Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-27@14:59:33 GMT

فقط به اندازه ۲.۵ ماه ذخیره نهاده دامی داریم

تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۸۶۵۷۴

فقط به اندازه ۲.۵ ماه ذخیره نهاده دامی داریم

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ماهانه حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مصرف نهاده های دامی کشور است که یعنی فقط برای حدود ۲ ماه و نیم ذخیره داریم.

به گزارش مشرق، حسن عباسی معروفان، اظهار کرد: در سامانه بازارگاه چهار قلم نهاده دامی بارگذاری می شود و به تولیدکنندگان مختلف بر اساس پروانه  نهاده به قیمت مصوب اختصاص می یابد و افراد می توانند حواله های خود را ظرف ۴۸ ساعت دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: قیمت مصوب هرکیلوگرم ذرت ۱۹۰۰ تومان، جو ۱۸۰۰ تومان، کنجاله سویا ۳۴۰۰ تومان و قیمت دانه روغنی سویا که به کارخانه های روغن کشی تحویل داده می شود ۳۵۰۰ تومان به صورت تحویل در بنادر است.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در ماه های گذشته کمبودهایی بابت نهاده های دامی در کشور وجود داشت اما اکنون شرایط مناسب است.

به اندازه ۲.۵ ماه ذخیره نهاده دامی داریم

وی با اشاره به مجموع واردات نهاده های دامی بخش خصوصی و دولتی تصریح کرد: بر اساس آمار گمرک میزان ذرت دامی در ۹ بندر کشور  ۲ میلیون و ۲۴۶ هزار تن است که این رقم منهای بارهایی بوده که بر روی کشتی‌ها و لنگرگاه آماده تخلیه است.

معروفان گفت: میزان ذخایر جو دامی در ۷ بندر، ۸۸۳ هزار تن، کنجاله سویا ۶۶۴ هزار و ۵۴۰ تن در بندر امام خمینی (ره)  و دانه سویا در ۴ بندر حدود ۳۱۸ هزار تن موجود است؛ مجموع ۴ نهاده دامی مصرفی بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن است.

بیشتر بخوانید: وضعیت عجیب تخصیص ارز به نهاده های دامی

وی اظهار داشت: ماهانه حدود ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تن مصرف نهاده های دامی کشور است که با در نظر گرفتن  این موجودی برای حدود ۲ ماه و نیم ذخیره نهاده های دامی داریم.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ماهانه ۲۸۳ هزار تن نیاز به واردات جو دامی داریم که میزان ذخایر ما اکنون ۸۸۳ هزار تن است و میزان نیاز کشور به کنجاله سویا در هر ماه ۳۰۰ هزار تن است که در این بخش نیز  ۶۶۴ هزار تن موجودی وجود دارد.

وی گفت:میزان نیاز کشور به دانه سویا نیز ۲۰۰ هزار تن است که اکنون حدود ۳۱۸ هزار تن ذخیره داریم و نگرانی بابت تامین این محصول نیز برای روغن کشی وجود ندارد.

* جزئیات ثبت سفارش و اختصاص ارز واردات نهاده های دامی

معروفان اظهار داشت: علاوه بر موجودی ذخایر دانه های روغنی در کشور، ثبت سفارس واردات نهاده های دامی نیز در حال انجام و روال واردات این نهاده ها در جریان است.

وی افزود: بر این اساس برای واردات ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن ذرت دامی ثبت سفارش صورت گرفته که تامین کننده نیاز بیش از ۴ ماه بعدی است.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: یک میلیون و ۵۶۲ هزار تن نیز جو دامی ثبت سفارش شده است که روی کشتی، در حال بارگیری یا در حال طی مسیر برای رسیدن به ایران است و در بخش کنجاله سویا ۸۸۵ هزار تن و دانه سویا ۶۵۴ هزار تن ثبت سفارش شده است.

وی اظهار داشت: ۷ میلیون و ۲۱۸ هزار تن نهاده های دامی در مجموع ثبت سفارش شده است که هنوز به کشور وارد نشده است؛ در حالی که نیاز ماهانه ما یک میلیون به نهاده ها یک میلیون و ۶۹۲ هزار تن است و در مجموع برای حدود ۳.۵ تا ۴ ماه ثبت سفارش انجام شده است.

معروفان با بیان اینکه ماهانه باید ۶۰۰ میلیون دلار تخصیص ارز برای واردات نهاده های دامی داشته باشیم ادامه داد:از ابتدای سال جاری بانک مرکزی حدود ۸۰۰ میلیون دلار برای واردات نهاده های دامی تخصیص داده است و امیدواریم که به زودی نیز برای بارهایی که در بندر داریم، ۶۰۰ میلیون دلار جدید تخصیص دهد.

* بانک مرکزی اخیرا تخصیص های ارز را به موقع می دهد

وی در واکنش داشتن تخصیص روان ارز توسط بانک مرکزی برای واردات نهاده های دامی اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت تخصیص ارز بهتر شده است؛ در یک ماه ابتدایی سال همکاری خوبی برای واردات نهاده های دامی  وجود نداشت اما اخیرا تخصیص ها داده می شود.

معروفان در واکنش به اینکه سال گذشته ۵۵ درصد کسری واردات جو وجود داشت  و اینکه آیا کسری واردات نهاده های دامی از سال گذشته جبران شده است یا خیر، اظهار داشت: در سال گذشته نیز در بخش تامین  نهاده در بازار کسری نداشتیم بلکه در بخش تامین ذخایر کسری داشتیم اما اکنون ترمیم شده است.

وی افزود: به شرکت پشتیبانی امور دام در سال جاری بیش از ۲۵۰ میلیون دلار ارز تخصیص یافته  و کمبود ذخایر تا حدودی جبران شده  است و بارهای جدیدی نیز در حال واردات بوده به طوری که اکنون می توان گفت انبار ها پر است.

این مقام مسئول یادآورد شد که حاصل واردات این نهاده، تولید مواد پروتئینی در کشور است به طوری که روزانه بیش از ۶ هزار تن مرغ کشتار می شود که برابر با مصرف کشور است و کمبودی نداریم. 

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا انفجار افغانستان فلسطین واردات کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی بندرامام خمینی بندر امام خمینی بانک مرکزی ایران برای واردات نهاده های دامی میلیون دلار کنجاله سویا هزار تن دامی داریم نهاده دامی ثبت سفارش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۶۵۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص ۶۰۰ میلیون یورو برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست بررسی دستورالعمل واردات اتوبوس از محل بند (ص) تبصره ۷ قانون بودجه (۱۴۰۲) کل کشور به ریاست سید کمال هادیان‌فر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی، محسن صادقی مدیرکل دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری این معاونت، حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و جمعی از مدیران عامل و رؤسای شرکت‌ها و تعاونی‌های حمل‌ونقل مسافر برون‌شهری در روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه برگزار شد.

در این نشست ابتدا دستورالعمل واردات اتوبوس از محل بند (ص) تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۲ کشور تشریح شد که بر این اساس؛ «اولویت با شرکت‌های حمل‌ونقلی یا کارگزارهای آنها برای واردات باشد»، «شرکت‌های حمل‌ونقل، باید تعهد بدهند پس از تأیید تخصیص ارز در زمان حداکثر یک هفته‌ای نسبت به تهیه نقدینگی نهایی اقدام کنند. بدیهی است اگر این زمان افزایش یابد شرکت در لیست سیاه قرار گرفته و حداکثر تا یک سال آینده امکان واردات نخواهند داشت.»، «هر شرکت می‌تواند حد اکثر ۲۵ دستگاه وارد کند (مگر در شرایط خاص) لیکن اگر مشکل نقدینگی دارند باید همان ابتدا تعداد دقیق را مشخص کنند. در غیر این صورت حتی اگر بخشی از نقدینگی هم تأمین نشود در لیست سیاه قرار می‌گیرند»، «شرکت‌ها تا رسیدن اتوبوس به سن ۱۰ سالگی امکان فروش آنها را ندارند»، «حداکثر پیمایش اتوبوس‌ها در سال در حوزه بین شهری باید ۱۵۰ هزار کیلومتر باشد مگر اینکه با توجه به شرایط روز (مثل کرونا…) این مقدار توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کاهش یابد»، «واردکننده باید با شفاف سازی نرخ ارز تحت نظارت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، حداکثر ۳ ماه پس از خرید اتوبوس، آن را با سود متعارف واگذار کند. بدیهی است در صورتی که خریدار وجود نداشته باشد امکان تطویل زمان از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای امکان پذیر خواهد بود.»، «شرایط تأمین نقدینگی و مشخص کردن حداکثر تعداد (بند ۳)، برای شرکت‌های وارد کننده نیز برقرار خواهد بود».

تخصیص ۴ هزار میلیارد با سود ۹ درصدی برای واردات اتوبوس به تعاونی‌های مسافری

سید کمال هادیان فر معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، گفت: شرکت‌ها و تعاونی‌های مسافربری در نظر داشته باشند با برنامه‌ریزی و همکاری، مشکلات و موانع برطرف می‌شود. با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و تصمیمات اتخاذ شده در ستاد اربعین برای واردات ناوگان حمل‌ونقل عمومی اتوبوس برون‌شهری مبلغ ۶۰۰ میلیون یورو و همچنین ۴ هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات با سود ۹ درصد از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به شرکت‌ها و تعاونی‌های حمل‌ونقل مسافر برون شهری برای واردات ناوگان مورد نیاز در نظر گرفته شده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان داشت: در فاز اول؛ مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو برای واردات اتوبوس با عمر کمتر از ۵ سال و (قیمت هر دستگاه تا ۲۲۰ هزار دلار) در نظر گرفته شده است و متقاضیان واجد شرایط می‌توانند تا صبح روز شنبه (۸ اردیبهشت)، تعداد ناوگانی که امکان واردات دارند را به معاونت حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اعلام کنند.

وی خاطرنشان کرد: این یک فرصت استثنایی است که در اختیار بخش حمل‌ونقل عمومی برون شهری قرار گرفته که برای بهره‌مندی این بخش از فرصت پیش رو موانع از سوی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهایت همکاری را به عمل می‌آورد.

کد خبر 6088035 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • توقف واردات گوشت مرغ؛ خرید هیچ محدودیتی ندارد
  • تخصیص ۳.۱ میلیارد دلار برای مونتاژ/ برای واردات خودرو ارز نداریم؟
  • وابستگی به واردات نهاده‌های دامی با جایگزینی علوفه کم آب کاهش می‌یابد
  • نخستین شورای عشایری استان سمنان در سال جاری برگزار شد
  • از احمدی‌نژاد تا رییسی/چه کسی پای رانت را به بازار خودرو باز کرد؟
  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی
  • جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • تخصیص ۶۰۰ میلیون یورو برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین