Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش دیده بان شفافیت و عدالت؛ محسن جلواتی قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت در گفتگو با برنامه راهبرد سیزده رادیو گفتگو شفافیت را لازمه عبور از بحران کنونی دانست و از دولت آینده خواست تا در همه موارد به غیر از موارد امنیتی و نظامی با مردم صادق باشد. به گزارش دیده بان شفافیت و عدالت؛ متن این مصاحبه در ادامه می آید: 

جلواتی گفت: مطالبه ای که مردم در زمان انتخابات از روسای دولت ها دارند این است که بتوانند فارغ از گرایش های سیاسی به خواسته های مردم توجه کرده و در رفع مشکلات آنها تمام تلاش خود را بکار گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: پس از رای آوری نیز توقع مردم این است که رئیس جمهور منتخب به طور شفاف به شعارهایی که داده است، عمل کند که این اقدام، عمل به منویات مقام معظم رهبری نیز می باشد.

قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه بحث ما تنها شفافیت برای دولت نیست بلکه برای کل حاکمیت است، افزود: اما بدلیل اینکه اکثر امور جاری مردم در قوه مجریه اتفاق می افتد و رئیس این قوه نیز از طریق رأی مردم انتخاب می شود، باید راهبرد آن بر مبنای یک شفافیت در شعار و عمل باشد.

جلواتی بیان داشت: مجلس انقلابی فعلی در حوزه شفافیت خوب عمل نکرد زیرا نمایندگان به طرح شفافیتی که توسط کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس وضع شده بود رای ندادند؛در حالیکه همین نمایندگان پیش از ورودشان با شعار شفافیت انتخاب شدند.

وی ادامه داد: دیده بان شفافیت و عدالت در زمان ثبت نام منتخبین نمایندگی مجلس تعهدنامه ای تحت عنوان پویش مجلس شفاف تهیه و تنظیم کرده بود و بسیاری از افرادی که اکنون نماینده این دوره مجلس هستند این تعهدنامه را امضا کردند و تعهد دادند تا در عملکرد، رفتار و رای هایشان شفاف باشند، اما متاسفانه این طرح در مجلس تنها با اختلاف سه رای ، تصویب نشد.

 قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت با بیان اینکه اگر دولت صادق باشد، مردم نیز کاستی ها را تحمل می کنند ، گفت: هم اکنون دولت مردی سخنی می گوید و سپس اسنادی آشکار می شود که خلاف آن سخنان را به اثبات می رساند. این گونه رفتارها باعث می شود تا مردم به آن مسئول اعتماد نکنند.؛ بنابراین وقتی صداقت و شفافیت نباشد نمی توان در آن فضای کدر اعتمادسازی کرد.

جلواتی در ادامه با بیان اینکه باید با دزدان یقه سفید مبارزه کرد زیرا آنان موجب سلب امنیت اقتصادی،اجتماعی و یا امنیتی در کشور می شوند، بیان داشت: سارقان یقه آبی ،آن دسته از دزدانی که اموال شخصی مثل طلا و جواهرات و.. را به یغما می برند، در فضای تاریک سرقت می کنند و با اینکه تا حدی موجب نگرانی مردم می شوند،اما ضرر چندانی به جامعه نمی زنند، می توان از نیروی انتظامی آمار این تعداد سرقت ها را گرفت. اما دزدان واقعی کسانی هستند که با یک امضاء طلایی و با یک اقدام که در فضای غبارآلود و غیرشفاف انجام می دهند، هزاران میلیارد تومان از اموال عمومی را به یغما می برند.

وی ادامه داد: برای نمونه در ماه های گذشته دولت به نهاده های دامی جهت کاهش قیمت مرغ، ارز 4200 تومانی اختصاص داد. نکته اینجاست که ارز ترجیحی مذکور تنها به 15 نفر اختصاص یافت به طوریکه مابه تفاوت ارز دولتی با ارز آزاد چیزی حدود 200 هزار میلیارد تومان شد . وقتی در پشت پرده تصمیم گرفته می شود که به تعداد خاصی از افراد ارز تعلق بگیرد نشان دهنده آن است که این تصمیم گیری در فضای غبارآلود صورت گرفته زیرا هویت افراد رانت گیرنده برای مردم مشخص نیست.

قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت در این باره که نباید هیچ چیز جز ،مسائل امنیتی و نظامی " از مردم مخفی شود، ابراز داشت: مردم همیشه در عرصه انقلاب، جنگ و در صحنه هایی که واقعاً حضور آنها لازم بوده، همچون انتخابات،به صحنه آمدند و موجب امنیت کشور شدند. حتما باید این حضور پاسخی داشته باشد و آن هم محرم بودن به مسائل نظام است.

