Web Analytics Made Easy - Statcounter

اختصاص ۷۰ درصد از اینترنت پهن باند کشور به شبکه های اجتماعی و پلتفرم های خارجی را می توان کودتای نرم در عرصه فضای مجازی کشور دانست. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم «پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ مدیریت پهنای باند به شیوه صحیح و اصولی یکی از مطالبات مقام معظم رهبری در مدیریت فضای مجازی کشور به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینترنت پهن باند (Broadband) یکی از خدمات اینترنت است که به دلیل سرعت دسترسی بالا، پرکاربردترین نوع ارائه خدمات اینترنت محسوب می شود. اینترنت پهن باند به کاربران این اجازه را می‌دهد تا به اینترنت و خدمات مرتبط در سرعت‌های بالاتر از خدمات دسترسی به اینترنت معمولی دسترسی داشته باشند. درباره رعایت سیاست های اصولی پهن باند، مقام معظم رهبری می فرماید:

سیاستهای اصولی‌ای در زمینه‌ی پهنای باند وجود دارد که مکرّر ابلاغ شده، خب این سیاست ها باید رعایت بشود و اینها مورد درخواست و تأکید مؤکّد اینجانب است. (بیانات مورخه 2 شهریور 1399)

متأسفانه باید گفت علیرغم تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری مبنی بر رعایت سیاست های پهن باند، بیش از نصف پهنای باند اینترنت ایران در سال های اخیر به شبکه های اجتماعی و پیامرسان های خارجی مثل تلگرام، واتساپ، اینستاگرام، کلاب هاوس و غیره اختصاص یافته است که ارتباط آنها با سرویس های غربی به خصوص سرویس های امنیتی انگلیس و آمریکا به اثبات رسیده است. فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اختصاص پهنای باند به شبکه های اجتماعی خارج پایه معتقد است: شواهد حاکی از آن است که هم اکنون بیش از 50 درصد ترافیک داده‌های کشور شبکه اجتماعی اینستاگرام اختصاص دارد.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اختصاص بیش از 50 درصد پهنای باند به شبکه های خارج پایه و پلتفرم های خارجی در حالی است که طبق مصوبه‌های موجود در کشور نباید بیش از یک سوم کل ترافیک داده‌ها به مجموع پیام‌رسان‌های خارجی اختصاص یابد، از آذری جهرمی انتقاد کرد و خاطر نشان کرد: اصرار شما برای زیرپا گذاشتن مقررات جاری کشور در این زمینه چیست؟ آنچه که برای ما اهمیت دارد، اختصاص نیمی از ترافیک داده‌های کشور به این پیام‌رسان خارجی است که شما می‌توانید آن را مدیریت کنید.

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر آسیب های فرهنگی اختصاص پهنای باند به شبکه های اجتماعی و پیامرسان های خارجی خطاب به آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفت: «امروز بیش از هزار سرور خارجی در کشور فعال است و بخش اعظمی از زیرساخت ها و پهنای باند اینترنت کشور در اختیار سرورهای خارجی است و آیا این یک کودتای فرهنگی علیه آرمان های امام و شهدا نیست؟ و آیا شما به عنوان وزیر اجازه می دهید فرزندتان در سنین نوجوانی به اینستاگرام دسترسی داشته باشد و این حجم از محتوای غیرفرهنگی و غیراخلاقی را رصد نماید.»

به اذعان برخی از کارشناسان فضای مجازی، طی سال های گذشته حدود 70 درصد پهنای باند کشور به شبکه های خارجی و پلتفرم های بیگانه اختصاص داشته است؛ در این باره محمد قربانپور کارشناس فضای مجازی و رسانه با انتقاد از آذری جهرمی می گوید:  کسانی که 70 درصد پهنای باند کشور را به تلگرام اختصاص دادند، امروز حاضر نیستند برای حمایت از پیام رسان‌های داخلی اقدامی انجام دهند و همین افراد با سابقه فیلترینگ فیس بوک و توئیتر و امضای نامه فیلتر تلگرام، در فضاهای دیگر خودشان را نسبت به این قضیه معترض نشان می‌دهند.

یکی از دلایل عمده اختصاص غیرقانونی بیش از 50 درصد از پهنای باند به شبکه های اجتماعی و پلتفرم های خارجی، مسائل مالی است. در این باره قربانپور معتقد است: طی سال های گذشته بیش از 10هزار میلیارد تومان از طریق تولید محتوا عاید کسانی شده که فروش پهنای باند دارند، اما سهم ناچیزی از این مبلغ به تولیدکنندگان محتوا می‌رسد و این نشان می‌دهد باید در حوزه رگولاتوری فعالیت بیشتری صورت پذیرد.

