Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@08:36:36 GMT

جای خالی این موزه‌ها در کرمانشاه!

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۹۲۱۵۳

جای خالی این موزه‌ها در کرمانشاه!

ایسنا/کرمانشاه به گفته رئیس انجمن راهنمایان گردشگری استان کرمانشاه، جای موزه هایی همچون موزه منطقه‌ای، موزه مشروطه، موزه خوشنویسی، پارک موزه، موزه موسیقی، موزه کودک، موزه پهلوانی، موزه صدا و سیما و شهر موزه در کرمانشاه خالی است.

حمیدرضا کرمی به مناسبت هفته موزه ها و میراث فرهنگی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه طبق تعریف شواری بین المللی موزه ها(ایکوم) موزه یک موسسه غیرانتفاعی و دائمی در خدمت جامعه و توسعه آن است، اظهار کرد: براساس این تعریف بازدید از موزه ها باید برای عموم آزاد باشد، بتواند میراث ملموس و ناملموس بشری را به نمایش بگذارد و از آن محافظت کند و در نهایت محیط آن برای اهداف آموزشی، مطالعه‌ای و سرگرمی طراحی شده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: با این شرایط، ما در ایران موزه استانداردی نداریم که این شاخص ها را داشته باشد و تنها یک تعریف بومی از موزه ها داریم.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه با بیان اینکه درب موزه ها در بسیاری از اوقات به روی مردم بسته است، عنوان کرد: موزه نفت، موزه دفاع مقدس، موزه آموزش و پرورش، موزه پوشاک و مردم شناسی معاون الملک، موزه پارینه سنگی در تکیه بیگلربیگی و ... از جمله موزه های استان هستند که در اکثر مواقع تعطیل هستند و گاها در مواقع خاص امکان بازدید از آنها وجود دارد.

وی تصریح کرد: حدود 30 سال پیش در دانشکده کشاورزی کرمانشاه موزه ای تحت عنوان "موزه تاریخ طبیعی" راه اندازی شد، اما متاسفانه از آن سال تاکنون هیچ تغییری در این موزه رخ نداده که نیاز است متولیان امر آن را بروز رسانی کنند.

کرمی به وجود موزه سنگ در تاق بستان هم اشاره کرد و گفت: موزه سنگ تاق بستان هم موزه ای زیباست که آثار ارزشمندی در آن وجود دارد و هرچند کامل نیست، اما نیاز است که بیشتر معرفی شود و آن را غنی‌تر کنیم، چرا که کرمانشاه نماد سنگ تراشی های تاریخی در ایران است.

این فعال گردشگری در ادامه با بیان اینکه کرمانشاه این پتانسیل را دارد که تعدادی موزه خوب داشته باشد، عنوان کرد: موزه  منطقه‌ای کرمانشاه حدود نیم قرن پیش کلنگ زنی شد و ساختمان آن هم تاحدودی تکمیل شد، اما در سالهای بعدی ساختمان آن متروکه شد و هیچگاه هم به سرانجام نرسید.

وی افزود: استان همدان در همسایگی ما از حدود 10 سال پیش عملیات احداث موزه منطقه ای خود را آغاز کرده و داعیه دار آن شده تا موزه منطقه ای غرب کشور را داشته باشد، این در حالی است که باتوجه به قدمت و تاریخی بودن کرمانشاه این حق باید برای مردم ما محفوظ بماند.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کرمانشاه به تنوع قومی و مذهبی مردم کرمانشاه هم اشاره کرد و گفت: علیرغم اینکه تنوع بالایی در قومیت ها و مذاهب در کرمانشاه داریم، اما تاکنون موزه ای را راه اندازی نکرده ایم تا به صوت تخصصی به این مسئله بپردازد و آن را برای گردشگران در یک فضا نشان دهد.

وی به تعداد بالای رشته‌های صنایع دستی و قدمت هنرهای دست ساز در کرمانشاه پرداخت و گفت: نیاز است یک موزه صنایع دستی داشته باشم، چراکه جای چنین موزه ای در استان خالی است.

کرمی به غنای بالای موسیقی اصیل و بومی در کرمانشاه اشاره کرد و افزود: کرمانشاه به واسطه بزرگانی که در عرصه  موسیقی دارد در دنیا شناخته شده است، اما می بینیم استانهای تهران و اصفهان باتوجه به ظرفیت موسیقی خود چنین موزه هایی دارند، اما ما نداریم.

وی به جای خالی یک موزه مشروطه در کرمانشاه هم اشاره کرد و افزود: افراد شاخصی از کرمانشاه در جریان مشروطه حضور داشته اند که به تازگی به دنبال معرفی آنها هستیم، اما می توانیم ساختمان شهرداری کرمانشاه که کنسولگری سابق انگلیسی ها بوده و یا تکیه معاون الملک را که محل تجمع مشروطه خواهان بوده را به موزه مشروطه تبدیل کنیم، همان کاری که تبریزی ها انجام داده اند.

