Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-02@11:05:08 GMT

با کدام رویکرد می‌خواهید با قاچاق مبارزه کنید؟

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۶۰۸۲

با کدام رویکرد می‌خواهید با قاچاق مبارزه کنید؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سید یاسر جبرائیلی طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت:

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی گفته‌اند «قاچاق  مسئله مهمی است؛ اگر چه در این سال‌ها گفته شده است که حجم قاچاق از ۲۰ میلیارد دلار به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافته است اما باید گفت که رقم ۱۵ میلیارد دلار نیز، رقم کمی نیست و این میزان، رقمی است که می‌تواند تولید را نابود کند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عبارات را در ذم قاچاق، ننه‌جون آن بنده خدا نیز با اندکی حذفیات و اضافات می‌تواند بیان کند.

اما آنچه از یک نامزد ریاست‌جمهوری انتظار می‌رود این است که کلیات ابوالبقاء را به کناری نهد و دقیقا بگوید مسائل کشور را با کدام رویکرد و با چه روشی حل خواهد کرد؟

فی‌المثل درباره همین بحث قاچاق، دو رویکرد متباین و متضاد وجود دارد که دو روش و دو نتیجه متفاوت از آن ناشی می‌شود.

ما معتقدیم موثرترین شیوه مبارزه با قاچاق، کور کردن منابع مالی قاچاق است. چه، قاچاقچی ارز مورد نیاز خود را یا از محل صادرات کشور تامین می‌کند یا از بازار داخل. بر این اساس، راهکار مبارزه با قاچاق، اجرای دقیق سیاست پیمان‌سپاری ارزی، اشراف کامل دولت بر جریان ارز، و هدایت مصارف ارزی توسط دولت در جهت منافع عمومی است. وقتی ارز حاصل از صادرات، تحت اشراف دولت قرار گرفت و تحت هدایت دولت تخصیص یافت، قاچاقچی اساسا ارزی در اختیار نخواهد داشت که صرف کالای قاچاق کند.

اما نئولیبرال‌ها قاچاق را یک مسئله اخلاقی قلمداد می‌کنند و می‌گویند قاچاقچی قاچاق می‌کند، چون تعرفه واردات بالاست. اگر تعرفه را پایین بیاوریم، قاچاقچی‌ها واردات خود را از مبادی رسمی انجام خواهند داد و مسئله قاچاق حل خواهد شد. مثل اینکه برای جلوگیری از وقوع تخلف «عبور از چراغ قرمز»، همه چراغ‌ها را سبز کنیم یا محدودیت را از سرعت در جاده‌ها برداریم تا هیج‌کس مشمول جریمه سرعت بیش از حد مجاز نشود!

این جماعت اساسا نمی‌خواهند بفهمند که اگر برای کالایی تعرفه گذاشته می‌شود، یا واردات آن ممنوع می‌شود، هدف، حمایت از تولید داخلی است! اینها از پشت عینک ایدئولوژیک و متصلب تجارت آزاد به عالم می‌نگرند و نسخه‌شان برای همه مسائل پیچیده، همین رهاسازی است. نئولیبرال‌ها به همین دلیل و برخی دلایل دیگر که ریشه در منافعشان دارد، با پیمان‌سپاری ارزی نیز به شدت مخالفند.

می‌بینیم که وقتی کمی از کلی‌گویی درباره قاچاق فاصله می‌گیریم و وارد جزئیات می‌شویم، دیگر نمی‌توان در وسط لحاف خوابید و همه اطراف را راضی نگه داشت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قاچاق ریاست جمهوری سید یاسر جبرائیلی مبارزه با قاچاق علی لاریجانی تولید داخل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۶۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲۵ تن شکر قاچاق در مراغه

سرهنگ فارسی اظهار کرد: در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز ماموران مبارزه با قاچاق کالای پلیس آگاهی شهرستان مراغه در حین گشت زنی و کنترل خودرو‌های عبوری به یک دستگاه تریلر سفید مشکوک شده و آن را متوقف کردند.

وی ادامه داد: ماموران در بازرسی از خودروی مذکور مقدار ۲۵ تن شکر قاچاق فاقد مجوز به ارزش ۸ میلیارد ریال را کشف کردند و در این رابطه یک نفر دستگیر شد.

فرمانده انتظامی شهرستان مراغه تصریح کرد: متهم دستگیر شده پس از تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شد.

سرهنگ فارسی با اشاره به اینکه برخورد با سودجویان و مقابله با قاچاقچیان به صورت مستمر در دستور کار پلیس قرار دارد از شهروندان درخواست کرد در صورت مشاهده موارد مشکوک مراتب را سریعاً با شماره تلفن و سامانه پیامکی ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • جریمه قاچاقچی ۱۷۰ رأس گوسفند مولد در تربت حیدریه
  • جریمه ۳۸ میلیارد ریالی قاچاقچی هیزم در یاسوج
  • کشف ۲۵ تن شکر قاچاق در مراغه
  • قاچاقچی سوخت در بند قانون تعزیرات
  • قاچاقچی کود شیمیایی ۶ میلیارد ریال جریمه شد
  • محکومیت ۱۶ میلیارد و ۶۲۴ میلیون ریالی یک قاچاقچی سوخت
  • محکومیت ۶ میلیارد ریالی قاچاقچی کود شیمیایی در مهران
  • قاچاقچیان با بار تریاک در یزد به دام افتادند
  • جریمه ۳۸ میلیارد ریالی قاچاقچی هیزم
  • قاچاقچی سوخت بیش از ۲ میلیارد تومان جریمه شد