جلواتی در ادامه به تحریم ها و مشکلات ناشی از آن اشاره کرد و افزود: در اثر تحریم های ظالمانه آمریکا مسائلی در کشور پیش آمد؛ یک سری از این مسائل محرمانه است که نباید در فضای عام جامعه گفته شود و مردم هم علت آن را به خوبی درک می کنند اما یک سری مسائل دیگر محرمانه نیست و باید با مردم درمیان گذاشته شود زیرا این امر موجب می شود تا مردم سختی ها را راحت تر تحمل کنند. مردم می دانند که اگر این سختی ها و فشارها اتفاق می افتد به این دلیل است که نظام دارد در جایی دیگر توفیقاتی کسب می کند.

وی ادامه داد: پس اگر ما با کمک مردم از این گردنه عبور کنیم قطعاً بهتر است و انشاء الله مردم با حضورشان در انتخابات و انتخاب فرد اصلح بتوانند یک دولت توانا را بر سرکار بیاورند و متقابلاً دولت آینده نیز با درک دغدغه های مردم به خصوص در حوزه معیشت بتواند این فشار سنگین را از دوش مردم بردارد. امیدواریم یک دولت جوان، پویا و چابک و از جنس مردم بر سر کار بیاید تا ما بتوانیم به تحقق این هدف برسیم.

شفافیت و مشارکت مردم

قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت گفت: اگر مسیری که می رویم مشخص باشد و از راه پیش رویمان افقی روشن داشته باشیم ، قطعاً درست تصمیم می گیریم ؛ بنابراین هرچه برنامه کاندیداهای آینده شفاف، عملیاتی و مدون باشد و صحبت از مواردی نشود که در توانشان نیست، مردم بیشتر اعتماد می کنند و بیشتر رأی می دهند. اما اگر مردم حس کنند رقابت بین کاندیداها برای کسب قدرت نه به منظور خدمت به مردم بلکه در جهت رسیدن به خواسته های خودشان است، نباید از آنان انتظار مشارکت حداکثری داشت.

تفاوت شفافیت و تخریب 

محسن جلواتی قائم مقام دیده بان شفافیت و عدالت بیان داشت: مرز میان شفافیت و تخریب بدین ترتیب است که شفافیت یک ارزش مثبت و جهان شمول است؛ شفافیت می تواند توسط طرف مقابل نقد شود و در این نقد مردم به چالش ها و فرصت ها آگاهی می یابند اما تخریب سیاه نمایی است و در آن نقدی دیده نمی شود و سراسر آسیب است که گهگاهی ضد امنیت نیز عمل می کند.

وی افزود: شروع اینگونه تخریب ها به انتخابات چهار دوره قبل باز می گردد . در آن زمان یک سری مسائل در کشور اتفاق افتاد و برخی آقازاده ها دست به اعمالی زدند که مردم از آن بی اطلاع بودند. پس از آن یکی از نامزدهای انتخاباتی در صداوسیما در یک مناظره زنده مواردی از این تخلفات را بازگو کرد و ساختارها را شکست . در مقابل چه این فرد و چه دیگر کاندیداها به جای اینکه مردم را از این اقدامات مطلع و برای حل آن راهکار ارائه کنند ، به صورت موردی اقدام به تخریب شخص یا اشخاص نمودند.

مزیت های سیستم شفاف در بعد امنیتی و سرمایه اجتماعی 

اگر آزادی مطبوعات،البته نه در معنای ولنگاری رسانه ای بلکه در معنای شفاف سازی، بیشتر شود و سازمان های مردم نهاد نیز تعدد یابند، این دو می توانند به عنوان چشم های بینا جامعه جهت نظارت بر دولت و حاکمیت عمل کنند که در نهایت اثربخشی در روند امور را در بر خواهد داشت. شما هم اکنون اگر از هر مسئولی بپرسید که با شفافیت موافق است یا خیر جواب مثبت می دهد اما وقتی برای مثال از آنها می خواهیم که فلان لیست را که پای آن امضای طلایی خورده است را منتشر کنند، می گویند به دلیل محرمانگی نمی توانیم افشاء کنیم. در حالی که اینگونه نیست. طبق قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تمام مصوبات و دستورالعمل ها و شیوه نامه هایی که در دولت ها نوشته می شود باید انتشار عمومی پیدا کنند. بنابراین هرچه میزان مشارکت مردم در تصمیمات بیشتر شود و نظارت مردمی بر دولت افزایش یابد، قطعا مردم بیشتر به دولت اعتماد و ان را در پیشبرد اهدافش کمک خواهند کرد. ما در جایی غیرشفاف عمل می کنیم که قرار است تخلفی رامرتکب شوی مدر غیراینصورت نباید هیچ ابایی از شفافیت داشته باشیم.

 

 

 

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۸۶۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، «سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در گفت‌وگو با ایرنا، با اشاره به سخن‌پراکنی برخی رسانه‌ها که با بیان عباراتی همچون «دولت کجاست؟» سعی در کمرنگ نشان دادن دستاوردهای دولت سیزدهم داشتند، گفت: آنها که می‌گویند نقش دولت کجاست باید به این اقدامات توجه داشته باشند. تورم کشور در فروردین ماه وارد کانال ۳۰ درصد شد، این در حالی است که در سال گذشته نیز شاهد کاهش تورم بودیم و اما کاهش آن به کانال ۳۰ درصد دستاورد بزرگی است که نشان می‌دهد سیاست‌های دولت در حال به بار نشستن است.

آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

وی با تاکید بر اینکه آواربرداری از یک خرابی ۱۰ ساله زمانبر است، تصریح کرد: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود و در چند سال متمادی درگیر تورم بالای ۴۰ درصد بود اما دولتِ مردمی تمام این کارها در ۲ سال و نیم انجام داد ، نرخ تورم به میزان قابل توجهی کاهش یافت، رشد نقدینگی به شدت کاهش یافت از بیش از ۴۰ درصد به ۲۴ درصد رسید.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با تاکید بر اینکه نیم نگاهی به این دستاوردها نشان می‌دهد که دولت نقش سیاستگذاری و اجرایی خود را به خوبی انجام می‌دهد، بیان داشت: سیاست‌های تبیین شده با همین رویکرد فعلی در حوزه‌های اقتصادی و بین‌المللی و با قوت در حال پیش رفتن است. نمونه آن سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکاست که اتفاق بسیار مهمی است پاکستان یکی از همسایگان مهم ماست که پیوندهای فرهنگی بسیار و ناگسستنی با یکدیگر داریم. در پاکستان شاهد استقبال بی نظیر از رئیس‌جمهور بودیم که این نیز پیام مهمی به همگان مخابره کرد.

قادریم در تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و اعمال کنیم

خلجی افزود: پروژه عظیمی که در سریلانکا رقم خورد نیز نشان داد که جمهوری اسلامی این توان را دارد که در حوزه تحولات منطقه‌ای سیاست‌های خود را اجرا و حتی اعمال کند.

اعلام کرد: در طول ۲ تا سه هفته گذشته اقدامات بسیار مهمی در سطح ملی و بین‌المللی انجام دادیم که اینها به اتکا پشتوانه مردم بوده است، شما دیدید که جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای‌ با اتکا به ظرفیت مردم و به اعتماد و پشتوانه مردم در مقابل زورگویی و جریان سلطه با اقتدار ایستاد.

وی با تاکید بر اینکه اقدام نیروهای مسلح کشورمان بسیاری از مناسبات و تحلیل‌های مرتبط با موضوعات بین‌المللی را تغییر داد، افزود: تمام دنیا، اعم از دوست و دشمن پیام پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردند و این نتیجه یک انسجام و وحدت کلمه است که امروز در ارکان مختلف نظام وجود دارد و به حمدالله دولت نقش مهمی در کمک به همه این مباحث دارد.

خلجی تصریح کرد: در همین ایام که شرایط بین‌المللی دستخوش تغییراتی بود، رئیس جمهور به استان سمنان رفتند؛ این موضوع حاکی از این است که همه چیز در حال تدبیر است و بعد استقبال مردم را می‌بینید و ادامه پیدا کردن سفر ایشان از یک روز به دو روز و ادامه سفر به شهرستان دامغان، یک پیام روشنی برای همه طرف‌ها داشت. در بسیاری از کشورها با اتفاق کمترین مسائل امنیتی سفرها را لغو می‌کنند اما اینجا در اوج اقتدارآفرینی ارکان نظام علیه دشمن، آیت الله رئیسی به توسعه و پیشرفت استان سمنان و کشور توجه دارند و لذا تمام سفرهای از قبل پیش‌بینی شده مطابق برنامه انجام می‌شود.

مردم پشتوانه نظام هستند

رئیس شورای اطلاع رسانی دولت افزود: درهمین ایامی که جمهوری اسلامی اراده کرد که پاسخ دشمن را قاطع و اثربخش بدهد، بسیاری از مسافرت‌های مسئولان و سران کشورها لغو شد. اینها همه پیام است و نشان می دهد که جمهوری اسلامی مطابق فرمایش حضرت آقا از نظر ساخت درونی نظام و ظرفیت‌های بزرگ و اعتمادی که نظام به پشتوانه مردم دارد کارها در حال جلو رفتن است.

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۰ درصدی تعرفه روانشناسی پاسخگو نیست/شرکت های بیمه‌ای به بحث پوشش خدمات روانشناسی ورود کنند
  • حاجی بابایی: جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است
  • داستان شفافیت (۲)؛ بیم و امید یازدهمین مجلس برای شفاف شدن
  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی شده بود
  • واکنش خلجی به کنایه رسانه‌ها با عبارت «دولت کجاست؟»
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • اجرای طرح جهادی پلیس پاسخگو در خرم آباد
  • شوراها باید به مردم پاسخگو باشند
  • گفتگو با نویسنده و بازیگر نمایش‌های طنز رادیو