راهکار مدیریت پهنای باند چیست؟

طبق نظر کارشناسان راهکار نخست مدیریت پهنای باند در کشور تنوع بخشی به سبد رسانه‌ای کاربران درکشور است. دولت باید «بدیل‌های داخلی» برای پیام‌رسان ها و رسانه‌های اجتماعی پر مخاطب درست کند اما در دولتهای یازدهم و دوازدهم درست برعکس این موضوع عمل شد. راهکار دوم الزام پلتفرم‌های خارجی پر مخاطب مانند تلگرام و اینستاگرام، به استقرار سرور محتوا در در داخل کشور است. راهکار سوم افزایش پهنای باند داخلی و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است که بارها مورد مطالبه مقام معظم رهبری واقع شده است و از عدم تحقق آن از مسئولان ابراز گلایه مندی کرده اند.

از همین پرونده بیشتر بخوانید:

«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|کوتاهی وزارت ارتباطات در ساماندهی پیامرسان های داخی/ آیا توان رقابت با پیامرسان های خارجی داریم؟«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|تکالیف قانونی وزارت ارتباطات برای توسعه موتور جستجوی ملی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|فضای سایبری؛ به مثابه زیرساخت حیاتی و سرمایه ملی«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟» الزامات قوی شدن در فضای مجازی/ شبکه ملی اطلاعات مهمترین اقدام است«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»| مهمترین مانع حاکمیت فضای مجازی توسط کشورها چیست؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|چرا مطالب فلسطین و قدس شریف از شبکه های اجتماعی غربی حذف می شود؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| محدودیت های بی سابقه مدعیان آزادی بیان علیه فلسطینی‌ها در فضای مجازیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|ترک فعل وزیر ارتباطات در توسعه موتور جست‌وجوی ملیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| 200 مطالبه مقام معظم رهبری درباره فضای مجازی/ در زمینه تولید محتوای فضای مجازی خلأ قانونی داریمفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|رتبه 134 ایران در سرعت اینترنت/ چگونه می توان سرعت اینترنت را تا 10 برابر افزایش داد؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|ارتباط مستقیم پیامرسان ها و شبکه های اجتماعی بیگانه با آژانس امنیت ملی آمریکافضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|آیا واردات گسترده پهنای باند اینترنت بین الملل منجر به رشد اقتصادی می شود؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|حجاب و عفاف؛ پرکاربردترین موضوع کاربران زنان مسلمان جهان عرب در شبکه های اجتماعیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| هشتگ‌های ضد آمریکایی اسرائیلی؛ پیشتاز هشتگ‌های جوانان عرب در فضای مجازیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|پشت پرده فیلترینگ گسترده محتواهای انقلابی در اینستاگرام چیست؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|ترور سرداران جبهه مقاومت در شبکه های اجتماعی غربی/ حذف پست های سردار حجازی توسط اینستاگرامفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|حق مشروع ایران برای اقدام متقابل در برابر حملات سایبریفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|سانسور محتواهای انقلابی توسط مدعیان آزادی بیان در شبکه های اجتماعی غربیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| آلمان چگونه فضای مجازی را مدیریت می‌کند؟«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟»|تکالیف قانونی وزارت ارتباطات برای توسعه موتور جستجوی ملیفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|عذر بخواهیم بابت «فضایِ مجازیِ وِل»فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟|چرا خروجی شبکه های اجتماعی غربی در ایران اغتشاش است در آمریکا آرامش؟فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| اجرای قانون اینترنت پاک برای کودکان و نوجوانان؛ آمریکا آری ایران خیر«فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟» الزامات قوی شدن در فضای مجازی/ شبکه ملی اطلاعات مهمترین اقدام استفضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| 6 تکلیف قانونی وزارت ارتباطات برای حمایت از پیامرسان های داخلی

انتهای پیام/

  

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فضای مجازی فضای مجازی پهنای باند به شبکه شبکه های اجتماعی غربی شبکه های اجتماعی پلتفرم های خارجی مقام معظم رهبری وزارت ارتباطات رسان های خارجی تهدید یا فرصت فضای مجازی پیامرسان ها پیام رسان پهن باند رسان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۱۲۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی

رییس پلیس فتا فراجا از آغاز طرح عملیات پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات و ترویج کنندگان خشونت در فضای مجازی طی سال جاری خبر داد.

به گزارش مهر، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا گفت: در جهت پاکسازی و ارتقای امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا بر علیه تبلیغ کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجرا است.

این مقام ارشد سایبری خبر داد: در این راستا ۳۴ کار گروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص رصد تارنما‌های مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس تجزیه، تحلیل و رصد‌های صورت گرفته در فضای مجازی بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفاً یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری به جهت کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌گردد و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچ گونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و ... به درخواست کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتا فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش هموطنان در فضای مجازی؛ از کاربران خواست: ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به پلیس فتا گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • اختلالی در اینترنت مناطق مرکزی تهران نداریم
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • اجرای عمليات پليس فتا عليه فروشندگان سلاح در اینترنت
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • پربیننده‌ترین مسابقات ورزشی تاریخ در اینترنت
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم