Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@00:34:39 GMT

احتمال سیر نزولی تولید گندم در چهارمحال و بختیاری

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۹۹۲۵۶۸

احتمال سیر نزولی تولید گندم در چهارمحال و بختیاری

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: باتوجه به کاهش بارندگی‌ها در فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۰ و همچنین سرمازدگی سال‌ زراعی جاری، در شرایط فعلی برآورد تولید گندم در استان به ۱۱۰ هزار تن رسیده است، حتی ممکن است طی دو ماه آینده رقم تولید گندم نیز کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسین برزگر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه گندم جزو محصولات استراتژیک و راهبردی کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: بیش از ۶۴ درصد اراضی زراعی چهارمحال و بختیاری به کشت غلات ( گندم و جو) اختصاص دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: سطح زیر کشت غلات در استان،  ۸۵ هزار و ۶۰۰ هکتار بوده که از این مقدار، حدود ۵۹ هزار و ۳۰۰ هکتار گندم و مابقی جو است.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شد تولید گندم در سال زراعی جاری به ۱۲۵ هزار تن برسد، یادآور شد: باتوجه به کاهش بارندگی‌ها در فروردین و اردیبهشت در سال ۱۴۰۰ و سرمازدگی سال‌ زراعی جاری، در شرایط فعلی برآورد تولید گندم در استان به ۱۱۰ هزار تن رسیده است، حتی ممکن است طی یک تا دو ماه آینده رقم تولید گندم نیز کاهش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با توجه به قیمت جهانی گندم، کاهش تولید این محصول در کشور و تفاوت نرخ ارز، احتمالا امسال کشور با چالش تامین گندم مواجه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: برداشت گندم در استان‌های جنوبی آغاز شده و میزان برداشت گندم از کاهش تولید گندم خبر می‌دهد، به‌همین دلیل شرکت غله خدمات بازرگانی کشور پیش‌بینی کرده است که در سال‌جاری باید حدود پنج میلیون تن گندم وارد کند، از آن سو نیز کشاورزان با احتساب رقم قیمت تضمینی گندم تمایلشان برای فروش گندم به شرکت غله کاهش پیدا کرده است.

برزگر در خصوص تدابیر خرید گندم از کشاورزان چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: به‌منظور حمایت از کشاورزان و تسریع در فرآیند فروش گندم، دو مباشر خرید گندم شامل ۱۵ مرکز در استان پیش‌بینی شده، ۱۴۲ کمباین بومی استان و ۸۵ کمباین مهاجر نیز از استان‌های مجاور برای کمک‌رسانی به کشاورزان در فرآیند برداشت گندم در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: ۳۳ گروه نظارتی نیز به‌منظور نظارت بر کمباین‌ها در امور ضدعفونی، پیگیری سوخت و معاینه فنی در نظر گرفته شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه استان جزو آخرین نقاط در برداشت گندم در کشور به‌حساب می‌آید، گفت: قیمت تضمینی گندم برای سال آینده در مهرماه اعلام می‌شود تا کشاورز بتواند برای کشت پاییزه خود برنامه‌ریزی کند.

برزگر درباره احتکار گندم توسط دلالان، بیان کرد: معمولا این افراد در مرداد و شهریور هر سال دلالان بخشی از گندم را خریداری کرده و پس از اعلام قیمت تضمینی آن را با یک سود به فروش می‌رسانند، کشاورزان باید ترغیب شوند تا محصول خود را به شرکت غله بفروشند.

برزگر در خصوص قیمت تضمینی گندم، تصریح کرد: در سال‌ زراعی جاری یکی از تدابیر اتخاذ شده در بحث تشویق کشاورزان به فروش گندم به شرکت غله، افزایش قیمت تضمینی گندم تا رقم ۵۰۰۰ تومان بود، در سال گذشته، قیمت خرید تضمینی گندم ۲۵۰۰ تومان اعلام شد، البته قیمت گندم امسال در بازار داخلی بیش از ۶۵۰۰ تومان است که کاهش تولید گندم در سال‌جاری سبب می‌شود خرید تضمینی دچار چالش شود.

وی اظهار کرد: برای خرید گندم از کشاورزانی توسط فروشگاه‌های فروش نهاده‌های کشاورزی که تحت نظر سازمان نظام مهندسی هستند مشکلی نداریم، اما تعدادی بنگاه‌های بذر و علوفه دارای مجوز از اصناف هستند، از آن‌جا که نظارتی بر فعالیت این بنگاه‌ها نیست، گندم از این مراکز از شبکه توزیع رسمی خارج شده و در نتیجه خرید تضمینی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نگرانی دیگر را در بحث خرید و ذخیره گندم مسئله قاچاق عنوان و اضافه کرد: متاسفانه این مسئله وجود دارد و امسال با توجه به کاهش تولید گندم، این موضوع باید مورد توجه دولت قرار بگیرد.

برزگر خاطرنشان کرد: از طرفی به‌ دلیل کمبود نهاده‌های دامی، امکان دارد کشاورز بخشی از گندم خود را در راه مصرف دام، مورد استفاده قرار دهد، در سال‌جاری با توجه به مشکلات ارزی و کمبود گندم دولت باید در بحث خرید تضمینی گندم جدی‌تر عمل کند.

انتهای پیام  

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه چهارمحال و بختیاری خشكسالي تولید گندم واردات قیمت تضمینی گندم تولید گندم خرید تضمینی برداشت گندم زراعی جاری کاهش تولید شرکت غله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۹۹۲۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جریمه نقدی یک میلیاردی برای واحد تولیدی متخلف

پژوهش اظهار داشت: بر اساس رای صادره توسط دادگاه کیفری در فروردین امسال، یک واحد تولیدی فرآورده خوراک آماده دام، طیور و آبزیان به دلیل تولید کالای بدون علامت استاندارد به پرداخت یک میلیارد و صد میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

مدیرکل استاندارد چهارمحال و بختیاری افزود: به استناد ماده ۴۰ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، تولید کالا و ارائه خدمات مشمول مقررات استاندارد اجباری، بدون دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران و یا تاییدیه آن جرم محسوب می‌شود و مرتکبان به مجازات‌های تعیین شده با حکم دادگاه محکوم می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ۸۹۰۰۰هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته است
  • جریمه نقدی یک میلیاردی برای واحد تولیدی متخلف
  • رفع موانع تولید در ۱۷ طرح صنعتی چهارمحال و بختیاری
  • بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان خریداری شد
  • قیمت ماکارونی سر به فلک کشید!
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد