه در توان دارد رو می‌کند، ما خلاصی واقعی او در صلحی است که با طبیعت نصیبش می‌شود. «لاکپشت قرمز» تماشاگرش را به فکر می‌اندازد که زندگی در طبیعت چه بهایی دارد.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • سند‌های «رفسنجان قشم» ساماندهی می‌شود/ آزادی ۴۰ زندانی افغان و پاکستانی برای مبادله با زندانیان ایرانی
  • سند‌های «رفسنجان قشم» سازماندهی می‌شود/ آزادی ۴۰ زندانی افغان و پاکستانی برای مبادله با زندانیان ایرانی
  • تبلیغ گوشی موبایل در امریکا توسط دختران با حجاب | تصویر
  • رتبه اول کشوری در زمینه انجام تکالیف قانونی صدور مجوز
  • وزارت ارتباطات در تکالیف قانونی صدور مجوز اول شد
  • اسبقیان: حواشی بازی پرسپولیس - سپاهان را به صورت جدی پیگیری می کنیم/ کرامت زن مسلمان باید در ورزشگاه ها حفظ شود
  • وزارت ورزش و مهدی تاج به اتفاقات ورزشگاه آزادی ورود کردند
  • کارشناس مذهبی تلویزیون: دانشجویان معترض امریکا پیروان امام صادق هستند | فیلم
  • وزارت دادگستری آمریکا به دنبال تحریم گوگل است
  • انیمیشن‌هایی متفاوت برای بزرگتر‌ها؛ انیمیشن‌هایی مفرح برای بچه‌ها