این فعال گردشگری اضافه کرد: میرزا محمدرضاخان کلهر و آیت الله نجومی از بزرگان خوشنویسی ایران هستند که کرمانشاهی اند و  می توان به واسطه چنین ظرفیت هایی یک موزه  خوشنویسی داشته باشیم و یا اینکه یک موزه مشاهیر را به شکل "پارک موزه" برای این بزرگان خوشنویسی و دیگر بزرگان فرهنگ و ادب کرمانشاه داشته باشیم.

وی موزه تخصصی کودک، موزه پهلوانی باتوجه به وجود پهلوانان نام آوری همچون پهلوان حسین گلزار و ... را از دیگر نیازهای کرمانشاه برشمرد و گفت: همچنین بادر نظر گرفتن این مسئله که نخستن ساختمان رادیو کرمانشاه خانه خدیوی بوده و بزرگانی مانند حسن زیرک سالها در آن بوده اند و آرشیو آثار آنها وجود دارد و بایگانی شده، می توان این خانه تاریخی را به محلی به عنوان موزه صدا و سیما تبدیل کرد.

کرمی به وجود شهر موزه ها در دنیا هم اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود ظرفیتی که داریم، تاکنون برای این مسئله فکری نکرده ایم،  درحالی که در محله ای مانند فیض آباد کرمانشاه مردم هنوز مانند گذشته زندگی می کنند و می توان این محله را شهر موزه کرد.

وی در ادامه با تاکید بر لزوم همگام شدن موزه های استان با تکنولوژی ها ی روز، اظهارکرد: در یکی دو سال گذشته باتوجه به شیوع بیماری کرونا، بسیاری از موزه های دنیا گشت های مجازی خود را فعال کرده اند، اما متاسفانه این مسئله نه تنها در کرمانشاه بلکه در ایران چندان مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: همچنین ما موزه را تنها به عنوان جایی می بینیم که تعدادی شی تاریخی در آن نگهداری می شود، این درحالی است که در موزه های دیگر دنیا امکانات رفاهی و فرهنگی را برای گردشگران فراهم می کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری موزه كرمانشاه هم اشاره منطقه ای یک موزه موزه ای موزه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۲۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ هزار خانه خالی در پرند به سازمان امور مالیاتی معرفی شد

آرش صیادی درباره الحاق اراضی به محدوده شهر پرند برای ساخت نهضت ملی مسکن توضیح داد: تاکنون بیش از ۴۴۰ هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن به محدوده شهر پرند الحاق شده است همچنین برای ساخت شهرک اعتمادیه به میزان ۳۲۰ هکتار  زمین با ظرفیت ۱۰ هزار واحد مسکونی تامین شده است که کار آماده سازی این شهرک به زودی آغاز می شود.

وی درخصوص ساماندهی مشاوران املاک گفت: در پرند طی ۳ نوبت به شکل میدانی کار ساماندهی مشاوران املاک انجام شد که در طی این  بازدیدها ۱۳۸  بنگاه غیر مجاز شناسایی و تذکرات لازم به آنها داده شد که برخی از آنها رفع نقص کرده و برخی پلمب شدند.

وی همچنین در خصوص خانه های خالی در پرند گفت: ۱۳هزار واحد خالی از سکنه در پرند شناسایی شد که ۱۰ هزار واحد به سازمان امور مالیاتی معرفی شدند.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند با بیان اینکه خرید و فروش امتیاز نهضت ملی مسکن غیر قانونی و غیر مجاز است، گفت: امتیاز هیچ هویت حقوقی ندارد و امکان دارد افراد دارنده امتیاز از آن حذف شوند بنابراین مردم بدانند این قرارداد بسیار پر ریسک است و امکان دارد تمام سرمایه خود را از دست بدهند.

وی با اشاره به برخورد با مشاوران املاک متخلف اظهار داشت: در مقطعی شاهد بورس بازی مسکن از سوی برخی از مشاوران املاک بودیم که اغلب این مشاوران بدون مجوز فعالیت می‌کنند و در مانور برخورد با آنها توانستیم ١٣٨ بنگاه غیر مجاز را شناسایی و با آنها برخورد کنیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • این افراد می‌‎توانند رایگان از اماکن تاریخی کرمانشاه بازدید کنند
  • شکار تمساح با دست خالی!
  • تسهیل واگذاری کودکان در شیرخوارگاه مشهد به خانواده‌های متقاضی
  • کتابی پر ازجاهای خالی!
  • سکوهای خالی: بدترین استقبال فصل از بارسا
  • جای خالی آقای حرف حساب
  • سپاهان، پلیمر را دست خالی گذاشت
  • مهار تمساح با دستان خالی!
  • ۱۰ هزار خانه خالی در پرند به سازمان امور مالیاتی معرفی شد
  • ملی پوشان اهداف پروازی با دست خالی از قطر بازگشتند