Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو انجمن طراحان مد و لباس استان قم بر لزوم اهتمام مسئولان و رسانه ها در جهت شناسایی و معرفی لباس های سنتی به عموم مردم تأکید کرد.

مریم نجم آبادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با اشاره به این که حدود هفت سال است که در زمینه طراحی و دوخت لباس های سنتی قم و نیز لباس های مرتبط با اقوام و ملل فعال است، اظهار داشت: متأسفانه کار خاص و تأثیرگذاری در زمینه شناسایی و معرفی لباس های سنتی قم در دوره های تاریخی گذشته صورت نگرفته و لذا در این زمینه چه از بُعد کارهای پژوهشی و تحقیقات میدانی و چه از حیث دوخت و معرفی لباس ها، نیازمند حمایت هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: لباس سنتی قم از جمله لباس هایی با اصالتی است که به عنوان یکی از عرصه های مهم میراث فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی همچنین گفت: به شکل تقریبی می توان گفت که طراحی لباس های سنتی قم به حدود 150 تا 200 سال قبل باز می گردد و این در حالی است که خانواده های امروز ساکن قم به خصوص زنان و دختران قمی شناخت چندانی از سابقه و پیشینه فرهنگی قم در زمینه لباس و پوشش ندارند و بر این اساس از مسئولان قم و رسانه های جمعی انتظار می رود که کمک کنند تا فرهنگ سنتی قم در این زمینه شناسایی و معرفی شود

 

کارشناس حرفه ای طراحی و دوخت لباس های سنتی و اقوام و ملل ادامه داد: وقتی مردم و خانواده ها فرهنگ و سنت قم را بشناسند دیگر کمتر به سمت فرهنگ های بیگانه گرایش پیدا می کنند.
وی تأکید کرد: متأسفانه بسیاری از دختران جوان و نوجوان جامعه ما تحت تأثیر فرهنگ و سبک زندگی غربی از جمله در بحث مد و پوشش لباس هستند و این مساله تبعات فرهنگی و اجتماعی خاص خود را نیز به همراه دارد، ضمن آن که در شرایط فعلی، فضای مجازی نیز به این مساله دامن زده است.

 

نجم آبادی همچنین بیان داشت: البته باید در معرفی و تبلیغ لباس های سنتی به عنصر ذائقه مخاطب و ایجاد جذابیت توجه کرد، ضمن آن که جنس و کیفیت خوب پارچه و استفاده از طرح های امروزی و تلفیق آن ها با طرح های سنتی، بسیار مؤثر و جذاب است و در نهایت هم این که به هر حال لباس باید پوشیده و برازنده یک بانوی ایرانی باشد.

 

وی افزود: خوشبختانه ما طراحان خوبی در قم داریم که اگر حمایت های لازم از آن ها به عمل آید، قطعاً بهتر می توانند به ایفای نقش در این زمینه بپردازند.

 

وی گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این که لباس های سنتی و متناسب با فرهنگ ایرانی، یک مقدار گران تر است و البته باید به بحث کیفیت در این زمینه توجه کرد و حال آنکه در شرایط اقتصادی کنونی، خانواده ها به دنبال قیمت پایین تر هستند، از این رو باید از صنف پوشاک و تولیدی ها و خوشه پوشاک استان حمایت بهتری به عمل آید تا پارچه هایی با قیمت مناسب بیاورند و این مساله باعث کاهش قیمت تمام شده لباس شود.

 

عضو انجمن طراحان مد و لباس استان قم همچنین ابراز داشت: یکی از مؤلفه های اصلی در ایجاد علاقه مندی به لباس سنتی، قیمت مناسب است و دیگر هم این که رسانه ها به فرهنگ سازی در استفاده از این قبیل لباس ها در جامعه کمک کنند.

 

وی افزود: یکی دیگر از مطالبات ما، ایجاد و راه اندازی نمایشگاه های دایمی است، ضمن آن که می بایست اطلاع رسانی قوی در سطح شهر صورت گیرد تا مردم و خانواده ها مطلع شوند فلان نمایشگاه در فلان جای قم برگزار می شود.

 

نجم آبادی در خاتمه گفت: در هر صورت هر چقدر که کیفیت طراحی و دوخت لباس های سنتی مناسب باشد و از سویی قیمت ها بالا نباشد، مشتری ها علاقه مند به خرید این قبیل لباس ها هستند.

 

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: لباس سنتی لباس مد و لباس شناسایی و معرفی معرفی لباس ها لباس های سنتی خانواده ها رسانه ها سنتی قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۱۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌یافتگان نهایی هشتمین جشنواره طنزپهلو معرفی شدند

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، با معرفی راه‌یافتگان ۵ بخش اصلی جشنواره  «طنزپهلو» در کاریکاتور، شعر طنز، داستان کوتاه طنز، نثر طنز و بخش طنز چندرسانه‌ای،  نفرات اول تا سوم هر بخش در روز اختتامیه تقدیر می‌شوند.

اسامی نامزدهای نهایی راه‌یافته به بخش داوری هشتمین دوره جشنواره «طنزپهلو» به ترتیب حروف الفبا به شرح زیر است:

بخش شعر

عباس احمدی، مجتبی احمدی، جواد حیدری، سعید زینلی زاده، علی سلیمیان، محمدحسن صادقی، نیما طباطبایی، عبدالرضا قیصری، علی اکبر مدرس زاده، حمیدرضا ملایی، سید محمد جواد میرصفی

بخش نثر

رضا احسان پور، عباس احمدی، ارژنگ حاتمی، وحید حاج سعیدی، مریم حسن‌نژاد، محمدرضا زروندی، محمد زندی، محمدحسین صادقی، سید محمدجواد کیش بافان، افشین محمدی

بخش داستان

الهه ایزدی لای بیدی، ایمان ابیلی، رضا احسان پور،  مریم ابراهیمی شهرآباد، فاطمه الهی شیروان، وحید حاج سعیدی، سمیه سادات میرعباسی،  سعید قلیزاده، بنیامین کلاچاهی ثابت، فاطمه یوسفی

بخش کاریکاتور و کارتون

هیبت احمدی، حسن امیدی، محمدعلی خلجی، محمد علی رجبی، علی رفیعی، سوده سلامت قمصری، هدیه صدیقی کسمائی، سالار عشرت خواه، مهدی منصوری، عاطفه یاریان

بخش چندرسانه‌ای

عباس احمدی، فرشته پناهی، سید محمد پیشنمازی، لیلا تندرو، حسن حاتمی، محمدمهدی رضایی، حمید علیزاده، سید محمدجواد کیش بافان نفرات اول تا سوم در روز اختتامیه معرفی می‌شوند.

بنا بر همین گزارش، آئین اختتامیه جشنواره  «طنزپهلو»، ساعت ۱۵ روز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن با اجرای رضا رفیع و موسیقی پرواز همای برگزار می‌شود.

هشتمین جشنواره طنز و رسانه «طنزپهلو» با همکاری معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در حال برگزاری است و عباس حسین‌‌نژاد دبیری این دوره را به عهده دارد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صابری فومنی طنز را با رعایت مرزهای اخلاقی وارد جریان رسانه‌ای کرد
  • املاک مازاد دستگاه‌ها باید شناسایی و معرفی شوند
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه
  • سیاستمدار انگلیسی: جریان حمایت غرب از اسرائیل معکوس شده است
  • عاقبت مهدی نصیری؛ مشاوره به شاهزاده! | شکاف بین شاهزاده و تاجزاده را بردارید...
  • مسئولان جریان‌های اثرگذار بر حوزه کاری خود را بشناسند
  • معلمان نمونه کردستان معرفی شدند
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • راه‌یافتگان نهایی هشتمین جشنواره طنزپهلو معرفی شدند