Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده تکاوران نیروی دریایی بوشهر در عملیات آزادسازی خرمشهر، نقش هوانیروز در جریان عملیات آزادسازی خرمشهر را بسیار برجسته دانست و گفت خلبانان تیز پرواز با هدایت جنگنده‌های شکاری هوانیروز ارتش این ابابیل‌های آسمان جمهوری اسلامی، لشکر ابرهه یزیدیان زمان را در جریان عملیات الی بیت‌المقدس زمین‌گیر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرگزاری میزان - عملیات «الی بیت‌المقدس»، یکی از راهبردی‌ترین عملیات‌های دوران دفاع مقدس بود که به آزادسازی شلمچه و در نهایت خونین شهر (خرمشهر عزیز) ختم شد، این عملیات بزرگ راهبردی در تاریخ هشت سال جنگ تحمیلی در چهار مرحله در دفاع مقدس برگزار شد و فصل چهارم آن به آزادسازی خرمشهر عزیز مُزین شده است.
دلاورمردی‌های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس در تاریخ کهن ایران به عنوان یک نمونه منحصر به فرد در تاریخ جنگ‌ها در کشور همانند خورشید می‌درخشد، زیرا یک وجب از خاک این سرزمین جدا نشد، بی شک دفاع مقدس در تاریخ ایران یک شاهکار قرن حتی در جهان بود.

خونین شهر شهر خون و قیام (خرمشهر عزیز) پس از ۵۷۶ روز اشغال توسط رژیم بعثی در جریان عملیات الی بیتالمقدس با ایثار و دلاوری رزمندگان اسلام در قالب ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ سوم خرداد سال۱۳۶۱ آزاد شد.
به بهانه سالروز حماسه سوم خرداد با امیر دریادار دوم بازنشسته ابوطالب ضربعلیان یکی از فرماندهان حماسه آفرین عملیات آزادسازی خرمشهر عزیز در اولین روز خرداد ماه، ماهی یادآور رُخداد‌های مهمی نظیر آزادسازی خرمشهر، قیام ۱۵خرداد و رحلت جانسوز امام خمینی (ره) به گفت‌وگو نشستیم و نقش ارتش جمهوری اسلامی ایران به ویژه یگان کلاه سبز‌ها را در این رخداد مهم در دفاع مقدس بررسی کردیم.
فرمانده تکاوران نیروی دریایی بوشهر در عملیات آزادسازی خرمشهر با گرامیداشت سوم خرداد شهدای این عملیات، تاریخ انقلاب، دفاع مقدس و مدافعین حرم ضمن تشکر از خبرگزاری میزان برای انعکاس اخبار دوران دفاع مقدس، با حلقه‌های اشکی که نماد تصویرسازی خاطرات آن دوران بود و بی شک فراق همرزمان و یاران شهیدش را تجسم می‌کند، نقش کلاه سبز‌ها در عملیات بیت‌المقدس را بیان کرد.
شکل‌گیری اولین یگان تکاوری نیروی دریایی ارتش، سال ۱۳۵۶در بوشهر
میزان: با عرض سلام خدمت شما و ممنون از اینکه وقتتان را در اختیار خبرگزاری میزان قرار دادید، نخست از چگونگی شکل‌گیری یگان کلاه سبز‌ها بفرمایید و چطور شد که این یگان در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت؟
ضربعلیان: دولت آن زمان در سال ۱۳۴۹ وقتی حاکمیت خود را بر جزایر تُنب و ابوموسی اعمال کرد و غربی‌ها به خصوص انگلیسی‌ها، نیروهایشان را از خلیج فارس و دریای عمان خارج کردند، به این باور رسید که برای تأمین امنیت آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس، باید تغییر و تحولی اساسی در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند، تا از این طریق امنیت را برای مرز‌های آبی کشور برقرار شود.
اهمیت تشکیل یگان کلاه سبز‌های نیروی دریایی ارتش با افزایش توان رزم این نیرو در هوا، زمین و دریا برای پاسخ گویی به نیاز‌های امنیتی برای مرز‌های کشور کاملاً احساس شد و طی سال‌های ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰، مراحل شکل‌گیری این نیرو با حضور نیرو‌های داوطلب و علاقه‌مند به تکاوری کلید خورد.
طی گذراندن دوره‌های آموزشی رزم کلاسیک، منظم و ... در داخل و خارج کشور، نهایتاً اولین واحد رزمی تکاوران نیروی دریایی ارتش در بوشهر شکل گرفت و موجودیت آن شناخته و رسمی شد و واحد‌هایی نظیر عملیات آبی، خاکی و رزمی در این یگان عملیاتی تشکیل شد و با پیروزی انقلاب اسلامی ۷۰۰ نیروی رسمی و پرسنل در این یگان به خدمت درآمدند و لباس خدمت به جمهوری اسلامی ایران را بر تن کردند.
یگان تکاوری نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تعامل با واحد‌های دریایی، سطحی، آبی و خاکی برای انجام مأموریت‌های کلی بود و این وظیفه مهم در راستای حفظ امنیت مرز‌های آبی کشور را بر عهده گرفت.

یکی از افتخارات ما ارتش به ویژه در آن دوران، نامگذاری ۲۹ فروردین توسط امام خمینی (ره) به عنوان روز ارتش بود، ایشان یک اقدام راهبردی و ماندگاری را در تاریخ کشور ثبت کردند، ارتش انقلابی که جان برکف با شعار «جانم فدای ملت»، امنیت و حراست از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را بر عهده گرفت.

منافقان، هم‌صدا با رژیم بعثی بر طبل براندازی نظام جمهوری اسلامی کوبیدند
میزان: کشور در آغاز دوران جنگ تحمیلی چه شرایطی داشت و یگان کلاه سبز‌ها چطور وارد میدان مقابله با رژیم متجاوز بعثی در دفاع از کشور شدند؟
ضربعلیان: برخی کشور‌ها به حمایت از صدام و رژیم بعثی عراق با تحمیل جنگ علیه کشورمان، دشمنی خود را با نظام جمهوری اسلامی ایران آشکار کردند، برخی گروه‌ها و فرصت‌طلبان در داخل (منافقین) هم ندا با رژیم بعثی بر طبل براندازی نظام جمهوری اسلامی کوبیدند و این اهریمن صِفتان تصمیم گرفته بودند کار انقلاب اسلامی ایران را یک سَره کنند.
ملت ایران زیر سایه رهبری امام راحل با درایت و ولایت‌پذیری خود این توطئه‌ها را با وجود ترور و به شهادت رسیدن مهره‌های ارزشمند نظام و شهدای عزیز خنثی کردند و در جبهه دفاع از کشور مقابل تهاجم دشمن بعثی دفاعی مقدس را رقم زدند.
رژیم جنایتکار آمریکا پشت نقاب رژیم بعث، دنبال تجزیه ایران بود
میزان: شما در جریان آزادسازی خرمشهر عزیز چه مسئولیتی داشتید؟ این رژیم بعثی چه آرایش نظامی برای ورود و تصرف خرمشهر داشت؟
ضربعلیان: بنده آن زمان فرمانده یگان عملیاتی ویژه و آبی، خاکی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایگاه بوشهر بودم، در اوایل شروع جنگ تحمیلی بنده مأموریت پیدا کردم که در خرمشهر مقابل تهاجم دشمن این یگان را آماده انجام مأموریتی خطیر و مهم کنم.

رژیم بعث عراق برای تصرف کامل شهر خرمشهر با موشک باران دنبال نا امن کردن شهر و در نهایت رسیدن به اهداف شوم خود بود، رژیم آمریکا که رژیم بعثی را به عنوان ابزاری در جهت براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران در اختیار داشت، با هدف تجزیه ایران و تکرار سرنوشت کشور‌هایی نظیر کویت، جنگ را به ایران تحمیل کرد.

تکاوران کلاه سبز هم در کنار دیگر رزمندگان اسلام وارد میدان مقابله با دشمن و قطع دست تجاوزگرایانه آن از خاک این سرزمین اسلامی شدند، این یگان با در اختیار داشتن تجهیزات نظامی محدود نظیر خمپاره ۱۲۰ و سلاح‌های ضد تانک با سیمای یک نیروی پشتیبانی در قالب گروهان‌های مختلف از ماهشهر وارد آبادان و سپس به خرمشهر گسیل شدیم.

یگان تکاوران کلاه سبز، اولین ضرب شصت را به رژیم بعث در خرمشهر زدند
میزان: خرمشهر در زمان ورود تکاوران کلاه سبز چه وضعیتی داشت؟
ضربعلیان: مقاومت خرمشهر جلوه‌های متفاوت داشت، در زمان ورود ما بخشی از شهر تخلیه شده بود، گردان ما مسئولیت دفاع از خرمشهر را پذیرفت، برادران پاسدار ما و گروه‌های مردمی هم به صورت غیر سازمان یافته در خرمشهر حضور داشتند و دفاع می‌کردند.
لشکر مکانیزه و زرهی رژیم بعثی با واحد‌های پشتیبانی خود مانور‌های مختلفی را در راستای تضعیف نیرو‌های مسلح ایران و مردم منطقه انجام می‌دادند، رژیم بعث عراق در آغازین روز‌های دفاع مقدس زمانی که شلمچه را تصرف کردند در ادامه پیش روی‌های خود می‌خواست به نیرو‌های مسلح ایران بگویند حواستان را جمع کنید ما با قدرت آمده‌ایم.

یگان تکاوری نیروی دریایی ارتش در آن زمان بدون اینکه دستوری باشد، با استفاده از امکانات خود نظیر موشک‌های ضد تانک اولین ضرب شصت را با انهدام چند تانک و خودرو‌های زرهی آن‌ها به رژیم بعثی عراق وارد کرد و در جریان این عملیات اولین شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کردیم.

این یگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، عملیات‌های مختلفی را برای جلوگیری از تجاوز رژیم بعثی انجام داد و همانند رزمندگان اسلام در یگان‌های دیگر ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج جان بر کف در دفاع از اسلام و جمهوری اسلامی ایستادند.

تحرکات دشمن را در شلمچه و خرمشهر رصد می‌کردیم
بنده به عنوان افسر عملیات در یگان عملیاتی تکاوران کلاه سبز نیروی دریایی جهت مقابله بهتر با رژیم متجاوز بعثی، کاملاً تحرکات دشمن را در محور‌های شلمچه و خرمشهر به شکل نا محسوس رصد می‌کردیم، با تجهیزاتی نظیر خمپاره ۱۲۰ با هدف قرار دادن تجمعات دشمن و انهدام تجهیزات نظامیشان و آتشی که مدام برای ایجاد فضایی نا اَمن برای این مُزدوران بعثی بر سرشان می‌ریختیم و باور‌های نیرو‌های این رژیم متجاوز را تخریب کردیم.

رژیم بعث عراق با این باور خیالی که نیرو‌های مسلح ایران عقب‌نشینی خواهند کرد، دنبال افزایش دامنه تجاوز خود در خاک ایران بودند، صحنه‌های دلخراشی را در زمان ورود به خرمشهر شاهد بودیم که هیچ‌گاه از ذهن ما پاک نخواهد شد، آن‌ها هم‌وطنان ما از زن، کودک و مرد را به خاک و خون کشیده بودند و این صحنه‌ها ما را برای گرفتن انتقام و بیرون راندن دشمن از کشور مصمم‌تر کرده بود.

مهر سکوت بر دهان سازمان ملل نسبت به تجاوز رژیم بعث عراق به ایران
میزان: مقابله با تجاوز رژیم بعث عراق در خرمشهر چگونه بود؟ نبرد نظامی با این رژیم متجاوز از چه نوع جنگ‌های کلاسیک بود؟
ضربعلیان: شرایط مقاومت در مقابل تجاوز رژیم بعثی بسیار سخت بود، زیرا این دشمن متجاوز تا بُن دندان با در اختیار داشتن انواع تجهیزات مدرن دنیا مسلح بود و حمایت اکثر کشور‌های جهان را در اختیار داشت، بدون شک جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس مقابل دنیا ایستاده بود و مقاومت می‌کرد، تشکل‌های بین‌المللی و سازمان ملل نسبت به تجاوز رژیم بعث به ایران مهر سکوت بر دهان داشتند.

کوچه و خیابان‌های خرمشهر، میدان جنگ‌های پارتیزانی تکاوران کلاه سبز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود، تانک‌های دشمن را در کوچه پس کوچه‌های شهر با آر پی جی می‌زدیم و در جا‌هایی که فضای بیشتری داشتیم با خمپاره ۱۰۶ و امثال آن تجهیزات نظامی دشمن را منهدم می‌کردیم و در خونین شهر دشمن بعثی را در کلافی سردرگمی قرار دادیم، آرایش نظامی آن‌ها را بار‌ها بر هم زدیم و نیرو‌های دشمن مجبور به فرار شدند.
واژه خونین شهر، شهر خون و قیام برازنده خرمشهر عزیز
رژیم بعث با آتش مدامی که بر سر شهر می‌ریخت، خرمشهر عزیز را به خونین شهر تبدیل کرد، ولی با مقاومت رزمندگان اسلام این شهر، شهر خون و قیام نام گرفت، کلاه سبز‌های نیروی دریایی ارتش هم در پاسخ به حملات دشمن، مدام بر سر آن‌ها آتش می‌ریختند و شکست بزرگی را به آن‌ها تحمیل کردند.

فضای خونین شهر با سرود غرورآفرین ایران آمیخته شده بود و جَسورانه با امکانات محدود در لباس سربازی جمهوری اسلامی و ملت شهید پرور ایران با الگو قرار دادن حرف‌های‌ترین نمونه‌های جهاد، مقابل دشمن ایستادیم تا سربلندی برای این مملکت اسلامی بیافرینیم.
چشمان ما در دفاع مقدس برای دیدن مسائل دنیوی کور بود
میزان: رزمندگان اسلام در دفاع مقدس به ویژه عملیات آزادسازی خرمشهر عزیز با چه روحیه‌ای در مقابل رژیم بعثی ایستادگی کردند؟
ضربعلیان: چشمان ما در میدان نبرد حق علیه باطل و دفاع از اسلام و حیثیت و استقلال و آزادی جمهوری اسلامی و ملت بزرگ ایران نسبت به دیدن مسائل دنیوی کور شده بود و چیزی جُز شکست دشمن و خروج آن‌ها از خاک ایران نمی‌دید.
همچنان درگیری‌ها ادامه داشت و دشمن با خیال خام تصرف خاک ایران از غرب به شرق خرمشهر به سمت کارون و از شمال به دهانه بهمن‌شیر نزدیک می‌شد و دنبال بستن محور ماهشهر بودند تا اهداف شوم خود را محقق کنند.
نقش برجسته هوانیروز در عملیات آزادسازی خرمشهر عزیز
میزان: هوانیروز ارتش در عملیات الی‌بیت‌المقدس خوش درخشیدند از حضور این نیرو در خرمشهر و عملکرد تکاوران کلاه سبز بفرمایید که چگونه مقابل رژیم متجاوز بعثی ایستادند؟
ضربعلیان: نقش هوانیروز در جریان عملیات آزادسازی خرمشهر بسیار برجسته بود، زیرا خلبانان تیز پرواز با هدایت جنگنده‌های شکاری هوانیروز ارتش این ابابیل‌های آسمان جمهوری اسلامی، لشکر ابرهه یزیدیان زمان را در جریان عملیات الی‌بیت‌المقدس زمین‌گیر کرده و یک شکست نِکبت‌بار نه تنها به رژیم بعثی بلکه به استکبار جهانی به سرکردگی رژیم جنایتکار آمریکا تحمیل و عظمت پوشالی دشمن را منهدم کردند.

تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شانه به شانه دیگر رزمندگان اسلام در ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تابلویی از شکست بزرگ رژیم بعث عراق در تالار افتخارات دفاع مقدس نصب کردند و در نهایت با رشادتها، ایثار و دلاوری‌های رزمندگان اسلام خرمشهر در سوم خرداد سال۱۳۶۱ آزاد شد.

دست غیب الهی، پشت رزمندگان اسلام در هشت سال جنگ تحمیلی
میزان: کلام آخر؟
نظر الهی و ربانی خداوند متعال پشت همه ماجراهاست، امام خمینی (ره) در پیامی نسبت به آزادسازی خرمشهر عزیز فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد»، بی شک دست غیب الهی پشت رزمندگان اسلام در هشت سال جنگ تحمیلی بود و فضای معنوی حاکم بر جبهه‌ها و اخلاص و روحیه ایمان فرزندان این مرز پُر گوهر این دفاع را به دفاعی مقدس تبدیل کرد.

آزادسازی خرمشهر گوهری در صدف دفاع مقدس
آزادسازی خرمشهر گوهری در صدف دفاع مقدس به عنوان حماس‌های پهلوانی و درویشی بود، شهدای گرانقدری را در هشت سال دفاع مقدس تقدیم انقلاب کردیم، خداوند ارواح شهدا را با شهدای کربلا محشور کند.

انتهای پیام/ برچسب ها: ارتش خرمشهر نیروی دریایی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ارتش خرمشهر نیروی دریایی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران عملیات آزادسازی خرمشهر جمهوری اسلامی ایران تکاوران نیروی دریایی آزادسازی خرمشهر عزیز نظام جمهوری اسلامی رزمندگان اسلام تکاوران کلاه سبز جریان عملیات عملیات الی بیت الی بیت المقدس تجاوز رژیم بعث انقلاب اسلامی رژیم بعث عراق دفاع مقدس رژیم متجاوز جنگ تحمیلی هشت سال سوم خرداد خونین شهر رژیم بعثی روز ارتش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۱۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد

 امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، با حضور در مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش، وعده صادق را جلوه زیبایی از وحدت و هم افزایی ارتش و سپاه و وزارت دفاع عنوان کرد.

فرمانده کل ارتش افزود: این عملیات که با محوریت نیروی هوافضای سپاه، هم افزایی ارتش و وزارت دفاع و هدایت ستاد کل نیرو‌های مسلح با موفقیت انجام شد، کام همه دوستان انقلاب اسلامی را شیرین و دشمنان را از قدرت بازدارندگی ایران شگفت‌زده کرد.

امیر سرلشکر موسوی با شکرگزاری به درگاه احدیت و تبریک این موفقیت و ظهور قدرت اراده ملت ایران به محضر فرماندهی معظم کل قوا، از ستاد کل نیرو‌های مسلح که با تدبیر شایسته و هم‍افزا و راهبری دقیق عملیات، اراده و همت رزمندگان اسلام را هم جهت و معطوف به هدف، به فرجامی غرور آفرین، رهنمون ساخت، قدردانی کرد.

فرمانده کل ارتش خاطرنشان کرد: به دلاورمردان سپاه پاسداران خداقوت و دست مریزاد عرض می‌کنم و از آحاد همرزمان عزیز نقش آفرین، به‌ویژه رزمندگان پدافند و نیروی هوایی و خانواده محترم فرماندهان و رزمندگان که همواره با تحمل سختی‌ها، توفیقات نیرو‌های مسلح را میسر ساخته‌اند، صمیمانه قدردانی می‍ کنم.

وی بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام، تاکید و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال گسترش جنگ نیست لیکن در جنگ اراده‌ها، پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد.

امیر سرلشکر موسوی، همچنین از خداوند بزرگ برای ملت سربلند ایران، عزت روز افزون و برای محور مقاومت به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین و غزه قهرمان، پیروزی نهایی و برای رژیم کودک‌کش صهیونیستی تسریع در زوال مختوم را مسئلت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • نبوع نظامی جمهوری اسلامی ایران، هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست
  • فرمانده کل ارتش: ایران به هر کجای رژیم صهیونیستی را لازم باشد موشک می‌زند/ اگر باز هم خطایی سر بزند قدرتمندتر از قبل پاسخ می‌دهیم/ زوایای مختلف عملیات‌ها 10 تا 20 سال بعد گفته می‌شود
  • جمهوری اسلامی ایران پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهد داد
  • تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل | هشدار مهم فرمانده کل ارتش
  • فرمانده ارتش: پاسخ هر تجاوزی را کوبنده‌تر از قبل خواهیم داد
  • بیانیه وزارت خارجه در سالگرد واقعه طبس و شکست آمریکا
  • عملیات وعده صادق برگ زرینی بر تاریخ ایران اسلامی است
  • تمجید چهره های سیاسی ترکیه از عملیات ایران علیه اسرائیل؛ سپاه ابرهه توسط ابابیل آهنین ایران مورد هدف قرار گرفتند ...
  • مراسم روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در ترکیه
  • داشتن عزم راسخ برای دفاع از آرمان‌ها ویژگی نیروهای مسلح است